Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2482)
Sofia, kyllä hoitotahdossa oli maininta sedaatiosta, kun kivut ovat sietämättömiä. Kuka lie määritellyt, mikä kipu on sietämätön? Kun käytiin siskoa katsomassa palliatiivisen osaston kappelissa, niin lääkäri sanoi siskon tyttärelle, äitisi sai toivomansa kivuttoman hoidon. Tytär kiitti. Hämmästyin ja ihmettelin, miten lääkäri laski tuollaista luikuria suustaan. Samoin ihmettelin siskon tyttären kiitosta. 365
Jotennii tunttuu, että sannainen arkkuni tyhjeni.
Tään päivän kappalleena Eeron ja Jussin; Ei aika mennyt koskaan palaa
Mukavvoo päivvee!
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/05022244-59f7-46fe-9620-44866…
On aihetta huoleen, osa suomen lapsista ja nuorista voi hyvin huonosti.
T. kouluterveydenhoitaja
Katsoin eilen Kieksi-ohjelman kakkoselta, käsitteli juurikin tätä nuorten pahoinvointia, viiltelyä, itsemurha-aikomuksia.
Yksi tyttö oli päättänyt tehdä itsemurhan ennenkuin täyttää 15. Sitten oma isä teki, tyttö päätti säästää perhettä lisämurheelta. Nyt hällä on monikymmeninen lista, mitä aikoo vielä tehdä. Lohduton olo jäi.
Toisaalta ymmärrän, miksi ihmisillä on huono olla. Maailman murheet tulee niin lähelle. Joka tuutissa sotaa, luonnonmullistuksia, sakkaava talouselämä, onnettomuutta, kuolemaa. Nuorten opiskelut? Missä ammatissa riittäisi töitä? Jos pääsisi edes opiskelemaan haluamaansa alaa.
Toisaalta, näin sunnuntaina kymmenkesäiset tytöt, siskon lapsenlapset. He oli innoissaan hiihtolomasta, toinen pääsee tallille hoitohommiin. Voi sitä aitoa iloa. Olivat niin perustyttöjä, kertoivat asioistaan, leikeistään, suunnitelmistaan minullekin, vaikka tosi harvoin ollaan nähty.
Tää viikko on jotenkin saamaton. Ens viikolla on isolle kirkolle lähtö. Peruslabrat ja ekg kontrolli. Liikkuminen on jäänyt tosi vähiin. Liukasta on edelleen. Kahdesti lähti auto sivuluisuun tiistaina, vaivoin pysyin tiellä. Kyllä säikäytti.
Kukkien lannoituksen olen aloittanut. Ovatkin vähän nuutuneita valon puutteesta. Mukavasti on valon määrä lisääntynyt, aurinkoisia päiviä tosin ollut vähän. Toisaalta, silloin vaanii migreeni, kirkas valo ja lumivalkoinen hanki on kyllä kauhea yhdistelmä. Aurinkolasitkaan ei kylliksi suojaa.
Toiveikasta torstaita kaikille
Doris
Ps olipa kesäinen yllätys: luulin pakastimesta ottaneeni puolukkaa, olikin punaherukkaa... en edes muistanut laittaneeni. No käyhän sekin luonnonjugurtin sekaan :)
Iltapäivää! Kirjoitan välillä yleiskielellä, ettei se ihan katoa päästäni. :)
Hui hurjaa tuota lehtijuttua! Onneksi, tai ainakin niin luulen, Suomessa on paljon myös niitä nuoria ja lapsia, jotka voivat suht hyvin, mutta ei kenenkään pitäisi joutua liikaa kärsimään. Ei myöskään kuolevien ikään katsomatta.
