Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2645)

2601/2645 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvvee joulukuun kolomatta päivvee!

Ihmettelen välilä, miten mualiman onnellisimma kansan lapset ja nuoret pittää liäkitä, joko adhd:n tai masennuksen takkii. Pitäs miettii syytä, mistä tää johttuu. Oliha ennenkkii vilikkaita lapssii, yks meijännii lapsista oli kova riehumaan kerhossa. Siitä kun ohjjooja sano, ni minnuu itketti. Yks lapsista ol hiljanen, ni sekkää ei ollu hyvä. Siitäkkii tul sanomista ja tuas mie itkin. Sit tul kolomas laps, ni jo alako olla mallilaps kerhotätilöile. Tää laps ol sosiaaline, tul toimmee kaikkiin kansa, ol ilonen ja kaike lisäks hällä ol laaja sanavarasto. Täti sano, työ varmmaa ootta lukenu tälle lapsele paljo. No ei oltu luvettu sen enemppee ku toisilekkaa.

Liike on liäke ja liäke estää liikettä. Eile kahtelin adhd-testijä. Ja jalakojen heiluttaminennii ol sielä mainittu. Kysymyksettii ol laadittu hyvin tarkotushakusesti. Varmasti joku suapi appuu liäkkeistä. Mie vuan mietin sivuvaikutukssii ja koukkuun jiänttii. Jotkut liäkkeet vaikuttaa pittuuskasvvuunkkii. 

Mualimassa on liikkoo kaikkee ja ihmisen aivot tarvihttoo leppoo myös älylaitteista. Töissä ollessa ku kolome ihmistä kysy neuvoo yhtäaikkoo ja omat aivot ol  vielä tehtävässä, jota olin tekemässä ennen avunpyyntöjä, ni kyllä siinä tuntu välilä, ettei selevvii. Rauhhoo tarvittaa joka paikkaan. 

Tekoällyynkkii suhttavvun varrauksela.  Anttaaha se pitkkii vastaukssii noppeesti, mutta joku on sen älyn opettaja. Siinä on kuitennii myös jonniilaissii uhkkii.  Alakkaa kohta joka paikassa olla tekoäly mukana, eikä voi tiettee, missä omia tietoja jo viilettää. Uamula kysyin yhestä kuvasta, ni jo siinä näky oottamassa lapsenlapsen kuva, jonka otin aikasemmi ulkukona.  Poistin kuvat galleriasta, ni hävis sitte se lapsen kuva. Minnuu suorasttaa pelottaa tuo äly. Piäsin tai jouvvuin opettammaan tekoällyy töissä. Ei se kylläkkää oppina vielä kunnolla sinä aikana. Tarkkaan sai syynätä vielä töitä, jopa tarkemppaa,  ku ennen tekoälyn käyttöönottoo. 

Mie paikkasin hammasta seittemän kerttoo sen neljän viikon aikana, ku ootin hammasliäkärriin piässyy. Eka paikka kesti yl viikon. Sit se paikkaaine varmmaa kuivi, eikä ennee kestänä kunnola. Välilä vihlo hammasta vähäsen. 

Pyörräillä voip vieläkkii, vaikka ollaan jo joulukuussa. Tää ilahuttaa minnuu paljonnii. Joulluun on jo kyllästynä, vaikka ei oo vielä ies läheläkkää ite joulu. Joka paikassa purssuu tavarroo ja vieläpä erittäin värikkäästi. Ei varmala tarvita näitä kaikkii tavaroita iän kuun päivänä. Oi jospa ihmisillä ois järki tallella.

Verokorttikkii tul Omaverroon ja veroprosentti noussoo kahela ens vuona. Miten tässä nyt näin kävi, ku piti prosenti laskkee, ni nous. Ainii, sehä ollii tietennii vähä isommissa eläkkeissä, jossa verotus kevennöö. Minkäs tiet, pakko on verot makssoo, vaikka miten vähä jäis rahhoo. 

Päivänjatkot vuan kaikile!

Vierailija
2602/2645 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoota.

Vuapukka, hyvä ku otit esille tuon veroasian myös. Onko sulla tai teillä muilla puhelimesa Suomi.fi -sovellus, ja jos on, nii tuliko sulla siihe ilimotus verokirjeestä?

Meillon miehen kans puhelimesa se sovellus ja miehelle tuli siihe ilimotus, etton saapunut postia (toki hänen piti kirjautua sinne sivustolle, jotta selevis kirjeen lähettäjä verotoimistoksi), mutta mun puhelimesa ei tunnu tuo sovellus toimivan eikä oo ilimotuksia tullu. Oon päivittänykki sen sovelluksen ja myös kirajutunut siitä ulos ja pankkitunnuksilla takas sissään ja tarkistanu kaikki puhelimen asetukset, ettovat kunnosa eikä oo ees automaattinen virransäästö päällä, ku kai seki voi häiritä joskus, ettei joku viesti tuu perille. Ei kai auta ku ootella, tulleeko joskus seuraavasta viranomaiskirjeestä ilimotus puhelimmee.

Tää maalima on nykysellään aika hurja paikka kaikenikäsille. Toki jos on palijo rahhaa, on elämäki helepompaa nui usseimmite, ellei terveys pahasti petä.

Aika monesti sait hammastasi paikata, voi hyvän tähen. Oisit päässy helepommalla, jos oisit menny yksityiselle. Mahottoma pitkät on jonotusajat julukiselle.

Kiva, ettoot päässy pyöräileen. Meillon tiet osin vielä jäisiä, vaikka tännäänki oli +5 lämmintä. Varovasti piti käyä postilaatikollaki.

Tulipa maalimaan mikä tahasa uus keksintö, nii kyllähä joittenki ihimisten toiminta tuo sen huonotki puolet essiin ja nii on varmaan tekoälynki suhteen, vaikka siiton onneksi palijo apua ja iluaki.

Mukavaa illanjatkua kaikille! :) Sofia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2603/2645 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa kaikille!

Olette taas kirjoitelleet mielenkiintoisista asioista. Niitä olen mietiskellyt tupani hiljaisuudessa. Kaikenlaista pyörii päässä omista jutuista maailmanpolitiikkaan asti. Edelliset eivät niinkään vaivaa, mutta jälkimmäiset kyllä. Pentulive lohdutti viime syksynä ja nytkin. En jaksa enkä halua avautua, koska en mahda mitään kaikelle epäoikeudenmukaisuudelle mikä ahdistaa mieltäni. Olen harjoittanut uutisväistelyä, jota monet vääryyksistä ahdistuneet harrastavat.  Sanan opin jostakin podcastista. Niitä seuraan päivittäin. Väistelystä seuraa uutispimento. Naapurin emäntä kysyi, mitä ajattelen suunnitellusta sähkönsiirron tehomaksusta. En ollut kuullut koko asiasta. 

Tästä aasinsilta verotietoihin. Puhelimeen kilahti viime viikon lopulla ilmoitus, että verokortti ja verotussuunnitelma on luettavissa suomi.fissä. Eli kyllä sieltä ilmoitellaan. Kirjauduin palveluun vasta äskettäin. Mikä  vahvan tunnistautumisen tapa olisi näppärin? Käytän pankkitunnuksia, olen käyttänyt niitä kohta neljännesvuosisadan. Oppisiko  vanha koira uusia temppuja? En oikein uskalla heittäytyä pelkän puhelimen varaan, sehän pienenä kapineena saattaa kadota, voidaan varastaa, voi mennä rikki ja mitä kaikkea muuta ongelmaa ihmisillä onkaan puhelimen kanssa ollut. 

Luin tutkimuksesta, jonka mukaan kivun tuntemukset vähenevät, kun kipupotilaalle näytetään videoita järviluonnosta. Heh heh, minunhan pitäisi olla täysin kivuton, koska voin katsella ikkunasta järveä ja jopa mennä ulos rannalle. Yleensä luonnossa liikkumisen pitäisi merkittävästi parantaa hyvinvointia.

Minulla on runouden korvamatoja! Eräänä synkkänä päivänä katsoin mustalle järvelle ja muistelin Otto Mannisen runoa Hilaisuus.

"Hiljaisuus minun himoni, 

haikeus minun haluni,

ilta tumma tuttavani,

ystäväni yö sanaton."

