Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2283)
Vierailija kirjoitti:
Räiskäleeksi sanottiin lättyjä minun kotipuolessa.
Mun murtehella non plättyjä..
Vierailija kirjoitti:
Täsmennäpä vähä, eli siinä Etelä-Pohojanmaan murresanakirjasa oliki sanalle Sopeva nelijä merkitystä, eli nämä:
rakastettava, ihailtava, suloinen, söpö.Tarkottaako jossain muualla tuo sopeva sopivaa?
:) h
Täältä SOPEVA kommentoo, meillä pruukatahan sanua sopivaa passeliksi tai parahultaaseksi
Sopeva onki hyvä nimimerkki, nyt ku tiietään, mitä se merkittee. :) Alakko sinä sillä kirjottelemaan?
Kiitokset kaikille, jotkootta vastanneet mun usseisiin kysymyksiini. :) h
Hyvvee Päevöö keaekille inmeesille
Toevoo Savolainen Kuopiosta
Mä aiva vääränä nauroon🤣kun luin teidän sopevia kiriootuksianna,niin vahingos tuli mulle nimimerkki.Mä oon se sama jolla oli aikoonansa sulhanen Rovaniemeltä. Meinaan olla niin sitkiä jotten enää välitä oikolukijasta ja sen punakynästä, mä en anna periksi, hanttihin meinaan nyt sille reiruhun pistää,osaan mäki oikoora sen kiriootuksia.Kiriootellahan kaikin tänne oikeen hapinesta,niin eivät kehtaa lakkauttaa. Maharottoman hyviä vointia joka ikiselle.Sopeva menöö nyt paistamahan plättyjä.
Sopevalta tuloo nyt jäläkikiriootus.Mun nimimerkki ei varmahan oo nimensä veroonen sitte kun sen suomentaa.Emmä trossata yritä,mutta pruukaan kohorella ihmisiä oikeuden mukaasesti ja ottaa muukki huomiohon enkä vain ittiäni.Mä meen, jottei plätyt pala😚
Tervetulua takas ja joukkoomme Sopeva. Hyvä nimimerkki!
Mitähän tarkottaa "reiruhun pistää"? Ja toinen sana "hapinesta". Ei löytynyt sanakirjasta. :) h
Ois kyllä kiva lukia myös stadin murretta.:) Kirjottasikko jotaki kivvaa.
Vierailija kirjoitti:
Tervetulua takas ja joukkoomme Sopeva. Hyvä nimimerkki!
Mitähän tarkottaa "reiruhun pistää"? Ja toinen sana "hapinesta". Ei löytynyt sanakirjasta. :) h
Kun mä pistän reiruhun hanttihin se tarkoottaa kunnolla ja periksiantamattonmasti. Hapinesta kun mä teen niin nopiaa tai hidastelemata.Tääpäin sitte vaihtuu paikkakunnat laajaatte ja vähä jokaikisellä vaihteloo murtehet.Tää kun on niin aakeeta ja laakeeta.Mua harmittaa kun en osaa oikeen vanahanaikaasta ja täysin aitua murretta,mutta teille kaikille syrämenipohojasta isoo kiitos kun saan hariootella ja muistella.Ootta te sopevia🥰
No iltaa vaan kaikille. Tämä tuntu mukavalta turinapalstalta nii pistämpä mäki sitte lusikkani soppaa. Vaikkei ny sais kertoa mistä on nii laitan ny kuiteski et oon kans Etelä-pohojammaalta mutta pohojosemmasta ku esim. duudsonit ja Mieto joten murreski on erillaista. Jotta erottusin noista muista eepeeläisistä nii mää oon ny sitte vaikka väkitukko ku oon aika kovapää. Mun murres kuuluu kaposee savolaiskiltaa joka halakoo pienen siivun eepeestä.
Käväsin tuos kaupas välillä ja nappasin tytön völijyy ja ny taas jatkan. Tosin kesti hetken kallata puhelinta ku oli unohtunu pompan taskuu.
Unohin kintaat/vanttuut kottii ja tuli vähä holotna käsille. No kaupan pihas näin yhen tutun joka on kotosi samalta suunnalta ku mä ja jäätiihän myös sitte suustamma kiinni. No ei muutaku käet taskuun ja turina jatku.
Mahtaakohan noita pupujusseja jo kevättä ku kyöhäsivät toisijaa päivällä.
Kiitos Sopeva. Soon kaikille ilo, ku tullee mukavia ihimisiä mukkaan tähän keskustelluun ja "aivojumppaan", kun näitä sanoja opetellaan.Tosin mollaan kirjoteltu aika palijo kaikesta muusta maan ja taivaan välillä, ku murteista, mutta välillä on pitäny tehä tarkistuskysymyksiä, etton ymmärretty viestin sanoma oikein.
Miinalle kiitos siitä kynttilävinkistä, ku kyselin sytykkeistä. Pittääpä googletella jossain vaiheesa, miten niitä tehhään. Kananmunakennojaki ois jo valamiina askartelua varten. :) h
nii se vua oisi jo täähiip päivä illasa
iha esteks tuasta mie sanasta. kyllä seun käytösä tiälläi meiläpäi. no tiälä just. susjrajala. ja nuista letuista sitte. tiälä neu (no ainai mium mielestä) lettuja net joita tehää oikeela lettupannula ja räiskäleitä tuas tehhää paistimpannula. ja sittä muurimpohja pannula tehää tieteni muurimpohja lettuja vain niisso erlaine taikina ja net pittää olla pitsireunasii.
tiälon nollakel (0,3 ynnäastetta näyttää tua siäasema) lunta seu satana pitkim päivee ja tuano käväsi tekasemasa lumtyöt etupihalta. siinä sitolhi yheks kertoo ulukoiluu ko se puhistettava aluve o niinni iso ko reilu meetri kertoo reilu parj meetrii. muu päivä seu mäntkii elävii kuvii katellesa ja konnee iärelä istuksiissa.
sainha mie tännää tuas yhe luatiko tyhjennettyy. vain heti alakaa tilam puute vaivoomaa. vielloisi ainai parj luatikoolista purkamata ja isole osale entisiihi pitäsi löytee sijotuskohteet. reilut puolekymmentä kelloohi pitäsi suaha seinile ja samate net muutamat taulut mitä miula ylleesä onkaa.
illaj jatkoja
T.suapisti
Vierailija kirjoitti:
No iltaa vaan kaikille. Tämä tuntu mukavalta turinapalstalta nii pistämpä mäki sitte lusikkani soppaa. Vaikkei ny sais kertoa mistä on nii laitan ny kuiteski et oon kans Etelä-pohojammaalta mutta pohojosemmasta ku esim. duudsonit ja Mieto joten murreski on erillaista. Jotta erottusin noista muista eepeeläisistä nii mää oon ny sitte vaikka väkitukko ku oon aika kovapää. Mun murres kuuluu kaposee savolaiskiltaa joka halakoo pienen siivun eepeestä.
Käväsin tuos kaupas välillä ja nappasin tytön völijyy ja ny taas jatkan. Tosin kesti hetken kallata puhelinta ku oli unohtunu pompan taskuu.
Unohin kintaat/vanttuut kottii ja tuli vähä holotna käsille. No kaupan pihas näin yhen tutun joka on kotosi samalta suunnalta ku mä ja jäätiihän myös sitte suustamma kiinni. No ei muutaku käet taskuun ja turina jatku.
Mahtaakohan noita pupujusseja jo kevättä ku kyöhäsivät toisijaa päivällä.
Mäki kehtaan nyt sun rohkaasemana tunnustaa jotta Mietaan Jussi asuu tuos ihan naapurikunnas.Yhyren neuvvon sulle antaasin,Paa rasat kätehes kun meet seuraavalla kerralla pihalle,ei tuu holotna ja pysyy käret lämpöösnä.Neuvvoo sopeva
Oottako havaannu kun moomma saanu keskutelujemma alakuhun oikeen lieskan kuvan ja oli oikeen komia kruunuki.Tarkoottaakohan nuo merkit jotta ei tämä taira ollakkaa aiva kehennoommasta päästä.Lisää, lisää, lisää,mutta olokaa siltikin tarkoon jottei kiriootuskäsi mee puuruksihin. Sopevalta meinas tavat unohtua ,kiitos kun huoliitta mun joukkohonna.Sei oo aina niin viihryttävää kun itteksensä höpöttää
Vierailija kirjoitti:
"Maijjotaa mennä Mariang kansa kahaville ja nyt mollaa kahavilla ja meitei piätä mikkää"
Meneekö tuo näin: Me aiomme mennä Marian kanssa kahville ja nyt me olemme kahvilla ja meitä ei estä mikään?
Minkä alueen murre mahtaa olla kyseessä? Kiimingissä ainakin, voi myös vähän vaihdella puhujan mukaan, mutta aika lailla silti tollatavalla
Aina sitä saa oppia uutta.
Rasat onki lapaset eikä kinttaat.
Ja Kiimingisä puhuttas tuolla tavalla, mitä yläpuolen laatikosa lukkee. :) h
Vaan soli silla lailla sillo, notta ku karpaasi parkaasi nin sei jollutkahan mikän hilajaane kilijaasu. Siinä meni emännälä ropehelline mämmeä väärää kurkkuu ja äireenäiren kahaveekalusto pärskähti pikkuusiks murkuloiks.
meniköhän liekllekään kurikan seudun murretta; T: oululainen murteillakirjoituksenkokeilija
Puhasjärvellä ja Taihalkoskella pannaan hoo mielestäni parempaan paikkaan ku Rovaniehmelä. Jossain kaakkoismurteessa tugetaan sitä ännää sanoihin (tässä SIINTÄ esimerkki). Paremmalta kyllä kuullostaa sanoa ja kuulla "siintä" kuin " siittä", kuten olen oppinut sanomaan. Myöskin on aika metkaisaa sanoa menevänsä lehlenjakoon, ja lehejjakkoo meno tuntuu nyt sanottuna ihan tervansyönniltä
Räiskäleeksi sanottiin lättyjä minun kotipuolessa.