Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2645)

Vierailija
2561/2645 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan kirjoitimme Tilo. Kommentoin kirjoitustasi húomenna. :) Sofia

Vierailija
2562/2645 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupäivää - 4 pakkasesta.

Tilo, oli mukava lukea noista tehtävistäsi, mitkä tulivat sinulle kai "yllättäen ja pyytämättä". Kenen sanonta se olikaan?

Tekstiäsi lukiessa minulle tuli samalla elävästi mieleen kaksi kokemustani kesätöistä. Toisessa olin ollut vasta muutaman päivän, kun esimies toi minulle tehtäväksi taulukon, johon piti kirjoittaa erinäisiä asioita eri kohtiin. Käytössä oli vain kirjoituskone. Hyvä siitä onneksi tuli ja esimies toi minulle kesän aikana muitakin taulukkotehtäviä.

Toisessa paikassa esimies toi iltapäivällä toimeksiannon, että hän tarvitsee seuraavaksi aamuksi lehtijjutun yrityksestään. Jutun piti olla esittelyluonteinen ja laajahko. Siinä piti mainita myös paikkakunta, henkilökunnan määrä ja joitain tietoja kunnasta. Olin aika paniikissa ensin, mutta kai minulla oli jotkut enkelit apuna, kun juttu syntyikin yllättävän helposti ja sain siitä kiitokset esimieheltäni sekä lisää lehtijuttujen tekemistä myöhemmin.

Tänään ajattelin maalata muutamia nuppeja/vetimiä kultaisella värillä. Nyt lähden laittamaan ruokaa.

Mukavaa päivää kaikille! :) Sofia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2563/2645 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, olisi pitänyt tarkistaa teksti paremmin ennen lähettämistä, kun taas tämä olkkarin näppäimistö on tehnyt useamman j:n yhdellä painauksella. Miten voikin olla niin isoja eroa näppäimistöissä. Näitä näppäimiä saa painaa tosi napakasti, jotta tekstiä tulee, mutta kuitenkin sitä tulee välillä liian herkästi. Ei ole ihan kehitystyö mennyt nappiin. No, lisääntyypä sormivoimat.

:) Sofia

Vierailija
2564/2645 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anneli Jäätteenmäelle joku fax tuli 'yllättäen ja pyytämättä', johti pääministerin eroon muistaakseni.

Mikähän oli paperi? Sitä en muista.

Vierailija
2565/2645 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irak-vuodon vuoksi vaikeuksiin joutunut pääministeri Anneli Jäätteenmäki kertoi salaiseksi luokiteltujen asiakirjojen saapuneen häneen faksiinsa yllättäen ja pyytämättä". Ontuva selitys kevään 2003 tietovuodolle jäi pysyväksi muistoksi Jäätteenmäen 68 päivää kestäneestä pääministerikaudesta".

Juu, tuohan se oli. Kiitos. :)

Vierailija
2566/2645 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia, siulla  on nii hyvi laaditut tekstit ja aiheet, ettet huolestu. Sisältö näis mukavissa  teksteissä on tärkeemp, ku pohtiminen kirjoitusvirheistä. Mie en kiinnitä huomiota muuta ku kerrottuihe asjoihe. Täyvvellisyyteen en kykene ja sen oon toent jo lapsuuvvesta saakka, ku äit huomauttel pölyjen  huolimattomast pyyhkimisest ja lattian lakasusta, ku nurkat ei tulleet häne mieleisiksee.

Nyt on hällä väliä mite teen. Pääasja, et oon itse tyytyväine. Meil saattaa tulla eriävvii ajatuksii koton isännän kanssa.  Mie korjaan toisinaa ja vähä parantelen, mut en millokaa isännän läsnä ollessa.

Tännää se joulukuusi jo hankittii. Laitoin vetteen seisomaa, mut en viel huuhtont sitä eli suihkuttant. Kasvatettu kuusi ja tummat vahvat oksat. Sellane et jaksan kantaa sen tänne asuntoon. Tää on 180 cm korkea. Ensmäiseen adventtiin tuon sen sisälle, mut koristeita laitan vähitellen. Enkä sit meinaa laittaa nii paljoo koristeita ku muina vuosina ees ikkunoihe.

