Yhteishaku & AMK-valintakoe syksy 2022
Syksyn yhteishaussa on tarjolla lähinnä AMK-kohteita, joten käydään keskustelua sekä yhteishausta että AMK-valintakokeessa samassa ketjussa.
Syksyn 2022 yhteishaku 31.8.14.9.2022.
Syksyn 2022 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 20.10.2022.
AMK-valintakoe järjestetään syksyllä ajalla 31.10.3.11.2022.
Syksyn yhteishaun kohteet:
https://opintopolku.fi/konfo/fi/haku?order=desc&size=20&sort=score&yhte…
Kommentit (1931)
Siis joko oikeesti porukka alkanut tänään saamaan tuloksia?! Jännittävää, sais alkaa nyt loputkin tulemaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metropolian ensihoito tuli, pisteitä 82,87 ja ei-ensikertalaisena olen tuloksella varasijoilla. Alin sisäänpääsy oli ensikertalaisilla 78,52.
Toi on kyllä todella väärin, etyä ensikertalainen pääsee useita pisteitä heikommalla tuloksella sisään.
Ensikertalaiset ja toiskertalaiset kilpailee erikseen joten muilla toiskertalaisilla on vaan menny paremmin kuin 82.87
No ei se näin mene loogisesti ajatellen. Kiintiöt pitäisi yksinkertaisesti poistaa, jotta tällaisia epäoikeudenmukaisia gäppejä ei tulisi. Korkeakouluihin pitäisi saada parhaat sisään.
Miksi oikeasti pitäisi? Valtiolle tärkeintä on kouluttaa kaikki. Eikä yhtä henkilöä monta kertaa. Valtio kumminkin maksaa isoimman osan sinunkin koulutuksesta. Jos sinulla on pohjalla jo koulutus, niin valtion indressi ei ole kouluttaa sinua uudelleen.
Mulla jäi 9 pistettä vajaaks.. Harmittaa ihan sikana. Onneksi näkee missä meni mönkään ja voi tsempata seuraavaan hakuun..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metropolian ensihoito tuli, pisteitä 82,87 ja ei-ensikertalaisena olen tuloksella varasijoilla. Alin sisäänpääsy oli ensikertalaisilla 78,52.
Toi on kyllä todella väärin, etyä ensikertalainen pääsee useita pisteitä heikommalla tuloksella sisään.
Ensikertalaiset ja toiskertalaiset kilpailee erikseen joten muilla toiskertalaisilla on vaan menny paremmin kuin 82.87
Ymmärrät varmaan itsekin, miten epäoikeudenmukaista tämä erikseen kilpailu on. Sitä paitsi, toiskertalaisille ei ole kiintiöity mitään, eli he eivät pääse missään tilanteessa ensikertalaisia heikommalla tuloksella sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se näin mene loogisesti ajatellen. Kiintiöt pitäisi yksinkertaisesti poistaa, jotta tällaisia epäoikeudenmukaisia gäppejä ei tulisi. Korkeakouluihin pitäisi saada parhaat sisään.
Miksi oikeasti pitäisi? Valtiolle tärkeintä on kouluttaa kaikki. Eikä yhtä henkilöä monta kertaa. Valtio kumminkin maksaa isoimman osan sinunkin koulutuksesta. Jos sinulla on pohjalla jo koulutus, niin valtion indressi ei ole kouluttaa sinua uudelleen.
Yks vaihtoehto ois et kiintiöt pois ja toiskertalaisena maksat oman koulutuksesi täysin eli valtio maksaisi vain yhden korkeakoulututkintosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi väkisin korkeakouluttaa porukkaa? On täysin normaalia, että lahjakkaalka tyypillä voi olla parikin korkeakoulututkintoa, mutta keskinkertaisella ei tarvitsisi olla yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrät varmaan itsekin, miten epäoikeudenmukaista tämä erikseen kilpailu on. Sitä paitsi, toiskertalaisille ei ole kiintiöity mitään, eli he eivät pääse missään tilanteessa ensikertalaisia heikommalla tuloksella sisään.
En ymmärrä. Tässä järjestelyssä ei minun mielestäni ole mitään epäoikeuden mukaista jos sinulla on jo koulutus.
Pliis kumpa tulisi jo tulokset Labista D;
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sitä paitsi puhunut itsestäni, vaan yleisestä oikeustajusta ja logiikasta. Pääsin jokin aika sitten yliopistoon hakupainealalle toiskertalaisena pääsykokeella. Todistuskin olisi riittänyt heittämällä sisäänpääsyyn, mutta se väylä on toiskertalaisilta suljettu.
Vierailija kirjoitti:
Pliis kumpa tulisi jo tulokset Labista D;
Ja laureasta D:
Siis mitä!!!? Sain valintakokeesta reilut 60 pistettä. EN OLISI ikinä uskonut. Nyt katsotaan,riittääkö se mihinkään. Luulin oikeasti,että ehkä max 40 pistettä tulossa ehkä jopa vähemmän. Diak tulematta ja osa metropoliasta. Osa tullut!
Mä esim. aloin opiskella ekaa amk-tutkintoa 25 vuotta sitten ja valmistuin hyvin paperein. Töitä ei kuitenkaan ollut, joten jouduin toiselle alalle. Opiskelin 2. asteen tutkinnon siis sille. Nyt haluaisin kuitenkin edetä tällä uudella alalla, jotta eläke-ikään jaksan. Ei kaikki ole niin mustavalkoista eikä elämä mene aina suunnitelmien mukaan.
Mistä näkikään ne omat osiot paljon on saanut mistäkin pisteitä?
Kyllä pitää myöntää että vähän harmittaa. En ole ensikertalainen, sain 75. pistettä ,mutta olen silti varasijalla 17 bioanalyytikoksi, mihin pisteitä 67 :(
Ei-ensikertalaisena varasijalla 15 kahteen paikkaan ja varasijalla 18 kolmanteen. Mahtaako olla mitään mahkuja päästä sisään. Yhteen paikkaan yli 10 pistettä enemmän kuin alimmalla hyväksytyllä. Vielä odottelen LAB:in tuloksia. Kunpa se liikuttaisi jonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä. Tässä järjestelyssä ei minun mielestäni ole mitään epäoikeuden mukaista jos sinulla on jo koulutus.
Yhteiskunnan muuttumisen takia voi tulla jälleenkouluttautumisen tarve. Kyllä siinäkin valtio menettää veroeuroja, jos tämä tehdään kohtuuttoman vaikeaksi.
En puhu itsestäni - opiskelen jo unelma-alaani.
Vierailija kirjoitti:
Mä esim. aloin opiskella ekaa amk-tutkintoa 25 vuotta sitten ja valmistuin hyvin paperein. Töitä ei kuitenkaan ollut, joten jouduin toiselle alalle. Opiskelin 2. asteen tutkinnon siis sille. Nyt haluaisin kuitenkin edetä tällä uudella alalla, jotta eläke-ikään jaksan. Ei kaikki ole niin mustavalkoista eikä elämä mene aina suunnitelmien mukaan.
Ja muiden pitäisi kantaa vastuu niiden elämästä joilla se ei mene putkeen? Sinulla sentään on koulutus ja töitä. Ensikertalaisella ei välttämättä ole kumpaakaan. Onko se sitten sinusta oikeudenmukaista? Tämä koko keskustelu on sama kun me kaikki valitettaisiin miksi osa korkeakouluista ottaa enemmän todistusvalinnalla sisään kuin amk valintakokeella.
Voihan peba, 2 pistettä jäi ensihoitajasta Metropoliaan :D mut ENKKU LÄPI ja Metropoliaan sairaanhoitajaks, lähihoitajan hommat never again!! <33