Hei te 50/60/70-vuotiaat!!! Miten ihmiset ovat muuttuneet siitä minkälaisia ihmiset olivat "ennen"???? Siis olivatko ihmiset ennen oikeasti ...
Kommentit (572)
Vierailija wrote:
Minusta asiat on muuttuneet parempaan suuntaan. Tämä näkyi esim oman lapsen kaveripiiristä ja elämästä. Asioista joista olisi kiusattu armottomasti mun nuoruudessa ei kiusata enää. Tytöt ja pojat on kavereita keskenään.
Peruskoulun käsityössä on nykyään sentään jonkinlaista järkeä kun molemmat sukupuolet oppivat sekä tekstiili- että teknistä käsityötä. Nykyään ei ole mikään ihmetyksen aihe jos nuori mies korjaa itse farkkujaan ompeluKONEELLA.
Aikaisemmin miehet menivät naimisiin suunnilleen siksi, etteivät osanneet itse irronnutta nappia vaatteeseen kiinni ommella.
Vierailija wrote:
Olen 60v mies ja suuri muutos on tapahtunut nuorempien ihmisten seksuaalisuudessa. 80- ja 90-luvulla oltiin vapautuneita. Jotain tapahtui 2000-luvun alussa. Ihmisistä tuli seksuaalisesti paljon sulkeutuneimpia. Ilmeisesti otettiin siinäkin mallia Amerikan ihmemaasta. Ennen tissit paljaana rannalla aurinkoa ottava nainen ei ollut kovinkaan harvinainen. Nyt soitetaan poliisit ja saadaan elinikäisiä traumoja. Nykyisin ahdistutaan, loukkaannutaan ja pöyritytään jokaisesta asiasta. Oikein haetaan pöyritymisen aiheita toisen puheista. Jotkut sanatkin ovat kiellettyjä sanoa.
Minustakin ennen oli rennompaa ja vapaampaa. Nuorena 80-luvulla kuljin sujuvasti ilman rintsikoita selästä avonaisen kesämekon kanssa. Ei haitannut mitkään nöpötykset. Eikä haitannut perään vislailut.
Nykyään on niin kireää ja vaikeaa, että en ihmettele kun nuoret ei saa perheitä perustettua eikä lapsia synny. Kaikki hassu vitsailu ja huumori on kielletty.
On sanottu jo varmaan tuhat kertaa mutta se jatkuva puhelimen tuijotus. Tapaat kavereita ja ne räplää ja vilkuilee puhelintaan jos eivät ihan avoimesti tuijota sitä.
Ei kytätty naapureita. Lainattiin kerrostalossa toisilta. Naapurin lapset olivat usein syömässä meillä. Kahviteltiin usein toistemme luona. Autettiin enemmän toisiamme.
Ennen vanhaan ihmiset ei niin laittautuneet kuten nykyään. Tai tarkoitan että se muoti oli niin hirveää että vanhetti nuorenkin. Teryleenit oli ja naisilla huivit ja joskus papiljotitkin päässä. Miehet eivät leikanneet tukkaansa kokonaan kaljuksi vaan antoivat kaljun paistaa ja tukkaa oli vain ohimoilla. Meno oli rauhallisempaa, eikä töistä niin stressattu. Ruokatunti oli kirjaimellisesti tunnin. Kun ei ollut somea niin ei tarvinnut tietää mitä kauheaa maailmalla on tapahtunut. Uutisissa se tietenkin kerrottiin, mutta ei jatkuvana virtana kuten nykyään. Nykyään tehdään naurettavan pienistä aiheista uutinen.
Se on totta, että nykyään tehdään kärpäsestä härkänen ja tyhjästä uutinen.
Tuossa on ajatusvirhe, että ennen nuoremmat ihmiset olivat mummomaisia. Oikeasti juttu menee niin, että osalla se tyyli jämähtää ja pysyy vanhaksi asti.
Esimerkiksi Tyttökultien mummotukat olivat kasarilla kuuminta hottia nuorilla ihmisillä. Prinsessa Dianallakin oli tuo nykyinen mummotukka. Tuolla ikäpolvella on osin edelleen sama tukka, se edustaa heille nuoruutta ja cooliutta. Samoin papiljottien käyttö, se on nykymummojan elämässä aloitettu jo teininä ja se on edustanut silloin nuorisokampausta.
Ihan samoin nykyiset trendijutut muuttuvat mummojutuiksi, kun nykyiset trendikkäät nuoret muuttuvat mummoiksi. Vaikka mekoissa kulkeminen. Minä en tykkää mekoista, koska 1900-luvun alussa syntynyt mummoni käytti aina leninkejä. Nykyiset kolmekymppiset eivät sitä sukupolvea tunne, niin kulkevat mummolenigeissä ihan pokkana. Minä en tule koskaan, edes mummona turvautumaan oman isoäitini tyyliin.
Osa ihmisistä oli ystävällisiä , osa veemäisiä. Niin kuin nykyäänkin. Ehkä nykyään ne veemäiset paljastavat itsensä mopeammin kuin ennen. On sallitumpaa olla ilkeä.
N55
Vierailija wrote:
Tuossa on ajatusvirhe, että ennen nuoremmat ihmiset olivat mummomaisia. Oikeasti juttu menee niin, että osalla se tyyli jämähtää ja pysyy vanhaksi asti.
Esimerkiksi Tyttökultien mummotukat olivat kasarilla kuuminta hottia nuorilla ihmisillä. Prinsessa Dianallakin oli tuo nykyinen mummotukka. Tuolla ikäpolvella on osin edelleen sama tukka, se edustaa heille nuoruutta ja cooliutta. Samoin papiljottien käyttö, se on nykymummojan elämässä aloitettu jo teininä ja se on edustanut silloin nuorisokampausta.
Ihan samoin nykyiset trendijutut muuttuvat mummojutuiksi, kun nykyiset trendikkäät nuoret muuttuvat mummoiksi. Vaikka mekoissa kulkeminen. Minä en tykkää mekoista, koska 1900-luvun alussa syntynyt mummoni käytti aina leninkejä. Nykyiset kolmekymppiset eivät sitä sukupolvea tunne, niin kulkevat mummolenigeissä ihan pokkana. Minä en tule koskaan, edes mummona turvautumaan oman isoäitini tyyliin.
Tavallaan näin; itse olen kulkenut pillifafkuissa kasarilta asti. En aio vaihtaa tyyliä levempiin mummonakaan.
Vierailija wrote:
tämä. Ja ennen ei ollut mielensäpahoittajia näin paljoa
Ihmiset oli ennen fiksumpia ja välittivät enemmän muista ihmisistä. Nykyään saa päivittäin ihmetellä ihmisten ratkaisuja ongelmatilanteissa ja naureskella niiden typeryydelle. Oli tätä ennenkin mutta ei tässä mittakaavassa. Lisäksi nykyinen minäminä-asenne on melko säälittävää. Ei voi kuin ihmetellä minkälainen kotikasvatus on ollut kun paskat välitetään muista ihmisistä.
Ennen ei myöskään ollut tätä mielensäpahoittamisen kulttuuria mikä nyt on. Kaikenlaisia sanomisia pitäisi varoa. Mielestäni pitäisi ennemminkin siedättää niitä herkkänahkaisia kestämään maailmaa.
Sinnikkyyttä puuttuu myös. Milleniaalit luovuttavat hyvin nopeasti jos jonkun tekeminen ei ole helppoa.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
tämä. Ja ennen ei ollut mielensäpahoittajia näin paljoa
Mielensäpahoittajia on varmasti ollut saman verran kuin nykyäänkin. He vain eivät saaneet ääntä yhtä kuuluviin, kun ei ollut somea.
Ennen taksikuski ei raiskannut yksin matkustavaa naista.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
tämä. Ja ennen ei ollut mielensäpahoittajia näin paljoaMielensäpahoittajia on varmasti ollut saman verran kuin nykyäänkin. He vain eivät saaneet ääntä yhtä kuuluviin, kun ei ollut somea.
Ei varmasti ole ollut.
Keinutuoli oli silloin muodikas laatuhuonekalu. Ihan samoin voisi joku saada nyt design-nojatuolin tai muun tällä hetkellä muodikkaan kodin esineen.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
tämä. Ja ennen ei ollut mielensäpahoittajia näin paljoaMielensäpahoittajia on varmasti ollut saman verran kuin nykyäänkin. He vain eivät saaneet ääntä yhtä kuuluviin, kun ei ollut somea.
ei ole ollut. Koskaan aiemmin ei ole vedetty hernettä nenään siitä, että joku on eri mieltä kuin sinä.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ennen mielipaha oli ihmisen normaali olotila niin kuin itkuisena oleminenkin. Ex anoppinikin sanoi että ennen ei ollut masennusta koska paha olla oli ihan normaali olotila joka kuului ihmisen elämään.
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
ei ole ollut. Koskaan aiemmin ei ole vedetty hernettä nenään siitä, että joku on eri mieltä kuin sinä.
Samaa mieltä. Vielä -90 luvulla asiat hoidettiin kasvotusten tai jos oli totaalinen pelkuri niin soitti puhelimella. Silloinkin piti soittaa ja keskustella. Ei lähetetty viestejä tai sometettu vaan piti olla ihmiskontakti. Tämä auttoi keskittymään olennaiseen ja sietämään asioita. Toisaalta myös ajattelemaan kuinka asiat esitetään. Nykyisen nimettömänä bittiavaruudessa öyhöttämisen sijaan.
Olen 53-vuotias nainen. Olen nuorekas, pidän liikunnasta, terveellisestä ruokavaliosta ja hoidan itseäni. Pukeudun klassisesti pienellä twistillä. Peräänkuulutan hyviä käytöstapoja, en pidä tästä minä minä kulttuurista. Huonoa käytöstä todistan joka päivä, ihmiset ovat aikamoisia juntteja. Ottakaa ihmiset enemmän huomioon muut ihmiset ja lopettakaa se minäkeskeisyys, se on rumaa. Suomalaisilla tuntuu olevan myös aina joku ihmeen kiire, tönitään ja pusketaan menemään, sanotaan vain oho, Mielestäni jos muita tönii pitää sanoa anteeksi. KÄYTÖSTAVAT KUNNIAAN ja sanoisin myös että pitäkää ihmiset itsestänne huolta, niin kropasta kuin henkisestä hyvinvoinnista, se on teidän tehtävänne, sitä ei voi ulkoistaa valtiolle.
Netti muutti paljon ja mullisti maailmaa. Ennen vanhaan oltiin kohteliaampia muita ihmisiä kohtaan kuin nyt ja ei keskitytty ihmisen ulkonäköön jne. Itselleni näin 60 vuotiaana, 60-luvulla syntyneenä ja raikakkailla vuosikymmenillä nuoruuden eläneenä, on ollut häkellyttävää huomata, miten ihmistä itsenään ei enää näy, vaikka joka paikka on täynnä ihmisten omaa sometusta itsestään. Ihmiset varmaan olivat enemmän omia itsejään silloin ennen.