Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2476)

Vierailija
1021/2476 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taint tulla enempää muistipeleistä juttuu. Uus aihe siinä joka tapauksessa on. Dementiatestit eivät viel oo miulle tarpeellisia.

Toisaalt tää lauseihe näpyttämine konneella viep miult keskittymistä melkoisesti. Nopeaa lukemista tahtosin tehostaa ja siihe liittyvii juttuja ohjeineen voisin lukkee. Toiset lukkoot kirjan illassa, voi sentää. En lue millokaa koko  päivää ees jännittävvää kirjaa. Tuntuu, et se on muusta toiminnasta pois. Vaik mikä täs elämäs nii tärkiää onkaa.

T. Saiko

Vierailija
1022/2476 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenia marraskuun ensimmäisenä päivänä - aika tosiaan kulluu nopiasti, niinku Tilo sinäki mainittit.

Siitä proteiinijuomasta. Ite otan joka aamu riisiproteiinijauhetta riisipuuron sekkaan, ku laskin aiemmin monet kerrat, etten saa tarpeeksi proteiinia, vaikka kannaa tulleeki syötyä monta kertaa viikosa ja kananmunia kans. Verikokkeitten ja vatsan ultran mukkaan munuaisekki on kunnosa, mitä nyt pari kystaa niisä on kummasaki. Luulen Tilo, että sulle ois kuitenki hyväksi jatkaa sitä proteiinijuoman käyttöä. Jatkan kohta.... S

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1023/2476 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, jatkanpa...

Tilo, montako vuotta tuo teijän keskusteluryhymä on toiminu ja ootko sinä ollu siinä alusta asti? Soon kyllä kiva paikka. Itekki oon vähä vastaavasa ollu aikonaan. Siinä oli mukana 10-15 henkilyä aina vähä vaihellen, kuka millonki pääsi paikalle.

Ihana se pentulive. Tuli huoli, ku hallitus vähentää lemmikkien ruokien valavonnasta rahhaa, sillä vasta on ollu monia puutteita ruoisa ja koirat kärsineet jos mitä niitten vuoksi.

Tänä viikonloppuna on tulosa kai oven taakse halloweeni-lapsia. En muistanu ostaa karkkia, saa nähä, kuis käy, tekevätkö meille kepposia - "karkki vain kepponen?".

Jotku naapurit ovat jo laittaneet pihavaloja. Ennen niitä kututtiin jouluvalloiksi, mutta ku niiton alettu pitämään ja varhain syksyllä, niin nimiki on sopivampi kai. Pimmeys kyllä väsyttää. Sen jäläkeen ku kelloja siirrettiin, oon nukkunu tosi huonosi ja on väsyttäny kovasti joka päivä. Sama homma mun miehelläki. Miten teillä, vaikuttiko kellojensiirto mitenkään?

Oon yrittäny ostaa yhtä tuotetta torilta. Myyjä vastas ensin ja lupas antaa lisätietoja, muttei oo ees lukenu mun eilispäivän viestiä. Taijan ostaa tuotteen muualta. Ärsyttää vähä tuollaset kauppiaat, ku luppaavat ja siihen loppuu yhteyenpito. Toki hälle on voinu jottain estettä tulla. Toivottavasti ei vakavaa.

Jatkan myöhemmin. Pitäs alakaa vaihtaan petivaatteet, pyykätä, tehä ruokaa, viikkosiivous ja takan lämmitys. Mukavaa päivää teille kaikille! :) Sofia

Vierailija
1024/2476 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoota pikkupakkasesta.

Maa on kuurasa. Saa nähä, milloin tullee ensilumi ja pyssyykö se. Viime vuonna pysy ja soon erikoista.

Saiko, siitä aivojumpasta vielä. Se viis sannaahan on ihan hyvä tulos, joten no hätä. Onko sulla ollu jo lapsena mieli semmone, etton monta asiaa yhtä aika mielesä ja vähä vaikia keskittyä? Joillaki naisilla se tullee vaihevuosien myötä ja joillaki on todettu aikuisiällä adhd. Tunnen muutaman, joilla se on. Sammoin kuvvaavat asioita, miten sinäki, mutten tarkoita, että sulla tuota olis.

En tiiä, oonko nopia lukemaan, en oo koskaan asiaa tutkinu. Monesti laitan youtubesta haastatteluja kuunnellesa noppeun 1,25 tai 1,5 kohtaan ja katon ohelmia, joison tekstitys, pikakellauksella.

Sitte semmosta aivojumppaa teen, että ulukomaista ohjelmaa kattoesa, yritän koko ajan kuunnella, mitä he puhuvat ja miten lausuvat samalla ku luen tekstiä. Joskus luen tekstiä vaan sitte, jos en ymmärrä puhheesta kaikkea.

Jatkuu... :) Sofia

Vierailija
1025/2476 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohin, mitä aioin kirjottaa. :) Toivottelen kaikille mukavaa viikonloppua ja koko marraskuuta. :) Sofia

https://im.mtvuutiset.fi/image/4302538/landscape16_9/1024/576/f31ecaac6…

Vierailija
1026/2476 |
01.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno viesti Sofia ja kaunis kranssa, oot myötätuntoinen ku mainitset, että unohit, mitä meinasit kirjoittaa. Oon kyllä ulkoisest rauhallinen, enkä höplää käsillä tai liikaa ilmeile, mut eläväinen kyllä oon.  Keskittyminen yhteen asjaan on nuorempaankii olt hankalaa. Nykyää ei tarvitse osata liian hyvin tai asettaa vaatimuksia korkealle kuten ol työelämässä.

Testaan lukunopeuttain, ku löyvvän jonkii vierivän tekstiohjelman, jota voip hiastaa ja kiirehtää. Muilla kielillä ohjeita löytyy, mut lukemaa en käy testausmielessä muuta ku suomen kielellä. Miu serkut tekkiit muistileikkejä, niitä samoja ja meil jokkaisella ol samat tulokset, hyvi tää viel jatkuu.

On nii koleeta, mut siihe auttaa ku oon  säännölliset lämmittänt takkaa. Vahvan kanakeiton keitin ja laitoin maustejuureksia ja selleriä reilust.

Taas viikonloppu, no ei voi muuta, ku ihmetellä. Kirjotan taskukalenteriin ylös tekemisiäin ja tapahtumia, jotka tuntuut tärkeiltä. Myös mitä kukkia tai pensaita oon hankkint. Pysyn ajantasalla paremmin.

Koronarokotus on kohta ajankohtainen.

T. Saiko

Vierailija
1027/2476 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenia jännistä ajoista. Jännään nimittäin Usan vaaleja. Toivottavasti sielä pysyttäs rauhallisena olipa tulos mikä tahasa.

Meille on tullu jo ensilumi 1.11.Sei oo sulanu pois. Monina vuosina ei ensilumet pysy. Onko teillä vielä satanu lunta?

Meillä ei käyny kettään halloweenina ovella, kävikö teillä?

Kiitos Saiko kirjotuksesta. Mistä sinä muuten löysit sen taskukalenterin? Eikö sollu välisä hukasa?

Minoon kirjottanu taskukalenterriin aikonaan vuosikymmenten ajan, mutta se homma jäi joskus parikytä vuotta sitte. Siitä eestä oon pitäny tallesa kaikki seinäkalenterini, ku merkinnät on sielä, mutta palijo lyhemmäsä muovosa. Pitäs melekein uuvestaan alakaa kirjoittaa taskukalenterriiin. Sitä vois pittää samalla kiitoskalenterin muovosa, eli laittas aina iltasin sinne senki maininnan, mistä on sinä päivänä ollu kiitollinen. Toki niitäki asioita on palijo, jos alakaa tarkemmin miettii, eli eii mahtus kalenterin pieneen tillaan yhen päivän kiitokset.

No täsä vähä nurinaaki. Oon ettiny uutta vuojesohovaa, mutta kylläpä se onki vaikiaa, ku kaikki ne mallit, jotka kiinnostas, ovat muitten kaupunkien liikkeisä koeistuttvisa eikä täälä. Ja sitte ne miton täälä ja vaikuttivat kuvasa hyviltä, olivatki tosi huonoja istua ja maata, joko mahottoman kovia tai ihan liian pehemeitä. Monet tillaa verkkokaupasta sohovan ihan kattomatta, mutta ite en uskalla, ku eihän sitä voi ulukonäön perusteella tietää, millasia ne ovat ja kaikisa on kovasti kehutut mainostekstit.

Yks musta sohova ois ollu hyvä, mutta ku en tykkää mustasta ja jos sen haluaa eri värisellä nahalla, niin hinta onki todella kallis, eli tuo oli tarjouksessa pikkusen alle 2000 e, mutta jos haluaa eri nahalla, tulleeki oikian hinnan, eli 3818,80 päälle vielä kalliimman nahan hinta, eli plus 400 suunnilleen, eli yli 4000 euron vuodesohova: https://cdn.sotka.fi/tuotteet/uploaded/images/duuri-vuodesohva-n-kn-mus…

Oon nukkunu huonosti ja heräsin viijen huiteilla. Aamupuuron söin äsken ja nyt alan hörppään teetä.

OIs ihana, jos jaksasitta käyä kirjottamasa kuulumisia. <3 Iloa teille jokkaiselle tähän päivään! :) Sofia

Vierailija
1028/2476 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosa vielä teille kaikille, ku unohtu laittaa edelliseen viestiin: https://www.vastavalo.net/albums/userpics/10728/normal_ystavanpaivana.j…

Vierailija
1029/2476 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taskukalenteri on kovassa käytössä, ku merkitsen kaik asjat siihe, muute en muistais sovittuja aikoja, ja mikä lämpötila millokii. Tään vuuvven kalenteri on kyllä käytössä, mut kolme aikasempaa vuotta jäivät kesäkottiin, niis on osoitteita ja muuta kiinnostavvaa. Sukulaine käi etsimässä heti löysi ja siel ne ovat tallessa. No, tul oikei hyvi etsittyy täält kotont ja etsiissä löyty kaikenlaista kiinnostavvaa, mitä olin kerrassaa unohtant.

Sofian sohvan malli on aika sammaa, mitä miekii hankkisin, mut selkätyynyt eivät oo miulle tarpeeks napakat. Meil on nii, et isäntä tahtois ostaa sohvan, mut mie oon tyytyväine mei sohvaan, mut mie tahtosin uuvvet nojatuolit, vaik entisis on mahottoma hyvä istuu, mut kisu aikanaa teutaroi kynsii terottaissaan reunat. Et myö oltii tyhmii, ku annettii häne  sisuksii saakka pöllyyttää nojatuolin  reunoja. Uuvvellee päällystämine ois varmast kallista. Kylläpä on huonekaluliikkeen tuotteeseen toisen värin valitseminen  iha mahottoma kallista, mite se voip nii olla. Kerra valittii toine vär ja saatii varttuu iäisyys, enneko sohva ol valmis ja se ol iha erilaine istuttava, vaik sama malli ku liikkeessä kokkeiltii ja hyväks toettii.

En ehi tarpeeks touhuta päiväsaikaan, ku on jo pimiää.

No, laitan tään viestin alkajaisiks, et toisillekkii jääp mahollisuus kirjottaa,  tillaa on tääl riittäväst.

Aurinkoo vaa kaikille ja hyvvää mieltä pimenevvii päivii.

T. Saiko

Vierailija
1030/2476 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii se viel, et pienest on miulla ilo, ku sen kevyen pihaharjan kanssa huiskin pihhaa siistiks. Seinän pesu käyp myös sutjakkaast uuvven sinin kanssa, ei huoli sormii laittaa pesuvetteen.

Viel on runsaast tillaa uusille kirjotuksille.

T. Saiko

Vierailija
1031/2476 |
05.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiistai-iltaa,

Eipä ole koskaan näkynyt keppostelijoita ja lumestakin on enää rippeet jäljellä. Sitä tuli yli kymmenen senttiä vuorokauden aikana ja metsä oli kuin keskitalvella keittiön ikkunasta nähtynä. Oli vähän hurjan näköistä, kun havupuut huojuivat tuulessa lumikuorman alla. Pahin myrsky ei kuitenkaan yltänyt meille asti.

Sofia, siihen keskusteluryhmään menin vuonna 2001. En tiedä, milloin se on aloittanut. Vain yksi mies on jäljellä siitä joukosta, mikä oli ryhmään tullessani. Vaihtuvuus on silti aika vähäistä. Itse olen ollut koronan alkamisen jälkeen ja selkäni vuoksi viime vuosina vähemmän mukana, paitsi taas tänä syksynä. Aina olen silti kurssimaksun suorittanut.

Proteiinijuomaa päätin käyttää harkiten, en pullollista päivässä kuten lääkäri ehdotti. Munuaisarvot ovat siinä rajoilla. Minulla on useammanlaista lääkitystä, mikä pitää huomioida "lisäaineita" käytettäessä.

En ole enää vuosiin käyttänyt muuta kuin seinäkalenteria. Siihen merkkaan vain menot, joissa on  tarkka kellonaika. En pidä päiväkirjaakaan. Pitäisi kynälläkin kirjoittaa, mutta se on jotenkin jäänyt, kun näillä aparaateilla se käy nopeasti ja kätevästi. Ostoslista on ainut poikkeus.

Noista koirien ruoista sen verran, että meillä aina tehtiin ruoat itse ja pakastettiin valmiina kerta-annoksina. Yksi pieni koira söi monta vuotta dieettiruokaa ja se oli ainut poikkeus. Nythän koiria ei meillä enää ole.

Eilen saatiin influenssapiikit. Ei tullut mitään jälkioireita, eikä edes pistos tuntunut miltään. Koronarokotus oli jo aiemmin.

Illat pimenevät nyt nopeasti, kun kelloa käännettiin. Vajaat kaksi kuukautta vain, kun päivä alkaa taas jatkua. 

Hyvää jatkoa alkaneelle viikolle! Jaksellaan!

T. Tilo

Vierailija
1032/2476 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki,

terveiset Miinalasta. Olen lueskellut kirjoituksianne, mutta en ole jaksanut itse kirjoittaa. Teillä on ollut varsin moninaisia ajatuksia. Mielessäni vastailen niihin. Kirjoittaminen on käynyt hitaaksi, ajatus tahmoo. Osasyynä on leikkauksesta toipuminen ja kipulääkepatteristo. Pitäisi päästä niistä eroon, ehkä aivosumu sitten selkenee.

Ennen sairaalakeikkaa tuhosin menneisyyttäni. Ajoin silppurissa monen vuosikymmenen päiväkirjat. Lueskelin ne ensin läpi ja ihmettelin, miten joskus olen osannut kirjoittaa teräviä huomioita elämästä, omasta ja silloisista tapahtumista. Olin kirjoittanut lähes joka merkinnän loppuun  kiteytyksen päivän mietelauseen muodossa. Nyt päivät ovat harmaata mössöä, ei irtoa tähtikirkkaita ajatuksia.

Jäljellä on vielä muutama lukupäiväkirja ja kalenteri. Hävitän ehkä nekin, vaikkei niissä ole mitään tulenarkaa. Nykyään täytän sääpäiväkirjaa ja viikkokalenteria sekä muistilappuja jääkaapin oveen. Kirjalliset harrastukset ovat vähäiset. Sen kyllä huomaan itsekin.

Viikkokalenteriin kirjoitan usein jostakin lukemani  tai kuulemani ajatuksen. Tässä eräs: "Yö on pimeimmillään ennen sarastusta." (venäläisen aktivistin isä luonnehti poikansa tilannetta Ylen haastattelussa) Kunpa jaksaisi uskoa siihen sarastukseen tässä maailmantilanteessa, mutta kuitenkin "Toivo kuolee viimeisenä" (venäl. sananlasku)

Kuuntelen usein syksyllä Mikko Perkoilan laulua "Ei syksy ole surua". Valitettavasti en saanut sitä linkattua tänne.

Hyvää jatkoa marrasharmaudesta huolimatta!

Vierailija
1033/2476 |
07.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida onnistua "Ei syksy ole surua". Kokeilen kumminkin.

Vierailija
1034/2476 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenia täältä pimiästä pohojosesta. Valosuus katos, ku lumet suli. Ei onneksi kauaa vie, ku alakaa taas päivä piteneen.

Saiko, olipa mukava, että löysit sen kalenterin. Mullon yks kadonnut nuoruusvuojeltani ja vieläki vähä harmittaa, koska sinä vuonna tapahtu erikoisia asioita ja olisin halunnu myöhemmin tarkistaa, mitä oon niistä kirjottanu ja muistanko asiat oikein. Kaikkea en tietenkään voi muistaa. Mukavaa seki, että saat ilua pihaharjasta - sama täällä, ja pian myös sinipiiasta. :)

Tilo, kiitos, ku taas vastasit mun kysymyksiin. Yli kakskytä vuotta oot jo ollu mukana siinä keskusteluryhymäsä. Soon pitkä aika. Toisaalta aika mennee niin nopiasti, ettei meinaa välillä ees tajuta, että joistain tapahtumista on esim. 20 vuotta kulunu.

Minäki oon laittanu sekä kissojen että koirien ruokia välillä pakasteeseen annoksina, mutta enimmäkseen en. Nyt ei oo niitä touhuja ennää. Pittää tyytyä ihhaileen karvakuonoja ruudun kautta.

Mainittit Tilo siitä kynällä kirjottamisesta. Ite kans kirjotan kauppalaput ja muut muistilaput käsin. Soon joskus oikein mukava kirjottaa rauhallisesti kaunokirjotusta. Harmi, ettei sitä ennää koulusa opeteta.

Miina, kiva, ku pitkästä aikaa kävit kertomasa kuulumisia. Tosi hyvin kirjotat vieläki, paremmin ku moni kirjailija, mutta toki uskon, että ite tiiät muutosta tapahtunneen, vaikkemme me muut sitä voija nähä. Harkittikko, että jättäsit lapsille päiväkirjoja luettavaksi? Minoon sitä miettiny, mutta päätin kans, että jossain vaiheesa poltan omani. Lasten ei tartte tietää, kuinka syvisä vesisä oon ollu. Se saattas surettaa heitä ja herättää kysymyksiä, joihin he eivät vois saaha ennää vastauksia. Vähä harmittaaki heijän puolesta, etteivät sitte siirtymiseni jäläkeen saa tutustua minnuun syvemmin. Jätän heille toki runoni. Minusta oli ihana lukia isäni päiväkirjaa hänen poismenonsa jäläkeen, tosin siinei ollu muuta ku tapahtumia ja mitä hää oli teheny ja millasta säätä oli ollu. Ehkä sinäki Miina jätät ne sääpäiväkirjat lapsille perinnöksi. Tuo "marrasharmaus" on mulle ihan uus sanapari.Kiitos siitäki.

Minoon ollu vähä surulline viime aikoina. Esim. sohovaa ettiesä ei voi yhtään luottaa, mitä myyjät sannoo, vaan ite pittää kaikki aina tarkistaa ja sitte huomaa kotona, että taas sain väärää tietua ja myyjän tarkotus oli saaha vaan kauppa aikaseksi välittämättä rehellisyyestä. Oisin ostanu huonon sohovan esim. kankaan tai nahan tms. puolesta, jos oisin myyjää  uskonu. Sitte tuo Usan vaalitulos. Tavallaan hyvä, että tuolla tuloksella ei tullu väkivaltasuuksia Usaan. Aika hurjia ihimisiä sieläki on osa porukasta ja osa fiksuja ja asiallisia, kuten täällä Suomesaki. Ja sitte on surettanu kaiken ruoan ja muitten tuotteitten kalleus. Miten voiki hinnat nousta niin palijo kauppiaitten ahaneuen vuoksi. Eihän monista tuotteista alakutuottajat saa palijo mittään. Monet ihimiset on ihan pulasa pienten tulojen vuoksi ja joillaki taas tulot on ihan hurjat. Hirvittää lasteni ja heijän pienokaisten tulevaisuus tämmösesä maalimasa.

Nyt lähen tekkeen pinaattikeittua ja yritän piristyä. Teille toivotan kaikenlaista hyvvää, terveyttä ja ilua. :) Sofia

Vierailija
1035/2476 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIina kiitos Mikko Perkoilan lauluvinkistä ja pikaista toipumista leikkauksen jäläkeiseen aikaan. Tähtikirkkaita ajatuksia - hieno ilmaus. Kunpa saisinki tähtikirkkaita ajatuksia ja kunpa ossaisin ilimasta ne muillekki kauniisti kirjottaen ja nätisti puhellen. <3 Sofia

Vierailija
1036/2476 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinkoista tätä päivää,

kiitokset laulun linkkaajalle. Ystävällinen vierailija osasi homman. Minä en. Tuosta laulusta ja muustakin ajattelin kirjoittaa  myöhemmin. Nyt yritän ulkoilua, sää houkuttelee. Kävely tekee kipeää, mutta hapettua haluan! 

Kaunista jatkoa perjantaillenne, Miina

Vierailija
1037/2476 |
08.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on vilkasta, hyvä nii.

Vaik tuo ruokiin hintojen nousu ei oo mitekää mukavaa, ni enemmä minnuu kauhistuttaa mihi ne hyvät ruuvvat joutuut suurista liikkeistä. Ei ruokii 60% tai 30% alennuksellakkaa riittäväst myyvvä. Vihanneksist alkain ja lihat siin mukana pois vaa, vaik on iha tuoretta. Kyllä on lihatiskit illallakkii täynnä, kuumatavaraa ei saa muutekaa myyvvä seuraavaan päivään. On se mahotonta mite suuret määrät suoraa "tunkiolle" laitetaan ja uutta vaa tilalle. Toiseksee oon saant vanhalle haiskahtavvaa jauhelihhaa, ja se vast suututtaa.

T. Saiko

Vierailija
1038/2476 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ollut hieno sää tänäänkin. Vetelin lenkkiä rollaattorin kanssa kanssa. Tie oli mukavasti kovettunut, maassa kuuraa ja vähän puissakin, koska ilmaa lämpimämmän  järviveden höyryäminen aiheutti rantapuiden huurtumista. Olen äärettömän kiitollinen jokaisesta lumettomasta päivästä. Jo etukäteen huolehdin lumitöistä. Ei ole minusta aikoihin kolaajaksi, tosin asioilla on tapana järjestyä. Naapuriapua on varmaan saatavilla, mutta minulle on ollut kunnia-asia selviytyä itse. (!)

Mikko Perkoilan laulu tuli mieleeni, kun on juuri  se aika jolloin rannat menevät riitteeseen ja kalastaja kokee verkkojaan. Entisessä elämässäni olin loppusyksyn siikaverkoilla soutajana. Nyt kohtelias naapuri soitti ja kysyi, saako laskea verkkonsa minun "aluevesilleni". Toki saa! Ei ole enää kalakaveria, verkkoja eikä toisaalta terveyttäkään rimpuilla airoissa tuulisella järvellä. 

Tämän "sairausloman" piristys on ollut Pentulive. Siitä kiitos ja ylistys Ylelle! Ihanaa seurata pentujen nopeaa kehittymistä. Olen jo liikaakin kiintynyt Loimu-emoon ja sen kymmeneen pentuun. Kun lähetys kuuden viikon jälkeen loppuu, iskee varmaan tyhjän pesän syndroomaa. 

Pessimisti ei pety koskaan, sanotaan. Arvasin etukäteen USA:n pressanvaalien tuloksen, vaikka toivoin toista. Vähän pelottaa, että T. sekoittaa ennestäänkin sekavaa maailmantilannetta, hylkää esimerkiksi Naton ja liittoutuu toisten diktaattorien kanssa. Vihapuhe ja kaikenlainen vihainen puhe muuttunee (meilläkin) nykyistäkin yleisemmäksi. Ihmettelen amerikkalaisäänestäjien moraalin joustavuutta, varsinkin itseään uskovina pitävien. Ilmeisesti Raamattua luetaan soveltuvin osin. Vuorisaarnassaan Jeesus tuomitsi helvetin tuleen ihmiset, jotka nimittelevät toisia hulluiksi. Vaalipuheessa T. hoki, että kilpailija on hullu, hullu, hullu...  ja yleisö yhtyi huutoon. Karmaisevaa.

Päiväkirjojen hävittämisessä oli kyse siitä, etten kuolemani jälkeen jätä perinnöksi omia raskaita kokemuksiani. Päiväkirjojen lukijalle jäisi vain vastaamattomia kysymyksiä, ehkä syyllistymistäkin.

Saiko kirjoitti ruoan hävikistä. Olen pohtinut samaa. Minne viimeisen käyttöpäivän ruoat joutuvat? Kompostoidaanko ne, tuleeko niistä biopolttoainetta? Kaikkia punalaputettuja ei varmaankaan ehditä myymään. 

Rauhallista iltaa toivottelen,

Miina

Vierailija
1039/2476 |
10.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Miina ja Saiko, kun ootte käyneet kirjottamasa.  Minäki kirjotan taas joku päivä.

Iloa ja heleppoa eloa toivon kaikille tämän palstan kirjoittajille ja lukijoille - ja ihan kaikille muilleki. :) Sofia

https://img.kwcdn.com/product/open/2023-09-30/1696052499350-505e389685f…

Vierailija
1040/2476 |
13.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla monet kauppiaat lahjoittavat ylijäämä-ja hävikkiruokaa ruoka-apua jakaville järjestöille. Hurstin ruoka-apu ainakin jakaa ruokaa ja kuulemma tarve on suuri monella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi