HS jutussa sanotaan, että suuret ikäluokat ovat ovat päässeet nauttimaan
HS jutussa sanotaan, että suuret ikäluokat ovat ovat päässeet nauttimaan. Tämä on väärä asenne. Ikäänkuin ns suuret ikäluokat ja vähän sen jälkeenkin syntyneet olisivat vain löhöilleet sikarit hampaissa ja konjakkia siemaillen katselleet vierestä, kun omaisuus kasvaa itsestään. Totuus on se, että sen omaisuuden eteen on tehty lujasti töitä. Kaikki tietävät, että into työhön on laskemaan päin ja nuorten arvot ovat erilaiset. Harva nuori nykyään painaa esim koko kesäloman töitä ja tämähän aivan viime uutisten mukaan selittää osaltaan sairaaloiden sijaispulaa. https://www.hs.fi/talous/art-2000008972636.html
Kommentit (989)
Niin, ennen rakennettiin yhteiskuntaa ilma yhteiskunnan tukia, nyky ihmiset haluaa vaan elää toisten rahoilla, mistä niitä sitten riittääkin, mutta ei niillä rahoilla taloja ostella eikä ole tarkoituskaan. Nuoret johtajat ja äänestäjät hinkuu lisävelkaa, lisätukia ja lisäveroja ja maksuja,ei ole maailma sama kuin ennen. Niin makaa kuin petaa. Boomerit- käyttäkää raatamalla hankitut varanne elinaikananne, perinnöksi tai valtiolle niitä ei kannata lahjoittaa. Tälläkin palstalla joka päivä valitetaan mummoista, äideistä ja tädeistä kuinka ovat rasittavia, ei nuoria enää kannata palkita perinnöillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun täyttää 80 - vuotta ja miettii mitä on tämän elämän jälkeen niin ahneudesta tuskin saa pisteitä. Monella housut tutisee.
On ollut tiedossa, miten suuret ikäluokat tulevat tarvitsemaan enemmän maksajia eläkkeisiin ja terveydenhuoltoon, silti on seisottu vuosikymmenet tumput suorina mitään tekemättä.
Niin, etkö ymmärrä mistä se johtuu? Suurilla ikäluokilla oli suuri poliittinen valta, eivät he päättäneet että he itse maksaisivat ja säästäisivät omat eläkkeensä. Ehei, nuoremmat laitettiin maksajiksi.
Nyt on tietty vähän pissi sukassa kun ei niitä nuorempia olekaan riittävästi.Niin? On ollut joskus maailman aikaan, mutta maailma muuttuu ja poliittiset päätökset tehdään sen muuttuessa. Meillä on sorvattu erilaisia lakimuutoksia ja himmeleitä, poistettu niitä tai muokattu ajan kuvaan sopiviksi.
Kuinka monta boomeria hallituksessa/eduskunnassa istuu tätä nykyä?
Eivätköhän ole olleet jo vuosia eläkkeellä ja osa jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen.Boomeredustajien lukumäärä ei ole oleellinen. Oleellinen on se, ketä eläkeläiset äänestävät. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Toimii myös politiikassa.
Hallituksessa istuu tälläkin hetkellä Vasemmisto, Vihreät ja RKP. Saamallaan äänimäärällä ei sinne olisi ollut heillä mitään asiaa, mutta siellä he nyt kuitenkin istuvat ja tekevät päätöksiä.
Politiikka on siitä omituista, että se pienikin osa väestöstä saattaa saada äänensä kuuluviin äänestämänsä puolueen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin, ennen rakennettiin yhteiskuntaa ilma yhteiskunnan tukia, nyky ihmiset haluaa vaan elää toisten rahoilla, mistä niitä sitten riittääkin, mutta ei niillä rahoilla taloja ostella eikä ole tarkoituskaan. Nuoret johtajat ja äänestäjät hinkuu lisävelkaa, lisätukia ja lisäveroja ja maksuja,ei ole maailma sama kuin ennen. Niin makaa kuin petaa. Boomerit- käyttäkää raatamalla hankitut varanne elinaikananne, perinnöksi tai valtiolle niitä ei kannata lahjoittaa. Tälläkin palstalla joka päivä valitetaan mummoista, äideistä ja tädeistä kuinka ovat rasittavia, ei nuoria enää kannata palkita perinnöillä.
Käyttäkää pois. Teidän ne on. Mutta asenne on kyllä sen verran ikävä, että voipi olla kurjaa elämää tiedossa vanhainkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juttu väittää, että nnen oli omaisuus halpaa hankkia. Mutta niin oli palkatkin. Pienestä palkasta vuosikymmeniä silti kesti sen asunnon maksaminen. Ja lainoilla oli kyllä reaalikorot. Me sotien jälkeen syntyneet emme olleet tottuneet saamaan mitään valmiina, koko kansa silloin raatoi ja jälleenrakensi. Tehtiin näköjään virhe siinä, että synnytettiin seuraava sukupolvi ja lellittiin se pilalle, jotta lapsilla olis helpompaa. Keppi unohtui.
Mitä jauhat? Mun isä maksoi meidän omakotitalon 5 vuodessa, kun äiti oli kotona hoitamassa meitä. Talo maksoi tuolloin 50000 markkaa. Nyt se myytiin 3v sitten ja siitä sai 250000e. Älä helisemässä jos et tiedä mistä puhut.
Itse jauhat. Mun rivitalo-osake maalla maksoi 425.000 markkaa ja päällä oli vielä opintovelan lyhennykset. Et tainnut tietääkään, että suuret ikäluokat opiskelivat yliopistoissa opintolainoilla, jotka piti maksaa korkoineen päivineen pois kymmenen vuoden ajan valmistumisesta? Ei ollut asumistukia, ei mitään tukia. Kaikki maksettiin itse. Palkat olivat pienet ja töitä teki maisterikon niska limassa. Vieressä vähemmän opiskellut duunari rakensi omakotitalon siinä kuin akateeminen opiskellut asui kerrostaloluukussa. Kasvatimme lapsemme nähtävästi liian vapaiksi keskelle hyviä oloja.
Mä valmistuin 2020 maisteriksi. Mulla ei ole ollenkaan lainaa. Koska olen koko opiskeluajan ollut töissä 8h päivässä. Pyöräytin myös kaikki lapset opiskeluaikana. 6v meni lopulta tutkintoon lasten takia, eli vuodella ylittyi tavoiteajasta. Miksi otit lainaa? Olisit mennyt töihin.
Ei silloin "menty töihin" opiskelujen ohella. Opiskelu oli koko päivä hommaa eikä mitään oleilua.
Älä jauha sontaa. Aina on tehty töitä opiskelujen ohella.
Kyllä olen ihmetellyt, että minun ja puolisoni isovanhemmat (syntyneet ennen sotia) ovat käyneet ehkä juuri kansakoulun ja tehneet töitä pienipalkkaisissa duunariammateissa, mutta silti he ovat rakentaneet itse omakotitalot ja mökit järven rannoille. Lainat maksettu nopeasti pois. Varmasti köyhääkin on ollut ja elintaso pienempi, mutta se on voinut siihen aikaan olla sitä tavallista elintasoa, sillä ei ollut kaikkea sitä, mitä nykyään ja nykyajan vaatimuksia.
Sitten taas vanhempamme (50-60-luvuilla syntyneet) ovat vain menneet töihin, tosin duunaritehtäviin ja omistustalot/-asunnot ostettu tai peritty. Lainan maksamiseen on kuitenkin mennyt jo kauemmin.
Me taas olemme yliopistokoulutettuja ja tuntuu mahdottomalta ostaa ikinä (perhe)asuntoa. Ainakaan nykyisestä kotikunnastamme. Mutta olemmehan kuitenkin päätyneet työelämään paljon vanhempina kuin vanhempamme ja isovanhempamme. Ja palkkamme tulee olemaan isompi kuin vanhemmillamme.
No, mutta ei mua nyt ihan hirveästi haittaa, että mulla ei ole mahdollisuutta saada sitä kaikkea, mitä heillä on ollut tai ainakaan yhtä nopeasti. Se on kuitenkin vain rahaa ja materiaa.
Suuret ikäluokat söi kuin heinäsirkkaparvet elinmahdollisuudet nuoremmilta. Vuosikausia odotin, että "kun ne pääsee eläkkeelle, niin paljon työpaikkoja vapautuu" -unelmaa. Se ei toteutunut koskaan. Tuli uudet nuoremmat, jotka vei ne vähät työpaikat mitä oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun täyttää 80 - vuotta ja miettii mitä on tämän elämän jälkeen niin ahneudesta tuskin saa pisteitä. Monella housut tutisee.
On ollut tiedossa, miten suuret ikäluokat tulevat tarvitsemaan enemmän maksajia eläkkeisiin ja terveydenhuoltoon, silti on seisottu vuosikymmenet tumput suorina mitään tekemättä.
Niin, etkö ymmärrä mistä se johtuu? Suurilla ikäluokilla oli suuri poliittinen valta, eivät he päättäneet että he itse maksaisivat ja säästäisivät omat eläkkeensä. Ehei, nuoremmat laitettiin maksajiksi.
Nyt on tietty vähän pissi sukassa kun ei niitä nuorempia olekaan riittävästi.Niin? On ollut joskus maailman aikaan, mutta maailma muuttuu ja poliittiset päätökset tehdään sen muuttuessa. Meillä on sorvattu erilaisia lakimuutoksia ja himmeleitä, poistettu niitä tai muokattu ajan kuvaan sopiviksi.
Kuinka monta boomeria hallituksessa/eduskunnassa istuu tätä nykyä?
Eivätköhän ole olleet jo vuosia eläkkeellä ja osa jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen.Boomeredustajien lukumäärä ei ole oleellinen. Oleellinen on se, ketä eläkeläiset äänestävät. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat. Toimii myös politiikassa.
Voi hyvänen aika. Äänestäkää te nuoremmat niitä teidän asiaa ajavia. Käsittääkseni kuitenkin vielä tällä hetkellä äänioikeutetuista on enemmistö alle 65-vuotiaita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen ihmetellyt, että minun ja puolisoni isovanhemmat (syntyneet ennen sotia) ovat käyneet ehkä juuri kansakoulun ja tehneet töitä pienipalkkaisissa duunariammateissa, mutta silti he ovat rakentaneet itse omakotitalot ja mökit järven rannoille. Lainat maksettu nopeasti pois. Varmasti köyhääkin on ollut ja elintaso pienempi, mutta se on voinut siihen aikaan olla sitä tavallista elintasoa, sillä ei ollut kaikkea sitä, mitä nykyään ja nykyajan vaatimuksia.
Sitten taas vanhempamme (50-60-luvuilla syntyneet) ovat vain menneet töihin, tosin duunaritehtäviin ja omistustalot/-asunnot ostettu tai peritty. Lainan maksamiseen on kuitenkin mennyt jo kauemmin.
Me taas olemme yliopistokoulutettuja ja tuntuu mahdottomalta ostaa ikinä (perhe)asuntoa. Ainakaan nykyisestä kotikunnastamme. Mutta olemmehan kuitenkin päätyneet työelämään paljon vanhempina kuin vanhempamme ja isovanhempamme. Ja palkkamme tulee olemaan isompi kuin vanhemmillamme.
No, mutta ei mua nyt ihan hirveästi haittaa, että mulla ei ole mahdollisuutta saada sitä kaikkea, mitä heillä on ollut tai ainakaan yhtä nopeasti. Se on kuitenkin vain rahaa ja materiaa.
Näin se on. Mielestäni on ihan aiheellista ihmetellä, miten ennen duunarit pystyi siihen, mihin nyt ei pysty edes akateemiset. Mikä muuttui ja miksi? Voiko asialle tehdä jotain? Se ei kuitenkaan kannusta yrittämään kun tuntuu että se yrittäminen ei johda mihinkään.
Omat vanhempani kuuluvat suuriin ikäluokkiin. Olivat aika pienituloisia. Isä ajoi osa-aikaisesti kaivinkonetta ja äiti oli kaupassa töissä. En silti ymmärrä, että miten oli rahaa vaihtaa auto kahden vuoden välein, remontoida talo muutamaan kertaan, ostaa tontti ja rakentaa kesämökki. Rahaa tuntuu aina vain löytyvän.
Mies on diplomi-insinööri ja minä KTM. Emme ole koskaan ostaneet uutta autoa, talo on maltillinen, mökistä olemme haaveilleet, mutta se tuntuu oikeasti liian isolta sijoitukselta. Olemme kumpikin tehneet töitä opiskelujen ohella 16 vuotiaasta saakka. Olemme ehkä hieman varovaisia, eikä lainan ottaminen kauheasti kiinnosta (asuntolainaakin lyhennetty nopeasti).
Itseäni hieman huvitti kun äiti vuosi sitten soitti ja sanoi: "Se meidän mökin vieressä oleva mökki on tullut myyntiin, tehän voisitte ostaa sen". Hän oli jo itse jotenkin ajatellut, että me varmasti ostamme sen (tuttu iäkäs pariskunta myymässä ja vanhemmat eivät halunneet uusia mökkinaapureita). Mökki oli todella vaatimaton ja tontilla suurin arvo, eikä hintakaan ollut kuin reilu 30 000 euroa. Äiti oli kovasti yllättynyt ja intti vaan, että eihän se kallis ole. Sanoin, että ei meillä nyt kyllä ole tuollaisia rahoja yhtäkkiä mistään ottaa. Äiti jäi kovasti ihmettelemään, että miksi ihmeessä ei osteta ja olisi ollut kiva kun olisi ollut isompi mökki tontti.
Omila vanhemmillani ei selvästi ole mitään käsitystä siitä, että kuinka kallista eläminen nykyisin on. Toki meillä on säästöjä ja haaveena ostaa Lapista joku osa-omistusmökki tms., mutta ei mitään halua ostaa ihan huvin vuoksi tonttia, jolla ei ole mitään käyttöarvoa ja vanhempieni oma mökkiin jää minulle ja sisarelleni, emmekä sielläkään kovin usein edes käy.
Jälkikäteen vanhempani totesivat, että minä ja mies olisimme voineet aina vapaa-ajalla remontoida sitä mökkiä omaan käyttöön. Olen 48 v ja mies 53 v. Vanhempani eivät selvästikään oikein ymmärrä nykyisen työelämän hektisyyttä. Äiti jäi pois töistä jo 55 vuotiaana ja isä 59 vuotiaana, me taas joudumme olemaan töissä vielä vajaat parikymmentä vuotta. Haluamme käyttää vähäisen vapaa-aikamme meille mieluisiin asioihin.
Vakuutus ei korvaa vanhoja putkia eikä kattoa. Vakuutuksessa on ikäpoistot.
Vakuutus ei korvaa esim. 1970 - luvun putkia. Vakuutus voi korvata esim. kastunutta lattiaa jne., mutta ei putkia. Uudet putket maksavat vähintään 6000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuori, tai kukaan muukaan lähtee ilman koulutusta sairaalaan sijaistamaan?
Nykyään kaikkeen vaaditaan se vähintään kolmen vuoden koulutus, eikä töitä välttämättä saa silti.
Missä kasarikuplassa oikein elät?Älä viisastele, tässä tarkoitetaan todennäköisesti alan opiskelijoita. Toisaalta on paljon töitä, joihin vaaditaan koulutus, mutta joita voitaisiin tehdä ilmankin ja koulutukset ovat pidentyneet aivan turhaan. Tädistäni tuli ylioppilasmerkonomi vuoden koulutuksella ja eläkkeelle jäi pankinjohtajana(myöhemmin se oli kaksi vuotta ja nyt samoihin hommiin vaaditaan tradenomikiulutus).
Moni työ, johon on päässyt ylioppilastutkinnolla tai jollakin merkonomitutkinnolla, vaatii, aivan turhaan, korkeakoulututkinnon. Vähän ristiriitaista, koulutuksia pidennetään, mutta valmistua pitäisi nopeammin. Alemmat korkeakoulututkinnot ovat lähinnä tarkoitettu politiikassa kunnostautuneille johtajanpaikkoja varten.
No eihän tätä ylikouluttamista ole opiskelijat, tai kukaan muukaan, halunnut. Poliitikot ja virkamiehet sen on suuressa viisaudessaan tähän maahan tuoneet. Ensimmäinen moka oli ammattikorkeakoulut. Siitä on sitten vaan jatkettu. Joka ikiseen asiaan tarvitaan passi, todistus tai muu vastaava hömpötys.
EU :ssa pohditaan parhaillaan tuleeko vanhoihin taloihin pakolliseksi 20 000 euron energiaremontti. Päätös tehdään 2 vuoden kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää pois. Teidän ne on. Mutta asenne on kyllä sen verran ikävä, että voipi olla kurjaa elämää tiedossa vanhainkodissa.
Missä sinä ajattelit säästyväsi kurjuudelta, kun vanhenet? Ns. vanhainkoteja ei enää ole, on vain kovan rahan asumispalveluyksiköitä ja hoivakoteja, minne pääsee jos pääsee muhimaan kusisessa vaipassa toinen jalka haudassa. Sama se on sinunkin kohtalosi, jos tarpeeksi pitkään elät.
Ikävää asennetta et voi syyttää ja samaa vinkumista oman eläkkeesi maksattamisesta nuoremmilla sukupolvilla et ainakaan voi välttää.
Ensi talvena irtisanotaan paljon porukkaa. Toimeentulotukea ei saa, jos on kesämökki, ei edes vaikka olisi lapsia. Lainat ei ole myöskään laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Omat vanhempani kuuluvat suuriin ikäluokkiin. Olivat aika pienituloisia. Isä ajoi osa-aikaisesti kaivinkonetta ja äiti oli kaupassa töissä. En silti ymmärrä, että miten oli rahaa vaihtaa auto kahden vuoden välein, remontoida talo muutamaan kertaan, ostaa tontti ja rakentaa kesämökki. Rahaa tuntuu aina vain löytyvän.
Mies on diplomi-insinööri ja minä KTM. Emme ole koskaan ostaneet uutta autoa, talo on maltillinen, mökistä olemme haaveilleet, mutta se tuntuu oikeasti liian isolta sijoitukselta. Olemme kumpikin tehneet töitä opiskelujen ohella 16 vuotiaasta saakka. Olemme ehkä hieman varovaisia, eikä lainan ottaminen kauheasti kiinnosta (asuntolainaakin lyhennetty nopeasti).
Itseäni hieman huvitti kun äiti vuosi sitten soitti ja sanoi: "Se meidän mökin vieressä oleva mökki on tullut myyntiin, tehän voisitte ostaa sen". Hän oli jo itse jotenkin ajatellut, että me varmasti ostamme sen (tuttu iäkäs pariskunta myymässä ja vanhemmat eivät halunneet uusia mökkinaapureita). Mökki oli todella vaatimaton ja tontilla suurin arvo, eikä hintakaan ollut kuin reilu 30 000 euroa. Äiti oli kovasti yllättynyt ja intti vaan, että eihän se kallis ole. Sanoin, että ei meillä nyt kyllä ole tuollaisia rahoja yhtäkkiä mistään ottaa. Äiti jäi kovasti ihmettelemään, että miksi ihmeessä ei osteta ja olisi ollut kiva kun olisi ollut isompi mökki tontti.
Omila vanhemmillani ei selvästi ole mitään käsitystä siitä, että kuinka kallista eläminen nykyisin on. Toki meillä on säästöjä ja haaveena ostaa Lapista joku osa-omistusmökki tms., mutta ei mitään halua ostaa ihan huvin vuoksi tonttia, jolla ei ole mitään käyttöarvoa ja vanhempieni oma mökkiin jää minulle ja sisarelleni, emmekä sielläkään kovin usein edes käy.
Jälkikäteen vanhempani totesivat, että minä ja mies olisimme voineet aina vapaa-ajalla remontoida sitä mökkiä omaan käyttöön. Olen 48 v ja mies 53 v. Vanhempani eivät selvästikään oikein ymmärrä nykyisen työelämän hektisyyttä. Äiti jäi pois töistä jo 55 vuotiaana ja isä 59 vuotiaana, me taas joudumme olemaan töissä vielä vajaat parikymmentä vuotta. Haluamme käyttää vähäisen vapaa-aikamme meille mieluisiin asioihin.
Mulla myös vanhemmat jankuttaa milloin naapuritontista ja milloin mistäkin. Pitäisi myös ostaa omakotitalo, koska eihän 200 000 ole niin paha hinta. Heistä 125 000e kerrostaloasunnosta oli ihan ilmainen. Ja oli se halpa. Mutta ei meillä ole yhtäkkiä varaa hakea toista lainaa johonkin omakotitaloon. Ei varmaan edes saataisi.
Ja kun usein siinä ehdotetussa kaupassa tuntuu heillä olevan joku hyöty mukana. Juurikin että ostakaa nyt tuo mökki niin ei tule uusia naapureita. Sori mutta en. En vain siksi että heillä olisi asiat optimaalisesti.
Eläkeläisille ei ole ilmaista siivouspalvelua. Joko omaiset siivoavat tai siivous on ostettava siivousyritykseltä. Jos tulee syöpä niin ei välttämättä jaksa siivota.
Boomerit ovat paskoneet pallon ihan huolella, kiitos tästä kaikesta.
Ateriapalvelu tuo eläkeläiselle lämpimän ruoan, se lämmitetään mikrossa, mutta maksaa noin 7,50 annos.
Muut ruoat tilataan kaupasta netin kautta, kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sinä ajattelit säästyväsi kurjuudelta, kun vanhenet? Ns. vanhainkoteja ei enää ole, on vain kovan rahan asumispalveluyksiköitä ja hoivakoteja, minne pääsee jos pääsee muhimaan kusisessa vaipassa toinen jalka haudassa. Sama se on sinunkin kohtalosi, jos tarpeeksi pitkään elät.
Ikävää asennetta et voi syyttää ja samaa vinkumista oman eläkkeesi maksattamisesta nuoremmilla sukupolvilla et ainakaan voi välttää.
Voi kuule. Olen 30v. En minä näe mitään eläkettä. Teen töitä hautaan asti. Kun olen vanha ei ole mitään vanhuspalveluja tai eläkejärjestelmää.
Mitäs tämä on? Koko ajan on kerrottu että oltiin niin kovin työteliäitä. Miksi nyt sitten ei oltukaan työteliäitä?