Yhteishaku & AMK-valintakoe syksy 2022
Syksyn yhteishaussa on tarjolla lähinnä AMK-kohteita, joten käydään keskustelua sekä yhteishausta että AMK-valintakokeessa samassa ketjussa.
Syksyn 2022 yhteishaku 31.8.14.9.2022.
Syksyn 2022 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 20.10.2022.
AMK-valintakoe järjestetään syksyllä ajalla 31.10.3.11.2022.
Syksyn yhteishaun kohteet:
https://opintopolku.fi/konfo/fi/haku?order=desc&size=20&sort=score&yhte…
Kommentit (1931)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätöksentekotaidot olivat törkeän vaikeat, en voinut uskoa että jätin 4 tehtävään vastaamatta.
Itse en ollut uskoa, että sinne oli ujutettu joku lapsena kuultu logiikkaleikki – jota tietenkään en muistanut, mutulla vain jotain klikkasin itselle miinuksia 😂 Ja joo vaikeita vaikeita, ensimmäinen oli niin pitkä selostus, että annoin olla sen, ehkä ajan kanssa olisin saanut laskelkeltua.
Kävin eilen klo 14 kokeessa ja meinasin tulla hulluksi servetti tehtävän vihreä, pinkki, omena, ruusun vaihtoehtojen kanssa...
Oliko mahdollisesti haamu tehtävä? Ainakin tuhoutui pari aivosolua tätä miettiessä.
Omassa kokeessa saman tyylinen tehtävä päätöksenteko osiossa.
Piti päätellä minkä värisessä tyynyssä on eläin tai ruusu. Oli sinisiä ja vihreitä tyynyjä. Ruusukuviollisia sekä eläinkuvioisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätöksentekotaidot olivat törkeän vaikeat, en voinut uskoa että jätin 4 tehtävään vastaamatta.
Itse en ollut uskoa, että sinne oli ujutettu joku lapsena kuultu logiikkaleikki – jota tietenkään en muistanut, mutulla vain jotain klikkasin itselle miinuksia 😂 Ja joo vaikeita vaikeita, ensimmäinen oli niin pitkä selostus, että annoin olla sen, ehkä ajan kanssa olisin saanut laskelkeltua.
Kävin eilen klo 14 kokeessa ja meinasin tulla hulluksi servetti tehtävän vihreä, pinkki, omena, ruusun vaihtoehtojen kanssa...
Oliko mahdollisesti haamu tehtävä? Ainakin tuhoutui pari aivosolua tätä miettiessä.
Kuulostaa samalta kuin tiistaina ollut "mummon tyynyt" -versio; vihreitä ja sinisiä, joiden toisella puolella kirjailtuna hevonen tai ruusu. Tämän kanssa en ole vieläkään varma menikö vastaus oikein, kulutin itsekin aika monta minuuttia tähän 😅
Tää on kyllä turhauttavaa kun missään vaiheessa ei saa tietää mitkä oli haamukysymyksiä.
Eka uintikilpailutehtävä oli kyllä melkoinen. En muista enää edes mitä vastasin, kysymyksenä oli että kuka tuli toiseksi.
Vierailija kirjoitti:
En saanut paikkaa, nyt pitäisi motivoida itsensä pänttäämään lisää pääsykokeisiin. Oma kompastuskiveni oli fysiikka, toki muitakin voi petrata ja on syytäkin.
Hae jonnekin Kajaaniin, Vaasaan, Kotkaan tai jonnekin hevonkuuseen pieneen pitäjään minne pääsee jo sillä kun kirjoittaa nimen oikein. Käy eka vuosi siellä ja vaihda sen jälkeen siirolla haluamaasi paikkakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensi viikolla alkaa ilmoittautuminen. Itse haen nyt neljään eri kohteeseen, tekniikan alan insinööri. Entä te muut?
Kai haet vielä samaan kouluun missä erot pisteissä alojen välillä menee 0-5p välillä? Ekasta valinnasta saat 5p ja siihen jos et pääse, niin et pääse muihinkaan.
Hakijoita on paljon, mutta kaikki hakevat useaan kohteeseen. En ole katsonut Vipusta, näkyykö siellä kuinka moni on hakenut kohteeseen ensimmäisenä vaihtoehtona.
Ärsytti eväiden rapistelija! Jos ei sitä hetkeä syömättä pärjää, avatkaa ne pirun rapisevat pakkaukset jo kotona ja ottakaa se saakelin patukka mukaan vaikka pienessä palassa elmukelmua!
Haloo.
Vierailija kirjoitti:
Hakijoita on paljon, mutta kaikki hakevat useaan kohteeseen. En ole katsonut Vipusta, näkyykö siellä kuinka moni on hakenut kohteeseen ensimmäisenä vaihtoehtona.
Mitä itse osaan tuota Vipusen taulukkoa tulkita niin näkyy? Näkyy aloituspaikat, ensisijaiset hakijat, kaikki hakijat, valitut ja paikan vastaanottaneet.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuota vipusta tulkitaan?
Vierailija kirjoitti:
Ärsytti eväiden rapistelija! Jos ei sitä hetkeä syömättä pärjää, avatkaa ne pirun rapisevat pakkaukset jo kotona ja ottakaa se saakelin patukka mukaan vaikka pienessä palassa elmukelmua!
Haloo.
Mua kans!
Piti jotain patukkaa syödä siinä mun vieressä. ÄRSYTTÄVÄ RAPINA.
Vierailija kirjoitti:
Haloo.
Kokeisiin saa ottaa korvatulpat mukaan. Suosittelen varautumaan jos tietää keskittymiskykynsä kärsivän kaikista äänistä.
Ja ei, en puolustele koska rapistelin itse, en ottanut edes eväitä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensi viikolla alkaa ilmoittautuminen. Itse haen nyt neljään eri kohteeseen, tekniikan alan insinööri. Entä te muut?
Kai haet vielä samaan kouluun missä erot pisteissä alojen välillä menee 0-5p välillä? Ekasta valinnasta saat 5p ja siihen jos et pääse, niin et pääse muihinkaan.
Korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa ja syksyn yhteishaussa hakutoiveet tulee laittaa mieluisuusjärjestykseen. Järjestyksestä ei saa mitään lisäpisteitä. Mieluisuusjärjestys tarkoittaa, että jos tulet hyväksytyksi ensimmäisenä olevaan hakutoiveeseesi, peruuntuvat alemmat toiveesi automaattisesti etkä siis voi päästä niihin, vaikka pisteesi olisivat niihin riittäneetkin.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat kertoneet käyneensä jopa neljä kertaa valintakokeessa. Miten selviätte ahdistuksesta kun ei pääsekään? Itselläni oli nyt toinen yritys, ja en tiedä miten tsempata ehkä taas ensi keväänä. Minulla on kyllä vakituinen työpaikka, joten opiskelemaan pääsy ei sinänsä ole kynnyskysymys. Tuntuu vain turhauttavalta. Lisäksi en voi hakea todistusvalinnalla, valintakoe on ainoa pääsymahdollisuus ja tänään taas tuntui ettei vaan onnistu :(.
Onko nolo jos on käynyt neljä tai 5 kertaa valintakokeeseen tai onko se nolo, jos on turhautunut ja ei enää jaksaa yrittää päästää haluamansa kouluun? Mun mielestä voitto on tarkoitettu sille, joka ei turhautuu vaan yrittää ja yrittää entisestä enemmän unelmansa eteen.
Te muut jotka olette aiemminkin olleet kokeessa, milloin tulokset ovat yleensä tulleet? Pitääkö tässä oikeasti odottaa 25.11. asti?
Vierailija kirjoitti:
Te muut jotka olette aiemminkin olleet kokeessa, milloin tulokset ovat yleensä tulleet? Pitääkö tässä oikeasti odottaa 25.11. asti?
Ei ainakaan tule tämän viikon aikana kun pääsykokeita on meneillään. Seuraavan parin viikon aikana alkaa tulemaan koulukohtaisesti tuloksia opintopolkuun, yleensä viimeisenä tulee isommat koulut, kuten Laurea, Metropolia ja LAB. Mutta yleensä kaikista on tulokset selvillä jo n. viikkoa ennen 25.11. määräaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat kertoneet käyneensä jopa neljä kertaa valintakokeessa. Miten selviätte ahdistuksesta kun ei pääsekään? Itselläni oli nyt toinen yritys, ja en tiedä miten tsempata ehkä taas ensi keväänä. Minulla on kyllä vakituinen työpaikka, joten opiskelemaan pääsy ei sinänsä ole kynnyskysymys. Tuntuu vain turhauttavalta. Lisäksi en voi hakea todistusvalinnalla, valintakoe on ainoa pääsymahdollisuus ja tänään taas tuntui ettei vaan onnistu :(.
Onko nolo jos on käynyt neljä tai 5 kertaa valintakokeeseen tai onko se nolo, jos on turhautunut ja ei enää jaksaa yrittää päästää haluamansa kouluun? Mun mielestä voitto on tarkoitettu sille, joka ei turhautuu vaan yrittää ja yrittää entisestä enemmän unelmansa eteen.
Mielestäni ei siinä ei ole mitään noloa, päinvastoin osoittaa sinnikkyyttä ja motivaatiota kouluttautua. Itse olen 42 ja kolmatta kertaa pääsykokeissa alanvaihto mielessä. Helpoksi tietä ei ole tehty, kun on tradenomipaperit 20 vuoden takaa olemassa ja siksi paikkoja ensikertalaisten jälkeen ei montaa ole per koulutuspaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko mahdollisesti haamu tehtävä? Ainakin tuhoutui pari aivosolua tätä miettiessä.Omassa kokeessa saman tyylinen tehtävä päätöksenteko osiossa.
Piti päätellä minkä värisessä tyynyssä on eläin tai ruusu. Oli sinisiä ja vihreitä tyynyjä. Ruusukuviollisia sekä eläinkuvioisia.
Itse en edes alkanut tuhlaamaan aikaa tohon. Entten tentten teelika mentten.
melko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko mahdollisesti haamu tehtävä? Ainakin tuhoutui pari aivosolua tätä miettiessä.Kuulostaa samalta kuin tiistaina ollut "mummon tyynyt" -versio; vihreitä ja sinisiä, joiden toisella puolella kirjailtuna hevonen tai ruusu. Tämän kanssa en ole vieläkään varma menikö vastaus oikein, kulutin itsekin aika monta minuuttia tähän 😅
Tää on kyllä turhauttavaa kun missään vaiheessa ei saa tietää mitkä oli haamukysymyksiä.Eka uintikilpailutehtävä oli kyllä melkoinen. En muista enää edes mitä vastasin, kysymyksenä oli että kuka tuli toiseksi.
Se oli helppo mielestäni, kun laittoi uimarit paperille ja siirteli sijoitukset sen mukaan miten tehtävässä sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saanut paikkaa, nyt pitäisi motivoida itsensä pänttäämään lisää pääsykokeisiin. Oma kompastuskiveni oli fysiikka, toki muitakin voi petrata ja on syytäkin.
Hae jonnekin Kajaaniin, Vaasaan, Kotkaan tai jonnekin hevonkuuseen pieneen pitäjään minne pääsee jo sillä kun kirjoittaa nimen oikein. Käy eka vuosi siellä ja vaihda sen jälkeen siirolla haluamaasi paikkakuntaan.
Miks näihin ok helpompi päästä? Onko tarkoitettu huonoille oppilaille vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Miks näihin ok helpompi päästä? Onko tarkoitettu huonoille oppilaille vai mitä?
Siksi koska pienien paikkakuntien kouluihin on yleensä paljon vähemmän hakijoita. Vähemmän hakijoita = matalammat pisterajat = pääset todennäköisemmin sisään.
Mäkin mietin sitä tosi kauan, muistaakseni vastasin vihreä ja ruusu. Varmaan meni v.tuiksi sekin :D.