Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2476)

Vierailija
941/2476 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaita!

Kiitos Saiko nuista kanavataulujen tievoista. Muistelin, että mummini teki ne puuvillalangalla, mutta ku kattelin uusia netisä myytäviä, nii joisai oli mukana villalangat. Uskon, että mennee vielä vuosia, kun ja jos alan sitä kokkeilemmaan. Saatan tyytyä ostamaan valamiin taulun, jos löyän yhtään sen näkösen, mitä mummini ruukas tehä, esim. joutsenia ja maisemia. Ehkä vaan pysyttelen maalaamisen tai piirtämisen parisa, jos niistä vielä uuvestaan innostun. Jos löyän sopivan kanavataulun, nii laitan sen ommaan huoneeseeni.

Ja hyvä, ku kirjotit myös marjakanervista kokemuksesi. Taijan ostaa semmosen yhen kotipihalle ja hauoille vien callunat ja havuja. Viettekö teki havuja?

Sain sen pensaanki siirrettyä ja ny on hyvä mieli.Olihan siinä kova homma, vaikka oli ihan juureton ja pehemiä maan kohta. Sitte vielä paikkasin sen entisen kohan. Minoon semmonen, etten jaksa katella jottain, mikä mun visuaalista silimää häirittee. En tiiä, onko semmone ylleistä. Koen sen vähä haitaksikki, mutta on sitte toisaalta kiva, että koti on sisustettu pihhaaki myöten mieluisaksi. Tosin palijo ois vielä hommaa, jotta sois ihan omanlainen eikä me tätä kotia ja pihhaa ennää kovin palijo laitellakkaa.

Meillon suht hyvät rutiinit päivisä. Soon hyvä, että kullaki on semmoset päivät ku toivoo. Joilleki soppiiki semmonenki, etton vaihtelua myös rutiineisa. Näin ku on samanlaiset rutiinit, niin alakaa välillä elämä tuntua tylsältä, mutta on seki parempi ku kovin raskas elämä.

Tuosta nukkumisesta. Soon mulla ollu heikkua lapsesta asti, ku oon ollu aina niin herkkäuninen, eli oon heränny hyvinki pieniin ääniin, mitä ulukua on kuulunu tai jos on talavella pakkanen talua paukuttanu.

Oon varmaan puolisen vuotta nukkunu erityisen huonosti taas, eli aina herrään aamuyöstä enkä millään meinaa päästä unneen. Toissa yönä yritin saaha uuvestaan unta, mutta nousin sitte kuuelta. Aattelin, että varmaan seuraavana yönä nukuttaa, mutta ei, vaan viime yönä herräilin ihan koko yön ajan. Nukahin ennen klo 23, mutta sitte jo heräsin virkkuna 00:02 ja kattoin kellua. Koko yö meni niin, että tunnin-puolentoista vällein herräilin ja kattoin kellua. Viimeksi oon nukkunu yhtämittaa koko yön, eli noin klo 23-8 viime vuonna 2023. Stressikö se lie vaikuttaa. En tiiä.

Tännään aion ottaa oikein rennosti. En jaksa ees harrastaa liikuntaa, oleskelen vain, ehkä luen vähä. Tietty ruokaa pittää tehä ja tiskata.

Mukavaa viikon alakua kaikille teille! :) Sofia https://assets.meillakotona.fi/w7lrg8grgqb7/1b5ydVntiMNvabFWI2WGcf/065e…

Vierailija
942/2476 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirtämisessä ajatus katkiaa ja kaik energia siirtyy paperille. Ei siihe tarvitse muuta ku piirustuslehtiön, hyvälaatuisen ja kyniä sopivia pehmeyksiä ja siitä iha itsestää alkaa kynä piirtää. Ainakii ajattelen näi yksinkertaisesti. Näi pääsisit helpoimmalla. Ei tarvita puutarhasuunnitelmii, ei golffimailoja, ei ees kuntopyörää tai muita harrastusvälineitä. 

Tännää oon viettänt paljo aikaa puhelimessa. Yhe oikei hyvän ystävän kanssa puhuttii kaks tuntii. Siin käytii testamentintekkoo ja hautapaikkoja ja myös tään ja entisii aikojen ilosii asjoita sikin sokin läpi.

Hää kerto mite etelässä, katolisessa maassa käsitellää kuolleitten jäänteitä, siis luita viijjen vuuvven jälkeen hautaamisesta alottaat. Voi sentää, ei se sovi tänne pohjolaan ollenkaa. Hää on olt näkemässä omaisten hoitotoimia hautuumailla ja mite äännöllisesti siellä omaiset hoitavat.

Iloista huomista toivotan.

T. Saiko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/2476 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivää!

Leipasin leetan pitkästä aikaa. Siitä tuli ihan hyvvää.

Eilen vein puutarhakalusteet varastoon. Hanat pittää myös muistaa sulukia. Syyslannoitteet jäi laittamatta. Oottako te muut niitä laittaneet, ja jos, niin mitä aineita? Pihakeinu meillä jää pihalle, ku soon puusta tehty. Grilli laitetaan kans talteen ettei jää lumen alle. Syyskukat on vielä ostamatta. Sisälläki ois monenlaista hommaa. Kesävaatteet ja -kengät vaihan eri kaappeihin. Saas nähä, jääkö tänä syksynä lehet puihin ja pensaisiin ennen lumen tulua. Viime vuojen lehet haravoitiin vasta kevväällä.

Onko meillä liian erikoiset vai tylsät jutut, ku meitä kirjottajia on niin vähä täälä? Onneksi ollaan näinki kauan kirjoteltu. Mutta kaikella on toki aikasa jo ihan siksiki, että ikkää tullee lissää. Varmaan ois joitaki, jotka tulisivat kirjottaan, jos tästä ketjusta tietäsivät. Mitä enemmän kirjottajia, sitä enemmän mielenkiintosia aiheita. Mitähän Vuapukka sinun kiireisiin kuuluu? Sinoot vielä työelämäsä, niin ehket siksi ehi tänne kirjotella kuulumisia.

Vaikken oo taikauskonen, nii silti huomasin, etten oikein uskalla poistaa meijän pihlajaa, jokon vähä huonosa kunnossa, sillä oon joskus lukenu, että jos poistaa kotipihlajan, niin tullee epäonni talon asukkaille. Oottako te kuullu jonku vastaavan väännöksen pihjalasta? Meillon usiampi pihlaja, joten ei kai haittais, vaikka tuon poistaski.

Eduskuntatalo oli saanu punasta maalia, ku jotku ruottalaiset oli käyny vähä osottamasa mieltä luonnon puolesta. Minusta heijät pitäs laittaa ite siivuaan jäläkesä tai vähintäänki heijän pitäs maksaa puhistamiskulut. Oon itekki luonnon ystävä ja yritän tehä parhaani, etten jättäs liian isua hiilijalanjäläkiä, mutta en minä halua käyttää käyttää tuommosia vaikuttamiskeinoja, joilla sotketaan, häiritään ja aiheutettaan lissää kuluja Suomelle. Neki rahat on jostain muulta pois, vaikka luonnonsuojelusta.

Väsyttää kovasti, joten lähen vähä pötköttelleen. Lepposaa päivän jatkua kaikille! :) Sofia https://assets.meillakotona.fi/w7lrg8grgqb7/23jOpzcZQccSek0KGwMMuc/4c1b…

Vierailija
944/2476 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko Sofia, et pitäis jättää kirjottamatta? Ollaa nii kauvvan kirjotettu ja miul ei muita palstoja oo. En oo turvallisuuven takia missään facebookissa ja vastaavissa.

Voinha jättää kirjottamatta, mut ajatukset männööt ommii teitään. Lasten kirjotukset ku monesti ovat sotkemassa vaivapalstan kirjoituksia ja aiiheita.

Tekkee kuitekii miel kirjottaa mitä ajatuksis millokii on. Nii hyvvii keskusteluja ja apuja hankintoja tehessä ja puutarhankii kanssa oon täält saant. Nyt ol se rikkaimuri, joka ois auton siivoomissee sopiva. Ne pienet rikkaimurit saap unohtaa, oikiassa olit Sofia.

T. Saiko

Vierailija
945/2476 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Saiko, en toki aattele, että pitäs jättää kirjottamatta, vaan vähä huolettaa, ku on nii vähä kirjottajia, ettei vaan loppus tämä. Mutta on Saiko oikein hyvä, jos sinä jaksat kirjottaa sillonki, jos minä ja muut emme välillä jaksa. Kiitos siitä. <3

Kiva, että löysittä sopivan rikkaimurin. Siiton varmasti ilua ja apua.

Tuola kerrotaan, mitä uskomuksia ihimisillä on ollu eri puista - mielenkiintosia juttuja: https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/08/31/kop-kop-kuuleeko-haltia-kun-ko…

Päädyinki äsken tiskaamaan, vaikka piti mennä leppäämään, joten nyt seuraavaksi on päivälevon aika. :) Sofia

https://crop.kaleva.fi/KiYzgHtWyWvmIh56W-kySTlaVOI=/1400x0/smart/https%…

Vierailija
946/2476 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa taas,

Kyllä on käsityöt melko loppuun tehty minun kohdallani. Sormet eivät tottele enää samaan malliin kuin vielä joitakin vuosia sitten. Onneksi eivät ole kovin kivuliaat. Taiteellinen en varmaan ole koskaan ollut, mutta erilaisia käsitöitä tein paljonkin nuorempana. Lapsena kirjoitin runoja ja kouluaikana kronikoiden laatimiset olivat minun juttuni. Kirjoitteleminen ei jatkunut muuta kuin joskus sanomalehteen, jos oli joitakin korjattavia asioita. Enää en kirjoittele.

Tänään olin jo kolmannen kerran Työväenopiston ajankohtaisia asioita y.m. käsittelevässä keskusteluporukassa. Oli tällä kertaa kaupungilta vierailija alustamassa uusista suunnitelmista varsinkin tänne muuttavien ulkomaalaisten kotouttamiskeinoista. Siinä sitä riittääkin puuhaa. 

Ei oikein ole kirjoittelufiiliksiä nykyisin edes tänne keskustelupalstalle. Jotenkin on sellainen tunne, ettei minulla ole mitään erityisen järkevää tai tarpeellista sanomista. Se  ei  johdu toisista kirjoittajista vaan jonkinlaisesta alavireestä, joka tuntuu minulla vallitsevan nykyisin. Sen  näkee sitten, meneekö ohi vai jääkö päälle iltojen pimetessä. No ainakin kukat kukkivat vielä parvekkeella ja sainhan juuri upeat gladiolukset, vaikka leikkoneilikatkin vielä kukkivat. 

Toivottelen iloisempaa tunnelmaa teille kaikille! Jaksellaan!

T. Tilo

Vierailija
947/2476 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyödyllistä tää kirjottamine miun mielestä on. En tiiä mite jaksamine vaikuttaa, mie lueskelen ussein. Ei tänne taijja kukkaa uus osata. Tuskin kaik entisetkää, sillo ku ET lopetti mei sivut.

Kyllä on kauhiaa tehneet töhrijät. Eduskuntatalo  Suomen itsenäisyyden ja demokratian tärkein symboli sotkettu. Mittää muuta nuo ihmiset ei tee ku pahhaa eri puolilla maalimaa. Näihe johtajat ku ovat miljonäärejä ja usuttaat vaa väärään toimintaan pienii hupsuja nuorii ja on siel vanhempiikii. Mie olen tosi kiukkune, ku saavat viel lehdistöltä lissää kuulisuutta. No ei miu kiukku auta.

Eduskunnan täysistuntoja katson, mutta nekkää ei etene, ku jokahine sannoo samat asiat. Hyvä on ku pukeutumissee on kiinnitetty huomiota. Ois hyvä viel huolehtii hiuksista, ettei tukka hatsattais. Siellä ollaan nii koko kansan näkyvillä.

Meillä oli nimittäin tännää hiusten leikkaamine. On nyt tukka sopivan lyhyt. Ajattelin polkkatukkaa, mut se jäi nyt ja isäntä leikkas sopivan lyhyeks tukan. Hää on oppint leikkaamaa, kuten miekii hänen hiukseese.

T. Saiko

Vierailija
948/2476 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenia täältä tuulisesta pohojosesta.

Kiva, kun Tilo kävin kirjottamassa. Soon aina ilo, ku joku teistä tänne kirjottaa. SInustaki huomaa, kuten Miinastaki, että oot kirjotellu joskus enemmänki. Ootko sinä ollu Kukkaistyttö jo sillon nuorena, vaan alakoko kukkainnostus vasta myöhemmin? Onko sulla ne runot ja kronikat vielä tallella? Ite oon työssäni kirjottanu joskus lehtijuttuja, muttei oo ennää kirjottamistaiot sillä tasolla, mitä ne joskus olivat. Niitä runoja voisin joskus kirjottaa ehkä piirtämisen lisäksi. Noon hyvä keino myös sillon, jos tullee elämäsä semmosta matalapainetta/alavirreisyyttä, mitä mullaki nyt vähä on, ku oon niin huonosti nukkunu pitkään ja joka päivä vaan väsyttää aamusta iltaan.

Mukava, että sullon se Työväenopiston keskustelupiiri. Sosiaalinen kanssakäyminen varsinki keski-iän ylittäneille on kuulemma hyvin tärkiää. Ite oon aikamoinen mökkihöperö enkä ees kaipaa ihimisiä, paitsi lapsiani ja heidän pienokaisiaan sekä muutamia hyviä ystäviä. Oon tietenki onnellinen, että mullon tämä mieheni kanssakulkijana arjesa ja toivottavasti pitkään, sillä jos hän lähtis ensin, en tiiä, miten siitä seleviäisin. Ootko sinä Saiko tuommosta murehtinu etukätteen, vaan ossaatko vaan iloita tästä ajasta, ku kumppani on vierellä?

Tännään joku asiantuntija kerto, että Suomesaki on alakanu lissääntyä kansalaistottelemattomuus ja on ootettavissa lissää tuommosia rajumpia mielenosotuksia (ei sanatarkka lainaus). Ikävä juttu. Toivosin, että ihimiset oisivat viisaampia ja kaikilla ois aina halu rauhanomasesti ratkasta asioita, mutta toki sei aina riitä, että esim. luonnonpuolustajat pyrkisivät ystävällisesi saamaan tavoitteitaan läpi, kun näyttää siltä, että raha halutaan aina antaa niille tahoille, joilla sitä on muutenki jo palijo eivätkä ne tahot välttämättä luonnonsuojeluun rahojaan anna. Sikäli mulle on ihan sama, miten eduskunnasa tai hallituksessa on kenenki kutrit asennosa, vaan tärkiämpää ois, että tekisivät viisaampia ratkaisuja yhteistyösä ja näyttäsivät esimerkkiä siitä eivätkä tappelis itsekkäästi omia etujaan valavoen ja törkeyksiä suustaan päästäen.

Millehän alakas. Pitäsköhän pestä jääkaappi vai lähtä pihahommiin. Ehkä valitten jääkaapin ku tuo tuuli on niin kova, mutta ensin taijan tehä kanajauhelihakastiketta, perunoita ja salaattia. Mietin, söisinkö puolikkaan perunan, vaikka saanki siitä vattakivun, mutta joskus vaan tekkee niin kovasti perunaa mieli.

Iloa päiväänne! :) Sofia https://peda.net/petajavesi/kirkonkyla/ip-toiminta/ajankohtaista2/ksk2j…

Vierailija
949/2476 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotteko että meedio voisi tuoda teille viestin edesmenneeltä sukulaiselta, ystävältä, tuttavalta?

Vierailija
950/2476 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Taivaan Isän lapsi ja uskon, että minä olen saanut Häneltä  apua ja johdatusta ja kestävyyttä tilanteisaa, jolloin on tuntunut vaikealta. Voimaa olen myös saanut kestämään niin hyvässä kuin heikommassakin.

Suomessa tarvitaan laaja  laki kieltämään eilisen kaltaiset rikkomukset. samoin liikenteen häiritseminen, kun   sulkevat katuja liimaamalla itsensä asvalttiin. Meillä tämä olisi vielä  saatavissa hallintaan rangaistusilla ja kertakaikkisilla kielloilla, eilinen oli julma teko. Taideteoksetkin ovat vaarassa näiltä. Luonto ei pelastu näiden järjestöjen toiminnalla. Suorastaan pelottavaa joutua näiden henkilöiden tukkimien teiden liikennekaaokseen jos on kiire lääkäriin tai sairaalaan. Ulkomailla on paljon esimerkkiä häirinnästä ja se siirtyy vähitellen meille.

Tännää on isompaan kaupunkii meno tutkimuksiin ja mistä sieltä parkkipaikan löytää kun käveleminen meillä kummallakkaa ei oo ennää ripeää. Täytyy vaa männä ajoissa. Joskus miulla on huolta huolen päälle, vaan järjestyy tääkii.

Hyvvää päivää vaa.

T. saiko

Vierailija
951/2476 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie uskon Taivaan Isään ja meedioihin. Heissä on tietysti huijareitakin joukossa tai semmoisia ketkä uskovat taitoihinsa liikaa. Aidot meediot rukoilevat Jumalaa istunnon alussa. He voivat auttaa suuresti niitä ihmisiä ketkä ovat menettäneet läheisiänsä.

Vierailija
952/2476 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhäistä iltaa.

En ookkaan pitkiin aikoihin näin myöhään kirjottanu. Oon ite uskonu Jumalaan lapsesta asti eikä se usko oo pois lähteny, ja uskon minäki siihe, että joillaki ihimisillä voi olla lahja, että he pystyvät kommunikoimaan henkimaaliman puolelle menneitten kans. Tarkkana saa olla, että pätevän meedion löytää, jos meedion luokse haluaa mennä surussansa lohtua etsimään.

Sehän ei oo kaikkien juttu, mutta kenen on, nii se hälle suotakoon. Ite ottasin tarvittaesa yhteyttä jonku paikkakunnan Henkinen kehitys -yhistykseen. Niiton monella paikkakunnalla. Esim. tuo Hämeenlinnasa:

https://www.hmlhenkinenkehitys.fi/

Kauniita ovat nuo heijän 7 perusajatusta:

Seitsemän perusajatusta

Jumala on valo, voima ja rakkaus

Kaikki ihmiset ovat sisariamme ja veljiämme

Yhteys henkimaailman kanssa on mahdollista

Sielu jatkaa elämäänsä fyysisen kehon kuoleman jälkeen

Jokainen on henkilökohtaisesti vastuussa teoistaan

Se minkä kylvämme tässä elämässä saamme niittää seuraavassa

Jokaisen sielun kehityksen tie on ikuinen

Vierailija
953/2476 |
26.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://bin.yhdistysavain.fi/1610995/QatfJn0rx9FpBttPwBOv0aliYK@1000=MN…

Viesti lähti vahingosa ennen ku nimiä ehin laittaa. :) Sofia

Vierailija
954/2476 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaita,

Sofia, minun varhaislapsuuteni osui sota- ja pula-aikaan, jolloin ainakaan maalla ei taidettu paljon kukkia harrastaa. Jossakin vaiheessa muistan näperrelleeni seppeleitä kissankäpälistä, joita kasvoi runsaasti pientareilla. Koska leluja ei ollut, minulle vähät kotieläimet olivat kaikki kaikessa. Kissa oli aina paras kaverini, kun koiria meillä ei ollut. Mistä niille ruokaa olisi riittänyt, vaikken kyllä muista nälkääkään nähneeni. Varsinainen kasviharrastus alkoi reilusti yli kaksikymppisenä siirtolapuutarhassa, josta luovuttiin, kun ohitustie tuli liian lähelle. Sitten alkoikin varsinainen "viherkausi", jota kesti maalla lähes 40 vuotta. Nyt kerrostaloasunnon puitteet riittävät hyvin.

Niistä kirjoituksistani ei ole ainuttakaan tallella. Niitä julkaistiin jonkin pankin asiakaslehdessä lapsille  muistaakseni 50-luvun alussa, kronikat taas kulloisestakin luokasta aina lehdessä, jota oppilaat toimittivat. Joskus niitä laulettiinkin luokkaretkellä.  Tuskin kenelläkään niitä  lehtiä on tallella, eikä yhteyksiäkään enää ole. Aikansa kutakin!

Sain minäkin eilen käydyksi leikkauttamassa hiukseni. Olikin hyvä sää, vaikka oli luvattu jotakin ihan muuta. Miten käynee tänään? Pitäisi lähteä noutamaan ostamani silmälasit, mutta ei  asialla ole kiire. Onneksi on silmälasiliike tässä lähellä, ettei tarvitse lähteä ydinkeskustaan.

Hyvää viikonloppua! Pärjäillään!

T. Tilo

Vierailija
955/2476 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaita meiltäki.

Tuo kissankäpälä näytti ihan "uuvelta" kasvilta. Ehkä oon sen nähäny, mutten oo tarkemmin koskaan katellu, nii ei oo jääny mieleen. https://www.sarkanperennataimisto.fi/kuvat/Antennaria%20dioica%20kissan…

Kiva oli Tilo lukia sun "kukka- ja kasvihistoriasta". Ei meilläkään lapsuuesa ollu kukkasia pihalla, mutta joskus 70-luvun puolesa välisä äiti alako laittaa piharuukkuihin kesäkukkia. Niityiltä mulle oli rakkain kukka kissankello https://image.laji.fi/MM.123696/JR29122.JPG ja lisäksi kannusruoho. Ilahuin, kun näin semmosen tänä kesänä pitkästä aikaa.https://sakari.kuvat.fi/kasvio2/kannusruoho1.jpg

Onko sua harmittanu, ettei niitä kirjotuksia oo ennää tallella? Ite oon kirjottanu lapsesta asti päiväkirjoja, niin sitte tyhmyyksissäni nakkasin niistä issoiman osan uuniin palamaan. Se päätös harmittaa vähä vieläki. Yksi päiväkirja multa varastettiin. Siinä oli vuojen ajalta mun elämää just ennen täysikäsyyttä. Lisäksi multa on varastettu kolmen vuoden ajalta mun valokuvat. Surkuhomma seki, mutta ei nuita auta ennää murehtia.

Meillon satanu vettä lähes koko päivän ja siksi on vähä kolea keli eikä sisälläkkään kovin lämpöstä, mutten jaksanu laittaa takkaan tulta, ku on ollu vähä lorvikatarri. :)

Taijan laittaa kynttilään tulen ja katella vähä ulos, mitä sielä näkkyy. Nykyään on palijo myös kauniita led-kynttilöitä.

https://www.minttujaville.fi/epages/minttujaville.sf/fi_FI/?ObjectPath=…

Lepposaa viikonloppua kaikille! :) Sofia

Vierailija
956/2476 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meedioista ja tuonpuolisesta kontaktista joku mainitsi. On oltava hieman varovainen mihin hädässä tai omasta halusta turvautuu. New Age saattaa johtaa herkän ihmisen harhaan.

Miulle tulee ussein mieleen Paavalin 1. Korinttolaiskirje 10:23   "Kaikki on luvallista", mutta ei kaikki ole hyödyksi; kaikki on luvallista, mutta ei kaikki rakenna. " Tätä mie yritän nouvvattaa ja näi ajatuksista sulkeutuu monia hyödyttömiä asioita ja tekemissii pois.

Eile onnistuin hyvi isossa kaupungissa parkkipaikan kanssa. Ol tarkastuskäynti ja verikokkeet. Ol nii puhumaton lääkär tutkimassa. Seuraavalla kerralla saan entisen lääkärin, joka on hyvä kertomaa tutkimuksesta.

Aattelin, tään keskustelun aloitusta, minkä Sofia onnistuneest sai tehtyy - hieno juttu. Meinaan ku siinä varta vasten sanotaan, et  meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, ni onks tuo vanha ihmine korostus ehkä säikyttänt muita murteen puhujii, jotka joskus vilkasoot tätä sivvuu? Voipha tänne nuoremmatkii kirjottaa. Murretta en nii ossa, mut kuha jotakii yritän.

Joulu on kolmen kuukauvven päästä ohi. Oottako olleet tyytyväisii tähän vuoteen ja saavutuksiin?

Oon olt tyytyväine, ku ei viel oo mittää isompaa harmii olt tai mittää isompaa asjoihe järjestelemistä. Rikkaruohot ovat olleet mielissää, ku en niihe kimppuu oo isommi käynt. Sammalenestoainetta ostin jos laattoja käsittelisin.

Nii se vaa on, et elämä päivä päivältä lyhenee. Muistan olla kiitolline jokaisesta päivästä. Iloisella mielellä viikonloppua kohti.

T. Saiko

Vierailija
957/2476 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskan artikkelin puulajeista Sofia laitoit. Hienoja kuvia.

Muistatteko kasvien nimet? Onneton oon ku oon unohtant nii nimiä, vaik olin nii hyvä kasvien tuntija. Pitäis ne pyssyy mielessä tässäkii iässä. Mesiangervo luonnosta, niittynätkelmä, mäkikuisma ei tulleet nimet mieleen. Kesällä kuvasin pienellä kamerallani kaikkea kaunista luonnosta.

T. Saiko

Vierailija
958/2476 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mediumismi on spiritualismia. New age on täysin eri asia. Ei kannata sekoittaa noita kahta.

-sivullinen

Vierailija
959/2476 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa on tällä hetkellä 360 spiritualistista kirkkoa. Niiden papit ovat koko The Spiritualists National Union -järjes-

tön pappeja, eivät yhden kirkon. Yhdistävä tekijä kristinuskon ja spiritualismin välillä on Jeesus Kristus. Spiritismi ei kuulu spiritualismiin.

-sivullinen

Vierailija
960/2476 |
27.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää Puun päivän iltaa keskustelijoille.

Tänään oli todellakin Puun oma teemapäivä. Sopii hyvin puuaiheiseen keskusteluunne. En olisi päivästä tiennyt, mutta kuuntelin kahdeltatoista radion päivän mietelauseen ja siinä oli puuaiheinen runo. Kalenterissa on yli 100 teemapäivää, joista en aina ole ennen kuullutkaan. Puut ja luonto yleensä ovat minulle rakkaita. Runo Pyhät on pihlajat pihalla muistuttaa poljennoltaan Kantelettaren runoja mutta onkin Eino Leinon kynästä. Pihaani ympäröi monta pihlajaa, ei uskomusten vuoksi vaan siksi, että niitä kasvaa täällä luonnostaan.

Nyt on kummallinen syksy taas. Odotettu ruskan värikkyys puuttuu samoin kuin vuosi sitten. Saa nähdä, jääkö omenapuuhun lehdet. Toinen puu on vielä täysin vihreä, toisessa on hieman kellastuneita lehtiä. Maaruskaa ei näy, ainoastaan koivuangervoissa ja marja-aronioissa on värikkyyttä. 

Olen huomannut saman kuin Saiko, että kasvienkin nimet tahtovat unohtua. Onko aivojen kovalevy täynnä ;) Ikääntymisellä taitaa kuitenkin olla jotain tekemistä unohtelun kanssa. Vakavasti  ottaen, pelkään muistisairautta enemmän kuin muita sairauksia. Jokainen huomaamani unohtelu hätkähdyttää: onko tämä nyt SITÄ?

Kannusruoho on kaunis. Muistuttaa leijonankitaa. Sitä tuli vuosia sitten pihaan täytemaan mukana. Varon ajamasta ruohonleikkurilla kukkaesiintymän lähellekään. Mottoni onkin "antaa kaikkien kukkien kukkia, kukkia vaan", niin luonnon kuin ihmisten monimuotoisuuden suhteen.

Olette keskustelleet henkisyydestä (suomennan spiritualismin noin) ja meedioista. Näin tavattoman arkijärkisenä realistina  en usko yliluonnollisiin ilmiöihin. Jokainen uskokoon laillaan, jos se auttaa elämän vaikeuksissa. Olisi tosin ihanaa, jos voisin uskoa saavani viestin edesmenneeltä puolisolta, että hän siinä  halaisi entiseen tapaansa tukevasti ja sanoisi odottavansa minua viimeisellä puomilla ja että siihen lähestyvään hetkeen asti pärjään hyvin. Mutta tuo ei ole mahdollista. 

Puun päivän iltamusiikiksi taidan kuunnella Sibeliuksen Puu-sarjasta osan Kuusi.  

Miina

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kahdeksan