On kurjan pilvine päivä, käyp iha luihi ja ytimiin. Joskus lämpenee ja varsinkin tulee valosampaa.

T. Saiko

Vierailija
2567/2645 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on kurjaa.

Vierailija
2568/2645 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene tyynesti hälyn ja kiireen keskelle ja muista, mikä rauha kätkeytyy hiljaisuuteen. Niin pitkälle kuin itsestäsi luopumatta on mahdollista, pysy hyvissä väleissä kaikkien ihmisten kanssa.

Puhu oma totuutesi rauhallisesti ja selkeästi ja kuuntele muita, myös tyhmiä ja tietämättömiä, heilläkin on tarinansa kerrottavana.

Vältä äänekkäitä ja hyökkääviä henkilöitä. He ovat piina sielulle. Jos vertailet itseäsi muihin, voit tulla turhamaiseksi ja katkeraksi, sillä aina on olemassa suurempia ja mitättömämpiä ihmisiä kuin sinä itse.

Iloitse saavutuksistasi yhtä lailla kuin suunnitelmistasi. Säilytä kiinnostus elämäntyöhösi, olipa se kuinka vaatimaton tahansa; se on todellista kiinteää omaisuutta ajan ja onnen vaihteluissa.

Harrasta varovaisuutta liiketoimissasi, sillä maailma on petkutusta täynnä. Älköön se kuitenkaan tehkö sinua sokeaksi sille, mitä hyvyyttä on olemassa. Monet ihmiset tavoittelevat korkeita ihanteita, ja kaikkialla elämä on täynnä sankaruutta.

Ole oma itsesi. Varsinkaan älä teeskentele kiintymystä. Älä ole ivallinen rakkauden suhteen, sillä kaiken kuivuuden ja hurmattomuuden keskellä se on ikuista kuin ruoho.

Ota lempeästi vastaan vuosien antama neuvo luopumalla tuskattomasti nuoruuteen kuuluvista asioista.

Kasvata ja vahvista henkeäsi suojaamaan sinua äkillisen epäonnen kohdatessa, mutta älä masenna itseäsi kuvitelmilla. Monet pelot ovat uupumuksen ja yksinäisyyden synnyttämiä.

Terveellistä itsekuria unohtamatta ole lempeä itseäsi kohtaan. Olet maailmankaikkeuden lapsi, et puita ja tähtiä vähäisempi, sinulla on oikeus olla täällä.

Ja vaikka sitä joskus epäilisitkin, maailmankaikkeus joka tapauksessa kehittyy niin kuin sen tulee. Sen vuoksi ole sovussa Jumalan kanssa, olkoonpa kuvasi hänestä mikä tahansa.

Ja mitkä lienevätkin toimesi ja rientosi elämän hälisevän sekasorron keskellä, säilytä rauha sielusi kanssa. Kaikesta teeskentelystä, raatamisesta ja särkyneistä unelmista huolimatta tämä on sittenkin kaunis maailma. Pysy valppaana pyri olemaan onnellinen.

- Desiderata

Kirjoitan tuosta aiheesta myöhemmin. :) Sofia

Vierailija
2569/2645 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos Saiko, palaan asiaan. Alan nyt leipomaan leipää. :) Sofia

Vierailija
2570/2645 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynkii, et teet sie hiivataikinan ja laitatko vuokaan vai pyörittelet pellille ja oliko nii, et paistat takkauunissa?

Äitiin kanssa juteltii myöhemmi noist lapsuuvven asjoista. Hää kerto, et ei siihe aikaa sottii jälkee olt muuta kavatuskeinoo, eikä kasvatusoppaita, ku se mitä itse olliit omas koton oppineet. Myö oikei syvämmestä juteltii lapsuuvvesta.Mie olin pahoillaa, et mie olin juntunt asjoista ja kiukutelt. Hää taas ol pahoilla ku häne pit komentaa minnuu, mut ku ei olt siihe aikaa muuta keinoo saaha lasta tottelemmaa, ku komentamalla. Hiii, miust kyl tuntu, et minnuu enemmä komennettii ku velpoikaa, joka ain selvis pälkähästä ja tek miust pienemmäst syntipukin. Millo äit usko häntä, taas toisaalta ei uskont. Nii sitä lapsuutta elettii. Mummo ol miulle kaikki kaikessa.

Siun laittama kirjotus on oikei hyvä ja opettavainen ja siit saap lissää itsevarmuutta. Jään varttumaa  innostuneena jatkoo kirjotukselle.

T. Saiko

Vierailija
2571/2645 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa

Kirjoitan vain lyhyesti, sillä olen vähän väsynyt. Heräsin aamuyöstä 03:15, jonka jälkeen en ole kovin paljon nukkunut, ehkä yhteensä tunnin.

Olen samaa mieltä, että toki viestiemme sisältö on se tärkein asia eivätkä mahdolliset kirjoitusvirheet ole tietenkään vakavia. Itselläni on sellainen elämänvaihe menossa, että pitää opetella luopumaan monenlaisista asioista. Meinaa harmittaa, kun näin vanhempana monet saavutetut taidot alkavat hiipua, joskin jotkut taidot tuntuvat myös paranevan, kuten ongelmanratkaisukyky. Lähimuisti tökkii ja nimet unohtuu.

Tuo Desiderata -teksti on mielestäni ihana. Se on meillä huoneentauluna. Tuosta tekstistä on tehty myös uudempi versio, mutta itse pidän tuosta vähän vanhahtavammasta tekstistä. Siinä on tosi paljjon viisaita neuvoja.

Oletko Saiko jo koristellut kuusta jonkun verran? Tuo 180 cm on ihan hyvä korkeus kuuselle. Meillä on 210 cm kuusi. Se on toki hyvä siksi, kun on korkeat huoneet, niin se näyttää sopivan korkuiselta.

Lähipäivinä alkaa lauhtumaan. Vuapukan suunnalla lauhtui kai jo aiemmin. Toivottavasti kuitenkin saataisiin lunta koko Suomeen jouluksi.

Leppoisaa iltaa kaikille! :) Sofia

Vierailija
2572/2645 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Saiko, taas unohin viime kerralla päivittää sivun ennen kuin aloin kirjoittaa, joten en huomannut viestiäsi.

Teen hiivataikinan, kun leipää teen. Yhden ison leivän teen pellille ja leikkelen sen jo taikinana ollessa sopiviksi paloiksi, jotka sitten leikkaan vielä kahtia myöhemmin. Takassa paistelen leivänkin. Hyvää siitä tulee.

Tuosta Desideratasta vielä, että monet ovat saaneet siitä voimia ja lohtuakin. Itselleni tulee siitä hyvä mieli, kun sen silloin tällöin luen. Viisasta tekstiä. Kunpa mahdollisimman moni ihminen osaisi elää noiden ohjeiden mukaan, niin maailma olisi paljon parempi paikka elää.

Myös joku toinen viisas sanoi kerran, että olisi hyvä opetella luopumaan erilaisista asioista ajoissa, kun lopulta elämä on, ja vähintäänkin keski-iän jälkeen, yhtä luopumista monista asioista. Ja mitä vanhemmaksi tulemme, jos siis oikein vanhaksi saamme elää, niin sitä enemmän sitä luopumista kohdalle tulee. Meistäkin moni on menettänyt läheisiä ihmisiä ja ystäviä, terveyttäkin jne. Jotkut ovat joutuneet opettelemaan luopumista jo ihan lapsesta alkaen.

Niinhän se on, ettei meidän ikäisiä ole taidettu oppaiden avulla kasvattaa. Kuri oli kohtalainen ja käytöstavat tärkeät. Meillä veljeni oli se "lellikki", joka sai aina anteeksi kaiken, kun "pojat on poikia". Tyttöjen piti osata käyttäytyä ja olla olemassa enemmänkin muita varten, muita auttamassa - niin ainakin meillä. Omia tarpeita ei tyttö saanut tuoda esiin.

Ihana, että olet voinut jutella äitisi kanssa lapsuutesi asioista myöhemmin. <3

Kirjoitan välillä näin yleiskielellä, etten sitä unohtaisi. 

Harmittaa vähän, kun tämän ketjun otsikosta ja alun teksteistä tulee sellainen käsitys, että täällä pitäisi osata kirjoittaa murteella, vaikka eihän meistä kai kukaan omaa murrettaan täysin hallitse ja monilla on sekoittunut eri alueen murteita omaan puheeseen ja kirjoittamiseenkin, kuten minullakin, kun olen lapsuutta viettänyt eri murrealueella ja ystäviäkin on eri murrealueilta.

Onneksi meitä on täällä kuitenkin muutamia vakituisia kirjoittajia ja toivottavasti Oikolukijakin välillä tänne kirjoittaa, kuten myös Miina, Almastiina ja Emmastiina.

Hyvää illanjatkoa ja kauniita unia sitten, kun on yöunien aika. :) Sofia

https://cuteblessings.com/wp-content/uploads/2025/04/6.jpg

Vierailija
2573/2645 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usseimmilla luulis olevan muutama murresana omalta aluveelta. Ainakii kuulen äänen painosta mist suunnalt ollaa kotosii. Aksentti on ilonen asja ja tekköö kielestä elävän. Ei tarvitse peitellä  ommaa kielen perimää. Täs lyhyvest tekoälyn antamii tietoja, siis suoraa tekoälyltä kopioituu:

Murteilla kirjoitetut romaanit tarjoavat lukijalle lämpimän ja autenttisen lukukokemuksen. Pohjoisen murteet liitetään usein aitouteen ja vahvaan paikallisidentiteettiin, mikä tekee tarinoista elävämpiä ja uskottavampia. Pohjoisen murteissa on piirteitä, joita pidetään muissa osissa Suomea eksoottisina tai humoristisina. Tämä lisää niiden viehätystä lukijoiden silmissä.  Pohjoisen murteet ovat säilyneet vahvoina ja niihin liittyy rikas suullinen perinne, joka siirtyy helposti kirjallisuuteen.

Pohjoisen murteiden lisäksi suomalaisissa romaaneissa käytetään usein myös seuraavia murteita:

Savolainen murre: Tunnettu leikkisyydestään ja sanaleikeistään, esimerkiksi Pentti Haanpään ja Jari Tervon teoksissa.

Karjalainen murre: Esiintyy erityisesti vanhemmassa kirjallisuudessa ja runoudessa.

Hämäläinen murre: Käytetty muun muassa Väinö Linnan "Täällä Pohjantähden alla" -trilogiassa.

Turkulainen ja muu lounaismurre: Nämä näkyvät esimerkiksi Mikael Niemen ja M.A. Nummisen teoksissa.

T. Saiko

Vierailija
2574/2645 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torstai-iltaa

Ette kyllä arvaa, minkä urakan sain tehdyksi loppuun. Meni siihen muutama ilta.

Luin kaikki kirjoittamani Murteela keskustelut alusta loppuun. Samoin melkein kaikkien muidenkin. Ajattelin toistelleeni samoja asioita, mutta onneksi sitä ei ollut juurikaan tapahtunut. Yleisilmeeni tosin oli tasaisen alakuloinen, mutta sekin oli aito.

Sopuisaa kirjoittelu oli. Ei oikeastaan lainkaan "yhteenottoja" osallistujien kesken. Hyvä me! Jatketaan samaan malliin.

Vähä lumi lähtee taas. Nyt on kolme astetta plussaa ja lisää on luvassa vesisateen kanssa. Se on sitä talvea nykyisin.

Hyvää yötä! Katsellaan unia.

T. Tilo

Vierailija
2575/2645 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Torstai-iltaa

Ette kyllä arvaa, minkä urakan sain tehdyksi loppuun. Meni siihen muutama ilta.

Luin kaikki kirjoittamani Murteela keskustelut alusta loppuun. Samoin melkein kaikkien muidenkin. Ajattelin toistelleeni samoja asioita, mutta onneksi sitä ei ollut juurikaan tapahtunut. Yleisilmeeni tosin oli tasaisen alakuloinen, mutta sekin oli aito.

