Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2283)

Vierailija
281/2283 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nii se vua oisi jo täähiip päivä illasa

iha esteks tuasta mie sanasta. kyllä seun käytösä tiälläi meiläpäi. no tiälä just. susjrajala. ja nuista letuista sitte. tiälä neu (no ainai mium mielestä) lettuja net joita tehää oikeela lettupannula ja räiskäleitä tuas tehhää paistimpannula. ja sittä muurimpohja pannula tehää tieteni muurimpohja lettuja vain niisso erlaine taikina ja net pittää olla pitsireunasii.

tiälon nollakel (0,3 ynnäastetta näyttää tua siäasema) lunta seu satana pitkim päivee ja tuano käväsi tekasemasa lumtyöt etupihalta. siinä sitolhi yheks kertoo ulukoiluu ko se puhistettava aluve o niinni iso ko reilu meetri kertoo reilu parj meetrii. muu päivä seu mäntkii elävii kuvii katellesa ja konnee iärelä istuksiissa.

sainha mie tännää tuas yhe luatiko tyhjennettyy. vain heti alakaa tilam puute vaivoomaa. vielloisi ainai parj luatikoolista purkama Sanompa sittenki että Valtimon /Nurmeksen puheenpartta varmaan

Vierailija
282/2283 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alotettava tääkii päivä aamusta, ni on pitemp. Kukonaskelil myö eetään valloo kohti. Hyvä ku suapisti käit kirjottamassa. Onks siul viel paljo järjesteltävvää? Mite oot kottiutunt?

Meil on aurinko käynt pilkkimää ja tuntuu nii hyvält Mie jatkan näitä miu ommii hommii. Tännää teen sienikeittoo, ei oo muuta ku viljeltyi herkkusienii, hienokselta sampinkjoneita. Lämmintä on tarvis.

Hyvvää päivän jatkoo kaikille murteelaisille.

T. Saiko

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/2283 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvvää päivää täältä pohojesempaa miinus 12 pakkasesta.

Ku ostettiin puita, niin tuli mukana semmosia tikkusia ja ohhuita sälleitä. Noon hyviä sytykkeitä tuohien jäläkeen, eli pitävät tulta yllä mukavasti, nii ehtii isommatki puut syttyä. En siis teekkään niitä sytykepaloja ite, vaan pietään joskus tikkujenvuolentatalakoot. :)

Vai teet sinä Saiko ite sienikeiton. Onko sulla omakeksimä ohoje? Löysin tommosen maiottoman sienikeitto-ohojeen. Pitänee kokkeila sitä joskus. https://www.kespro.com/ideat-ja-inspiraatiot/reseptit/maidoton-metsasie…

Pinaattikeittuaki teen maiottomana, eli maion korvaan vegejuustolla. Kauppohinki oli tullu maijoton, eli siis vegaaninen pinaattikeitto, mutten oo sitä vielä maistanu. Se tais olla Apetiitin keitto. Jos joku ihimettellee, miksen maitua laita, niin mullon maitoproteiiniallergia.

Oottako kuullu semmosesta, että ku joku ihiminen tai vanahus on joutunu laitokseen, ku ei oo ennää sairauksien vuoksi kotona pärjänny, niin ommaisten pittää käyä ostamasa ja viemäsä lääkkeet hälle sinne laitokseen?

Eräs rouva oli ennen saanu kotisairaanhoitua kottiin, niin nyt se sama henkilökunta käy hoitamasa häntä sielä laitoksesa, vaikkon pitkä matka. Lisäksi rouvan miehen pittää käyä taksilla ostamasa vaimolleen lääkkeet ja kulettaa sinne laitokseen, ku hällä ei oo ennää ajokorttia ja ainut lapsiki on kuollu, etteivät saa apua mistään. Minuston jotenki outo juttu. Onkohan tuommonen käytäntö ollu jo kauanki voimasa?

Niinku huomaatta maholliset uuvet Murteelan lukijat, niin me täälä kirjotellaan kaikenlaista, enimmäkseen arjen touhuista kerrotaan, ja muustaki, mitä vaan mieleen tullee. Harvon ennää tullee tuttujen kans tilannetta, ettei ymmärrettäs jottain sannaa, mutta joskus käy niinki. Teiltä uusilta kirjottajilta toivotaan kärsivällisyyttä, ku jouvutaan varmaan - ja ehkä puolin ja toisin - tarkistammaan, mitä mikäki tarkottaa. Soon se hyövyllinen aivojumppaosio. :)

Lepposaa päivää kaikille! :) h

Vierailija
284/2283 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivää Pirkanmaalta,

Minulla on kieltämättä vähän pallo hukassa tässä muutosvaiheessa.  Olen harrastanut Et-puolella kuvien lähettelemistä ja niihin liittyvistä asioista kertomista. Kun en edes kirjoita millään murteella, taitaa tie olla vähän kuoppainen. Aika näyttää, miten kaikki alkaa sujua vai edes alkaako. Mutta toivotaan, että ainakin toiset murteelaiset ja uudet kirjoittajat viihdytte täällä. 

Lähden kohta fyssarille eka kertaa selkäleikkauksen jälkeen. En oikein tiedä, miten kaikki sujuu, mutta sen kokee sitten. Ainakin minulla on osaava tekijä, joka ei tietoakaan panttaa.

Aurinkoista loppupäivää seitsemän asteen pakkasesta. T. Tilo 

Vierailija
285/2283 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin kertomaa, et soitin Mr. Ojalalle tuonne toisen ketjun henkilölle, hää ol oikei mukava. Ei oo mittää mahollisuutta sinne saaha jatkoo, ku poistaat kaik sanoman ketjut, mm. koin kuvalehen ketjun myös. Hää meinas, et vauvvala on uuvvistant sivvuuse, jote tääl ei oo tulossa lopettamissii ja sit, et luuloo mei ketjun saavan olla rauhassa. Lohuttavvaa.

Oon sitä mieltä myös, ku nuo ketjut kulkoot ohi nii sukkelaa, eikä niitä ennää haeta essii.

Tilo, kerro vaa ja kuvvaile eellee siu tapahtummii, kaik otetaa kiinnostuksella vastaa, siu on myös sana hallinnas. Ethä sie tätä jätä. Sie oot nähnt maalimaa hyvi paljo.

Miinalasta on myös hauska kuulla juttuja, mie tuun sieltäkii kautta iloseks. Kaik muut kirjotukset ilahuttaat myös kovast.

Mie tulin tuota puheluu teille kertomaa. Huomasin, et toisinaa häviää yks kaks tekstii ja ei muuta ku uuvvestaa. Taijjan kirjottaa tuonne wordin puolelle ensin ja kopijoijja sielt.

Nyt lähen kauppoihe.

T. Saiko

Vierailija
286/2283 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Tilo, olipa hyvä, ku otit essiin tuon kirjakielellä kirjottamisen, eli toki täälä voi oikein hyvin kirjottaa ihan kirjakielellä ja/tai omalla puhekielellä, ihan mikä hyvältä itestä tuntuu. Tärkeintä on, että pysyt meiän seurasa. Ja onnea sulle ekalle fyssari-käynnille! :) Kuvien sijasta voinee laittaa semmosia sallittuja linkkejä kuviin, mitkä ei siis vaaji lisensiointia, vaan ovat niitä ilimasia kuvia.

Ja iso kiitos Saiko, ku soitit Mr Ojalalle, niin eipähän jää vaivaamaan myöhemmin, oisko jottain ollu tehtävisä. Hienoa toimintaa!

Jännä, että kaikki Sanoman muut keskustelupalstat loppuu, mutta kai soon järkevää keskittää toiminnot yhteen. Toivotaan, että henkilökuntaa on riittävästi, niin pyssyy ketjut asiallisina. Kyllä heillä töitä riittää eikä oo mittään ressitöntä hommaa.

Minä kans laitan aina tekstini talteen ennen julukasua, niin soon sitte heleppo pallauttaa tänne, jos joku on sen poistoon laittanu. Ja ohan ne sitte sielä vähä ku päiväkirjamerkintöjä omisa muistiinpannoista, niin ei tartte samoja asioita monneen kertaan kirjottaa. :) h

Vierailija
287/2283 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapäivee

mie jo tuane vanahalem puolen kävinni muutamar rivi rustoomasa vain laitampa tännehi jotai. iha esteks sillen vierailiilen kuka öylen 19.54 viestissää arvuuttel valtimo nurmes seutuu oletettavasti miu olopaikaks notta. mehtäämpäs män ja vielläi etemmäs harhaa. suattaa olla lipo parjsattoo kilomeetrii matkoo niihi paikkoihi.

tiälon tuan siä asema mukaa 13 pois astetta pihala. tuvassa oisi 23 jota mie eppäilen suuresti. nyt ko eijjou reinot jallaas ni jalakoja palentaa. eikä tiälä tunnu muutenkaa lämpimältä. patterit eijjou oikei käil lämpösetkää. joteni tuntuu niinko oisim muuttanna ojasta allikkoo. noo. jospa se juhannukseem männesä lämpeisi täähii kämppä.

päiväj jatkoja

T.suapisti

Vierailija
288/2283 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehtitaloilla ei mene kovin hyvin tällä hetkellä, joten jostain on pakko karsia kustannuksia. Ei nämä keskustelupalstat toimi ilman henkilökkuntaa ja valvojaa, tuskin tuovat lisää lehden tilaajiakaan.

Vierailija
289/2283 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, on ymmärrettävää, että kustannuksia pittää karsia ja eihän se keskustelupalstojen ylläpitämine mittään ilimasta oo. Mun mielestä meijän ihmisten kannattaa olla kiitollisia, että meillon joku paikka misä saahaan ilimaseksi kirjotella. :)h

Vierailija
290/2283 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitekii alkaa kaik toiminnat olemaa nettipuolella, nii lehtii luku ja myös ruokii tilaukset ja puhumattakaa ku määt jotakii virallista asjaa toimittammaa. Miul yhä mieles se vakkuutusasja. ku jouvvuin iha tarkkaa hei yhtiön pussittamaks, ei mikkää muu ku netin kautta käi.

Harmittaa mite kallista on paperissii lehtii ja aikakauslehtii tilaukset. Sanomalehest luovuin jo kauvva aikaa sitte.

Minnuu ilahutti miu yllättäine kirpputor-ostos. Ostin saranoil toimivan leipälaatikon, sellane mikä vaaliaa peltii, sitä nyt ihhailen ja taijjan laittaa ommii tavaroita siihe.

www.pussukka.fi/products/leipalaatikko-valkoinen-1

tään osoitteen takan sen tyyline laatikko on. Mie maksoin 7 euroo siit.  Kokkeilen jos miult kuva tulloo tei nähtäväks.

Illan jatkoo.

T. Saiko

Vierailija
291/2283 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivää täältä 20 asteen pakkasesta.

Saiko, itekki oon aatellu, että sanomalehet ja aikakauslehet ovat nykyään turhan kalliita. Johtuuko lie siitä, että tillaajia on niin vähä, etton pakko nostaa hintoja, että lehtien toimitus ois ees kannattavaa. Meille ei tuu mittään muuta lehtiä, ku miehen harrastuksen jäsenlehti. Aikonaan meille tuli sanomalehti joka päivä monen vuosikymmenen ajan, lapsille Aku Ankka ja lisäksi vaihtelevasti erilaisia muita lehtiä, esim.Tekniikan maailma, Tiedelehti ja naistenlehtiä.

Kiitos leipälaatikon kuvasta. Soon nätti ja edullinenki. Meillon ollu vuosikymmenten aikana pariki leipälaatikkua, mutta nykyään otan aina ne omatekemät leivät suoraan pakasteesta ja laitan paahtimeen, niin ei siksi tarvi leipälaatikkua. Omisa leivisä ku ei oo mittään säilöntäaineita eikä palijo suolaakaan, niin eiväthän ne säily kauaa huonelämmösä, siksi tämmöne käytäntö.

Tuon tyyppinen leipälaatikko meilloli viimeksi: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRlOxLLyuVl87pH1Co…

Sopevalta kysyn, että kirjotakko sinä kännykällä, kun sullon niitä hymiöitä käytösä? Minusta hymiöt on mukavia, ja varsinki täälä noon kivoja, kun tänne ei voi kuvia laittaa.

Lähenpä lämmittää takkaa ja sitte ruoanlaittoon. Lepposaa päivää kaikille! :) h

Vierailija
292/2283 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin vielä testata, onnistusko tänne laittaa hymiöitä iliman puhelinta.🙂h

Vierailija
293/2283 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Tilo, minua jänskättää, miten sulla meni siellä fyssarilla ja saikko uusia liikuntaohojeita vai hoitiko hää sua. Jos hoiti, nii miten sun selekä reagoi hoitoon? Kerro sitte jottain ku hyvin ehit ja jaksat.

Mullon ollu pari viikkua hankalaa öisin, ku en meinaa löytää mittään hyvvää nukkuma-asentua. Se tyyny polovien alla oli ensin hyvä yli kuukauen, mutta sittei ennää. Lähenki nyt tekemään siihen vähä muutoksia, jos ne auttas.

Vanahuus ei tuu tosiaan yksin. Jotku harvat ja onnekkaat saattavat tulla jopa parempaan kuntoon iän myötä ja minäki olin  varma, että mulle käy niin - sitä ku on peruspositiivinen tappaus - kunnes tuo selänketku otti ja petti. No näillä mennään ja hyvä, että vielä mennään. 🙂h

Vierailija
294/2283 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei h!

Fyssarilla meni oikein hyvin. Vein kaikki sairaalasta saamani dokumentit luettavaksi. Fyssari hoiti selkää ja niskaa, paitsi leikkausalueelta. Taisin saada lymfahierontaakin, koska tuli valtava nestevirtaus. Seuraavana yönä juoksin vessassa useamman kerran, mikä ei ole minulle tavallista. Hyvä niin. Menen ensi tiistaina uudelleen käsittelyyn. Sitten pidetään pidempi tauko.

Ei selkä mitään ole sanonut. Papereissa lukee, että toipuminen kestää kuukausia. Suapisti kirjoittikin osuvasti, että "mihinkä sinulla on kiire", eikä todellakaan enää ole. Leikkausta edeltäneet kivut ovat melkein poissa, mutta jotenkin uudenlaista on tullut tilalle, mutta ei niin pahasti kuin ennen. Kyllä tästä vielä hyvä tulee. Nyt on vasta kuukausi kulunut.

Sain kuulemma kymmenen pistettä ja ison papukaijamerkin asentojen vaihdoista hoitopöydällä. Nuoremmatkaan eivät kuulu selviävän niistä niin hyvin leikkauksen jälkeen. No, minun on ollut pakko harjoitella, kun selkäkivut eivät ole uusi asia. Liikuntaohjeistakin vähän puhuttiin siinä käsittelyn aikana, mutta niitä minulla on riittävästi. Salille ei  kuitenkaan ole vielä asiaa.

En minäkään ollut ihan varautunut tulemaan tällaiseksi "kantturaksi". En ollut edes ajatellut, vaikka ruostuvat ne useimmat vanhat koneetkin ja ainakin kuluvat käytössä. Yhdenlainen aparaattihan se on ihminenkin. Mutta "Näillä mennään" on hyvä lause. Sitä minäkin viljelen.

Aurinko paistaa ja pakkasta on 7 astetta. Lunta auton katolla oli ollut n. 15 cm. Tullut eilisen jälkeen.

t. Tilo

Vierailija
295/2283 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

nii se vua oisi jo täähiip päivä illasa

tiälo 24 pois astetta pihala ja sama miärä ynnä asteita tuvassa. tähä jälimmäisee lukemaa minen kyllä usko.

onneks ei ou satana lunta ainaka sinä valosana aikana minkä miulol uutimet auki. uamusila tiälol pihala vajjoota 18 pois astetta elikkä kel o kylymentynä melekosesti. ei tarviis enee. vaikka eipä sillä olha niitä pakkasii sillonnii ko minoli nöösipentu vain ei net sillo niim palioo haitana. tännää mie etin netistä tälle miu vaki avustajale tietoo tansaniasta ja samala huomasin notta. sielon ympär vuon siinä 30 ynnä astee molemi puoli enimillää ja alimmillaannii 20 - 25 ynnä astetta. tul het mielee notta. tuola sitä suattasi tareta muuvvallai ko saunasa.

mie tekasi sapuskaks makarron luatikkoo. ja tietenni sitä tul syötyy iha liikoo. vain ihe ko tein söin ja kehun ni hyvvee ol. ja jäi sitä viä huomeneks ja pyhäksii.

vain nytem marmata tää enempee omijan

illaj jatkoja

T.suapisti

Vierailija
296/2283 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoota vielä, ja kiitos Tilo, ku kerroit kuulumisia fyssarikäynnistä. Sehä meni sitte mukavasti, ja sait vielä kehujaki, ku ossaat nii hyvin käännellä ittiäs hoitopöyällä. Hieno homma! :)

Mietin, että onko nuo Suapistin uutimet sälekaihtimet vai kangasverhot?

Vielois sunnuntai aikaa jaaritella entisesäki paikasa. Kai me sieläki vielä kohataan. Meen nyt vastaan sinne Saikolle.

Mukavaa perjantai-illan jatkua kaikille ja hyviä öitä, sitte ku noon kullaki kohalla. :) h

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQfttniiM-zo4ntbLL…

Vierailija
297/2283 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa perjantai ehtua. Sopeva vastaa heti jotta mä kirijootan tabtetilla, son niin helepompaa sekun puhelimella, emmä eres erootakkaa niin pienestä ja olemattoman kokoosesta ruurusta, tabletin ruutu on aa nelosen kokoonen.Nykki mä makaan soffalla ja heleppua kiriootella kun son tuos polovien päällä , rentua meininkiä näin periantai ehtoolla.🤭😁

Vierailija
298/2283 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sopeva kommentoo sulle Tilo. Mä luin sun kiriootuksen ja mulla meni vilunväreet pitkin kruppia. Kaikki omaamani lämpööset tunteheni ja myötätuntoni sulle lähärätän🤗 ja oikeen pikaasta kuntoutumista. Mä täyrellisesti pystyn samaastumahan sun toipumisehes ja kuntoutumisehes ja se johtuu siitä kun mulla on kans aikoonansa selekä leikoottu, ja voi sun kipujas mitä oot joutunu sietämähän😢.Mä pruukaan kans trampata salilla(säännöllisen epäsäännöllisesti) yritän jotta pysyys jonkimmoises kunnos,empähän voi ittiäni syyttää jotten hoira ittiäni.Kerran naapuri tuumas kun sanoon meneväni salille jotta yritänkö mä laihruttaa, jos mä sellaasta yrittääsin niin musta ei näkyysi kun korvat jos puun taa menisin seisomahan.Kotuani oon saanu kakarana hyviä oppia ja yks on sellaanen kun äitini pruukas opettaa jotta ymmärtämättömiille pitääs pystyä antamahan anteeksi vaikka solis kuinka vaikiaa.Kaikille toivotan oikeen hyviä vointia

Vierailija
299/2283 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Sopeva, kiitos myötätunnostasi. Minulla meni lähes kaksi vuotta kipuillessa ennen  kuin lopulta pääsin leikkaukseen. Piti ottaa vauhtia yksityispuolelta.  Korona-ajan alettua jäi sali pois ja muukin liikkuminen oli niin ja näin. Jotenkin paino tippui kahdessa vuodessa kymmenisen kiloa, enkä taatusti laihduttanut. Nyt yritän saada kiloja takaisin, mutta se vasta vaikeaa on, kun en taida olla oikein herkkusuu, enkä millään saa syödyksi joka kolmen tunnin päästä niin kuin ohje olisi. Mutta nyt on toiveikas olo joka lailla. Yksi vahvuus minulla on eli hyvät unenlahjat kipeänäkin.

Minulla riittää ymmärrystä asiattomasti käyttäytyviin kanssa kulkijoihin tiettyyn pisteeseen asti. Silloin kun kipupiste ohittuu, otan härkää niskasta ja saatan olla tosi napakka. Yleensä kuitenkin väistelen vähän samaan malliin kuin koirilla on tapana epämieluisan vastaantulijan kohdatessa. Nehän osaavat olla kuin eivät olisikaan vaan ovat vaikka nuuskivinaan tienposkea. :)

Mutta nyt on kohta palsta kiinni, joten kauniitä unia kaikille, jotka vielä valvovat.

T. Tilo

Vierailija
300/2283 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauvvantaita tännekkii. Yöllä myöhää  katselin taitoluisteluu Euroopan mestaruuksii. Miesten luisteluu en olt vuosii nähnt ja nyt tul sen aika ja loppuu saakka katsoinkii. Ovat nii mahottoman vahvoi hyppäämää, yhtä piruettii.

Kauppaa pittää viel männä käymää ja sit sisätöissä. Iha mielellää lähenkii ajalemmaa jos vaik tulppaaneita olis sopivast myynnissä.

Kaikkee hauskaa viikonlopulle, myö ei ennää suurest rymytä koton ollaa.

T. Saiko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi viisi