Yhteishaku & AMK-valintakoe syksy 2022
Syksyn yhteishaussa on tarjolla lähinnä AMK-kohteita, joten käydään keskustelua sekä yhteishausta että AMK-valintakokeessa samassa ketjussa.
Syksyn 2022 yhteishaku 31.8.14.9.2022.
Syksyn 2022 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 20.10.2022.
AMK-valintakoe järjestetään syksyllä ajalla 31.10.3.11.2022.
Syksyn yhteishaun kohteet:
https://opintopolku.fi/konfo/fi/haku?order=desc&size=20&sort=score&yhte…
Kommentit (1931)
Englannin osuus oli haastava. Kaksi amk-tutkintoa on tullut suoritettua 20 vuoden sisällä, joten englannin pitäisi sujua edes joten kuten. Huomasi kyllä, että oma sanavarasto on hyvin suppea.
Aiemmin tekemissäni valintakokeissa oli vaikka minkälaisia haastatteluja, joissa katsottiin soveltuvuutta alalle ja sai samalla kompensoitua huonompaa menestystä kirjallisissa osuuksissa. Nyt taitaa jäädä alanvaihto ainakin toistaiseksi pelkäksi haaveeksi.
Muuten koe ei ollut minusta kovin vaikea mutta englannin osio oli haastava. Ei kyseistä sanastoa tule juurikaan käytettyä, joka kokeessa oli. Mutta saapa nähdä miten käy. Harmi kun kuulun vielä "ei-ensikertalaisten" kiintiöön niin kouluun pääsy lähtökohtaisesti jo vaikeampaa. Olisi hyvä jos kaikki hakijat olisi yhdessä ja samassa kiintiössä.
Ymmärrän ei-ensikertalaisten harmituksen ensikertalaiskiintiöitä kohtaan. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että ensikertalaiskiintiö on hyvä olla olemassa. Kuitenkin opinnot maksaa yhteiskunta.
Jos kaikki laitettaisiin samaan kiintiöön, nuorten korkeakoulutettujen määrä laskisi. Koska koe on kaikille sama, epäilen, että aiemmin korkeakoulun käyneellä on etulyöntiasema verrattuna esimerkiksi amiksen käyneelle. Tapauskohtaista tietenkin, mutta oma näkemykseni on tämä.
En väitä että nykyinen systeemi olisi paras mahdollinen, kun ei-ensikertalaisia ei välttämättä ole valittu ensimmäistäkään pääsykokeen tehneiden keskuudesta. Ehkä olisi parempi olla kiintiö ei-ensikertalaisille ja muutoin paikat ensikertalaisille.
Joka tapauksessa on tärkeää, että ensikertalaiset otetaan huomioon kun isoa kuvaa katsotaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin kuntalaskuun sen 300 jotain
Ja jos se kysymys oli oikeastikin et kuinka monta kuntaa kaikkiaan Suomessa, niin googlenkin mukaan tuota luokkaa :D
Mikähän oli oikea vastaus siihen, jossa piti valita oikea yhtälö kun joku tuote (oliko karkit) hintaa alennettiin 2 euroa, jolloin uudella hinnalla sai 5 kun vanhalla saisi 3? Siinä oli 2 samanlaista yhtälöä mutta vaan peilikuvaksi keskenään käännettynä, ja minusta se oli oikea, ja en tiedä, kumpi niistä oli oikea vai oliko kumpikaan
Minä laitoin sen missä sulkujen sisällä taisi olla x - 2 ja uudeksi vastaukseksi tuli 5.
Varmaan meni väärin tuokin
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän ei-ensikertalaisten harmituksen ensikertalaiskiintiöitä kohtaan. Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että ensikertalaiskiintiö on hyvä olla olemassa. Kuitenkin opinnot maksaa yhteiskunta.
Jos kaikki laitettaisiin samaan kiintiöön, nuorten korkeakoulutettujen määrä laskisi. Koska koe on kaikille sama, epäilen, että aiemmin korkeakoulun käyneellä on etulyöntiasema verrattuna esimerkiksi amiksen käyneelle. Tapauskohtaista tietenkin, mutta oma näkemykseni on tämä.
En väitä että nykyinen systeemi olisi paras mahdollinen, kun ei-ensikertalaisia ei välttämättä ole valittu ensimmäistäkään pääsykokeen tehneiden keskuudesta. Ehkä olisi parempi olla kiintiö ei-ensikertalaisille ja muutoin paikat ensikertalaisille.
Joka tapauksessa on tärkeää, että ensikertalaiset otetaan huomioon kun isoa kuvaa katsotaan.
Niinhän ne itse asiassa on. Ensikertalaiset ja ei-ensikertalaiset menee eri jonoissa ja kiintiöissä :) ensikertalaiset ei siis "varasta" kenenkään paikkaa. Samoin kuin todistusvalinnan kautta menevät ei kiilaa valintakokeiden tai amispisteiden jonojen ohi, kyseessä täysin erilliset prosessit.
Totta, aiemmin olin jonkin tilaston katsonut, jossa oli monessa kohtaa, että ei-ensikertalaisia ei tullut valituiksi. Nyt kun tarkastelin vipusta, niin kyllä kaikkiin oppilaitoksiin mitä avasin, oli valittu myös ei-ensikertalaisa vaihteleva määrä. Hyvä näin :)
Ainakin yksi matikan lasku taisi mennä väärin, yhteen jätin kokonaan vastaamatta. En tajunnut sitä geometrian tehtävää, jossa piti vastata kolmion a-kulman aste, kun kulmien b ja c yhteenlaskettu summa oli a nelinkertaistettuna. Miten se olisi pitänyt laskea kun mitään lukuja ei annettu?
Muistaako joku montako pistettä sai oikeasta vastauksesta matikan osiossa ja paljonko sakotettiin väärästä?
melko kirjoitti:
Ainakin yksi matikan lasku taisi mennä väärin, yhteen jätin kokonaan vastaamatta. En tajunnut sitä geometrian tehtävää, jossa piti vastata kolmion a-kulman aste, kun kulmien b ja c yhteenlaskettu summa oli a nelinkertaistettuna. Miten se olisi pitänyt laskea kun mitään lukuja ei annettu?
Muistaako joku montako pistettä sai oikeasta vastauksesta matikan osiossa ja paljonko sakotettiin väärästä?
vastaus on 36 astetta
kolmiossa on aina 180 astetta, kulma a=36 astetta
180-36=144, kulma b+c on siis 144 astetta
varmistetaan onko b+c nelinkertainen a:han verrattuna, 4x36=144
olisiko matikassa ollut 2,5p oikeasta ja -0,6p väärästä. En mene vannomaan.
Toisaalta reilua ja toisaalta ei tuo ensikertalaiskiintiö. Kyllähän ne ensikertalaiset on viemässä suurimman osan opuskelupaikoista kuitenkin, vaikkakin ovat eri jonossa kuin ei-ensikertalaiset. Oon kuitenkin sitä mieltä että ei-ensikertalaisten asemaa saada opiskelupaikka tulisi parantaa, koska jokainen meistä on erehtyväinen ja voi valita tutkintoon johtavan ammattinsa väärin ja tajuta sen vasta valmistumisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta reilua ja toisaalta ei tuo ensikertalaiskiintiö. Kyllähän ne ensikertalaiset on viemässä suurimman osan opuskelupaikoista kuitenkin, vaikkakin ovat eri jonossa kuin ei-ensikertalaiset. Oon kuitenkin sitä mieltä että ei-ensikertalaisten asemaa saada opiskelupaikka tulisi parantaa, koska jokainen meistä on erehtyväinen ja voi valita tutkintoon johtavan ammattinsa väärin ja tajuta sen vasta valmistumisen jälkeen.
*Tutkintoon johtavan koulutuksensa
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo kolmiotehtävä ollutkaan 100, 40 ja 40🤔
Oliskohan eri päivinä eri tehtävä? Toissapäivänä kysyttiin yhden kulman astelukua, kun kahden muun kulman astelukujen summa on 5 x tuon yhden kulman asteluku.
Vastaus oli mun mielestä 30.
Oliko teillä tehtävänä se (1+2)^2? Mulla ei ollut siihen oikeaa vastausvaihtoehtoa ollenkaa, eli 9, vai näinköhän sen kaavan koko ajan jotenkin väärin? :-D
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä tehtävänä se (1+2)^2? Mulla ei ollut siihen oikeaa vastausvaihtoehtoa ollenkaa, eli 9, vai näinköhän sen kaavan koko ajan jotenkin väärin? :-D
Mulla oli tällainen 3x (1+2)^2
Mulla oli ihan eka tehtävä 2(1+2)^2. Pyörittelin kans että ei oo oikeeta vastausvaihtoehtoa. En aluksi huomannut sitä alussa olevaa 2x ollenkaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vastasin tuohon ensin (mielestäni) väärin eli tein ensin pluslaskun sulkeiden sisällä ja sen jälkeen potenssin, kun eikö potenssi vaikuta ensin noihin molempiin sulkeiden sisällä oleviin ja sitten vasta plussataan? Tarkastaessa huomasin tämän ja sain laskun vastaukseksi 15. Saatan olla myös väärässä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vastasin tuohon ensin (mielestäni) väärin eli tein ensin pluslaskun sulkeiden sisällä ja sen jälkeen potenssin, kun eikö potenssi vaikuta ensin noihin molempiin sulkeiden sisällä oleviin ja sitten vasta plussataan? Tarkastaessa huomasin tämän ja sain laskun vastaukseksi 15. Saatan olla myös väärässä :D
Eikä! Väärinpäin tuo meni. Sulut ensin aina nyt kun tarkistin :((
En saanut tuosta yhtälöstä mitään järkevää tulosta, laskin kaikin mahdollisin tavoin, tulosta ei ollut vaihtoehdoissa. Luvut taisivat olla eri kuin esimerkissä.
Kävin tiistaina klo 14 kokeessa.
Jäi vaivaamaan se äidinkielen infrograafi-tehtävä, mummon tyynyt (vastasin vihreä ja sininen, järki ois huutanu että vihreä ja hevonen, mutta sellaista vaihtoehtoa ei ollut).
Samaten se kotiin vievät polut ja valehtelevat vartijat - vastasin että jos kysyisin viekö oikea polku kotiin vastaisitko kyllä, koska mun mielestä siinä tekstissä mainittiin, että se oikea polku vie kotiin. :D
Englanti oli to-del-la haastava ainakin tällaiselle joka ei ole lukiota käynyt ja harvoin englantia käyttää muutenkaan missään.