Ei ole ihme, jos ihmiset ovat ahdistuneita, ja mm. siksi, mitä sinäkin Doris kirjoitit, että maailman murheet tulevat niin lähelle. Joskus on helpompi olla tietämättömänä. Pidimme välillä taukoa uutisten katsomisessa, ja silloin oli elämä helpompaa. Myös illalla oli helpompi nukahtaa. Aloitin uutisten katsomisen sillä seurauksella, että esim. eilen illalla huolehdin, vapautuvatko israelilaiset 70 panttivankia, ja kuinka oranssi "diktaattori" ja itänaapurin "diktaattori" polkevat Ukrainan oikeuksia ahneesti, kylmästi ja yhteistuumin, ja mitä siitä voi seurata. Ja miten Euroopalla on enää vara auttaa Ukrainaa, jos Usa lopettaa aseavun ja ehkä Saksakin, jos oikeisto pääsee siellä valtaan. Varmasti tosi iso määrä ihmisiä huolissaan miettii samoja asioita ja monia muitakin huolenaiheita.
Vuapukka, ehkä siskosi lääkäri yritti vakuutella itselleen, että on hoitanut siskoasi riittävän hyvin, vaikkei ollutkaan. On todella tärkeää sekä kuolevan että hänen läheistensäkin vuoksi, että kipua hoidettaisiin hyvin. On raskasta muistaa ne näyt ja kokemukset, kuinka läheinen on kärsinyt.
Takkatulta valvon välillä. Tilasin seitsemän omaelämänkertaa. Ne maksoivat kaikki yhteensä postikuluineen alle 30 euroa. Odotan innolla, että pääsen niitä lukemaan.
Uusi liesikin pitäisi ostaa. Entinen, keraaminen liesi, on ollut hyvä, mutta käytetyin levy on alkanut hiipua, eli se lämpenee hitaasti, vaikka on kutosella, eli täysillä. Joissain liesissä voi asteikko olla 9 tai jopa 12. Etsin taas sellaista keraamista liettä, jossa on kiertoilmauuni. Toivottavasti se löytyy helposti. Yhden löysin, mutta en ole vielä löytänyt tietoa, onko siinä ns. pakollinen wifi. Mitään internet-yhteyttä en nimittäin lieteeni halua.
Lähden laittamaan pyykit kuivumaan.
Toivotan teille kaikille mukavaa torstaita, pysykäämme toiveikkaina, että tulevaisuus voi olla hyvä. :) Sofia
Sofia
Samaa mieltä, että paasto uutisista on välillä hyvä. Jotenkin radiouutiset ei mulla niin mee ihon alle. Mutta Munchen, Örebro...
Työ lämmitätte aika usein takkaa, riittääkö se vai onko teillä muuta lämmön lähettä? Aina kun kirjotat uuniasiaa, mulla tulee mieleen se tulitikun raapasu, tuoksu ja ritinä kun tuohi ottaa tulen. Savusaunaa lapsuuskodissa sytyttäessäni mietin usein seuraavaa
Eeva Heilala:
Älä kiellä minua käymästä lapsuuteni lähteillä
omapa lie asiani millä janoni sammutan.
Sillä vaikka minä tuhat koivua tunnen
vain yhden vihreys viipyy
vain yhden tuohi tulen ottaa
Itse runoilin joskus näin:
Sitä janoa ei sammutettu juomalla
eikä nälkää syömällä
vaan kynällä
Tuolla hiljattain tuonilmaisiin siirtyneellä runoilijalla on monta kirjaa upeita runoja maalaiselämästä, rakkaudesta, vanhenemisesta, luopumisesta...
Sullon Sofia paljon luettavaa... minä kun alotin sen Tervon Eeva ja Aatami kirjan, nin keskenhän se jäi. Sit mullon joku Kate Atkins kesken, pitkään oli lukematta, etten juonta oikee muistanu. Jotenkin nytten on kutominen taas päällä, yleensä luen kyllä paljon.
Mukavaa Ystävänpäivää huomiselle
Doris
Hyvää ystävänpäivää teille kaikille ihanille ystäville!
