Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei te 50/60/70-vuotiaat!!! Miten ihmiset ovat muuttuneet siitä minkälaisia ihmiset olivat "ennen"???? Siis olivatko ihmiset ennen oikeasti ...

Vierailija
03.08.2022 |

Olisi kiva kuulla elämää kokeneilta.

Kommentit (572)

Vierailija
421/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Se on totta, että nykyään tehdään kärpäsestä härkänen ja tyhjästä uutinen.

tämä. Ja ennen ei ollut mielensäpahoittajia näin paljoa

Mielensäpahoittajia on varmasti ollut saman verran kuin nykyäänkin. He vain eivät saaneet ääntä yhtä kuuluviin, kun ei ollut somea.

ei ole ollut. Koskaan aiemmin ei ole vedetty hernettä nenään siitä, että joku on eri mieltä kuin sinä.

Samaa mieltä. Vielä -90 luvulla asiat hoidettiin kasvotusten tai jos oli totaalinen pelkuri niin soitti puhelimella. Silloinkin piti soittaa ja keskustella. Ei lähetetty viestejä tai sometettu vaan piti olla ihmiskontakti. Tämä auttoi keskittymään olennaiseen ja siet

Kaikille keskustelufoorumeille pitäisi määrätä pakolliseksi vahva tunnistautuminen ja esiintyminen omalla nimellä ja henkilöllisyystodistuksesta otetulla valokuvalla. Hyvin helppo toteuttaa nykytekniikalla. Vähenisi perseily ja vihapuheet sekä mielensä pahoittaminen. Eikä tuossa mitään ongelmaa luulisi kenellekään olevan. Pystyttäisiin hyödyntämään nykytekniikkaa siinä, että voidaan keskustella laajalla joukolla mutta tiedettäisiin kenen kanssa puhutaan. Kuten vaikka silloin -90 luvulla.

Vierailija
422/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olen 53-vuotias nainen. Olen nuorekas, pidän liikunnasta, terveellisestä ruokavaliosta ja hoidan itseäni. Pukeudun klassisesti pienellä twistillä. Peräänkuulutan hyviä käytöstapoja, en pidä tästä minä minä kulttuurista. Huonoa käytöstä todistan joka päivä, ihmiset ovat aikamoisia juntteja. Ottakaa ihmiset enemmän huomioon muut ihmiset ja lopettakaa se minäkeskeisyys, se on rumaa. Suomalaisilla tuntuu olevan myös aina joku ihmeen kiire, tönitään ja pusketaan menemään, sanotaan vain oho, Mielestäni jos muita tönii pitää sanoa anteeksi. KÄYTÖSTAVAT KUNNIAAN ja sanoisin myös että pitäkää ihmiset itsestänne huolta, niin kropasta kuin henkisestä hyvinvoinnista, se on teidän tehtävänne, sitä ei voi ulkoistaa valtiolle.

Olen 53 vuotias mies ja pystyn sanomaan täsmälleen samoin. Itse tosin saatan tönäistä takaisin jos joku toinen tönäisee ensin enkä viitsi vaivautua sanomaan mitään. Tämä on mennyt niin pitkälle, että Helsingin kaduilla ruuhkassa kävellessä jotkut juntit eivät edes yritä väistää vaan kävelevät vaikka suoraan päin. Miten tyhmä pitää olla, että tekee tuollaista. Huvikseni olen joskus jättänyt minäkin väistämättä. Olen myös pitänyt kropastani huolta ja harvemmin on nuo törmäilijät uskaltaneet mitään alkaa änkyttämään. Huolestuttavinta tässä on että eivät tajua itse tekevänsä mitään väärää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti oli köyhän pirtin maalaisemäntä. Hän oli viisikymppisenä jo ihan täysi mummo. Hampaita puuttui ja huulet sen takia vanhustyyliin "rullalla", hiukset harmaat ja ohuet ja huivilla sitten niitä peitti, ryppyinen ja ennen kirkkaan siniset silmät haalistuneet, kumara ryhti ja paljon kipuja ja väsymystä ja vaivoja. Pukeutui lähinnä pitkiin mekkoihin, essuun ja johonkin paitaan, kuten hänen nuoruudessaan "rouvat" pukeutuivat. Itse oon nyt 48 enkä kyllä vielä ole ihan hampaattoman kiikkustuolimummon tasolla :D

Oma isoäitini oli myös vajaa 50-vuotiaana harmaantunut, kutistunut ja rypistynyt mummo. Omia hampaitakaan hänellä ei ollut enää silloin.

Ennen nuoruus alkoi rippikouluiässä ja päättyi muutamaa vuotta myöhemmin avioliittoon ja vauvan odotukseen tai vaihtoehtoisesti vakituiseen työ

Minusta on luonnollista, että eliniän kasvaessa ihmiset kehittyvät ns. myöhemmin kuin ennen ja missä tahansa iässä ovat kehitykseltään nuorempia kuin ennen. Tänä päivänä 25-vuotias on vielä aika lapsen kaltainen, muutamia vuosikymmeniä sitten 25-vuotias oli enemmän aikuinen, ja vastaavasti Egyptin ja Rooman valtakuntien aikana tyypillinen keisari/faarao oli valtaan noustessaan tuon ikäinen. Löydäpä nykypäivänä mistään päin maailmaa alle 40-vuotias valtionjohtaja.

Vierailija
424/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-80 lukujen yhteiskunta oli niin eri. Kaikilla oli suunnilleen sama vuorokausirytmi, teollisuusyhteiskunnan rytmi. Jo sillä yksinään oli valtava vaikutus moneen asiaan. Kerrostaloa ei ole suunniteltu keksintönä nykyiseen yhteiskuntaan, jossa jokaisella on eri vuorokausirytmi. Ennen vaikka jos joku harva olisi joskus vähän melunnutkin, niin ei sillä ollut niin suurta merkitystä kun itse tulit töistä viideltä, ja se meluaja meni nukkumaan viimeistään kymmeneltä, että jaksoi nousta seitsemäksi töihin.

Vierailija
425/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

70-80 lukujen yhteiskunta oli niin eri. Kaikilla oli suunnilleen sama vuorokausirytmi, teollisuusyhteiskunnan rytmi. Jo sillä yksinään oli valtava vaikutus moneen asiaan. Kerrostaloa ei ole suunniteltu keksintönä nykyiseen yhteiskuntaan, jossa jokaisella on eri vuorokausirytmi. Ennen vaikka jos joku harva olisi joskus vähän melunnutkin, niin ei sillä ollut niin suurta merkitystä kun itse tulit töistä viideltä, ja se meluaja meni nukkumaan viimeistään kymmeneltä, että jaksoi nousta seitsemäksi töihin.

Ei pidä paikkaansa. Kyllä ne kommuunimajoitukset ovat olleet aina yhtä perseestä.

Vierailija
426/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti oli köyhän pirtin maalaisemäntä. Hän oli viisikymppisenä jo ihan täysi mummo. Hampaita puuttui ja huulet sen takia vanhustyyliin "rullalla", hiukset harmaat ja ohuet ja huivilla sitten niitä peitti, ryppyinen ja ennen kirkkaan siniset silmät haalistuneet, kumara ryhti ja paljon kipuja ja väsymystä ja vaivoja. Pukeutui lähinnä pitkiin mekkoihin, essuun ja johonkin paitaan, kuten hänen nuoruudessaan "rouvat" pukeutuivat. Itse oon nyt 48 enkä kyllä vielä ole ihan hampaattoman kiikkustuolimummon tasolla :D

Oma isoäitini oli myös vajaa 50-vuotiaana harmaantunut, kutistunut ja rypistynyt mummo. Omia hampaitakaan hänellä ei ollut enää silloin.

Ennen nuoruus alkoi rippikouluiässä ja päättyi muutamaa vuotta myöhemmin avioliittoon ja vauvan

Paitsi, että ihmiset kuitenkin fyysisesti kehittyvät nykyisin nopeammin kuin ennen. Luulisi silloin olevan lupa olettaa, että kehitystä tapahtuu myös henkisellä puolella. Kotikasvatuksesta, tai sen puutteesta, tämä on enemmän kiinni kuin ihmisten kehityksestä.

Vierailija
427/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Mun mummo sai 50v lahjaksi keinutuolin ja siinä se sitten istuikin. Itse vietän samanikäisenä hieman erilaista elämää...

Tämä! Mun mummot oli 50-vuotiaina jo todellakin ihan mummoja, näyttävät 50-vuotisjuhlakuvissaankin ihan 70-vuotiailta. Ennen ihmiset "vanhenivat" aiemmin.

Vierailija
428/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadissa oli stadilaisia, jotka puhuivat keskenään, eikä pöndejä, niinku nyt useamman vuosikymmenen ollu jo, mykkiä juntteja.

Vierailija
429/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Stadissa oli stadilaisia, jotka puhuivat keskenään, eikä pöndejä, niinku nyt useamman vuosikymmenen ollu jo, mykkiä juntteja.

Mistähän se muuten johtuu, että pääkaupunkiseudulla kuljetaan naama norsunv**ulla eikä puhuta vieraille ihmisille mitään? Onko tämä lähtenyt siitä, että ne pöndet eivät ole uskaltaneet avata suutaan koska jostain käsittämättömästä syystä häpeävät sitä että ovat pöndeltä? Siinähän ei ole mitään hävettävää ja kyllä se huomataan vaikka ei mitään sanokaan. Kyllä siellä pöndellä kuitenkin heitetään vapautuneesti läppää ventovieraiden kanssa. Eikä tarvita Tinderiä sosiaalisen kontaktin muodostamiseen aikuisten ihmisten kesken vaan käyttäydytään kuten normaalit ihmiset.

Vierailija
430/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mun mummo sai 50v lahjaksi keinutuolin ja siinä se sitten istuikin. Itse vietän samanikäisenä hieman erilaista elämää...

Tämä! Mun mummot oli 50-vuotiaina jo todellakin ihan mummoja, näyttävät 50-vuotisjuhlakuvissaankin ihan 70-vuotiailta. Ennen ihmiset "vanhenivat" aiemmin.

Rankkaa oli elämä vanhemmilla sukupolvilla. Kroonisen stressin on todistettu vanhentavan ihmisiä. Siihen yhdistettynä alkoholi, tupakka, yksipuolinen ruokavalio, fyysisesti kuormittava työ, niin sillä selittyy. Ja ihonhoitotuotteita ei ollut samalla tavalla tarjolla kuin nykyään. Tällaista yhdistelmää epäilen itse.

Toisaalta meillä milleniaaleilla ja nuoremmilla sitten on omat juttumme, jotka vaikuttaa meidän terveyteen sukupolvena. Liikkumattomuus, roskaruoka nuorena jne. Meidän on sanottu olevan ensimmäinen sukupolvi jolla saattaa olla aiempia lyhyempi elinajanodote. Mutta onneksi meillä on vielä aikaa muuttaa sitä suuntaa.

Vierailija
431/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Ennen nuoruus alkoi rippikouluiässä ja päättyi muutamaa vuotta myöhemmin avioliittoon ja vauvan

Jos keski-ikä olisi 30 vuotta ja eliniän odote noin 40, niin tulisi kiire päästä nuorena töihin, jotta ehtii elämässään edes otain...

Vierailija
432/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Mistähän se muuten johtuu, että pääkaupunkiseudulla kuljetaan naama norsunv**ulla eikä puhuta vieraille ihmisille mitään? Onko tämä lähtenyt siitä, että ne pöndet eivät ole uskaltaneet avata suutaan koska jostain käsittämättömästä syystä häpeävät sitä että ovat pöndeltä? Siinähän ei ole mitään hävettävää ja kyllä se huomataan vaikka ei mitään sanokaan. Kyllä siellä pöndellä kuitenkin heitetään vapautuneesti läppää ventovieraiden kanssa. Eikä tarvita Tinderiä sosiaalisen kontaktin muodostamiseen aikuisten ihmisten kesken vaan käyttäydytään kuten normaalit ihmiset.

Ei vaan kun sitä porukkaa on sen verran enemmän, ettei viitsi jokaisen vastaantulijan kohdalla jäädä kiinni suustaan. Ja kiire täällä on siksi, että matkoihin kuluu paljon aikaa. Ei ole sellaista baanaa ja kulkuneuvoa, jolla pääsisi hetkessä kaupungin toiselle laidalle esim. työpaikalle.

Vierailija
433/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin p**lua sai paljon helpommin. Nykyisin pitäisi olla jossain Tinderissä. Ei helvetti miten sairasta ettei ihmiset pysty pariutumaan ja parittelemaan ilman älylaitteita. Kyllä pitää olla ihmisessä jotain todella pahasti vialla jos ei muuten saa kontaktia. Varmaan siitä syystä täälläkin jatkuvasti ulistaan kun ei toimi nuo pariutumismenetelmät. Vika on niissä ihmisissä ketkä joutuvat tuollaisia keinotekoisia apuvälineitä käyttämään.

Vierailija
434/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Rankkaa oli elämä vanhemmilla sukupolvilla. Kroonisen stressin on todistettu vanhentavan ihmisiä. Siihen yhdistettynä alkoholi, tupakka, yksipuolinen ruokavalio, fyysisesti kuormittava työ, niin sillä selittyy. Ja ihonhoitotuotteita ei ollut samalla tavalla tarjolla kuin nykyään. Tällaista yhdistelmää epäilen itse.

Toisaalta meillä milleniaaleilla ja nuoremmilla sitten on omat juttumme, jotka vaikuttaa meidän terveyteen sukupolvena. Liikkumattomuus, roskaruoka nuorena jne. Meidän on sanottu olevan e

Mutta milläs teitä nuoria saisi fiksummaksi ja tietävämmäksi, osaavammaksi? Osaatteko kyllä laittaa tiktokkiin meikkivideoita ja hassuja pränkkejä, mutta Pisa-tulokset romahtaneet maan tasolle.

Miten ihmeessä joku pärstäänsä ja persettään kuvaava on joku vaikutttaja?! "Influencer", my ass!

Vierailija
435/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten keskittymiskyky heikentynyt, koska jo taaperolle isketään älylaite kouraan leluksi. Niiden vanhemmat ovat jo sitä osittain kieroon mennyttä sukupolvea, joka ei näe asiassa ongelmaa.

Televisiossa saa näköjään kiroilla v-sanastoa myöten täysin vapaasti.

Kouluissa levottomuus tietenkin lisääntynyt. Oppimistulokset valuvat alas.

Joku ääri-individualismi lisääntynyt. Yleissivistys heikentynyt. Normisto sen suhteen, mitä kuuluisi tietää, on rapautunut.

Toimittajien ei tarvitse enää osata lukea tai kirjoittaa, kunhan sinne päin.

Some opettanut, että saa sanoa mitä vain pöyristyttävän aggressiivista kenelle ja kenestä vain.

Vierailija
436/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Some opettanut, että saa sanoa mitä vain pöyristyttävän aggressiivista kenelle ja kenestä vain.

Ei ne IRL mitään uskalla sanoa ja jos itse niille vähän ärähtää jostain näiden tekemästä typeryydestä niin alkaa alaleuka väpättämään.

Vierailija
437/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä some kiusaaminen nimettömänä ja julkisesti vielä.Siihen vahva tunnistautuminen niin loppuis tollanen hävyttömyys.

Kertakäyttökulttuuri,kaatopaikat täynnä hyvää tavaraa ja vaatetta.

Aina odotetaan käsi pitkällä mitä yhteiskunta antaa,mutta itse ei tehdä mitään sen eteen ,että osallistutaan siihen yhteiskuntaan omalla panoksella.

Eduskunnassa oppositio puhuu ihan höpöjä ja nuoret uskoo kaiken omaa kokemattomuuttaan.

Musta valkoinen ajattelutapa.

Tällaisia tuli ekaksi mieleen.Ja ihanaa ,että olen saanut elää lapsuuteni 60-70 luvulla.Ihanaa huolettomuutta:)

Vierailija
438/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadissa asui stadilaisia, eikä, kuten nyt, maalaisia.

Vierailija
439/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten ihmisten kunnioittaminen oli itsestäänselvyys nuoruudessani, vaikka ei olisikaan ollut samaa mieltä kaikista asioista. Ihmiset olivat aivan yhtä fiksuja, kuin nykyäänkin, vaikkakin tietämättömyys  oli suurempaa. Tietolähteitä kun ei ollut niin paljon, kuin nykyään.

Vierailija
440/572 |
19.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Eipäs, vaan katsot mummojasi nyt ja määrität heidän tyylinsä mummotyyliksi. Sitten katsot valokuvia ja huomaat, että heillä oli sama tyyli jo 50-vuotiaana. Ei se silloin ollut mummotyyli, silloin se oli keski-ikäinen tätityyli. Ja vielä aikaisemmin se oli kuule nuoren tyylitietoisen ihmisen hieno moderni look! 

Keinutuoli oli myös oman aikansa lokkilamppu. yleinen, haluttu kaluste. Mummokaluste siitä tuli siinä kohtaa kun sen omistajat tulivat mummoikään.

Minulle vanhempi sukulainen alkoi etsiä keinutuolia kun odotin esikoistani. Ei kuulemma ole parempaa kalustetta odottavalle äidille, helpottaa loppuraskauden tukalaa oloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän