Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteishaku & AMK-valintakoe syksy 2022

Vierailija
02.08.2022 |

Syksyn yhteishaussa on tarjolla lähinnä AMK-kohteita, joten käydään keskustelua sekä yhteishausta että AMK-valintakokeessa samassa ketjussa.

Syksyn 2022 yhteishaku 31.8.14.9.2022.
Syksyn 2022 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 20.10.2022.
AMK-valintakoe järjestetään syksyllä ajalla 31.10.3.11.2022.

Syksyn yhteishaun kohteet:
https://opintopolku.fi/konfo/fi/haku?order=desc&size=20&sort=score&yhte…

Kommentit (1931)

Vierailija
301/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ne haamutehtävät olla sellaisia, ettei niihin ole oikeaa vastausta?

Vierailija
302/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäisiä olette? Itse olen 34v ja vihaan itseäni että nyt vasta tajusin mitä haluaisin tehdä työkseni.. tähän asti tehny vain hanttihommia paskapalkalla koska en ole uskonut (enkä usko edelleenkään) että pääsisin kunnon kouluun ja sitä kautta kunnon työhön mistä tietää enemmänkin kuin sen 1500-1700€ (bruttona..) Masentavaa kun jos nyt ei pääse niin siirtyy taas eteenpäin ja eteenpäin se haku :(

Olen 46v. En tiedä kyllä edelleenkään mitä haluaisin tehdä (mikä olisi realistinen haave), mutta nykyinen työ ahdistaa niin paljon että pakko vaan yrittää jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pähkäilin vaikka kuinka pitkään päätöksentekotaidoissa semmoista, missä urheilukilpailun osallistui 25, 10 ei osallistunut tiettyihin lajeihin ja oliko joku 8 ja 11 osallistui, kuinka moni osallistui molempiin (näin vapaasti lyhennettynä :D)

Olen tuon tyyppisiä tehtäviä ratkonut harjoituskokeissa vaikka kuinka mutta tuo ei vaan jotenkin auennut, oliko mulla vaan aivot jumissa vai oliko haamu?

Vierailija
304/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vastaako ne haamutehtävät tavallaan harjoituskurssin ei mikään muista vaihtoehdoista kysymyksiä, koska mielestäni tätä vaihtoehtoa ei tarjottu oikeassa kokeessa missään kohti.

Vierailija
305/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeat kyllä oli päättelytehtävät ja matematiikka, ensimmäisen kerran tein kokeen. Tutkinto on alla jo, mutta kiva olisi lähteä opiskelemaan lisää. Ei muuta kuin uutta yritystä ja paljon harjoittelua 😅 Tsemppiä muillekin 👍 Jos pääsykokeella ei saa paikkaa niin hyvä vaihtoehto on myös täällä jo mainitut avoimet opinnot. Nykyään kun työura voi kestää lähes 70 v. asti (itsellä 68 eläkeikä), niin kannattaa opiskella uutta, jos vain intoa ja jaksamista on 😊

Vierailija
306/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te muut jotka olette aiemminkin olleet kokeessa, milloin tulokset ovat yleensä tulleet? Pitääkö tässä oikeasti odottaa 25.11. asti?

Ei ainakaan tule tämän viikon aikana kun pääsykokeita on meneillään. Seuraavan parin viikon aikana alkaa tulemaan koulukohtaisesti tuloksia opintopolkuun, yleensä viimeisenä tulee isommat koulut, kuten Laurea, Metropolia ja LAB. Mutta yleensä kaikista on tulokset selvillä jo n. viikkoa ennen 25.11. määräaikaa.

Ok, kiitos :)

Vierailija
307/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeat kyllä oli päättelytehtävät ja matematiikka, ensimmäisen kerran tein kokeen. Tutkinto on alla jo, mutta kiva olisi lähteä opiskelemaan lisää. Ei muuta kuin uutta yritystä ja paljon harjoittelua 😅 Tsemppiä muillekin 👍 Jos pääsykokeella ei saa paikkaa niin hyvä vaihtoehto on myös täällä jo mainitut avoimet opinnot. Nykyään kun työura voi kestää lähes 70 v. asti (itsellä 68 eläkeikä), niin kannattaa opiskella uutta, jos vain intoa ja jaksamista on 😊

Työura kestää noin pitkälle vain teoriassa ja vain joillakin. Keskiverto viisikymppinen ei enää saa mitään töitä mistään. Teepä siinä sitten uraa vielä 20 vuotta.

Vierailija
308/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No alasta riippuu, tämä yli 50-vuotias on saanut ja saa edelleen työtarjouksia. Eläköön sotealat

Vierailija
309/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli se tehtävä, jossa oli vihreitä ja pinkkejä servettejä. Vihreän takana pitäisi olla hedelmäkuvio. Pöydällä on vihreä, pinkki, omena ja ruusu. Mitkä kaksi pitää kääntää, että voi varmistua väitteen olevan tosi.

- vihreä, jotta voidaan varmistaa onko siellä hedelmä

- ruusu, koska pitää tarkistaa ettei sen takana ole vihreää väriä

Pinkille värille ei ollut mitään ehtoja, eli siellä voi olla ihan mitä vaan, vaikka hedelmä. Pinkkiä ei siis tarvitse kääntää. Pöydällä olevaa omenaakaan ei tarvitse kääntää, koska jos takana on vihreä niin sääntö pitää paikkansa. Jos sieltä paljastuisi pinkki, niin sillä ei olisi mitään väliä mikä kuva siinä on.

Vierailija
310/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uraa voi tehdä helposti yii neljäkymppisenäkin naisena. Kunhan on tarpeeksi hyvä.

Vierailija
311/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pähkäilin vaikka kuinka pitkään päätöksentekotaidoissa semmoista, missä urheilukilpailun osallistui 25, 10 ei osallistunut tiettyihin lajeihin ja oliko joku 8 ja 11 osallistui, kuinka moni osallistui molempiin (näin vapaasti lyhennettynä :D)

Olen tuon tyyppisiä tehtäviä ratkonut harjoituskokeissa vaikka kuinka mutta tuo ei vaan jotenkin auennut, oliko mulla vaan aivot jumissa vai oliko haamu?

Maanantaina oli tällainen mutta niin,että oli juoksijoita. Piirsin paperille

Vierailija
312/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

melko kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päätöksentekotaidot olivat törkeän vaikeat, en voinut uskoa että jätin 4 tehtävään vastaamatta.

Itse en ollut uskoa, että sinne oli ujutettu joku lapsena kuultu logiikkaleikki – jota tietenkään en muistanut, mutulla vain jotain klikkasin itselle miinuksia 😂 Ja joo vaikeita vaikeita, ensimmäinen oli niin pitkä selostus, että annoin olla sen, ehkä ajan kanssa olisin saanut laskelkeltua.

Kävin eilen klo 14 kokeessa ja meinasin tulla hulluksi servetti tehtävän vihreä, pinkki, omena, ruusun vaihtoehtojen kanssa...

Oliko mahdollisesti haamu tehtävä? Ainakin tuhoutui pari aivosolua tätä miettiessä.

Kuulostaa samalta kuin tiistaina ollut "mummon tyynyt" -versio; vihreitä ja sinisiä, joiden toisella puolella kirjailtuna hevonen tai ruusu. Tämän kanssa en ole vieläkään varma menikö vastaus oikein, kulutin itsekin aika monta minuuttia tähän 😅

Tää on kyllä turhauttavaa kun missään vaiheessa ei saa tietää mitkä oli haamukysymyksiä.

Eka uintikilpailutehtävä oli kyllä melkoinen. En muista enää edes mitä vastasin, kysymyksenä oli että kuka tuli toiseksi.

Siinä piti kääntää se vihreä ja ruusu.

Vierailija
313/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki on varmaan tehnyt jo valintakokeen voidaan keskustella oikeista vastauksista!

Vierailija
314/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä laitoitte matikan osion tehtävään missä kysyttiin kuntien lukumäärää vuonna 2021?

Vierailija
315/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hakijoita oli melkein 10 000 enemmän kuin viime syksynä.

Höpsis. 4000 vähemmän kuin viime syksynä

Jos katsotaan Vipusesta Yhteishaussa hakeneet niin viime vuonna hakijoita 34 323 ja tänä vuonna 42 678 hakijaa.

Oliko puhdas luku, eli laskettu konkreettisesti hakijat, vai ynnätty vain yhteen eri kohteiden hakijamäärät. Ts. yleensä ilmoittavat luvun, jossa ei ole huomioitu, että sama hakija voi hakea useampaan kohteeseen

Vierailija
316/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä malttaa odotella sinne 25. päivään saakka 😄

Vierailija
317/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin kuntalaskuun sen 300 jotain

Ja jos se kysymys oli oikeastikin et kuinka monta kuntaa kaikkiaan Suomessa, niin googlenkin mukaan tuota luokkaa :D

Mikähän oli oikea vastaus siihen, jossa piti valita oikea yhtälö kun joku tuote (oliko karkit) hintaa alennettiin 2 euroa, jolloin uudella hinnalla sai 5 kun vanhalla saisi 3? Siinä oli 2 samanlaista yhtälöä mutta vaan peilikuvaksi keskenään käännettynä, ja minusta se oli oikea, ja en tiedä, kumpi niistä oli oikea vai oliko kumpikaan

Vierailija
318/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa, miten paljon varasijat liikkuu pääsykokeen jälkeen it-tradenomin koulutuskohteissa? Hain monimuotoon/verkko-opintoihin Laureaan, Xamkiin, Ouluun ja Tornioon. Olen ei-ensikertalainen, joten aika paljon jännittää, miten mahtaa käydä.

Pääsykoe oli hankalampi kuin odotin. Matikka helpoin, suomen kielen osio oli myös melko simppeli, enkku oli yllättävän hankala. Olen tottunut lukemaan englanninkielistä tutkimustekstiä, mutta siitä huolimatta oli haastava. Päätöksentekotaidot oli ihan hauska. Kuvittelen että meni hyvin, mutta todellisuudessa tehtävät on sellaisia, missä helposti kompastuu omaan nokkeluuteensa.

Vierailija
319/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä laitoin kuntalaskuun sen 300 jotain

Ja jos se kysymys oli oikeastikin et kuinka monta kuntaa kaikkiaan Suomessa, niin googlenkin mukaan tuota luokkaa :D

Mikähän oli oikea vastaus siihen, jossa piti valita oikea yhtälö kun joku tuote (oliko karkit) hintaa alennettiin 2 euroa, jolloin uudella hinnalla sai 5 kun vanhalla saisi 3? Siinä oli 2 samanlaista yhtälöä mutta vaan peilikuvaksi keskenään käännettynä, ja minusta se oli oikea, ja en tiedä, kumpi niistä oli oikea vai oliko kumpikaan

Aijaa, hahaha. Jätin vastaamatta kuntatehtävään, koska luulin sitä virheeksi. Oma logiikka ymmärsi tehtävän tekstin toisin. En enää muista miten se teksti tarkalleen meni. Väärintulkinnanvaraa taisi olla. Kokeessa luin sen pariin otteeseen ja ihmettelin miksi teksti näin ja vastaukset näin. Ja seuraavaan tehtävään.

Vierailija
320/1931 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laskin jokasen yhtälön ja sain yhdellä vastaukseksi, että alkuperäinen hinta oli 5 ja laitoin sen, muistaakseni yhtälö 5(x-2) = 3x.

Olen kyllä vähän kehno matikassa, mutta laskeskelin että jos vanhalla hinnalla eli 5€ saa 3 laatikkoa = 15€ ja uusi hinta oli alkuperäinen-2€ eli 5€-2€=3€ ja alennetulla hinnalla sai 5 niin se on 5x3 eli 15€. Kuulosti hyvältä ainakin koetta tehdessä.