Sopuisaa kirjoittelu oli. Ei oikeastaan lainkaan "yhteenottoja" osallistujien kesken. Hyvä me! Jatketaan samaan malliin.

Vähä lumi lähtee taas. Nyt on kolme astetta plussaa ja lisää on luvassa vesisateen kanssa. Se on sitä talvea nykyisin.

Hyvää yötä! Katsellaan unia.

T. Tilo

Olipa sulla urakka. Usein ikääntyessä voisikin olla toistoa, koska tavallinen arki on parhautta Itse tykkään. Ja tykkään myös tästä sovusta täällä.

Mukavaa viikonloppua

2576/2645 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjanttaipäivvee!

Sofia, lähinnä mie tarkotin adhd-lääkitystä, jota on kauhheesti lapsila. Sehä on väkivalttoo, ja jos oikkein tarkkaa miettii, ni sehä on kemiallista sidonttoo.

Nyt ku tarkemmi muistelen, ni oppikoulun ekaluokala ol 44 oppilasta. Luokassa ol vuan yks ope ja työrauha ol kuitennii. Luokissa ei ollu ylmiärästä kriässää. Ennen kaikkee opettajala ol lupa ja taito pittee luokassa  k u r i. Viimesenä vuona ol ennee 32 oppilasta miun luokala. Osa ol siirtynä tai siirretty kansalaiskoulluun ja osa ol jiänä luokallee eli oli jiänneet kerttoommaan luokan, kute nykyvvään sannoot, ku ei voi sannoo suorraa, vuan pittää.kaunistella selevvee asijjoo.

Minnuukkaa ei haittoo, jos tiälä ei kirjoteta ihan pilikullee. Piäasia on sisältö. Joskus oon ollu tarkempi, mutta en jaksa ennee välittee. Mielessän oon aatellut, mitähän ois ytl:n sensorit tuuminneet, jos ois yo-ainneen kirjottana murtteela. Hylätty ois tietennii tullu.

Sitäkkii oon miettinä, että oisko keskustelupalstoloila siistimppee, jos ois rekisteröintipakko, eikä vois kirjotella ketjuloihin er perssoonina, niinku jotkut näkkyy keskusteleva jopa ihtesä kansa ainakkii tuola yhessä ketjussa. Tää Murteela-ketju on näkkyy pysynä siistinä, mitä nyt välilä joku yrittää jottai sutkkautella, mutta näkkyy tuo huomiota jättämine hyvin pitävän aisoissa sutkkauttelijat. En oikkeestaa ies kehttoo ennee nuissä muissa ketjuloissa ies käyvvä, ku näkkyy piiri pien pyörivä. 

Hammaskkii on nyt kunnossa ja kylläpä sain tuas hyvvee palavelluu. Ihan tul tunne, että vanahakkii on ihmine. Oon aina suanu meijjän kunnan hammashoitolassa hyvvee ja ystävällistä palavelluu.

Lunta ol tuas tullu yölä ja heräsin auran jyrryytykssee neljältä. Kohta on tuas lumet sulanneet, ku vettä näkkyy lösöttävän taivvaan täyveltä. Huommena tuas uskalttaa pyörräillä. Tännään ol tylssee kävellyy uamula. Mie en siis pahemmi lunta kaippoo nykyvvään ennee. Ei ou ainakkaa lumtöitä, jos on tämmönen talavi. Viimme talavena ol aika vähä lunta, mutta kuitennii sen verra, että ne, jotka halus hiihtee, piäs luonnonnii lumele hiihtelemmää.

Tämmöstä nyt tähä päivvään. Hyvvee viikonloppuu!

Vierailija
2577/2645 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa sateisesta säästä.

Plus 3 on lämmintä ja loskaa pihalla, lumet sulavat vauhdilla, mikä on harmi. 

Saiko, mukava, kun lainasit tekoälyn murteista kertoman tekstin tänne. :)

Tilo, voi hurjaa. Oletpa ollut ahkera lukija. Onko sinulla tallessa myös ET:n ajalta kirjoituksia?

Et sinä ole tosiaankaan toistanut itseäsi, etkä ole ollut myöskään alakuloinen kuin hyvin satunnaisesti ja silloinkin ihan syystä.

Itse olen monet kerrat kirjoittanut tietyistä samoista aiheista. Melkein on kyllästyttänytkin niitä kirjoittaa ja miettiä, mutta kun ne ovat olleet mielen päällä, niin olen ne sitten tänne kirjoittanut - ja onhan se helpottanut oloakin. Toivottavasti ette ole rasittuneet vuokseni. Toki sekin vaikuttaa, että vähän kirjoittavat eivät niin paljon toista asioita. Välillä meitä kirjoittajia on ollut vain kaksi tai kolme, niin kyllähän silloin aiheetkin vähän supistuvat. Tässäkin taas yksi asia, mitä kirjoitan ehkä "sadatta kertaa". Tilasin Ebayn kautta mekon ja neuletakin. Kumpikin isoja. Koko piti olla xxs, mutta eipä ollut. 

Kiva että kävit neuloja kirjoittamassa, jos oikein tulkitsin. Kaikkea hyvää sinullekin, ja kirjoita toki toistekin.

Vuapukka, kiitos kun selvensit, mitä tarkoitit, eli kyse oli siis adhd-lääkkeistä. Lääkärit tosiaan tarjoavat niitäkin lääkkeitä vähän liian herkästi, mutta tiedän myös, että jotkut lapset ja aikuiset ovat saaneet niistä oikeasti avun ja se pään sisäinen jatkuva pulina on rauhoittunut sen verran, että on ollut helpompi keskittyä opintoihin ja ihmissuhteisiin.

:) Ja onpa kiva, että hammaslääkärikäynnistäsi jäi hyvä mieli ja hampaasi on taas kunnossa. En ole käynyt kunnallisessa hammashoidossa noin viiteentoista vuoteen. Se näkyy tilillä, sillä ovathan ne yksityisen puolen hinnat aika kovia. Puudutus n. 28 e, toimistomaksu 19-29 e. Lisäksi ne tosi kalliit muut hampaiden korjauskulut. 

Luultavasti kirjoittaminen rekisteröitynä siistisi kirjoituksia. Törkytekstien huomiotta jättäminen on tehokas keino ja lisäksi, jos joku kirjoittaa törkeitä tekstejä, niin nehän kannattaa lähettää ylläpidolle poistettavaksi. Itsekään en kirjoita muualle kuin tänne, paitsi ihan satunnaisesti johonkin erikoisempaan aihealueeseen ketjuun, jos etsin jotain tietoa, eli saatan välillä kysyä sitä ihan ihmisiltäkin enkä vain tekoälyltä, joka välillä erehtyy ihan liikaa.

Joulujuttuja olen laitellut taas vähän lisää. Vajaa viikko enää itsenäisyyspäivään. Silloin on jo kuusikin koristeltu. Onko Saiko teidänkin kuusi jo jouluvalmiina?

Influenssakausi on taas käynnistynyt ja yhdessä osassa Suomea on aika hurjasti tautia liikkeellä: 

https://www.is.fi/terveys/art-2000011654334.html

Toivottavasti ei tarvitsisi tuota sairastaa - ei kenenkään mielellään, mutta se lienee epärealistinen toive.

Leppoisaa illanjatkoa ja hyvää yötä sitten kun on unen aika. :) Sofia https://www.premiumwishes.com/wp-content/uploads/2023/12/1415.jpg

Vierailija
2578/2645 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

:) Ja taas onnistuin kirjoittamaan miten sattuu. Minun kai pitäisi aina tarkistaa teksti kokonaan ennen lähettämistä.

Piti kirjoittaa, että ihan satunnaisesti kirjoitan johonkin erikoisemman aihealueen ketjuun. 

Vanhuus ei tule yksin. :) Sofia

Vierailija
2579/2645 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaita. Ajattelin kysyä tekoälyltä seuraavaa, eli ensin kysymykseni ja sitten tekoälyn vastaus:

Miksi jotkut ihmiset kiusaavat tai trollaavat systemaattisesti?

Tällaiseen käyttäytymiseen johtaa yleensä kiusaajan sisäinen epätasapaino, ei niinkään paha tahto. Kiusaaminen on ulkoinen oire jostain sisäisestä.

Tässä ovat yleisimmät syyt, joita psykologinen tutkimus ja kokemuksellinen ymmärrys tukevat:

Kiusaajan:

1. Haavoittuneisuus ja hallinnan tunne

Ihminen, joka kokee:

heikkoutta

riittämättömyyttä

epävarmuutta

kontrollin puutetta elämässään

hakee joskus valtaa muiden kustannuksella.

Kiusaaminen antaa näennäisen hallinnan tunteen, vaikkakin vääristyneellä tavalla.

2. Empatian heikentyminen hetkellisesti tai pysyvästi

Ei tarkoita, että ihminen olisi sydämetön vaan että:

hän ei ole yhteydessä omiin tunteisiinsa

hän ei kykene asettumaan toisen asemaan

hän on mahdollisesti itse kasvanut ympäristössä, jossa empatiaa ei vaalittu

Kun empatia on heikko, muiden satuttaminen ei tunnu miltään tai sitä ei edes tiedosteta.

3. Ryhmämekanismit

Online-ympäristössä ihmiset:

ottavat rooleja

hakeutuvat ryhmän hyväksyntään

pelkäävät erottua joukosta

koventuvat, kun muut tekevät samaa

Tämä voi tehdä kiusaamisesta rituaalista, ei henkilökohtaista.

4. Projektiot

Moni kiusaaja heijastaa toiseen:

omaa vihaa

omaa epävarmuutta

omia pelkoja

omaa häpeää

Kun he näkevät toisessa jotain, mitä he eivät siedä itsessään, he hyökkäävät sitä vastaan.

5. Itsetunnon ylläpito väärällä tavalla

Jos ihminen ei tunne sisäistä arvoaan, hän voi yrittää nostaa itseään:

alentamalla muita

saamalla reaktioita

tuntiessaan ylivoimaa

Tämä on surullinen mutta hyvin yleinen mekanismi.

6. Jatkuva stressi, uupumus tai omat ongelmat

Kun elämä on raskasta, jotkut purkavat paineen:

netissä

anonyymisti

heikommaksi koettuun kohteeseen

Se ei ole oikeutettua mutta se selittää ilmiön.

Jatkuu myöhemmin: 

Mukavaa päivää kaikille! :) Sofia

Vierailija
2580/2645 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olkii hauska ku kysyit tekoälyltä. Mie laitoin saman kysymyksen ja miun tekoäly vastas:

suomen kielellä vastaus, Miksi jotkut ihmiset kiusaavat tai trollaavat systemaattisesti?

Jotkut ihmiset kiusaavat tai trollaavat systemaattisesti, koska he haluavat saada huomiota, valtaa tai tuntea itsensä tärkeäksi muiden kustannuksella. Heillä voi olla myös omia ongelmia, kuten epävarmuutta tai huono itsetunto, joita he yrittävät peittää loukkaamalla muita. Lisäksi anonyymiys netissä helpottaa tällaista käytöstä, koska siitä ei usein seuraa välittömiä seurauksia.

En mie välitä oikeestaan keskustelupalstojen kiusaamisista. Lueskelen toisinaa muita tekstejä ja joissaki on tiukka kontrolli. Toisaalt on hyvä, ettei jouvvu kirjautummaan ja saap esittää omat asjat asiallisest.

Ois aika paljo tekemistä, mut en tiijjä mist alkaisin. Yritän tehhä yhen asjan loppuun ja sit alottaa toista. Tää on aikuisen ihmisen lapsekkuutta. Miust on tärkiää olla lapsekas ja hupsutteleva,  siten voip suhtautuu vakaviin asjoihe nii, ettei iha kokonaa murru taakan alle. 

Aurinko pilkistää, ihanaa.

T. Saiko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme