Yhteishaku & AMK-valintakoe syksy 2022
Syksyn yhteishaussa on tarjolla lähinnä AMK-kohteita, joten käydään keskustelua sekä yhteishausta että AMK-valintakokeessa samassa ketjussa.
Syksyn 2022 yhteishaku 31.8.14.9.2022.
Syksyn 2022 todistusvalinnan tulokset julkaistaan viimeistään 20.10.2022.
AMK-valintakoe järjestetään syksyllä ajalla 31.10.3.11.2022.
Syksyn yhteishaun kohteet:
https://opintopolku.fi/konfo/fi/haku?order=desc&size=20&sort=score&yhte…
Kommentit (1931)
eitulevahoitsusittenkään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, kuinka monta kertaa olette osallistuneet näihin valintakokeisiin ja olitteko ennen opiskelet ammatti koulussa vai lukiossa ja miten valintakoe meni?
Oon hakenut kolmesti. Ehdottomasti tällä kertaa oli vaikein koe mitä olen koskaan nähnyt. Toivon,että moni muu ajatteli samoin..olisi edes jotain mahkuja.. Hain ensihoitajaksi johon on muutenkin sairaan vaikea päästä.
Olen käynyt lukion mutta siitä ei ole kyllä mitään apua ollut. Haha. Englannin osio oli jotain niin vaikea,että mietin jo olevani kielitaidoton.
Ala pulassa (hoitsu) ja edes kouluun ei pääse lukion papereilla.
Minäkin olen hakenut kolme kertaa. Tällä kertaa Matikka oli vaikein ja jätin ison osan vastaamatta.
Englannin osio oli taas helpompi verrattuna aikaisempiin vuosiin, mutta siltikin jäin miettimään tehtävissä onkohan tuo vastaus nyt oikein ja kaikki tuntui epävarmalta..
Vierailija kirjoitti:
eitulevahoitsusittenkään kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, kuinka monta kertaa olette osallistuneet näihin valintakokeisiin ja olitteko ennen opiskelet ammatti koulussa vai lukiossa ja miten valintakoe meni?
Oon hakenut kolmesti. Ehdottomasti tällä kertaa oli vaikein koe mitä olen koskaan nähnyt. Toivon,että moni muu ajatteli samoin..olisi edes jotain mahkuja.. Hain ensihoitajaksi johon on muutenkin sairaan vaikea päästä.
Olen käynyt lukion mutta siitä ei ole kyllä mitään apua ollut. Haha. Englannin osio oli jotain niin vaikea,että mietin jo olevani kielitaidoton.
Ala pulassa (hoitsu) ja edes kouluun ei pääse lukion papereilla.
Minäkin olen hakenut kolme kertaa. Tällä kertaa Matikka oli vaikein ja jätin ison osan vastaamatta.
Englannin osio oli taas helpompi verrattuna aikaisempiin vuosiin, mutta siltikin jäin miettimään tehtävissä onkohan tuo vastaus nyt oikein ja kaikki tuntui epävarmalta..
Luuletteko, että pääsette sisään täällä kerta? Itsellä oli neljäs kerta ja mustakin täällä kerta tosi haasta verrattuna niihin kolme edellisen kerran kun osallistuin. Sekä enkun osiossa että suomen osiossa oli aivan pitää tekstit ja aika vaan 30min ei yhtään riittä jos on hidas lukja ja suomi ei ole oma äidinkieli, mutta matikka oli itselleni hieman helpompaa.
melko kirjoitti:
Meillä oli pientä hämminkiä ennen kokeen alkua. Ohjeissa oli että oma kynä mukaan, mutta ne pitikin laittaa pois sillä koulu tarjosi kynät. Sitten ensin sanottiin että puhelin voi olla pois päältä ja pöydän reunalla, myöhemmin korjattiin että se pitääkin laittaa kokonaan pois.
Onpa outoa, olen käynyt näissä kokeissa tosi monta kertaa ja aina on pitänyt olla oma kynä ja puhelin pitää olla suljettuna pöydällä.
melko kirjoitti:
Meillä oli pientä hämminkiä ennen kokeen alkua. Ohjeissa oli että oma kynä mukaan, mutta ne pitikin laittaa pois sillä koulu tarjosi kynät. Sitten ensin sanottiin että puhelin voi olla pois päältä ja pöydän reunalla, myöhemmin korjattiin että se pitääkin laittaa kokonaan pois.
Useampi koitti tuoda langattoman hiiren, joka ei ole sallittua.
Moni tarvitsi it-tukea ja kaksi kolmesta varaläppäristä tuli käyttöön. Kokeen aloitus myöhästyi n. 3min kun it-tukea tarvitsevia oli monta, joilla esim. kone ei yhdistänyt verkkoon. Yksi it-tukihenkilö sukkuloi kahden koetilan välillä.
Lisäksi yksi saapui paikalle huikeat 3min ennen kokeen alkua, aika hilkulle jäi että sai edes tulla.
Missäköhän päin Suomea tämä tapahtui?
Olen käynyt nyt kolme kertaa amk kokeissa ja vastaavaa tilannetta ei ole tullut eteen. Puhelin on täytynyt aina sammuttaa ja jättää pöydän reunalle henkkareiden kera. Omaa kynää saanut käyttää, vaikka koulun kynä oli suttupapereiden vieressä. Joillakin on ollut wifin kanssa ongelmia ja usein johtunut siitä, että ovat ennenkin olleet samassa kokeessa ja samassa tilassa ja kone ei "tunnista" uutta salasanaa eli pitäisi jotenkin nollata se wifi. Saaneet heti koulun läppärin käyttöönsä ongelmitta kun wifi-ongelmaa ei ole saatu ratkottua muutamassa minuutissa. Koe alkoi HETI kun kaikki koepaikat luokassa oli täytetty ja kaikilla oli amkvalintakoe-sivusto auki. Eli mulla alkoi koe tänään klo 8:50 aikoihin eli ei tarvinnut odottaa 9:00 asti.
Myöhästyjiä ei käsittääkseni oteta luokkaan lainkaan eli en ole vielä törmännyt myöhästyjään, joka on saanut tulla luokkaan 9:03 ja aloittaa koetta eri tahtiin muiden kanssa.
t. Uusimaa
Meillä alko koe 30min etuajassa :P Luulin että olin ajallaan paikalla mutta kun pääsin luokkaan niin olinkin viimeisten saapuvien joukossa :D
Mulle englanti oli helppo, tosin kävin maanantain aamun kokeessa, että myöhemmin sitten ollut vaikeampi teksti..??
Vierailija kirjoitti:
Meillä alko koe 30min etuajassa :P Luulin että olin ajallaan paikalla mutta kun pääsin luokkaan niin olinkin viimeisten saapuvien joukossa :D
Mulle englanti oli helppo, tosin kävin maanantain aamun kokeessa, että myöhemmin sitten ollut vaikeampi teksti..??
Mielestäni englanti oli myös tosi helppo. Kolme kertaa juostu amk-pääsykokeissa ja englanti on lähes aina ollut kaikista vaikein itselleni. Nyt se tuntui vähän liiankin helpolta, mikä huolestuttaa. :D
Koska alkaa tulla tuloksia valintakokeista?
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on outoa, en tiennyt että se voi alkaa etuajassa. Yleensä aina vähän myöhässä. En tarkoituksella mene sinne jonottamaan liian aikaisin, koska sitten joutuu vain istumaan paikoillaan jopa tunnin odottamassa ja paikat puutuu niin että se vaikuttaa jo keskittymiskykyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yks asia mitä en ymmärrä on ne pässit, jotka vuodesta toiseen tulee kokeeseen ilman läppäriä. Se kyllä ilmoitetaan niin monessa paikassa, et oma läppäri pitää olla. Tänäänkin yks siellä alko huutaan kun oli ajanut 200 km tekeen koetta, että miten kohtuutonta on kun sille ei anneta läppäriä. Teki mieli sivusta kommentoida, että jos et oo sen vertaa osannu lukee että se läppäri tarvitaan niin ehkä se koekaan ei välttämättä ois menny ihan putkeen.
Joo, ohjeita ei selvästi lueta. Toisaalta olen huomannut senkin että aina ohjeistus ei pidä paikkaansa. Esim. on selvästi lueteltu mitä saa olla, ja sit kuitenkin koetilanteessa tänäänkin sallittiin esim. omat eväät (no olisin itsekin ottanut, jos ne olisi ollut sallittujen asioiden listalla).
Ja sit se että moneen kertaan siellä ohjeistetaan "käy vessassa ennen ilmoittautumista". Niin silti alkaa aina, siis ihan AINA se hemmetillinen vessarumba kun ollaan koetilaan päästy. Tänäänkin kaksi lähti vessaan juuri minuutti ennen kuin koetta oltiin aloittamassa. Ja sit tasaiseen tahtiin porukka ramppas veskissä sen koko kokeen ajan. Se koe kestää hei MAX 3,5 tuntia! Ihan MAX. Suurin osa oli siellä sen 2 TUNTIA, jonka jälkeen sai lähteä menee. Meno oli kuin päiväkodissa näiden pissahätäisten kanssa. Ihan oikeasti, aikuiset ihmiset. Sen ymmärtää että joskus jollain voi olla joku terveydellinen tila tai tulla hätä tms. Mutta tuskin noin monella.
Ammattikorkeakouluun.fi-sivulla kyllä ihan sanotaan, että "Juomapullon ja pienet eväät voi ottaa mukaan kokeeseen."
Aa, siis noissa "yleisimmin kysytyissä kysymyksissä" ? Koska ohjeistukset sekä tuolta että amk:n omilta sivuilta luin moneen otteeseen, eikä niissä mainita eväistä ja juomista mitään. Ja harvallahan niitä sitten olikaan.
Kyllä kai sitä nelisen tuntia pärjää eväittäkin? Ihan sama kuin joku tuossa yllä sanoi siitä vessa rumbasta, ei niin monella voi olla terveydellistä syytä, että pakko syödä välipala tai käydä vessassa 4h aikana
Vierailija kirjoitti:
melko kirjoitti:
Moni tarvitsi it-tukea ja kaksi kolmesta varaläppäristä tuli käyttöön. Kokeen aloitus myöhästyi n. 3min kun it-tukea tarvitsevia oli monta, joilla esim. kone ei yhdistänyt verkkoon. Yksi it-tukihenkilö sukkuloi kahden koetilan välillä.
Lisäksi yksi saapui paikalle huikeat 3min ennen kokeen alkua, aika hilkulle jäi että sai edes tulla.Missäköhän päin Suomea tämä tapahtui?
Olen käynyt nyt kolme kertaa amk kokeissa ja vastaavaa tilannetta ei ole tullut eteen. Puhelin on täytynyt aina sammuttaa ja jättää pöydän reunalle henkkareiden kera. Omaa kynää saanut käyttää, vaikka koulun kynä oli suttupapereiden vieressä. Joillakin on ollut wifin kanssa ongelmia ja usein johtunut siitä, että ovat ennenkin olleet samassa kokeessa ja samassa tilassa ja kone ei "tunnista" uutta salasanaa eli pitäisi jotenkin nollata se wifi. Saaneet heti koulun läppärin käyttöönsä ongelmitta kun wifi-ongelmaa ei ole saatu ratkottua muutamassa minuutissa. Koe alkoi HETI kun kaikki koepaikat luokassa oli täytetty ja kaikilla oli amkvalintakoe-sivusto auki. Eli mulla alkoi koe tänään klo 8:50 aikoihin eli ei tarvinnut odottaa 9:00 asti.
Myöhästyjiä ei käsittääkseni oteta luokkaan lainkaan eli en ole vielä törmännyt myöhästyjään, joka on saanut tulla luokkaan 9:03 ja aloittaa koetta eri tahtiin muiden kanssa.
t. Uusimaa
Pohjois-Savossa.
Henkkarit piti olla pöydällä, mutta en tiedä miksi ohjeistus puhelimesta muutettiin. Kun valvojat sanoivat kynistä sanoin että ohjeissa oli että oma kynä mukaan, mutta sanoivat että käytä koulun kynää kun ne pöydille on jaettu suttupapereiden kera. Kuulin sitten kun valvoja sanoi toiselle valvojalle; että ohjeissa oli kuulemma ollut että oma kynä...
Oli mielestäni myös vähän outoa, tuli jotenkin epäammattimainen kuva valvojista/koulun omista järjestelyistä.
Myöhäisin saapuja tuli siis kolme minuuttia ennen ilmoitettua kokeen alkuaikaa, ei kolme minuuttia myöhässä. Tasalta valvojat sanoivat että kello on tasan, mutta odotetaan että kaikilla on amkvalintakoe-sivusto auki. Koe aloitettiin sitten 3 yli.
Tässä odotettiin siis sitä viime tipassa saapunutta ja jotain jolla oli ongelmia koneen kanssa, en seurannut miksi it-ongelmissa meni niin pitkään kun kävin mielessäni läpi matikan kaavoja ennen kokeen alkua.
Ehkä siksi että it-tuen tarvitsijia oli jonoksi asti, tai jonkun yhteys katkesi tai jotain.
Kutsuohjeissa oli että kokeeseen ilmoittautuminen alkaa klo 13 ja koe klo 14, ja kehotettiin saapumaan hyvissä ajoin. Myöhässä ei oteta sisään, mut ilmeisesti tuo "myöhässä" on vasta kun kokeen pitäisi alkaa. Mielestäni ohjeistusta pitäisi muuttaa niin että viimeinen ilmoittautumisaika on esim. 15min ennen kokeen alkua ja sen jälkeen ei pääse enää sisään.
Siten kaikki ehtivät laittaa läppärin valmiiksi yms. ja koe voidaan aloittaa ajallaan.
Se vielä näistä ohjeistuksista kun täällä on puhuttu siitä mitä saa olla mukana ja poikkeuksista koetilanteissa (kuten itselläni että sanoivat sitten että käyttäkää koulun kynää oman sijasta), että itse kuvittelin että samat mm. ammattikorkeakouluun.fi -sivuilla mainitut ohjeet pitäisivät paikkansa kaikissa pääsykokeissa, kerta kokeetkin ovat kaikkialla samat (eri päivinä tietty vähän erilaiset).
Ihan turhaa säätöä nämä poikkeukset.
Olin tänään tokaa kertaa valintakokeessa. Valitettavasti olen se vessassa kävijä, jännitän vatsalla enkä todellakaan pysty antamaan parastani kokeessa jos parin tunnin päästä on pakko käydä vessassa enkä sinne pääsisi. Onneksi vain yksi henkilö joutui takiani siirtymään tieltä, pahoittelut hänelle.
Itselleni tällä kertaa haastavimmalta tuntui matematiikan osio. Jopa fysiikan osio tuntui helpommalta. Nyt vaan tuloksia odottelemaan...koe ei mielestäni ollut helppo, itsevarma olo ei jäänyt yhdestäkään osa-alueesta. Ehkä äidinkieli tuntui sujuvimmalta.
Huomasin myös että kannattaa miettiä osioiden tekojärjestys tarkasti. Itse en jaksanut enää lopussa keskittyä yhtä hyvin kuin alussa.
Itse kävin maanantain iltapäivän kokeessa. Ensimmäinen kerta kun käyn, joten vertailupohjaa ei ollut. Koe ei lopulta ollut niin haastava mitä kerkesin oman pääni sisällä luomaan. Mutta aika tuli jokaisessa osiossa vastaan. Lähes poikkeuksetta aikaa jäi juuri ja juuri 5min tarkistelemaan vastauksia, jos sitäkään. Olen nopea lukemaan ja sisäistämään asioita, joten jos on yhtään haastavuutta sen kanssa niin kiire kyllä tulee jos jokaiseen kysymykseen aikoo vastata.
Saavuin paikalle hyvissä ajoin, mutta olin silti viimeisien joukossa saliin saapuessa. Aloitimme kokeen jo 13:30. Ja muutama taisi lähteä varakoneille toisiin tiloihin. Eväitä sai olla, puhelimet suljettuina pöydällä henkkareitten kanssa ja oma kynä mukana.
Tein itse siis SOTELI- valintakoekokonaisuuden. En koepäivään mennessä osannut luoda ajatusta siitä missä järjestyksessä kaikki tekisin. Joten tein ne tunteen mukaisesti: Äidinkieli - Päätöksenteko - Tunneäly - Englanti - Eettisyys - Matikka. Käytin kaiken mahdollisen ajan, mutta aika tuntui silti kulkevan hujauksessa.
Matikka on ollut itselleni aina vahva aine, mutta tuolla kokeessa pää löi tyhjää ja kaikki oppimani katosi päästä. Samoin jännityksessä ja paineessa osa meni arvaamalla, mitä myöhemmin harmittelin ettei olisi kannattanut. Eli jos jostain jää koulupaikka kiinni, niin taitaa olla tuo matematiikka. Muut osiot menivät tuskitta vaikkeivat ne helppoja olleetkaan. Toki ajatukset lähtivät laukalle kokeen jälkeisenä iltana ja nyt tuntuu että jokainen osio meni päin honkia ja kaikki menevät hylkyyn :D Keväällä sitten uudemman kerran.
Muutoin koe on siis haastavan puoleinen muttei mahdoton. Vaatii nopeaa luetunymmärtämistä, paineensietokykyä ja rauhallista toimimista.
Tsemppiä vielä niille joilla se on vielä edessä <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on outoa, en tiennyt että se voi alkaa etuajassa. Yleensä aina vähän myöhässä. En tarkoituksella mene sinne jonottamaan liian aikaisin, koska sitten joutuu vain istumaan paikoillaan jopa tunnin odottamassa ja paikat puutuu niin että se vaikuttaa jo keskittymiskykyyn.
Sama homma. Koulurakennuksen aulassa jaettiin lappu, mihin kerrokseen/luokkaan täytyy mennä ja lapun jakaja hoputti, että kannattaa kiirehtiä, että pääsette nopeasti aloittamaan kokeen. En ehtinyt oikein reagoida tuohon kommenttiin kun pää oli hieman jännityksestä sumussa ja ihmettelin itsekseni, että miten niin kiire, kello on 8:30. Ja että en halua kiirehtiä yhtään mihinkään, jos en ole myöhässä. Inhoan muutenkin "kiire, kiire" -tyyppisiä ihmisiä ja tilanteita. No olinkin viimeisia tulijoita luokkaan, suurin osa varmaan tullut jo kahdeksalta istumaan ja siellä joutuivat odottelemaan viimeisiä tulijoita. En edes jaksanut nolostua, en tosiaankaan tiennyt, että kokeen voi aloittaa aikaisemminkin kun ei sitä missään lue.
En koskaan hakenut vielä amk. Voiko olla niin, että menee 10-vuotta ennenku pääsee opiskelemaan?
Vierailija kirjoitti:
En koskaan hakenut vielä amk. Voiko olla niin, että menee 10-vuotta ennenku pääsee opiskelemaan?
Mietin sama. Valmistuin lukiosta 2019 ja on hakenut pari kertaa ja osallistunut pääsykokeisiin enkä saanut paikka vaikka joka ikisen kerran olen ottanut valmennuskurssia. En tuntuu siltä, että en ehkä tule koskaan saaman opiskelupaikka.
Te, jotka koitte englannin helpoksi, mitä aiheita teillä tekstit käsitteli? Itse koin supervaikeaksi ja aiheena oli ainakin joku taitelijoiden toimeentulo/palkkiot.
Eniten ärsyttää ns. haamutehtävät. Ei tue sitä logiikkaa että vastaisit vain niihin tehtäviin joihin kuvittelet tietäväsi varmasti oikean vastauksen. Jos keskityt koko osion ajan tiettyihin tehtäviin, ne voivatkin olla näitä "haamuja" ja olet nollilla. Eikä näitä edes paljasteta jälkikäteen. Itselläni oli tänään kaksi samaa tehtävää kuin kevään kokeessa. Olivatkohan ne keväällä "haamuja", vai onko muilla kokemusta että sama tehtävä voi tulla uudestaan kokeeseen?
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka koitte englannin helpoksi, mitä aiheita teillä tekstit käsitteli? Itse koin supervaikeaksi ja aiheena oli ainakin joku taitelijoiden toimeentulo/palkkiot.
Englanti oli helppo mut sen vaikein osuus oli heti ekana. Liittyi johonkin akateemisen tutkimuksen nykytilanteeseen julkisen ja yksityisen rahoituksen kannalta sekä julkaisujen vapaan saatavuuteen versus perinteiset julkaisut ja internetissä julkaistut. Oli aika raskaslukuista ja sisälsi tällaiselle päivittäin englantia käyttävälle ihan vieraita sivistyssanoja.
Mitäköhän ton jälkeen oli... sit oli niitä "täydennä puuttuvat kohdat" -tehtäviä mitkä oli helppoja, mut en nyt valitettavasti muista et mitä. Ja tais olla joku lyhyempi teksti myös vielä. Ehkä en muista koska noi myöhemmät oli helpompia, yks helpotus oli päästä tosta alun pitkästä tekstistä eroon :D
Mä kävin soteli-alojen kokeessa eilen. Olin ensimmäistä kertaa valintakokeessa, ja oli kieltämättä vaikea. Tosi vaikea sanoa miten kokeet sujui, sen näkee sit ajan kanssa. Olen epävarma ihminen, useimmissa vastauksissa mietitytti et onkohan toi nyt kuitenkaan oikein.
Aikarajat mulle oli aika lailla riittävät, oon nopea lukemaan. Yksi matikan tehtävä taisi jäädä vastaamatta kun aika loppui mutta en olisi saanut sitä ratkottua vaikka aikaa olisi ollut lisää.
Vastasin kysymyksiin parhaani mukaan, mutta moni mm. äidinkielen, etiikan ja tunnetaitojen vastaus meni mututuntumalla.
Matikka on itselleni ollut koulussa haastavaa, mutta olin treenannut sitä. Mullakin vieras yksikkömuunnoksen yksikkö yllätti. Pari ekaa kysymystä myös vähän yllätti, sillä henkilö jonka kanssa matikkaa sparrasin sanoi että niihin kuuluvia asioita ei tule. Harjoittelin siis niitä asioita mitä mm. ammattikorkeakouluun.fi luki että kokeisiin sisältyy, mutta en ilmeisesti yhtä laajasti. Noissa ekoissa oli siis vaan pari "lisämaustetta" mitä en odottanut.
En nyt avaa niitä tässä vielä enempää kun kokeet on vielä kesken.
Englannin kieli on mulle ollut aina helppoa, mutta tää osio oli haastava. Akateeminen tutkimusteksti on puuduttavaa ja vaikealukuista, keskittymistä lisäksi häiritsi kun jätin sen loppuun ja tätä osiota tehdessä ekat alkoi lähteä pois. Onneksi otin korvatulpat mukaan, niiden laittaminen auttoi vähän.
Lisäksi yksi saapui paikalle huikeat 3min ennen kokeen alkua, aika hilkulle jäi että sai edes tulla.