Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei te 50/60/70-vuotiaat!!! Miten ihmiset ovat muuttuneet siitä minkälaisia ihmiset olivat "ennen"???? Siis olivatko ihmiset ennen oikeasti ...

Vierailija
03.08.2022 |

Olisi kiva kuulla elämää kokeneilta.

Kommentit (572)

Vierailija
561/572 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua ja olen saattanut kirjoitta tämän aikaisemminkin. Asuttiin Helsingin keskustassa kerrostalossa 70-luvulla. Lapsiperheitä oli aika paljon. Lähipuistossa oltiin kaikki joka päivä johonkin aikaan. Osa oli perhepäivähoitajia.

Olimme toisillemme se turvaverkko. Kahvittelimme toistemme luona ja shoppailemassa tai lääkärissä pystyi käymään, kun toiset äidit huolehtivat toisten lapsista. Nykyään ei vaarmaan kukaan uskalla lapsiaan jättää puistotuttavan huostaan.

Ajan mittaan hajaannuimme eri puolille ns "Hesen" alueelle ja yhteydet osaksi katkesivat, mutta eivät kaikki.

Vierailija
562/572 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä oli kaikin puolin rauhallisempaa ja ihmiset tyytyivät vähempään. Ja kun ei ollut somea niin ei ollut tietoa maailman murheista. Lehdestä ja uutisista sai lukea maailman tapahtumat. Kaikki tieto ei tullut heti silmille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/572 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kohta 40-vuotiaana syön toisinaan proteiinivanukkaita. Isäni kommentoi tätä sanoin: "eikö se ole lasten ruokaa". 

Mistä johtuu, että noilla 70-80 vuotiailla aikuiset eivät saa tehdä mitään mikä tulkittaisiin lasten tekemiseksi? 

Sama esim. tietokoneella pelaaminen. Itse en omista telkkaria laisinkaan. Tietokonepelit on niin monimutkaisia ja realistisia, että siinä saa aivonystyrät töitä. Isäni ei asiaa ymmärrä, koska hänen mielestään tietokonepelit on lapsille. 

Mutta telkkari sitten on ok. Mistä menneisyyden asioista nämä johtuvat? 

No mistäs luulisit?

Eikö oma äly sano mitään?

Nämä sun vanhemmat on eläneet ihan erilaisessa ilmapiirissä kuin sinä.  Heille nuo mainitsemasi asiat ei ole yhtään luontevia, niinkuin ei sinullekaan heidän mennyt maailmansa ole lainkaan tuttu.  

Heidän nuoruudessaan ja työiässään (eli siinä pisimmässä jaksossa elämänkaaressaan) vanukkaita todellakin syötettiin pikkulapsille.

Kaikenlaiset pelit ovat heidän aikanaan aina olleet lähinnä lasten ajanvietettä.  

Miksi sinä vaadit isääsi niin kovasti ottamaan sinun pelaamisesi vakavasti?  Mihin jumiin sinä itse olet itsesi asettanut, kun ei ole ymmärrystä siihen, että olette eri aikakauden lapsia?

On heillä oikeus ihmetellä.  Niinhän sinäkin siinä teet. Kritisoit isääsi siitä, että hän kritisoi sinua.

Monetkin nykyajan asiat näyttävät järjettömiltä niiden silmissä, jotka on nähneet ja kokeneet toisenlaisen maailman.  Ei ihmisen tarvitse olla ikuisesti nuori, kun eivät sitä oikeasti ole.  Sinunkin mielipiteesi seuraavan polven toiminnasta tulee aikanaan olemaan sitä, että ihmettelet ja pidät lapsellisena ja typeränä monia heidän tekemiään asioita.  Nelikymppisenä et ole enää ihan nuorikaan, joten se aika lähenee jo kovaa vauhtia.  Et pysy kelkassa, vaikka yrittäisitkin.  

Vierailija
564/572 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskemmiksi, aikaan saamattomiksi.

Suomen talous ei ole kasvanut enää 20 vuoteen, kun tämä nuorempi sukupolvi on tullut työelämään.

Vierailija
565/572 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Someaikaan ihmiset näyttää seonneen lopullisesti mielipiteidensä kanssa kun somesta löytyy samanmielisiä tyhmimmillekin ajatuksille. Niinpä ikinä ei muuteta mieltä koska roikutaan kuplassa jossa "kaikki" on samaa mieltä ja siten muut on väärässä.

Vierailija
566/572 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laiskemmiksi, aikaan saamattomiksi.

Suomen talous ei ole kasvanut enää 20 vuoteen, kun tämä nuorempi sukupolvi on tullut työelämään.

Kenes vika tämä sitten on ettei poliitikot edes yritä korjata ongelmaa ja mediakin vaan hokee työvoimapulaa vaikkei tuota todista yksikään todellinen fakta?

Eli sukupolvia on suorastaan kasvatettu hyväksymään ikuinen sossutukiaisilla eläminen samalla kun vasurimme syyllistää yrittäjiä ja jokaista joka kehtaa menestyä edes työtä tekemällä keskituloista paremmin. Jos tuon vaikutuksia työmoraaliin ja pidemmän ajan kuluessa koko yhteiskuntaan katsoo niin tuohan on suoraan kuin moskovan hybridikäsikirjasta, kuten se taitaa ollakin.

Vierailija
567/572 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

60v. Ala-asteella oli oppilas, jonka kotona oli maalattia. Koulutuksen ja terveydenhuollon tasa-arvo on nostanut meidät länsimaiseksi hyvinvointi yhteiskunnaksi. Viisikymppiset miehet olivat lapsuudessani sotaveteraaneja ja kaikkien mieli oli jotenkin rikkoutunut. Pasifisteja olivat kaikki. Naiset olivat yleensä kotirouvia, eli lapsilla oli aina kotona äiti. Työ oli tärkein asia, työttömiä ei oikeastaan ollut. Koulutus määräsi aseman. DI oli harvinaisuus ja siten johtaja automaattisesti. 

Vierailija
568/572 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlainen joukkotyhmeneminen Ok tapahtunut yllättäen tässä n. kymmenen vuoden aikana

Samaa mieltä. Raha ja ulkokuori voittavat kaiken muun.

Vierailija
569/572 |
07.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minustakin, 45v, suomalaiset ovat hiljalleen muuttuneet käytökseltään ja vaatetukseltaan/olemukseltaan parempaan suuntaan. Enkä ole mistään perätakahikiän metsistä lähtöisin.

Joo ja heti morkkaat perähikiää,sulla on käytöstavat nollaluokkaa.

Vierailija
570/572 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on tärkeämpää, että on sisävessa kuin hyvä mielenterveys ja fyysinen kunto. Siis materialismi on mennyt ihmisen edelle.

Vierailija
571/572 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti oli köyhän pirtin maalaisemäntä. Hän oli viisikymppisenä jo ihan täysi mummo. Hampaita puuttui ja huulet sen takia vanhustyyliin "rullalla", hiukset harmaat ja ohuet ja huivilla sitten niitä peitti, ryppyinen ja ennen kirkkaan siniset silmät haalistuneet, kumara ryhti ja paljon kipuja ja väsymystä ja vaivoja. Pukeutui lähinnä pitkiin mekkoihin, essuun ja johonkin paitaan, kuten hänen nuoruudessaan "rouvat" pukeutuivat. Itse oon nyt 48 enkä kyllä vielä ole ihan hampaattoman kiikkustuolimummon tasolla :D

https://www.is.fi/viihde/art-2000001123499.html

Siinä esimerkki missä kunnossa 50-vuotiaat mummot ovat Kiinassa.

Vierailija
572/572 |
26.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isoäiti oli köyhän pirtin maalaisemäntä. Hän oli viisikymppisenä jo ihan täysi mummo. Hampaita puuttui ja huulet sen takia vanhustyyliin "rullalla", hiukset harmaat ja ohuet ja huivilla sitten niitä peitti, ryppyinen ja ennen kirkkaan siniset silmät haalistuneet, kumara ryhti ja paljon kipuja ja väsymystä ja vaivoja. Pukeutui lähinnä pitkiin mekkoihin, essuun ja johonkin paitaan, kuten hänen nuoruudessaan "rouvat" pukeutuivat. Itse oon nyt 48 enkä kyllä vielä ole ihan hampaattoman kiikkustuolimummon tasolla :D

https://www.is.fi/viihde/art-2000001123499.html

Siinä esimerkki missä kunnossa 50-vuotiaat mummot ovat Kiinassa.

Aivan varmasti kaikki kiinalaiset isoäidit on tuollaisia. Läheltä näkee tuostakin hyvin iän. Menepä Kiinan maaseudulle katsomaan todellisia ihmisiä, eikä kuvamuokkauksia.