Tulikohan liian pitkä vuodatus  pitkästä aikaa tosin. Hyvää yötä Miinalasta!

Vierailija
2604/2645 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin kiitos Miina, kun kävit kirjoittamassa. Sydämeni läikähti ilosta. Palailen myöhemmin. :) Sofia

Vierailija
2605/2645 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä mukavii tarinoit. Hauska tuo tekoäly aiheen, jakkaa kovast mielipitteit. Mie pahast pelkään, mitä pahhaa sen kans voip tehhä. En niinkää muista aatella hyötypuolia. Kaikenlaist krumeluuria viel ehtiit tulla, jos vanhaks ellää.

Mieki ihmettelin, et jollai pienemmil eläkkeil vero% nousoo, silläkö sitä kuuluisaa ostovoimaa lisättää? Kummallista veivausta myös noihe tukien kanssa on. Se ainakkii työllistää, ko niit muutellaa. Säästöjä valtiol ei tunnu kertyvän, vaik mitä kivvii kääntävät. Ja tuo tuki yksityisille lääkärasemille ihmetyttää, oisvat antaneet ne rahat hyvinvointialueille lääkärlöihe palkkaamissee! Nyt niist irtisanottaa satoja ja satoha ihmissii. Ei sitä voi tavan ihminen käsittää. Saas nähhä, mikä sotku viel Kelan asjoist tullee... ei paljo jaksa ennää 'Maailmanpolitiikan arkipäivää' kuuella, sottii, tulleja, kriisiä, luonnonmullistuksii. Hulluks on maailmanmeno ment.

Pahottelen, ko nii murheellissii kirjotan. Nää vaa ol nyt miele pääl. Itellä on asjat hyvi, mietin vaa noit nuorii ja lapsii. Tuntuu heil olevan olo vähä heitteil, jollain ainaki. Puuttuu usko tulevaan.

Lähen koht kauppaa, kahvi on tarjouksess ja koitan keksii jottai ruokaideaa Itsenäisyyspäiväks. Suunnitelma on katsoo Katri-Helenan konsertti ja Juhlat sit illall. Tuntematon jää tänä vuonn vällii. 

Mukavaa, joskin hämärrää päivää. Poltettaa kynttilöit ja ulkovaloi, kolme viikkoo, ni valostuu taas. Sitä kohti, joulun tunnelmiA

2606/2645 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvvee huommenta,

miule tul sähköposttiin viesti Suomi.fi:stä, jossa luki, Huomioitavaa OmaVerossa. Siitä sit mänin kahtomaan, mitä pittää huomioijja. Huvittavalta vähä vaikuttaa tuokkii. Tulis vuan kirjjeenä tuokkii, ni ei tarvviis monesta kohttoo katella. Van paperrii pitännöö siästtee, ni kaikki on vuan verkossa. 

Sitäkkii oon miettänä monesti, miten kävis, jos intenetti ei toimis. Kaikki vuan oltas huul pyörreenä ja mietittäs mitä nyt tehhään. Joskus ku töissä ol joittai häiriöitä yhteykssiin kansa, ni kylläpä loppu työnteko melekkein kokonnaan. Ollaan jo liijjannii riippuvaissii rengistä tässäkkii kohin. Uusia renkijä vaan on tulossa koko ajan. Sit ku tarvittaa niitä datakeskukssii, joile pittää anttoo etuja, ni sitte maksettaan sähköstä kovasti. Tullookohan suomalaisile ies mittää työpaikkojakkaa noihen kautta. Pikkusen eppäilen. 

Ei se hamppaan paikkoominen mitenkkää vaikkeeta ollu, mutta se paikka-aine ei vuan pysynä ennee kunnola. Mie käytän tätä julukista sen takkii, ku kerra vielä sinne piässöö, eikä tuo hammaskipu ollu mittää pahhoo. Pahemppiikkii kipuja on ollu joskus hamppaissa ja sillo onnii piässy samana päivänä päivystykssee.

Lehessä ol tuas lista, ketkä suapi kunniamerkkijä. No jokuha se niitä näile henkilöile esittää ja kaiketi ovat merkkisä ansainneet jollai ansioila. Tuas huvittaa, ku mietin joittai ansijoita, millä ehken on merkki tullu. Miulakkii on pari merkkii kuapissa, jotka sain ku olin tarppeeks pitkkään töissä. 

Miula on mobiilivarmenne, jolla mään kaikkiin muihin palaveluihi paitsi pankkiin. Tuo varmenne on miusta iha hyvä, paitsi tietennii, jos puhelin hävivvää, ni sit ei piäse sillä. 

Mukavvoo päivvee!

Vierailija
2607/2645 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoota

Miina, et sinä tosiaankaa liian pitkästi kirjottanu, päinvastoin. Kiitos myös runosta. Siitä tuli yksinäinen olo jotenki, muttei pahalla tavalla.

Itekki yritän välillä jättä uutiset välliin, ku ainaha niistä tullee paha mieli ja voimaton olo, ku tietää, ettei voi mitenkää olla avuksi omalla panoksellaan, jotta maalima menis rauhallisempaan ja oikeuvenmukasempaan suuntaa, mutta voi olla ystävällinen ihimissuhteisa livenä ja netisä. Seki on hyvä ja tärkiä asia.

Kiva, että myös sulla toimii se Suomi.fi -sovellus. Pankkitunnuksia minäki käytän ja vieläpä tunnuslukulistoilla. Piilosa ovat kaikki mun pankkijutut lukkojen takana. Ei oo ees tarkotusta ottaa niitä puhelimmee. Siitä tulis vaa stressi.

Meijän toiveena ois metsäne tontti järven rannalla. Oon ilone, että sullon järvi lähellä. Käytkö sielä talavella hiihtämäsä, jos se jäätyy tarpeeksi?

Ilimeisen hyvin kestät yksinolua. Ite en kestä. Tosin en kaipaa palijo ihimisiä lähelleni, ku sattunaisesti lapseni ja heiän perheesä. Ja välillä on ihana tavata ystäviä yks kerrallaan. Puhelimesa toki viikottain päläpätän jonku ystävän tai sukulaisen kans.

En nyt jaksa kirjottaa enempää. OnneksiA ja Vuapukka jo kirjottivatki. Tännää siivosin ja luutusin lattiat. Nyt on aika uupunu olo.

Lepposaa iltaa kaikille! :) Sofia 

Vierailija
2608/2645 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikainen myöhäisillan tervehdys

Sofia,

Tietenkin luen kaikki muistiinpanot. Aloitin eilen. Siinä tulikin eteen uusia asioita ja paljon mielenkiintoista. Päiväkirjat eivät olekaan ainoat tallenteet. Kerron myöhemmin paremmalla ajalla.

Itsenäisyyspäivän kynttilät meinasivat olla hakusessa. Ne oli myyty melkein loppuun lähikauppakeskuksessa. Sentään saatiin. Johtuneeko maailman tilanteesta, että isänmaallisuus olisi nyt arvossaan? Koko päivän ovat hävittäjät huristelleet taivaalla vähänväliä. Lienevätkö jotkin harjoitukset menossa?

Pärjäillään!

T. Tilo

Vierailija
2609/2645 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskipäivää

Kiitos Tilo, mukava tietää joskus tuosta aiheesta lisää. Itselleni on käynyt niin, etten raskinutkaan tuhota päiväkirjojani sen jälkeen, kun olin ne lukenut. Sen ison määrän päiväkirjoja tuhosin silloin aiemmin, kun jätin ne lukematta/tarkistamatta. Olisi ehdottomasti kannattanut lukea ne ensin ja ottaa vaikka talteen muutamia tärkeimpiä sivuja. 

Katsoin kerran dokumentin, kun vanhuksille annettiin robotti-pehmoeläimiä. Niiden silittäminen ja niiden kanssa kommunikoiminen oli parantanut huomattavasti vanhusten elämänlaatua. Mielenkiintoista on nähdä, jos elinpäiviä riittää, kuinka aidon näköisiä ja oloisia robotti-lemmikkejä, -kissoja ja -koiria esimerkiksi tulee markkinoille. Biltemassa on myytävänä tuollainen, ei niin aidon oloinen koira. :) Monille eläimille allergisille lapsille ja vanhuksille ja kenelle vaan olisi ihana saada aidon oloinen lemmikki, jota ei tarvitse kuitenkaan käyttää ulkona, jos siihen ei ole voimia. Myös ruoka- ja eläinlääkärikulut jäävät pois. :)

https://www.biltema.fi/vapaa-aika/leikkiminen/sisaleikit/elainlelut/rob…

Vielä on uupunut olo. Tänään aion ottaa rennosti. Hurja tiski tosin odottaa, kun tiskikone on puhtaita täynnä, niin eilisen päivän ruoanlaiton ym. astiat ja kattilat ovat altaassa ja sen vierustalla. Kohta lähden niiden kimppuun. Ensin teen kanasalaatin.

Iloa päiväänne! :) Sofia

Vierailija
2610/2645 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.s-kaupat.fi/tuote/house-itsenaisyyspaivan-led-kynttila-2-kp…

Nuo kynttilät unohtuivat. Ovat turvallinen ja pitkäikäinen valinta. :) Sofia

Vierailija
2611/2645 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiriköity ketju ol lukittu, hyvä nii. En vaa ymmärrä ilkeileviä ketjuiss, eihä siel oo pakko olla, miks pittää häiriköijä? Jos toisil on mukavvaa keskustelluu, miks pittää sohia ja solvata?

No, tännää yks auto tul katsastettuu. Kaupoill käytii ja jus laittelin ulkolyhtyihi tullii. Naapur ajo ohi ja vilkuttel. Mukava päivä on olt. Joulutorttui ostettii iltakaffel.

Mukavvaa Itsenäisyyspäivää kaikill

Aippa

Vierailija
2612/2645 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännää oltii toises suunnassa kaupoilla. Ol rauhallisempaa, eikä tarvint ollenkaa seistä jonossa. Eile kauhistelin, ku jonotettii autolla ja yhtä kaasua ja jarrua monta kilometrii. Auton mittar näytti, et tiisseliä kulluu tuos nykivässä ajossa ain 40 l/h, nii se ol, mut sit heti tasottuu, ku pääsen vaihtamaa isommalle. Tätä kestää yks 15 minuuttii yhtee suuntaan. Tännää ol oikei hyvä ajjaa ja ostin kukkakaupast joulutähtiä. Kaks issoo punasta, perinteinen ihana joulun väri. Kaks kerman valkoista ol jo ostettu. Sit lisäks kolme oranssii vivahtavvaa. Nyt on joulukukat hankittu.

Mite se on Tilo, jos kuusi on samassa tilassa ja antaa ommii eteerisii tuoksuja, ni kuolooks joulutähet siihe tuoksuu? Jos pitäis laittaa muuvalle kauniit joulutähet?

Joskus tuntuu raskaalta jos ajattelloo maaliman tapahtummii. Lisäks kärsivii ihmisii, jotka eivät itse aiheuta kärsimyksii itselleen eikä muille. Ois paremp sulkee mahollisimman tarkkaa pahat ja raskaat asjat ajatuksista. Voimii tarvitaa viel täst etteepäi myös. Vaa mite se nii helpost käis. Metsä antaa voimia.

Mä metsän vihreen helmassa nyt kuljen aatteissain,

ja Luojan henki ilmassa käy yli maisemain.

Puut seisoo vakaina ja kultaloistehin,

on juur kuin huokuis hartautta

he povin hehkuvin.

Sit viel muutama mietelause:

Nuorempana minä pystyin muistamaan mitä hyvänsä, oli se tapahtunut tai ei. - Mark Twain

Sen minkä kuulet, unohdat pian. Sen minkä näet, muistat vähän kauemmin. Se, minkä koet kulkee aina mukanasi. - Flania

Jo nuorena minä olin hajamielinen, unohtelin asioita eikä se vaivannut minua yhtään. Päinvastoin. Moni huoli putosi pois päiväjärjestyksestä ja mieli keveni. Myös nykyään minä unohdan asioita, myönnän sen. Mutta yhä muistan, että unohdan. - Eeva Kilpi

Nii se on, et tuntuu tutulta tuo hajamielisyys. Jospa se on sitä yhä.

Oikei hyvvää Itsenäisyyspäivää.

T. Saiko

Vierailija
2613/2645 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohin, oikeestaa pit sannoo et, laitetaa arvot kunniaan.

Toivotan perinteistä Itsenäisyyspäivää!

T. Saiko

Vierailija
2614/2645 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiriköity ketju ol lukittu, hyvä nii. En vaa ymmärrä ilkeileviä ketjuiss, eihä siel oo pakko olla, miks pittää häiriköijä? Jos toisil on mukavvaa keskustelluu, miks pittää sohia ja solvata?

No, tännää yks auto tul katsastettuu. Kaupoill käytii ja jus laittelin ulkolyhtyihi tullii. Naapur ajo ohi ja vilkuttel. Mukava päivä on olt. Joulutorttui ostettii iltakaffel.

Mukavvaa Itsenäisyyspäivää kaikill

Aippa

Usein, syvältä sisimmästään kiusaajat ovat:

haavoittuneita

pelokkaita

epävarmoja

erittäin yksinäisiä

tunnistamattomien traumojen kantajia

Heidän toimintansa on kompensaatiota, ei todellista voimaa. Jo se, että he tunnistavat, millaisista omista sisäisistä syistään he kiusaavat, saattaa viedä heidät tervehtymisen ja terveemmän käyttäytymisen tielle.

Vierailija
2615/2645 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi

Kiusaajat ja häiriköijät ei opi !

Vierailija
2616/2645 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantai-iltaa

Saiko,

Oikeassa olet, kun epäilet, ettei joulutähti tykkää kuusesta. Kuusi erittää etyleeniä ja jos kasvit ovat lähekkäin, joulutähti voi tiputtaa lehtensä. Ei kai se ihan kuole, mutta ei paljon puutu. Toinen juttu on lämpötila. Joulutähti on vedolle ja viileälle arka toisin kuin kuusi. Mutta harvalla kai niitä ihanneolosuhteita joka lajille on.

Muuten, en ole viheralan asiantuntija, mutta aika monta kasvia olen kokeillut ja niistä kokemuksista kerron, jos joku sattuu kysymään.

Jouluruususta varoituksen sana.  Kerrostalon kuivassa ilmassa siihen tulee herkästi kirvoja. Kerran minulla tuli. Sattui lauha talvi. Vietiin silloiseen kesäpaikkaan. Istutettiin maahan ja se kukki vuosikaudet. Ties vaikka olisi vieläkin hengissä, jos nykyinen omistaja ei ole sitä tuhonnut.

Sumuinen ja hämärä päivä oli, mutta tyyntä. Olin tyttären kanssa metsäkävelyllä ja nähtiin kahden käpytikan tappelu. Ensin kuului, kun toinen hakkasi vimmatusti ja toinen äänteli hermostuneesti. Tytär sanoi, että niillä on ihan selvästi reviiririita. Vähän ajan kuluttua nähtiin, kun linnut kävivät toistensa kimppuun  koivussa, joten näimme ne hyvin. Toinen pakeni ja hetken perästä toinen lintu seurasi sitä. Enempää ei nähty.

Onhan noita linturiitoja ennenkin nähty, mutta ei koskaan tikkojen kesken.

Nyt hyv' yötä kaikille!

T. Tilo

Vierailija
2617/2645 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää itsenäisyyspäivää kaikille! :) Sofia

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiZ4PeD96QJ-8…

Vierailija
2618/2645 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno kuva Sofialta. Iha kaunein mitä oon nähnt.

Linnan kättelyn katselin, olliit onneks juhlallisest pukeutuneita. Mikälie naine ei antant kättä presidentille, en sellasta hyväksy. En sen  yhen arabin kohalla myöskää, ku ei presidentin rouvvaa kätelt. Nii se on, et olkoot omas maassaan mite käyttäytyvvii tahhaa, mut diplomaatin kuuluu toimii sen maan tavalla. Näi se miusta on. No ei tuo nyt maaliman tapahtummii vaikuttant.

Kauneinta olliit vanhemmalle väelle järjestetyt juhlat. Hyö ossaavat arvostaa itsenäisyyttä - mie tietyst myös. Siin laulo nuor poika nii mahottoma kauniilla äänellä. Ai nii, kuuntelin oman kirjan kanssa Tuntemattoman sotilaan luentaa.

Katsoin Katrihelenan konsertin ja miulle nii kyyneleet tulliit silmiin iha jatkuvast. Häne aikanaa ol kauniit ja koskettavat sanat lauluissa. Mite hää jaksokii nii kauvva yhtäkyytii essiintyy.

Tilolle suuret kiitokset Joulutähtien hoito-ohjeesta. Kyselin toisella palstalla siihe aikaa, ku siulla ol toine nim, appuu erilaisii kukkien kasvatustoimiin. Nii se on, et kasvatusohjeet on kukillekkii tärkeitä.

Ei pitänt koko päivän ohjelmaa kertoo, mut nii täs käi. Siivosin kuitekii koko rappukerrokset ja kellarii saakka ja miulle tuli nii hyvä ja helpottunt olo. Iha ku tuo työ ois vappauttant tillaa uusille asioille.

T. Saiko

Vierailija
2619/2645 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa

Kiitos Saiko. Itsenäisyyspäivä -kuvissa ei ole kovin paljon valikoimaa, eli kuvia on paljon, mutta ne ovat hyvin samankaltaisia. Kiva, että löysin kuvan, josta sinäkin pidit.

En ole vielä katsonut Katri Helenan konserttia. Katson sen ehkä huomenna. Hän on ollut onnekas, kun on saanut tehdä noin pitkän uran työssä, josta on tykännyt. Oli hieno kunnianosoitus, että Katri Helena sai aloittaa linnanjuhlien kättelyt. Hän on kai toinen nainen, joka on aloittanut kättelyt, eli aina lähes miehet ovat olleet ensin kättelemässä. Aika erikoista. :)

Minustakin se vanhemman väen juhla oli ihana. Ja oli hyvä ajatus, että he käyvät juhlimassa rauhassa eri päivänä ja presidenttiparilla on enemmän aikaa jutella heidän kanssaan. Ihania olivat myös ne laulut, ja niin taitavia laulajia, myös se nuori poika. 

Olihan se kättelemättömyys vähän outo juttu, kun jotenkin sitä toivoo, että maassa maan tavalla voisi toimia, mutta toisaalta, jos se on heille niin valtavan tärkeää, ettei kättele vastakkaista sukupuolta, niin kai meidän suomalaistenkin on sitten kunnioitettava sitä. Uskon, että presidentti Stubb on niin paljon maailmaa kiertänyt, että hän on aika suvaitsevainen eikä varmaankaan tuosta loukkaantunut. Suosittelisin juhliin kaikille kättelemättömyyttä ja käsien yhteen liittämistä rintakehän eteen tai painamista ihoon sydämen päälle ja pientä nyökkäystä, niin eipähän pöpöt leviäisi. :) Tosin suomalaislle tuntuu olevan tärkeää tuo kätteleminen, joten tuskinpa tuo toteutuu.

Oletpa Saiko ollut reipas, kun olet koko rappukäytävän kellariin asti siivonnut. Olen minäkin jotain touhuillut ja askelia on tullut reilut 3800. 

Toivottelenpa kaikille mukavaa iltaa. :) Sofia

https://www.hyvantuulenpuoti.fi/images/products_webp/Postikortti_Roosa_…

Vierailija
2620/2645 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskamato on iskent. Löhhöön vaa, kirjotin joulukirjeen siskolle kortin mukkaa. Laitan ne postiin tällä viikol, ehtiip ajoissa perille. Nyt on kivvaa aikaa sit hipsutella postilaatikoll vaik joka päivä. Joululahjat oon hommant jo ja ruokalista on vihoin löyksiss. Kaik alkaa olla valmist. Viel pittää ulkolyhtylöihe kynttilöit käyä ostamass. Ja ulkotullii. Nyt on nii valkia maa, saas nähä: vihriä vai valkia joulu tullee.

Myöki katottii Linnan juhlat. Mieki tykkäsin kans erityisest veteraanien ossuuest. Mite ne onki nii tyytyväise, hyväntuulise olossii. Ol tosi liikuttavvaa.

Lippu liehuu tännäänki. Juhlavan näköstä. Ratiost tul jo jokunen joululaulu, onpa rattosaa.

Mukavaa maanantait

Aippa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan