Huomaa kyllä muutoksen työntekijöiden asenteessa
Vanhemmat konkarit ovat valmiita joustamaan ja venymään, nuoret ovat hyvin tarkkoja työajoista ja rytmittävät työtä omien menojensa mukaan eikä toisinpäin. Työnantajan näkökulmasta ollaan menossa huonompaan suuntaan.
Kommentit (46)
Meillä saa onneksi ylitöistä korvauksen ja ne ketä kiinnostaa niitä tekee. Ketään ei painosteta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on täysin toisinpäin. Vanhat työntekijät tietävät oikeutensa ja pitävät niistä kiinni naurettavuuteen asti. Nuoret sitten paikkaavat näitä mullaonoikeus-vikisijöitä ja saikuttajia kun jonkun ne työt on hoidettava.
Voisi joskus se yrittäjäkin tehdä töitä. Toinen mitä en ole vielä nähnyt ikinä on rehellinen yrittäjä.
Meillä kyllä toisin päin, vanhimmat eivät tee yhtään ylimääräistä, ja uusimmat joustavat ja tekevät liukuman avulla pitkää päivää useasti.
Minä joustin uutena työntekijänä, kunnes huomasin että työnantaja ei puolestaan jousta ollenkaan. Siihen loppui minun jousto.
Työ on huonosti järjestetty, jos työntekijöiden ei ole mahdollista hoitaa töitään työajalla. Pitäisi palkata lisää työntekijöitä.
Ap:lle. Selvästikin sun mielestä vanhemmat on huonompia kuin te uudet. Taas sama itsekehulaulu, muka kysymykseen muotoiltuna.
Tottakai työnantajat haluaisivat orjia jotka tekevät kaiken jota käsketään.
Katsokaa Amerikasta esimerkkiä hyvästä työnantajan mallista.
Ylitöitä ilman mitään korvauksia, ~5 lomapäivää vuodessa. Muutama sairauspäivä. Noitakaan ei voi käyttää ilman että tulee irtisanomisia.
Sen päälle pomot mikromanageraa niin paljon kuin pystyvät. Katsoit puhelinta? Varoitus tai irtisanominen.
Sitten on täysin naurettavia tapauksia kuten kassoilla ihmiset eivät saa istua vaan kokopäivä pitää seistä (koska näyttää "paremmalta" asiakkaille).
Nuoret huomaavat pari vuotta duunissa oltuaan, että "venymiselle" ei firmat anna arvoa kuin kauniissa puheissa.
Esimerkki itseltä: henkilövaihdosten takia tein kesällä 70 viikkoja, ylityöt sovittiin laitettavaksi tuntipankkiin kertoimella, jotta voi sitten ottaa takaisin lomana ensi vuonna. No siitä sitten 6kk päästä määrättiin pitämään tuntipankki tyhjäksi ja "sain" lomailla marraskuun kurjuudessa. Tämän jälkeen en ylitöitä ole tehnyt - jos jotain jää tekemättä, niin sitten jää.
Vierailija kirjoitti:
Juniorit ei vielä tajua sitä, että kyllä työolot aina kotiolot voittaa.
Olen jo seniori ja olen aina pitänyt tuota piip typeränä sanontana. Huonosti on asiat jos kotona on pahempaa kuin töissä.
Omalla työpaikallani nuoret joustavat sillä, etteivät saa ikinä vakituista sopparia. Loputtomia määräaikaisia tekevänä ei oikein huvita joustaa yhtään ylimääräistä.
Lellulellu kirjoitti:
Olet oikeassa. Ja saikulle jäädään helposti
Mitä hyötyä olla joku hyvä työntekijä, sama taulukkopalkka kaikilla, eikä ne tunnolliset mitään kiitosta saa, päin vastoin, heille huudetaan jos homma ei toimi kun osa on saikulla ja heitä patistetaan tekemään töitä enemmän ja ahkerammin, siis niiden saikulla olijoidenkin edestä, näin se käytännössä menee.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret huomaavat pari vuotta duunissa oltuaan, että "venymiselle" ei firmat anna arvoa kuin kauniissa puheissa.
Esimerkki itseltä: henkilövaihdosten takia tein kesällä 70 viikkoja, ylityöt sovittiin laitettavaksi tuntipankkiin kertoimella, jotta voi sitten ottaa takaisin lomana ensi vuonna. No siitä sitten 6kk päästä määrättiin pitämään tuntipankki tyhjäksi ja "sain" lomailla marraskuun kurjuudessa. Tämän jälkeen en ylitöitä ole tehnyt - jos jotain jää tekemättä, niin sitten jää.
Minä lomailisin mieluusti marraskuussa, kun silloin ei jaksaisi nousta edes sängystä ylös. En ymmärrä miksi kesälomatkin on pakko ottaa kesällä.
Miksi ihmeessä joustaisin koska se on aina yksisuuntaista? Lisäksi ylitöitä ei makseta rahana, vaan ne pitäisi laittaa liukumiin, joita ei ehdi koskaan pitämään. Työ on pakollinen paha, ei elämän sisältö. T. Vanhempi konkari, joka on jo oppinut työelämän säännöt
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa lisää, on kiinnostavaa.
Meilläkin siirryttiin 1-vuorosta 3-vuoroon, itse irtisanouduin ja jälkikäteen totesin, että tein oikein, ex kollegat ovat aivan loppu ja rikki, yksi ajoi jopa ojaan kun nukahti rattiin kun oli samalla viikolla pitänyt tehdä päivä ja yövuoroa jne.
ps. vuoden olin siinä korkeilla ansiosidonnaisilla, sitten sain uuden 1-vuorotyön, jälkiviisaana helppo sanoa, että kyllä kannatti ottaa vuoden palkallinen loma ja sitten sai vielä jatkaa 1-vuorossa
Lellulellu kirjoitti:
Olet oikeassa. Ja saikulle jäädään helposti
Kyllä jäädään, kun työnantaja ei viitsi panostaa puheita enempää työhyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa lisää, on kiinnostavaa.
Meilläkin siirryttiin 1-vuorosta 3-vuoroon, itse irtisanouduin ja jälkikäteen totesin, että tein oikein, ex kollegat ovat aivan loppu ja rikki, yksi ajoi jopa ojaan kun nukahti rattiin kun oli samalla viikolla pitänyt tehdä päivä ja yövuoroa jne.
ps. vuoden olin siinä korkeilla ansiosidonnaisilla, sitten sain uuden 1-vuorotyön, jälkiviisaana helppo sanoa, että kyllä kannatti ottaa vuoden palkallinen loma ja sitten sai vielä jatkaa 1-vuorossa
...lisään vielä, tässäkin työnantajan härski orjuuttaminen ja bisneksen teko aiheitti sen, että valtio joutui maksamaan minulle vuoden palkkaa, tästä voisi ottaa oppia, mistä ne rahat siihen bisnekseen otetaan, tässä häviää kaikki, paitsi joku kyseenalaisesti toimiva yritys
Olen työskennellyt useissa eri määräaikaisissa työsuhteissa yhdessä sairaanhoitopiirissä kesäkuusta 2021 lähtien.
Olen kiinnittänyt erityistä huomiota siihen miten herkästi toistaiseksi voimassa olevilla työsopimuksilla olevat työntekijät jäävät herkästi sairauslomille.
Minä määräaikainen työntekijä olen se henkilö, joka tekee tuplavuoroja, kun henkilöstö ei riitä toiminnan pyörittämiseen. Minä olen se henkilö, joka vaihtaa työvuoroa lennossa, tulee aikaisemmin muun muassa töihin.
Tästä omalla ilmoituksella 3 päivää sairauslomaa on tullut uusi normaali, kun (huijataan) työnantajaa.
Työhyvinvointiin panostus työantajalta on 1h/vko liikuntaa, jota ei saa tehdä yksin vaan työkaverin kanssa ja 50€ smartum per vuosi. Työ tietokonepäätetyötä. Jos saikku, ei sijaista, vaan hommat kasaantuu itselle. Ylitöistä ei korvausta, mutta voi saada joustoa tunti tunnista kahden päivän verran, sitten ne on nollattava ennen uutta kertymää. Vielä pitää kuusi vuotta jaksaa, ellei tule varhemmin yt tai potkut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lomailisin mieluusti marraskuussa, kun silloin ei jaksaisi nousta edes sängystä ylös. En ymmärrä miksi kesälomatkin on pakko ottaa kesällä.
Mikäs siinä jos tykkää. Tuossa vaan tosiaan en kesällä lomaillut käytännössä ollenkaan (2vko pakollista, mutta ylitöitä enemmän) ja sanottiin, että voi sitten ensi vuonna pitää enemmän, mutta sitten kuitenkin määrättiin pitämään itselle erittäin epämieluisaan aikaan.
Ei, nuoret on vaan fiksumpia.