Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2476)
Kiitos Saiko, ja on tuo 1001 -luku myös kiva, eli pitkästi ollaan täälä mukavalla porukalla kirjoteltu.
Ja toki minä uskon joihinki kuun vaikutuksiin. Oon kattonu aiheesta jonku dokumentinki ja lukenukki, mutta lähinnä muutamat muut jutut sen linkin kirjotuksesa ei mua vakkuuttanneet, mutta saatanhan minä olla vääräsä. Mietin esim. tuota, että ihan tosissaanko täysikuu vois aktivoija sisäisen soturimme jne..
"Lokakuun täysikuu pitää sisällään Oinaan tulista energiaa. Oinaan merkkiin osuessaan tämä täysikuu saattaa aktivoida sisäisen soturimme ja tarpeemme ottaa vastuu ja ohjat omiin käsiimme. Mars ja Pluto ovat myös aktiivisia tämän täysikuun aikana, mikä lisää intensiteettiä entisestään."
Aiemmin Saiko kyssyit, mitä ruokaa tehtäis perunasta. Jos oisin niin onnekas, että saisin perunaa syyä, niin tekisin siitä vaikka mitä. Ja jos lisäksi saisin syyä kallaakki, niin tekisin myös lohi-perunalaatikkua. Lisäksi Jauheliha-perunaviipalelaatikko. Nakkimuusipaistos. Erilaiset keitot. Uunijuurekset ja perunalohkot. Perunamuusi ja tomaattisilakat. Jauhelihamuusipaistos. Ranskalaiset. Perunakasvispaistos. Perunoita ja silliä. Silakkalaatikko, Janssonin kiusaus. Jne.
Jahas, tiskihommat oottelee. Oiski ihime, jos neivät oottelis, vaan itekseen puhtaat astiat hyppäis konneesta kaappeihin ja likaset konneeseen. Kai siihenki hommaan vielä robotti keksitään.
Ilua iltaanne! :) Sofia
https://img.pixers.pics/pho_wat(s3:700/FO/18/05/59/84/3/700_FO180559843…
Keskiviikkoiltaa,
Kuusta ja sen vaikutuksista on täällä keskusteltu. Itse en usko horoskooppeihin tai muihin hömpötyksiin, mutta kuu on eri asia. Kun se aiheuttaa vuorovesi-ilmiön, niin miksei sillä voisi olla ihmiseenkin tehoa, olemmehan me suurimmaksi osaksi vettä. Minä valvon toisinaan virkeänä muutama päivä tai siis yö ennen täysikuuta, mutta en aina. Luin joskus vuosia sitten jostakin tiedejulkaisusta jutun. Siinä kerrottiin tutkitun, että vuorovesi on voimakkaimmillaan silloin, kun kuu, maa ja aurinko osuvat samalle akselille. Ehkä pirteys on samasta syystä vain ajoittaista. Mene ja tiedä.
Kävin taas tänään keskusteluryhmässä. Siellä oli henkilö kertomassa paikkakunnan kulttuuritarjonnasta. Sitä on kyllä vaikka millä mitalla ja joka makuun, myös vanhoille ihmisille. Kysyttiin myös, mitä toivoisimme. Itse en ole kiinnostunut mistään yhteislaulutilaisuuksista, jotka kuulemma ovat toivottuja ja joita onkin usein eri paikoissa. Kotona riittää tekemistä sen verran kuin jaksan eli tarpeeksi. Mutta hyvähän se on, että on mistä valita. Lehdessä on sivutolkulla menoilmoituksia.
Tänään oli kaunis päivä. Kaupungissa on paljon värikästä ruskaa, vaikka se on erilaista kuin Lapissa.
Nautitaan kukin omista maisemistamme!
T. Tilo
Tutustuin vastikkää soodan ja leivinjauheen käyttöön ruuanvalmistuksessa. Oon kokkeilt leivinjauhetta tännää lihapulliin. Siis hyppyselline ja niist tuli kuohkiampii. Seuraavaks laitan hyppysellisen pienee määrää vettä ja pyörittelen broilerinpalat tai lihat enne paistamista täs liuoksessa. Pitäis tulla miellyttävän pehmeitä. Miu lihat ja paistit monest jäävät sitkeiks ja koviks. Kiitos monenlaisesta mahdollisuuvvesta käyttää perunaa.
Tuli mielee tuhannen ja yhdenyön tarinat. En oo niitä muute lukent. Iltasella tulee kirjotettuu ja onha päiväl myös aikaa tälle tarinapalstalle - hyvä et tää on olemassa.
Oon miettint mihi myö voitais lähtee katselemmaa jotakii uutta ja ottaa uusii haasteita vastaan. Täs iäs ois aikaa vaik mihi, tuntuu kuitekii olevan mukavinta tääl koton ja saap nukkuu iha omassa petissä. Aikasemmi oon matkustant ulkomailla hyvi paljo ja lisäks myös töihen takia. Pitäis olla yhes paikas iha usseemp kuukausi - Euroopassa. Sellane vaatii valmisteluita.
Päivittäi ollaa liikkeellä, on tarve nähhä muutakii, ku näitä keskeneräsii tekemissii. Tikust tehhää asjaa.
Tahtosin kevyen ja näppärän pihaharjan, kaik ovat nii painavii ja kolhoja. Jos teil on hyvä ehotus ni mielellää otan vastaan. Meil on paljo lakasemista, laatotettu tää piha. Miul ei oo entisii voimii ennää hauiksissa.
T. Saiko
Hei
Kiva, ku Tilo kävit kirjottamasa. Pallailen myöhemmin, mutta Saikolle täsä muistin aikana vinkki:
Monitoimiharja Fiskars Solid alumiinivarrella on kevyt. Niiton eri kokosia. Hinta jottain 30 euron huiteilla. Löytyy mm. K-rauasta.
Meillon mies laittanu alumiinivarren harjaan, joka on semmonen littana harjasosalta. Siton kevyt käyttää. Vähä tuon näköne on se harjaosa, mutten muista, miston aikonaan ostettu. https://www.puuilo.fi/aino-pihaharja-varrella
On meillä yhesä harjasa hiilikuituvarsiki. Seki on kevyt. Jostain vanahasta jääkiekkomailasta mies sen harjaan laitto.
Hyviä öitä Tilo, Saiko, Miina, Almastiina, Vuapukka ja kaikki muutki. :) Sofia https://cdn.pixabay.com/photo/2017/07/27/16/05/rose-2545814_960_720.jpg
Siun vinkit on oikei hyviä, justii noita littanoita tahtoisin käyttää. On kumma mite mie yhä pihistelen, enkä oo ostant kunnollissii pihaharjoja. Voi minnuu. Isäntä on keränt jääkiekkomailoja ja kävelysauvvoja ilmaispuolelta kierrätyskeskuksesta. Pyyvvän laittamaa kevyen varren, et olis ees vähä helpomp lakasta. Kävelysauvvoja meil on runsaast ja niist hää laittaa marjapensaille ja kukille tukikeppejä.
Mist ihmeest miulla on yhä tää pihistelemine nii pinttynt.Kotityöt sujjuisiit helpommi, ku ois näppärät välineet ja ois ilo työskennellä. Ei oo rahasta kiinni tuollaset pienet ostokset. Tänä vuonna oon vihdoinkii ostelt parempii vaatteita, ei nekkää kalliita oo, mut on siistii päällepantavaa, vaik kauppaa mennessä.
Lattian- ja seinänpesuvehkeet ei minnuu myöskää miellytä. Viledalla tai samantyylisillä huiskuloilla oon yrittänt selvitä. Etsin sellasta välinettä, et sais puristettuu veden pois sen laitteen omalla mekanismilla. Ei sellasta, et pittää olla eriksee ämpärissä vetolaite. Kauvvan sitte ol laitteita, joissa ol vaahtomuovine (?) sieni ja se ol hyvä. Ei näillä huiskuloilla saa seinäpintoja puhistettuu.
T. Saiko
Retroo pitäis löytää lattian ja seinän puhistukseen. Enne olkii asjat toisin.
Oon nii onnelline, ku löysin pihan puhistukseen sopivan littanan varsiharjan. Tää pihaharja on suuremp ilo, ku mikkää ulkomaanmatkan suunnittelu. Tuntuu tärkiämmältä oman reviirin eli pihan kunnostamine, ku mikkää matkan suunnittelu.
Millasii asjoita teil on mielessä, jotka antaat illoo päivittäiseen elämään? Tutun kanssa oli puhetta ja hää se tahtoo kaik musiikkitapahtumat ja hyvät ruokaravintolat katsastaa, hää on leski ja toisen rouvan kanssa ovat kovast menossa. Matkustaa hää ei halua, mut nytkii on mänössä single-tanssiaisiin. Ollaa sammaa ikkää, ollaa jo reilust 70 ylitetty.
Oon suunnitelt hyvän tutun kanssa lähtee teatterrii tai sit vaik johokii tapahtummaa täs lähellä. Hää on mukava rouva ja mahottoma kova puhumaa. Hänelläkkii on artroosi kiusaan kuten miullakii. Tavataa sattumalta kaupoissa tai kaupungin keskustassa - iha sattumalta, hääkii on pyörällä ain liikkeellä. Sit ku meen kottii, ni isäntä kyssyy, et kenet sie nyt tapasit, ku olin sanont vaa pistäytyväin kaupungilla.
Miulle pihaharja tuotti niin suurita illoo eile. En viel kokkeilt, mut huomenna.
Hyvvää iltaa ja lauvvantai se jo taas on tulossa.
T. Saiko
Tuossa päivän sanomalehden ristisanaa tehdessäni tuli mieleen kysymys, teettekö mitään juuri vain aivojen aktivoimiseen tähtäävää. Itse teen yhden ristikon joka päivä samoin kuin lehdessä olevan sudokun. Sudoku on siitä mukava, kun sitä tehdessä voi ajatella muita asioita. Ilmeisesti numerot ovat eri aivolohkossa kuin sanat. Se on minun olettamukseni, joka ei perustu mihinkään tietoon.
Nyt kuuntelen ja vähän katselenkin "tanssii tähtien kanssa". Se alkaa juuri.
T. Tilo
Oletko huomannut? Kotipihan puissa outo ilmiö, tää ol iha vasta IL otsikkona. On olt juttuu jos lehet on viel puissa. Talviomenoitakkii on mei puussa vielä.
Puissa roikkuvat vielä monin paikoin vihreät lehdet, vaikka lokakuu on pitkällä. Luonnonvarakeskuksen professori Anne Tolvasen mukaan pitkä ja lämmin syksy on jossain määrin viivästyttänyt lehtien kellastumista ja putoamista.
Sudokuja tein innolla vihkosista, mitä vaikeampi aste sen paremp, mut unta en niitä tehessä saant -pitäs kokkeilla taas mite onnistuu. Kiukutti jos ei auvvent, joskus pit jättää ja siirtyy seuraavaan. Päässälaskua ja matematiikan kaavoja oon toisinaa käynt läpi. Tuntuu, et unohtuu monet sanatkii puhheesta. Nimet ovat olleet aina heikko kohta miulla. Seuraan vanhoi ja uusii näyttelijöitä ja laulajia ja poliitikkoja, et ees vähä oisin täl vuoskymmenellä. Tutun kanssa yritettää jutella monipuolisesti, että asiat ja nimet ja nimitykset palautuisiit mielee. Uusii asjoita täytyy enemmä käyvvä läp ja vaik lääkkeihe nimmii tai kasvien nimmii. Paha on jos alkaa unohtuu, mut hyvä nii kauvva, ku itse hallitsee ja pystyy ottamaa selvää asjoista.
Nyt hyvvää yötä.
T. Saiko
Huomenia. Kiirettä pitelee, joten kirjotan joku toinen päivä.
Voikaatte hyvin. :) Sofia https://kukkakauppameklin.ekukka.fi/pictures/1938_large.jpg
Iltapäivää. Täsä imuroinnin välisä tulin tuomaan teille kukkakimpun.
Oon lähösä illalla ystävän syntymäpäiville. Ja huomenaki on vähä touhukas päivä, mutta jospa sen jäläkeen ois vähä lepposampaa muutama päivä.
Tosin pian alakaa pihan haravointihommat. Omenapuusa on meilläki vielä lehet. Siitä kirjottenliki aiemmin parriin kertaan ja mietin, onko teillä sama homma.
Iloa ja valoa syyspäiviinne! :) Sofia https://www.jarvenpaankukkatalo.fi/wp-content/uploads/2020/08/elokuu202…
Iltapäivää
Tarkotakko sinä Saiko semmosta taittomoppia, minkä tahtosit löytää? https://www.k-citymarket.fi/tuote/sini-taittomoppi-ja-teleskooppivarsi-…
Meilloli semmonen joskus nuoruuesa. Mietin, oisko tuo hyvä seinienki pesusa. Ämpärihän siihenki tarvitaan, mutta tuo moppi on ehkä helepompi ku väänettävä moppi, johon tarvitaan enemmän voimaa.
Minoon Tilo katellu Tanssii tähtien kans -ohelmaa nykyään pikakellauksella tai tallennetta hyppien, ku on liian pitkäksi tehty se ohelma mielestäni. Taitavia opettajia ja oppilaita, kauniita vaatteita kans.
En tee sudokuja. Joskus oon teheny ristisanatehtäviä. Tuntuu, että täsä talosa remontteja tehesä ja asioita selevitellesä ja remonttitarjouksia lukiesa saa riittävästi aivojumppaa. :)
Nyt meillä tuli muutamasa päiväsä ruska omenapuuhunki. Hyvä juttu. Lehetki jo alakavat siitä lähtiä. Ehkä viikonloppuna aletaan vähä haravoija pihhaa ja nuita naapurin puitten lehtiä. Niitä meillä enimmäkseen on ja toki marjapensaistamme kans lehtiä lähtee.
Välillä mullaki muisti pätkii, ja osin toimii vaan hittaammin, mutta toimii kuitenki vielä aika hyvin. Joskus luen kirjaa ja samalla ku etenen tekstin luvusa, ajattelen muita asioita. Sitten havahun ja pallaan takasi tekstisä. Tilolla onnistuu kans ajattelu sammaan aikaan sudokua tehesä. :)
Jahas, tiskin kimppuun taas. Sitä meillä riittää, ku ruokaa pittää tehä niin ussein. Mies syö monta kertaa päiväsä ja silti pyssyy hoikkana ku on nii kova liikkumaan.
Mukavaa viikonloppua kaikille! :) Sofia https://assets.terve.fi/fj4t07ricqpm/3SwcnHCAdQhSSvMXMNQhMy/49a23fb758a…
Hyvän vinkin annoit ja läksin tutkimaa siivousvälineitä. Pesuvehkeijje täytyy olla kunnolliset ja käytännölliset käytössä. Niitä tarvitaa lähes päivittäin. Aikaisemmin oon, kuha jollakii vanhasta t-paijjasta tehhyllä rätillä siivont, kaik on olt omasta takkaa.
Löysin tuotteen ja sen esittelyn: Iso SINI Sinipiika on kätevä väline laajojen pintojen pesuun ja huuhteluun. Ja lisäks:Selluloosasta valmistettu sieni imee lian itseensä eikä työnnä sitä edellään. Koko 30 cm. Tää on seinien ja ovienkii pessuun sopivin tuon sienen takia, eikä tarvitse sormii laittaa pesuvetteen. Retromalli ois olt vaakasuoraan puristettava. Tää on ns. pystysuoraan puristettava. Ostan tään ja pesen sutjakkaasti seinät ja pystypinnat - nii mie luulen.
Ooon hankkint nyt syksyllä usseemman siivousvälineen. Kevyempää suuntaan täytyy mennä, ku voimat vähenee. Muutekii aikaa kulluu enemmä siivouksissa ja sit palkinnoks saan selkäsäryn ja piän päivän lommaa. Lueskelen tai käyn ostoksilla, näin pyssyy tasapainossa. Nii ja pihatyöt ei lopu millään tekemisellä.
Tein helppoo ruokaa uunissa. Pilkoin perunaa, purjoo, sipulia, sieniä, suippopaprikaa, palsternakkaa ja persiljanjuuria ja vähä öljyyy ja mausteita. Sopivan voimakas maku lihan kanssa.
Isäntä jo suunnittellee joulukuusen ostamista. Näyttää liikkeisiin jo tulevan astiamalleja. Kuusia ovat nyt jo kaataneet, mite säilyyt jouluun saakka.
Hyvvää illan jatkoo. Kellot täytyy siirtää taas kesän suuntaan.
T. Saiko
Huomenia talaviajasta.
Heräsin yöllä 3:20 ja mietin, oonko kesä- vai talaviajasa. Kosken saanu unta, kattoin välillä kellua. Klo 3:59 aattelin, että kohtapa se seleviää. Hetken kuluttua kello oli 3:00 ja jatkoin valavomista vielä jonku aikaa, kunnes uni armahti.
Ostin sen Aino-pihaharjan. Onko sullaki Saiko sama? Vähä sitä testasin ja oon tyytyväinen. Ootko sinäki?
Aattelin itekki ostaa tuon Sinipiian. Josaki makso 39 e ja tuola 31,50 e, joten ostan tuon halavemman, ku mitäpä sitä liikaa maksamaan: https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/sini-iso-sinipiika?searchTerm=s…..
Tänä aamuna herättiin +2 asteen ulukolämpöön. Kuuraa oli vielä nurmikolla ja katolla. Palijoko teijän suunnalla on lämmintä ulukona?
Meille ei käy aito kuusi, ku oon allerginen, mutta ei se kävis muutenkaan. Suomesa kaajetaan ihan liikaa puita muutenki, niin tuntuu kauhialta tuhulaukselta kaataa monta vuotta kasvaneista kauniita kuusia vaan muutamien viikkojen iloksi ihimisille. Muovia on taas maalimasa liikaa, joten on hyvä, että sitä hyövynnettään muovikuusienki teosa. Muovikuusi säilyy vuosikymmeniä.
Tuo sinun uuniruoka Saiko, on ollu varmaan hyvvää. En voisi ite sitä syyä, ku ei vatsalle käy perunat, sienet, sipuli eikä paprika. Melekosia herkkuja saavat monet syyä, nam, mutta eivät ehkä tuu aatelleeksi, kuinka onnekkaita ovat.
Jahas, kai täsön jottain alettava tekemään. Taijan lähtä silityshommiin.
Kiva, että kävit Saiko kirjottamasa. Kovasti mietin, mitä touhuaa Tilo, Miina ja Almastiina. D-vitamiinia kannattaa ottaa näin pimiänä aikana. Sen puute voi aiheuttaa masennustaki ja monenlaista muuta.
Koristelittako te halloweenina pihhaa? Siitä moni tuntuu tykkäävän. Minen oo kovin innostunu siitä lasten karkki vai kepponen --kyselystä.
Ennen on kyselty: "Kekri vai uuni?". "Kekripukki ja kekrittäret aloittivat matkansa varhain aamulla, kiertäen talosta taloon kestitystä pyytäen. Yleensä heitä kestittiinkin runsailla antimilla tai ainakin ryypyllä. Jos ei talo tarjonnut vieraille mitään, saatettiin isäntäväkeä uhata uunin rikkomisella."
Ihan kohta alakaa marraskuu ja parin kuukauen päästä on joulunpyhätki ohi ja uus vuos lähempänä. Näin se aika kiitää.
Kaikenlaista mukavaa teille toivon. :) Sofia https://img.kwcdn.com/product/Fancyalgo/VirtualModelMatting/165e1a4625c…
Pihaharjaan oon tyytyväinen ja sinin tuotteeseen myös. Hyvä ku lähettiin pohtimaan asjaa. Ei kaikkee itse löyvvä ja toisen kokemus on tärkiä. Käet ei kestä nii raskaita välineitä. Isäntä saap itse yrittää painavilla katuharjoilla. Tavallisest mie lakasen pihan ja hää kerrää lehtikasat kompostiin. Komposti on hänelle hyvi tärkiä.
Taitaa olla nii, et osa joulukuusista tuuvvaa ulkomailta. Kaataat jo nyt ahkerast kuusia ja laittaat ne kylmiöön varttumaa kuljetusta.Sekkii nostaa kuusen hintaa. Kuusenkasvattajia on runsaasti, tuskin pystymetsästä ennää haetaa.
Halloweeni ei oo miulle tuttua. Miusta syksyllä on nii paljo luonnossa väriä, et on iha yllinkyllin nähtävää ilman pampkineita, joita joissakii maissa suositaan. Siitäkii on tult kaupalline asja, voi sentää.
Suomen kelikameroita seuraan ja tietyst sitä, mis ensimmäiset lumet sattaat. Käsivarressa Ropinsalmen kuva on miust oikei kaunis ja on niitä muitakii. Sääkarttoja seuraan myös eripuolilta maalimaa. Tyytyväinen saap olla, ettei mahottomat myrskyt oo meitä viel vaanineet.
T. Saiko
Sunnuntai-iltaa,
Aika kuluu tosi nopeasti. Kuinka sattuikaan, kun kirjoitin aivojumpasta aiemmin, niin viime keskiviikkona keskusteluryhmään tuli asiantuntija alustamaan myös sitä aihetta. Tehtiin yksi harjoituskin. Siinä vetäjä luki tarinan, jossa oli asioita, mitkä piti huomata ja muistaa. Ei me oikein jaksettu keskittyä loppuun asti kuuntelemaan. Minultakin meni moni asia ohi korvien. Pelastin kuitenkin nahkani vastaamalla oikein yhteen ovelasti sijoitettuun asiaan, jota kukaan muu ei huomannut. Leikkiähän se oli, vaikka vähän totistakin. Ensi kerralla setvitään kunkin osallistujan valitsemia uutisia pienissä ryhmissä.
Minä käytän D-vitamiinia jatkuvasti. Ei huvita enää oleilla kesäisin auringossa kuten nuorena. En syö mitään muita lisäravinteita. Geriatrian lääkäri kyllä kehotti juomaan proteiinijuomaa pullon päivässä, kun paino ei tahdo pysyä kondiksessa vaan on kolmessa vuodessa laskenut reippaasti. En taatusti ole laihduttanut. Nyt kuitenkin tutkin, että liika proteiini rasittaa munuaisia ja lopetin juonnin. Olen sen sijaan alkanut syödä enemmän esim. leipäjuustoa, jossa on myös rasvaa sopivasti. Jos oli aikoinaan painonhallinta tärkeää sydämen vuoksi, niin sen nostaminen vasta vaikeaa on, kun on tottunut syömään kevyesti.
Meillä ei joulu aiheuta enää isompia tekemisiä. Lähipiirissä ei ole ainuttakaan pientä lasta ja aikuisten kanssa korona-aikana sovittiin, ettei lahjoja ostella. Kukat kyllä liikkuvat, se on varmaa. Niitä saan muulloinkin jatkuvasti. Nytkin on upea neilikkanippu ilonani. Vielä kun saisi raivatuksi kukat parvekkeelta. Edelleen on +10 astetta ulkonakin. Ikkunoista näkyvät koivut ja haavat ovat jo lehdettömiä. Vaeltelevia lintuja on ollut tänä syksynä runsaasti. On ollut lepinkäisiä, rastaita, jopa kottaraisia, vaan ei yhtään tilheä ainakaan vielä.
Viime yönä herätessäni avasin Pentuliven, jossa juuri oli ensimmäisen pennun pää näkyvissä. Vahtasin vielä toisenkin tulon, mutta sitten jatkoin uniani. Olihan niitä tullut yhteensä kymmenen, että melkoinen urakka oli ja on vieläkin emokoiralla.
Koetetaan totutella normaaliin aikaan. Hyvää alkavaa viikkoa!
T. Tilo
Tilo innosti muistipelistä. Tätä oon koettant monnee kertaa tehhä, en kovi pitkälle oo pääst. Huvittaako teitä kokkeilla. Tai oisko muita kannustavia muistipelejä.
Tää ol otsikkona:
Muistipeli testaa miten hyvin muistisi toimii! | Oppiminen | yle.fi .
Mite terävä ihmisen pitäis täs iässä viel olla. Näyttelijät ossaavat tekstit ulkoo vanhoilla päivillään.
T. Saiko
Olipa mukava, ku kävit Tilo kirjottamasa. Kommentoin sun kirjotusta myöhemmin.
Kiitos Saiko muistitestistä, pääsin viijennelle kierrokselle, mutta kuujennella kierroksella unohin yhen sanan. En tiiä, oisko se tullu mieleen, jos oisin lopettanu muistelun, ku monesti sitte tullee joku asia mieleen, ku ei sitä liikaa mieti.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/08/20/muistipeli-testaa-miten-hyvin-…
Aattelin kokkeilla testiä uuvestaan joku päivä, ku oon virkiämpi. Nyt tuntuu, että nukahan istuulleen. Liekö tuo kellojen siirto vaikuttaa, vai mikä ihime väsyttää. Nyt lähen istumaan telkun ääreen teekupposen kans ja kohta yritän nukkua.
Lepposaa päivää kaikille! Sofia
Tommonen taloki ois meille soppeli: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQs1wGuISye6T_7kj6…
Muistipeliä oon tehnt usseempaa otteesee ja viiteen sanaan pääsen ja siihe keskeytyy. Nää on pelejä - onneks. Lukemine on myös hiasta ja siin ois haastetta kylliks jos opettelen nopeampaa lukemista, normaalli 200-400 sanaa minuutissa meinaavat, en saavuta ees 200 sannaa. Uutisii on mahollista lukkee hompsimalla.
Nimmii en oo millokaa oppint muistamaa muute kuin tankkaamalla. Opettaja tuttu sano, et pitäis liittää nimi johokii tuttuun asjaan keskittymällä. Keskittymine onkii se hankaluus. Oon olt palvelutalossa pitämässä ohjelmaa ja laulattamassa ja lukent myös asukkaille. Oon oppint kaikkien asukkaihe nimet (joskus 20 henkee), ku oon kirjottant ensi listan ja painant kasvot mielee.
Miulla on aina joku muu asja mielessä eli kahta asjaa sammaa aikaa mietin. Esim. et joku lasku pitäis maksaa lähiaikoina ja sit en muista mitä keittiöst pit hakkee tai mitä olin aikeissa tehhä. Kirjaa lukiessa ajatus hyppää johokii turhaan asjaan ja jouvvun uuvvestaa lukemaa. Seuraavaan päivään saatan joutuu uusimaa hompsimalla mitä tulkaa luettuu eelliseen iltaan. Ajatus hyppää kahessa asiassa kerrallaa. Saatikaan, että oon perunat polttant niitä keittäissä.
Hyvvää on se, et ja miulla on aina hyvä mieli ja nauran paljon. Jos se auttais ikkää myöte.
T. Saiko
Sofia onneks olkoo sait 1000 viestin aikaseks.
On se kuitekii mieltä virkistävää jos tuntee vahvuuksia paremmin ja saap vauhtii kuunkierrosta. On sitä täyskuuta käytetty enneaikaa mones asjassa opasteena. Kalastuksessa ja istutuksissa ja niihä kuunkierron mukkaa kristillisessä kalenterissakkii pääsiäine määräytyy. Uskovaisena en höntyy miijjenkää maailmankaikkeuksien mukkaa - sellasta tarjotaa nykyää nii paljon, et saattaa pien ihmine joutuu iha harhaan. Miulla on ns. lapsenuskon mukainen näkemys.
Alotettaa uus tuhannen viestin sarja.
T. Saiko