Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2476)
Sanooko nimi Tellervo mitään?
Entä nimi Pentti Kalevi (tai Pentti Kalervo)?
Sateista, välillä aurinkoista lauantaita,
Sofia, ei minua harmita, ettei kirjoituksiani ole tallella. Mustakantisia päiväkirjoja on joitakin vuosilta 1957 - 1966. Varsinkin viimeisen vuoden kirjoitukset ovat mielenkiintoisia. Olen kuvannut viimeistä työpäivää Hesassa. Siinä käy hyvin ilmi, etteivät työkaverini voineet ymmärtää, miten voin jättää hyvän työpaikan pääkaupungissa ja muuttaa pieneen kaupunkiin ihan eri puolelle Suomea. Olihan menty naimisiin jo kaksi vuotta sitten ja tuolloin vasta muutettiin yhteen, kun mies sai opintonsa loppuun ja työpaikan. No, työnantajani järjesti siirron minulle samaan firmaan kuin Hesassa, etten tyhjän päälle jäänyt.
Saiko, ei ole juuri mitään saavutuksia tänä vuonna minulla, eikä isoja odotuksiakaan. Päivä kerrallaan tämä elämä nykyisin melkein on, mutta hyvä näinkin. Sain eilen taas omenia, joista ajattelin tehdä piirakkaa tänään. Ovatten kotimaisia myrkyttömiä.
Saunotaan, kun on lauantai tai ollaan muuten vain rennosti liikoja elämän kummallisuuksia pohtimatta.
T. Tilo
Sanooko nämä mitään?
Vanha pihapiiri, jossa aitta (iso, vanha avain). Aitan yksi nurkka on erilainen kuin muut nurkat (kenties korjausta kaipaa tai on muuten persoonallinen). Pihalla iso kivi, istuinkivenä myös käytetty. Pihalla myös rattaiden iso pyörä, kenties kaksikin. Kukkia laitettu luovalla tavalla. Joskus ollut heinäseipäistä aitaa, kenties vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Sanooko nämä mitään?
Vanha pihapiiri, jossa aitta (iso, vanha avain). Aitan yksi nurkka on erilainen kuin muut nurkat (kenties korjausta kaipaa tai on muuten persoonallinen). Pihalla iso kivi, istuinkivenä myös käytetty. Pihalla myös rattaiden iso pyörä, kenties kaksikin. Kukkia laitettu luovalla tavalla. Joskus ollut heinäseipäistä aitaa, kenties vieläkin.
Sanoo sen, mitä kuvassa näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Missä kuvassa?
Mikä tekstissä on sanoin kuvattu.
Oliko yhdessä aitan nurkassa jotain erikoista?
Tekstissä on pihamaisema sanoin kuvattu. Valokuvassa voi näkyä ne kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Tekstissä on pihamaisema sanoin kuvattu. Valokuvassa voi näkyä ne kaikki.
Mitä väliä, mitä siinä on? Onko jonkun kehittelemä "testi?" :)
Iltapäivää.
Joku muukin näköjään käyttää hymiöitä. :)
Lähettiin jo aamiaisen jäläkeen liikenteeseen ja käytiin monesa kaupasa. Oli palijo ihimisiä liikkeellä. En tiiä, onko lauantait aina tuommosia, ku nii harvon tullee käytyä kaupoisa viikonloppuna. Kohta aletaan taas tekkeen ruokatillaukset netin kautta ja nouetaan ruoat säilytysluukusta.
Täälä oli monta viestiä. Yritän ottaa huomioon aikajärjestyksen, joten pitänee mennä edelliselle sivulle ensin, että muistan, mitä kaikkea sielon kirjotettu. :) Sofia
Hei Saiko, oon itekki lukenu palijo Raamattua, ja vaikka ymmärrän tuon sun lainauksen yksittäisenä asiana ("Kaikki on luvallista", mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on luvallista, mutta ei kaikki rakenna"), niin mielestäni siinon vähä ristiriitaa, koska Raamatusa on niin palijo korostettu, että kaikki ei tosiaankaan oo luvallista, eli sielon tosi palijo kieltoja ja myös ne 10 käskyä.1. Kor. 14:34 kerrotaan, ettei naisella ole lupaa puhua seurakunnassa. Siitäki oon eri mieltä, mutta eipä siitä sen enempää.
Sillon ku alotin tämän ketjun, niin Vauva.fiisä ei ollu tätä käytäntyä, että ensimmäinen viesti näkkyy joka sivun yläosasa. Moni on toivonu, että ketjujen eka viesti ei joka sivulla näkys. Sillon oli tilanne, että meijän ketju oli yllättäin poistettu, mikä tuntu ihan kummalliselta, ku olimmehan asiallisia kirjotuksia kirjotettu.
Oon pyytäny ylläpiolta, että kirjottamani alostusviesti poistettas, että nuoremmatki uskaltas tulla kirjottaan. Heivät oo sitä poistaneet. Kannattasko pyytää uuestaan? Sen tilalle nousis viesti, jokon tällä hetkellä toisena.Oisko se parempi?
Toisaalta tuo maininta vanahoista kirjottajista voi olla tämän ketjun suojaki, sillä monet ketjut on tosi törkysiä ja monet on poistettu kokonaan. Ohan tännekki välillä joku kirjottanu murteella tai iliman aika ikäviä juttua, mutta ylläpito on ne onneksi poistanu, niin on pysyny ketju asiallisena - kiitos heille siitä.
Vuojet vierii nopiasti. Ite vähä jo ootanki joulua, ku tykkään siitä, vaikka soon ussein vähä liianki työntäyteinen. Olin yllättyny, ku parisa kaupasa oli jo palijo jouluaiheisia juttuja myytävänä, esim. tyynyjä ja peittoja. Kauniitahan ne olivat, mutta ei kannata ostaa ylimäärästä ku entistäki on niin palijo.
Tähän asti tämä vuosi on ollu helepompi ku viime vuosi ja pittää toivua, ettois jatkosaki. Toki tuo ruokatorven kipu vähä pelottaa ja puutunu pakara ärsyttää, mutta ku ei niihin mikkään auta, niin pittää vaan seurata tilannetta
Ja sitte seuraavaan viestiin. :) Sofia
Hei taas.
Noin minäki oon käsittäny, että spiritualismi ei oo sama ku new age. Ystäväni on harras uskovainen ja spritualisti. Lempeä ja hyvä ihminen. Oomme olleet ystäviä jo yli 40 vuotta.
Kiitos Miina, ku kerroit tuosta Puun teemapäivästä. Ihan uus tieto mulle. Laitoin tohon taustalle soimaan Sibeliuksen Puu-sarjasta osan 5 - Kuusi
%26LipastiKuusi, mänty ja pihlaja ovat mun mielipuita, mutta tykkään muistaki puista ja monista pensaista. Yksi puu, mistä en niin tykkää, on koivu, koska siitepölyallergia vaivaa ja naapurin koivut sotkevat lahakkaasti meijän pihhaa. Kiva, että olet saanut pihallesi kannusruohoa. :) Sofia
Tässä vielä mainitsemasi runo:
Pyhät on pihlajat pihalla
Pyhät on pihlajat pihalla,
pyhä on kukka pihlajassa,
marjaset sitäi pyhemmät.
Pyhä on kuusikon käkönen,
pyhä on suvinen ilta,
pyhempi Juhannusjuhla.
Pyhät on immen huulten marjat,
pyhät on ruusut neien posken,
pyhin puhtaus sydämen.
Puukko Iyötiin pihlajapuuhun
suvi-iltaman sulossa,
kevätlinnun kukkuessa.
Poika julma neion nuoren
miellytti metisin kielin
alla pihlajan pyhäisen
äiti vanhan nukkuessa.
Eino Leino
Joku oli kysyny kysymyksiä. En tiiä kelle. Vastaan kuitenki.:)
Tellervo oli mun yks opettaja kansakoulussa. Hää oli n. 40-vuotias, tummahiuksinen ja lempeä nainen, jolla oli iso nuttura. Hyvin pysy oppilaat kurisa, vaikka ope oli lempeä. Onko teille jääny joku opettaja mieleen kansakoulusta?
En tunne kettään Penttiä, paitsi että koulusa oli yksi meijän luokalla aikonaan.
Tilo, onpa mukava, että sullon kuitenki päiväkirjoja tallella. Kivasti kerroit, mistä aiheesta olet yhteen päiväkirjaan kertonut. Oletko ollut tyytyväinen siihen, että muutitte pienempään kaupunkiin ihan eri puolelle Suomea? S
Ajattelin vaa, ku vanhemmat ihmiset ei aina hoksaa näitä keskusteluja. Hyvin tällä palstalla jaksetaan ja juttua riittää, vaikka vähä hittaamminkin.
Oltiin myökii kaupoilla ja ostin punasia papuja, purkissa ovat, tuhtiin keittoon. Teen 10 litraa ja pakastan ja siit riittää pitkäks aikaa. Hernekeittoo tekköö mieli, omatekosta. Sitäkii monta litraa kerralla. Omenat teen vihdoinkin mehuksi ovat nyt kypsyneet mehukkaiksi. Ei nää tekemiset luettoloimalla tunnu valmiiks tulevan.
Sofia ootko sie käynt kuvvauttamassa lonkan aluetta?
On se nyt ryhdyttävä toimeen.
T. Saiko
Vierailija kirjoitti:
Sanooko nämä mitään?
Vanha pihapiiri, jossa aitta (iso, vanha avain). Aitan yksi nurkka on erilainen kuin muut nurkat (kenties korjausta kaipaa tai on muuten persoonallinen). Pihalla iso kivi, istuinkivenä myös käytetty. Pihalla myös rattaiden iso pyörä, kenties kaksikin. Kukkia laitettu luovalla tavalla. Joskus ollut heinäseipäistä aitaa, kenties vieläkin.Ja vieläki kysymyksiä. Mielenkiintosta. Aattelin ensin, että tuollaisiahan on usseinki vanhoisa pihapiireisä. Sitte alloin muistella mummolan pihapiiriä. Sielä oli aitta, mutta ei mittään muuta nuista. Sitte muistelin lapsuuteni kotipihhaa. Sielei ollu mittään nuista. Ois kyllä kiva tietää, miksi kysyt, ja onko kellään teillä kirjottajilla nuita ollu omalla tai lapsuuskojin pihalla. Erikoisia kysymyksiä, mutta ihan hauskoja. Löysinpä kuvanki, joka soppii aiheeseen: https://www.annaliljeroos.fi/wp-content/uploads/2015/06/SAM_1243.jpg
Lähenpä tekkeen sallaattia seuraavaa ruokaa varten.
Lepposaa lauantain jatkua kaikille tasapuolisesti! :) https://img.ilcdn.fi/_ez8RPLe82N75gLu6VtHPrAQ21U=/full-fit-in/920x0/img…
Saiko, on mun lonkat kuvattu. Sielä on jottain rappeumaa tuola istuinkyhymyn kohalla, joten liekö se sitte oireilee puudutuksen muovosa.
Aattelikko, ettei kannata ennää pyytää tuota eka viestin poistoa?
Kiva, että teillä on kypsyny omenoita näin myöhään.
Luulin lainanneeni tuon edellisen tekstin ihan oikein, mutta pieleen meni ku vastaukseni meni lainatun osion kans sammaan. No eisoo vakavaa. :) Sofia
Sofia, vastaan heti muuttopuuhakysymykseesi.
Kaupungissa ei ollut valittamista ja selvisin töissä hyvin. Mies sai vajaan vuoden jälkeen hyvän työpaikan nykyiseltä paikkakunnalta ja lähti heti. Sinä Vappuna satoi paksusti lunta, kun hän muutti. Minä jäin vielä pariksi kuukaudeksi, jonka jälkeen hesalaisesta lähtöfirmasta järjestettiin taas siirto uuteen paikkaan. Näin jälkeen päin tuntuu, että silloin työntekijöistä pidettiin hyvää huolta. Siihen loppui minunkin maakuntakierrokseni, joka oli kyllä arvokas kokemus. Varsinkin kolme vuotta Hesassa firman ulkomaanosastolla antoi ensi kosketuksen siitä, mitä sen jälkeen olen kokenut työelämässä ja muutenkin. Ennakkoluulot karisivat aika nopeasti.
T. Tilo
Saiko tässä ei olt tarkotus tehhää uuvvistuksii, mietteitä olliit. Annetaa tään olla näi nikkää - miusta tää palsta on nii hyvä ajatusten vaihtoon. Vois ajatus ruveta takkuumaan jos tulis kovast paljo uutta ja erilaista yhtäkyytii.
Kahviaika ol kaupast tulon jälkee ja nyt vartun, et puhtii tulis tuonne pihatöihe. Laitan sinistä asterii ja valkosta krysantteemii ulos. Nää on nyt suosikkivärit miulla. Syklaamin ostin ja siihe myös valkosta krysantteemii. Iloa vähästä.
On alkaneet miullakii polvet jo kiukkuumaa ja välistä aamulla nilkatkaa ei taho lähtee käyntiin. Kahvin jälkee vetristyy elimistö. Tää on sitä artroosia, joka kuitekaa ei oo tarttuvaa, vaa oon saant äitiin puolelta perintönä. Isällä hyvät luut ja nivelet.
T. Saiko
PS. Jos unohan kirjottaa nimmein loppuun, ni laitan sen eriksee perässä tulemaa. Nimettömään en oo kirjottant.
Miina hyvä, valtaisa on se jälleennäkemisen ilo ja riemu, kun rakkaamme tulevat meitä vastaan sitten kun on oma aikamme täältä lähteä.Totta kai suon kullekin oma tapansa uskoa mutta jos he, jotka vain järjellä asiaa ajattelevat kuuntelisivatkin asiassa syvästi sydämensä ääntä, he tietäisivät että niin kuin luonto syksyisin näyttää kuolevan niin ei sekään kuole, vaan keväisin se herää jälleen eloon. Oikean ajan tultua kunkin ihmisen fyysinen keho kuolee saaden jatkaa eloa henkisessä kehossaan taivaallisessa kodissa. Tästä on todisteita valtaisasti maailman kirjallisuudessa.
-sivullinen