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQZTKh83CCjKtu-GnD…
Tänään on vähän kiireinen päivä, joten palaan isommalla ajalla.
Kiitos Doris - runostakin. :) Sofia
Oi ettäs, poikkesin 'pikaiseen' kyläkuppilaan karkkien kaa, 20 varasin ja eihän ne riittäny. Oli tosi mukava nähdä ystävät, naapurit... voi sitä naurua ja puheensorinaa.
En olis ikinä uskonu, että näin ihanaa on elämä maalla
Doris
Hyvvää ystävänpäivää viel kerkesin tälle päivälle.
Kauniist ootta kirjottanneet. Runo on kuin koko paksu kirja nii tiiviist siin saap asjan ilmaistuu. Tännää ostin oikei kauniin ja tasasen Atsalean, tietyst isännälle ystävänväiväks, ei hää olt moksiskaa, ois pitänt vissii olla jotakii työkaluja, no oikei hyväl mielel oon uuvvest kukkivast ruukkukukast.
Mitä ihmettä sie Sofia touhuut nii mahottomast. Meil on keittiössä viel touhuumist, se kyl valmistuu vähitellen. Suurin huoli miulla on ulkotöistä, jotka nekkii alkaat aikanaa oksii karsimisella.
Doris, korkeatasoista ossaat runoilla - taiteilija. Joku on sanont, et taide on sitä korkeatasoisempaa mitä vähemmillä linjoilla ja piirroilla se syntyy.
T. Saiko
Iltaa!
Ihania revontulia sain hetken katsella. En olekaan nähnyt niitä vuosiin livenä. Onko niitä näkynyt teidänkin suunnalla?
Pakkasta on luvattu ensi yöksi -18 astetta, joten lämmitin takan. Pakkasaikana lämmittelemme sitä joka toinen päivä. Takan lämpö on jotenkin mukavampaa kuin sähköpattereiden, ja se on myös iso apu sähkökulujen pienentämisessä.
Vein 10 kirjaa kierrätykseen. Minulla on vaikeuksia luopua kirjoistani, kun ne ovat kaikki niin hyviä, että tekisi mieli lukea osa niistä monta kertaa, kuten olen joidenkin kirjojen kohdalla tehnytkin. Nyt piti saada lisää tilaa kirjahyllyyn noiden elämänkertojen vuoksi. Niitä on nyt hyllyssä ainakin viisitoista. Kolme olen lukenut viime kuukausina, neljäs on nyt loppusuoralla. Eräskin elämänkerta on lähes 700 sivuinen, ja useampi noin 400-500 sivuinen.
Saiko, saitko myytyä sen kansallispuvun? En itse jaksa alkaa myymään mitään. Talo pitäisi tosin myydä jossain vaiheessa itse, kunhan ensin löytyy se koti, johon seuraavaksi muutamme. Ja ne maljakot, joita on liikaa. Pitänee tutkia netistä, minkä arvoisia ne ovat.
Löysimme sen liedenkin, jossa on kiertoilmaominaisuus ja myös uuninpesu höyryllä -ominaisuus, joka tarkoittaa, ettei tarvitse laittaa pesuainetta ollenkaan. Se on kiva.
Doris, jos sinulle tulee migreeni, niin kestääkö se monta päivää kerrallaan? Toivottavasti ei.
Mies katselee Suomi-Ruotsi -jääkiekko-ottelua. Itse ajattelin viettää hetken täällä netissä. Menen seuraavaksi lukemaan, mitä on kirjoitettu Ukrainan rauhaan liittyen. Oranssi mies haluaisi puolet Ukrainan mineraalivarannoista. Puolet on aika paljon vaadittu. Ukraina tarvitsisi ne itse, jotta voi jälleenrakentaa maansa joskus. Toki Ukraina on valmis osan niistä luovuttamaan ja siten korvaamaan saamaansa aseapua.
Olen sitä mieltä, että jos toiseen maahan hyökkäävä maa saa palkinnoksi tuhoamansa maan osia, niin se vain kannustaa jatkossakin hyökkäämään ja ahnehtimaan. Olisi hyvä, että hyökkäävä osapuoli häviäisi aina.
No nyt meni mietteeni syvälle, sorry.
Hyvää yötä ja kauniita unia teille kaikille sitten kun alkaa nukuttaa. :) Sofia
https://i.pinimg.com/736x/f9/7c/65/f97c6562fa5d075627e2cf1f0e5fa060.jpg
https://revisedshop.com/products/riihimaen-lasi-orvokki-maljakko Näitä myydään noin 15-25 eurolla. Raskisinko vain viedä tämänkin kierrätykseen. Mitä te tekisitte?
https://www.gallerytarvainen.fi/product/11168/nuutajarvi-oiva-toikka-vi… Ja Vilja-maljakko 35 e.
Ja sitten on monta kristallista ja muitakin. Miten niitä onkin niin kertynyt. :) S
Kirjoja on miullakii iha mahottomast hyvvää suomalaista kirjallisuutta, jota oon lukent. Kerra kiukuissain tein sen, et laitoin 20 luettuu kirjaa vesisaaviin, joka ol vettä täynnää. Kaikkee ihmiselle tullee mieleen, mut site saatoin luopuu niistä kirjoista. Miul ei oo kettä jonka kanssa voisin vauhtaa ja kierrättää kirjoja.
Sofia oot hyvä kauppamies ja ymmärrät tavaroihen arvon. Jos sinnuu ei mitekää koske esineihe muistoarvo, ni voipha ne myyvvä.
Sit tuost miun myymisest, en tiiä mitä sillä rahalla tekisin - jotakii tarpeetonta ostaisin. Mieluummi laittasin ja laitan maljakot ja koriste-esineet laatikoihe ja "piilotan" laatikon ja unohan sen sitte sopivasti. Nyt on kattiloita nii paljo keittiössä, etteivät mahu mihikää, mut kun niitäkii kerra vuuvvessa tarvitsee ni vois laittaa myös laatikkoon ja kellariin. Kellari on melko varattu.
En oo nyt talvella kansallispukkuu olt myymässä. Kesällä ajattelin tutkia sen alueen seuratoimintaa ja käyvvä vähä kyselemässä. En ainakaa kierrätyksee kansallispukkuu raatsi viijjä. Tärkeintä ois, et sen uus omistaja antais arvoo sille. Näin ajattelen muistakii miu tavaroista, et arvostus ja "hyvä koti" ois tarpeen esineille. Vaa taitaa olla harhaa koko ajattelu.
Voi kauhistus, en kykene luopumaa mistää tavarasta, ku jälkeepäi oon kaikkee murehtint ja oisin myös voint käyttää niitä. No risujen vieminen sorttiasemalle syksyllä ei tehnt kipiää...
Doris, mite onkii nii mukavaa jos sattuu samanhenkisii tapaamaan. Miulle sellasesta on ilo koko päivälle. Toivon, et toisetkii tykkäävät jutella kaupungilla tai kirkonkylässä missä sit ihmisiä tapaakin. Oon tavant viime aikoin sananhenkisii juttukavereita vastaanottohuoneissa, ku oon käynt lääkär kierrokset, rutiinitutkimukset.
Ei oo viel kiire nukkumaa, uni tulee sit aikoinaa. Yleensä luen ja sit nukahan ja kirja putuaa ommii aikojaa lattialle.
T. Saiko
Huuiiii mikä pakkanen, reilut 20, mutta kovast on kaunista. Ihana lämpösestä torpasta ulos kahtella. Muistelin just lapsuuen kotia, miten siel oli ennen kaks'osaset ikkunat, ikkunoiden välissä oli jäkälää tai tulitikkuaski, kai kosteutta imemässä. Usein tulipalopakkasilla lasi saatto olla jäässä alaosasta. Oli varmaan ilmastointi kohillaan. Ja sitä hommaa, kun keväällä otettiin 'tuplat' pois ja lioteltiin liimapaperia irti.
Vicky laulaa Talven tullen levyssä: Talven tullen laitan tuplat ikkunaan, hyvin menee, tavallaan... tyytyväinen olla saan... muistoja, muistoja
Radiossa soi niin ihanat levyt Ystävän laulu, Nuori rakkaus, Lemmenloruja...
Migreenistä: kummallisinta nykyään on, että sahalaidat tulee ensin näkökenttään. Jos otan heti särkylääkkeen ja lepään silmät kiinni, olo paranee pian. Särkyä ei edes tule. Nuorempana oli pahoja särkyjä. Epäsäännöllinen elämä, valvominen yms...
Ihmisistä: kun kirjottelin niistä 20:stä, niin tosiaankin tunsin nimeltä melkein kaikki. Yksi vieras pariskunta oli, mökkiläisiä. He ilahtui ja yllättyi, kun saivat myös karkkia. Ja hauskinta oikeastaan oli se, että ikähaarukka oli 25-71v.
Kohta väsään pizzaa uuniin tonnikalaa, ananasta, valkosipulia. Jälkkärinä nougat-jäätelöä. Iltakahville Tupla puoliksi puolison kaa.
Elämä on kyl aikas mukavaa :)
Lokoisaa lepopäivää
Doris
Viel lissään kierrätykseen viemistäin tavaroista. Marmorilampun vein , möivät 45€, sit vein betonisia parvekelaatikoita 5 kappaletta möivät nekkii 35 euroo kappale. Yhä kismittää miun järjestelyt. Laitan tosiaa laatikoihe tavarat ja piän itse, ku oon nii huono kauppamies. Tunnearvo ainakii on niissä jäljellä.
Ainakii on Eurooppa heränt sovan tiimoilta. Katsotaa mihi uuvvet neuvvottelut johtaat. Euroopassa ei oo ennää johtoasemiin kykenevvää maata. Kuha eivät määrää meijjän sotilaita sinne menehtymmää.
Hyvvää sunnuntaita.
T. Saiko
Iltapäivää.
Tänään olen ottanut rennosti, mutta nyt alkaa istuminen jo puuduttaa. Lähden kohta leipomaan pikkuleipiä.
Onko Saiko teillä kirjasto lähellä, ja jos on, niin voiko sinne viedä kirjoja ja lehtiä ns. kierrätyshyllyyn? Meillä on sellainen ollut jo monta vuotta. Sinne on helppo viedä kirjat ja tulee hyvä mieli, että joku saa ilmaiseksi luettavaa eikä kirjaa ole pakko palauttaakaan, kuten lainatessa on. Joissain kerrostaloissa on samanlainen. Olikohan Tilonkin talossa...
Doris, onneksi migreenisi ovat lieventyneet. Monilla se pahenee iän myötä vaihtareista johtuen, kertoi neurologi. Itselleni kävi niin. Pahimmillaan se on ollut parikin viikkoa putkeen. Toivotaan, että jossain vaiheessa helpottaa.
Saiko, sinulla ja minulla on vähän sama riski, että jos leskeydytään, niin miehen jäämistön kanssa on kova homma, kun sitä tavaraa, pienempää ja isompaa riittää hurja määrä hävitettäväksi surun keskellä. MIinakin oli jo isolle osalle löytänyt uuden paikan. Meinaa hirvittää, sillä kokemusta on useamman jäämistön hävittämisestä. Siksi hävitämme omaa tavarakuormaamme, kuten TIlokin tekee, ettei se jää liian isoksi rasitteeksi lapsillemme. Kysyn aina ensin lapsilta, haluavatko he jotain, mitä olen laittamassa pois. Yleensä eivät halua. :) Ja se on ihan ok.
Doris, olen samaa mieltä, on ihana katsella lämpimästä kodista ulos kaunista pakkasmaisemaa.
Mutta nyt leipomaan. Sitten alan tehdä ruokatilausta verkkokauppaan. Ei voi tietää, löytyykö kaikkia tuotteita, kun laaja kaupan lakkokin alkaa kai jo huomenna. Taidan tilata pizzan aineksia myös. :)
Mukavaa päivää kaikille! :) Sofia
En ole ikinä luonnossa nähnyt revontulia, vaikka sanotaan etelässäkin olevan.
Sateenkaari, se vasta on upea. Tai halovalo.
Doris
Pizza paistuu, valkosipuli tuoksuu... :)
Nam, Doriksen pizza mahtaa olla hyvää. :)
Miksi et Saiko laittaisi Tori.fi:hin -myynti-ilmoituksia, kun sinulla on hyvää tavaraa, mitä voisit myydä? Nuokin, mitä lahjoitit, meni kaupaksi hyvällä hinnalla. Sinä olet kuitenkin niin reipas ja tulet hyvin juttuun ihmisten kanssa, niin varmasti onnistuisit hyvin myyntihommissa.
Muutamat maljakkoni ovat aika vanhoja ja erikoisia. En yhtään tiedä niiden arvoa. Pitää varmaan ottaa niistä kuva ja selvittää googlen kuvahaulla, löytyykö niistä tietoa.
Minä en myy siksi mitään netissä, koska en jaksa alkaa postittamaan tuotteita enkä halua kenenkään tuntemattoman tulevan kotiini ostoksille. Sitä on tapahtunut paljonkin silloin, kun myin muutamien sukulaisten jäämistöjä, mutta se on jotenkin stressaavaa, vaikka ostajat olivatkin kaikki oikein mukavia. Jos olisi joku toimitila, niin sitten se kävisi helpommin ja jos olisi turvamies (oma mies) paikalla. Olen vähän arka, koska olen elämässäni kokenut asioita, joiden vuoksi en voi luottaa siihen, että kaikki ihmiset olisivat ystävällisiä. Kerrankin nuorena olin R-kioskilla joskus klo 20 illalla, niin yhtäkkiä siihen tuli tuntematon mies, joka nosti minut rinnuksista seinille ja piti stilettiä kurkkuni alla sanoen, että jos hän ikinä enää näkee minua siellä, hän ta..aa minut. Sitten hän päästi minut vapaaksi ja lähti. Kyllä siinä jalat tutisi enkä sen koommin sille ärrälle mennyt. Hän oli kai huumeissa, humalassa tai muuten sekaisin ja raivokas.
Katselin äsken Etuovesta taloja. Tuli taas vähän turhautunut olo. Myynnissä on isoja taloja, monet kaksikerroksisia, mitä ei kannata näin vanhana enää ostaa. Osa taloista on niitä valtavilla ikkunoilla varustettuja tai sitten älyttömän kalliita. Monet ovat myös avonaisella tontilla, eli kaikki ohikulkijat ja naapurit näkevät kaikkien pihoille. Ajattelen, että mitä suojaisempi piha, sen kodikkaampi. Pientä ihmettä tarvitaan, jotta uusi koti löytyy ja tämä entinen saadaan myydyksi, mutta ihmeitä on tapahtunut ennenkin, joten pitää pysyä luottavaisena. :)
Tuossa alla linkki Vicky Rostin lauluun, Talven tullen - kaunis kappale. Kiitos Doris. :) Sofia
Huommenta,
tieto lisevvää tuskkoo.
Aluksi yksilötasolla; kun kävin kontrolliverikokeissa kolesterolin takia, niin siinä samassa Puhdin verikoepaketissa oli paljon muitakin kokeita. Ferritiini - tuo nykyajan villitys, vai mikä se nyt lieneekään. Se oli minulla hyvin alhainen. Lääkäriltä puhelimessa saatu ohje oli, käy apteekissa ja osta jotain rautaa. Tuon kyllä olisin osannut itsekin päätellä. Ferritiinistä ei ennen edes tiedetty. Nyt kun sen tietää, niin johan tässä alkaa olla tuskainen, kun rautavarasto on tyhjä. Jos arvoa ei olisi mitattu, niin olisin autuaan tietämätön. Mitään oireita ei ole ollut, paitsi korvien suhina, joka aikaisemmin on diagnosoitu tinnitukseksi.
Kun ihmisiä kehotetaan syömään kasviksia, että ilmasto pelastuisi, onko ajateltu raudan riittävyys. Rautalääkkeistä on saatu lääketehtaille uusi rahavirta. En ajattele, enkä ajatellut ilmastoa, kun lopetin lihan syönnin. Siihen oli ihan muut syyt.
Kolesteroliarvot olivat kunnossa. Kokonaiskolesteroli oli 3,8 ja huono kolesteroli 1,7. Ruokavalion hyödyksi voinee osan lukea, koska puolitin lääkärin määräämän lääkeannostuksen. Silloin kun lääke määrättiin kysyin lääkäriltä, voinko sitten lääkkeen aloittamisen jälkeen syödä mielin määrin kermakakkuja, jäätelöä, suklaata ja juustoa. 😊
Kun jokin henkirikos, onnettomuus tai jotain muuta pahaa tapahtuu, niin tiedotusvälineet villiintyvät ja tunti tunnilta kerrotaan yksityiskohdat tapahtumasta piirroksin ja värikkäin sanakääntein. Tarvitaanko näin yksityiskohtaisia tapahtumatietoja ja päiväkausien uutisointia. Sitten vielä palataan viikkojen päästä tapahtumaan kuin se olisi juuri tapahtunut.
Sodista kerrotaan joka päivä yksityiskohtia päiväkirjanomaisesti. Sitten tämä ilmastonmuutos. Koko ajan syyllistetään milloin milläkin. Ilmastonmuutoksestakin on tehty rahastusväline. Ruotsissa metsät ovat hiilinieluja ja Suomessa päästölähteitä. Tässäkin on käynyt niin kuin oikeuden tuomioissa. Laki on kaikille sama, mutta eri asia miten sitä kunkin kohdalla tulkitaan.
Kävin vilkaisemassa uutista, jossa kerrotaan, että Marttaliitto luopuu lihasta ja tarjoaa vain kasvisruokaa tilaisuuksissaan lähivuosina. Mitä tuo lähivuosina sitten tarkoittaneekaan. Pakkokasvisruokailu herättää vastareaktion. Pitääköhän minunkin luopua aatteestani ja aloittaa lihan syönti uudelleen. Pääsisin eroon rautalääkkeistäkin, jos söisin maksapihvejä, verilettuja ja kokolihapihvejä. Kohta joutuvat lihansyöjät ilmoittamaan erikoisruokavalionsa, jossa kertovat, etteivät syö kasviksia.
Tämmössii mietteitä tänä tiisttaina. Mukovvoo päivvee vuan kaikile!
Nyt kirjoittaa vihainen Doris:
Kirjoitin niiiin pitkän tarinan. Jäi 'sensuuriin' !!!
Oli sotaa, väkivaltaa, r a i s kauksia
Ferritiiniä
Marttaa
Harmittaa, enkä ehdi uusia nyt, unohtuu puolet varmaankin
Tsau
Kiitos Sofia ja Doris nyt mennään uunijuureksilla ja broilerilla kaks päivää hienosti. Mie tykkään, että tää on keskustelluu kysellä kaikenlaista, ettei kukkaa ala sanomaa, et katso netistä ohjeet. Yhteiset kokemukset ovat tärkeimmät. Ensiks kauppaan, isäntä tarvitsee jotakii täyvvennystä remonttilaatikkoon. Samalla käyn katselemassa tarjouksia.
T. Saiko