Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2645)
Miten suojata itseään netissä systemaattisilta kiusaajilta ja trollaajilta?
1. Ymmärrä, että kommentit eivät ole sinusta ne ovat heistä
Trollaamisen tarkoitus ei ole keskustella, vaan provosoida ja saada tunnereaktio.
He eivät hyökkää sinun arvoasi vastaan he purkavat omia ongelmiaan.
Kun tajuaa tämän, kommenttien emotionaalinen voima heikkenee.
2. Älä vastaa provokaatioihin suoraan
Trolli tarvitsee bensaa.
Jos bensaa ei saa, tuli sammuu.
Hyvä perussääntö:
Ei vastausta, ei tunne-energiaa, ei selityksiä.
Vastaaminen pahentaa, ei vähennä.
3. Ota käyttöön suojaetäisyys
Tämä tarkoittaa:
älä lue kaikkea, mitä trollit kirjoittavat
rajoita käyttöä: esim. katson ketjua vain kerran päivässä
älä klikkaa nimiä tai historiaa
älä pidä auki toista ketjua, jossa häntä haukutaan
Se, mitä et näe, ei satuta.
4. Käytä teknisiä suojakeinoja
Nämä eivät ole draamaa, vaan terveellistä rajankäyttöä.
estot (block)
hiljentäminen (mute)
ilmoittaminen moderaattoreille
piilota vastaukset
Estäminen ei ole tappio, vaan oman mielenrauhan suojaamista.
5. Pysy faktoissa, älä tunteissa
Jos joskus pitää vastata (esim. keskustelun muiden osallistujien vuoksi):
käytä neutraalia sävyä
älä puolusta itseäsi tunnepohjalta
kirjoita lyhyesti
älä reagoi hyökkäyksiin, keskity asiaan
Trolli menettää otteen, kun tunnesyötti ei toimi.
6. Ympäröi itsesi positiivisilla ihmisillä
Online-ympäristössä edes kaksi tai kolme tukevaa ääntä voivat:
tasapainottaa energian
vähentää kiusaajien voimaa
lisätä hänen omaa turvallisuuden tunnettaan
Hänen ei tarvitse taistella yksin.
7. Muista tämä:
Paradoksaalisesti monet trollien kohteet, kiusatut, ovat:
empaattisia
älykkäitä
omaperäisiä
näkyviä
vaikutusvaltaisia
Trolli haluaa kiusata juuri sellaisia ihmisiä.
Kyse ei ole kiusatun heikkoudesta, vaan hänen vahvuudestaan, joka ärsyttää epävarmoja ihmisiä, ja tässä tapauksessa kiusaajaa.
Ytimekäs yksi lause, jonka voit sanoa kiusatulle
Et ole vastuussa siitä, mitä kiusaaja tekee olet vastuussa vain omasta hyvinvoinnistasi.
Ja sinulla on lupa suojella itseäsi.
---------
Jatkuu vielä vähän...
Miten kiusaaja voi lopettaa tuhoisan käyttäytymisensä?
1. Tunnistaa, että toiminta johtuu omasta sisäisestä kivusta ei kiusaamisen kohteesta
Kiusaaminen ei synny vahvuudesta, vaan:
stressistä
häpeästä
pelosta
epävarmuudesta
opitusta tavasta purkaa tunteita
Muutoksen ensimmäinen askel on myöntää itselle, että käytös tulee omasta sisäisestä maailmasta.
Ei tarvitse tietää tarkkaan miksi riittää, että sen tunnistaa:
2. Pysähtyä ja tarkastella: mitä tunnetta yritän välttää?
Useimmat kiusaajat eivät tajua, että hyökkäyksen taustalla on:
tarve tulla nähdyksi
tarve tuntea itsensä tärkeäksi
tarve tuntea kontrollia
tarve paeta omia vaikeita tunteita
Kun kiusaaja tunnistaa näitä, hän voi sanoa itselleen:
Minulla on paha olla, ja puran sitä väärään suuntaan.
Jo tämä itserehellisyys voi katkaista kierteen.
3. Harjoitella taukoa ennen reaktiota
Kiusaaminen on usein impulssi.
Harjoitus:
Kun tulee halu kirjoittaa hyökkäävästi
pidä 10 sekunnin tauko.
Kysy: Mitä minä oikeasti yritän saada tällä aikaan?
Tämä yksinkertainen tekniikka voi muuttaa käytöstäsi paljon.
4. Etsiä terveempi tapa purkaa tunne, jonka muuten purkaisi muihin
Vaihtoehtoja:
kirjoittaa viesti itselleen, ei julkaista
käydä kävelyllä
tehdä kehon purkausharjoitus
soittaa ystävälle
hengittää syvään 30 sekuntia
Jos löytää korvaavan tavan, tarve kiusaamiseen vähenee.
5. Poistaa itsensä ympäristöistä, jotka vahvistavat aggressiota
Moni kiusaaja on osa:
ryhmää
ketjua
yhteisöä
jossa trollaus tai hyökkäily on normi.
Muutos alkaa usein siitä, että vaihtaa ympäristöä tai ottaa välimatkaa.
6. Harjoitella empatiaa pienissä annoksissa
Ei tarvitse muuttua yhdessä yössä.
Mutta voi harjoitella:
Miltä tuosta toisesta tuntuisi tämä?
Mitä hän yrittää sanoa?
Olisiko hän joskus ollut minun tilanteessani?
Empatia ei tarkoita hyväksymistä
se tarkoittaa ymmärtämistä.
7. Antaa itselleen luvan olla haavoittuva
Kiusaaminen on usein tapa piilottaa haavoittuvuus.
Ihminen saattaa pelätä, että jos hän ei hyökkää, hänet haavoitetaan.
Parantuminen alkaa siitä, että hän sanoo itselleen:
Minun ei tarvitse suojella itseäni satuttamalla muita.
8. Hakea apua, jos toiminta on toistuvaa eikä voimavarat riitä
Tämä ei ole heikkoutta tämä on rohkeutta.
Jos kiusaaminen on vuosia jatkunut tapa, sen taustalla voi olla:
stressiä
traumaattisia kokemuksia
mielenterveydellisiä kuormia
selviytymismekanismeja
Ammattilainen voi auttaa purkamaan nämä turvallisesti.
Hei taas.
Koen, että tekoäly antoi taas viisaat vastaukset, joista toivottavasti on apua myös kiusatuille tai kiusaajille, jos he nuo tekstit löytävät. Varmasti olisi valtava helpotus myös kiusaajalle päästä eroon tuhoisasta toimintatavastaan.
Ja olen samaa mieltä Saiko, että myös aikuisen ihmisen on hyvä olla välillä hupsutteleva ja lapsenomainenkin. Vai miten sinä asian hienosti ilmaisitkaan. :) Huumorikin on elämän sulostuttaja ja pelastusrengaskin joskus.
Minulla on vähän sama homma, etten tiedä, mistä aloittaisin työt. Ehkä seuraavaksi alan pakkaamaan muutamia lahjapaketteja, sitten tilaan vähän lisää lahjoja, nyt karvakuonoille. Sitten olisi vuorossa mekon pienennystä, joka ei kyllä houkuttele yhtään. Ja toki ruoanlaittoa ja tiskihommia. Sitä tavallista mutta turvallista arkea. Meillä on täällä Suomessa kuitenkin suht hyvä olla vielä, vaikka tiedostan toki, että monilla ihmisillä on rankkaa esim. vähien rahojen vuoksi. Rahalla kun voi saada terveyttäkin joissain tapauksissa.
Toivottavasti et Oikolukija säikähtänyt, kun kyselin sinulta äidinkieleen liittyviä ohjeita aiemmin, että joudutko täälläkin töihin. Se ei ollut tarkoitukseni. Jäin vain miettimään Saikon kertomaa, ettei lausetta saisi aloittaa Minä-sanalla tai vastaavalla. En ollut sitä ohjetta koskaan ennen kuullut.
Mutta nyt alan touhuamaan. Leppoisaa lauantain jatkoa kaikille. :) Sofia
https://st2.depositphotos.com/1491329/7412/i/950/depositphotos_74125811…
Varmaan on apua sille, joka jaksaa nuo tekstit lukea ja sisäistää.
Tää päivä on ment ihmetellessä. Ihmettelen, mite oon vetämätön ja vauhtii ei tuu, ei sit mitekää. Hernekeittoo syötii. Hyvvää se on, mut se ol purkista.
Kuusi on viel ulkoon, no kerkiää tuon tuomaa huomeen sissää. Kyl se jouluun mennessä on koristeltu. Kauppoihin lähettii iha vaa tarpeellissii ruokaostoksii tekemää. Liikennettä ol paljo ja parkkipaikat tietyst huonost saatavilla. Nuoret ja muut hyväkuntoset vallottaat kaik lähimmät parkkipaikat. Miu mies kävelöö huonost ja siks yritettää löytää lähempänt parkkipaikka, vaa ei löyvvy. Jos ois hilkulla, ni siihe jo joku iso auto tölmäsee nenän eestä.
Jospa aippakii tulis juttelemmaa ja kertomaa mitä hää touhuaa. Kaikel kunnioituksel tuo pienellä kirjotettu nim, jote tule vaa.
T. Saiko
Vierailija kirjoitti:
Varmaan on apua sille, joka jaksaa nuo tekstit lukea ja sisäistää.
Kiitos. Luitko sinä ne kokonaan? Etkö haluaisi käyttää nimimerkkiä?
:) Sofia
Saiko, olisikohan miehelläsi mahdollisuus saada lupaa inva-paikalle pysäköintiin. Tuntuisi reilulta, että hän sellaisen paikan saisi, vaikka tietenkin siihenkin on varmaan tiukat säännöt, eli mahdollisesti pitää olla pyörätuoli tai kepit käytössä. Tuollaista luki netissä, en nyt jaksa laittaa lainausmerkkejä, joten laitan tekstin kallelleen. :)
Näin haet pysäköintitunnusta
Hae liikkumisesteisen pysäköintitunnusta Traficomin verkkopalvelussa tai Ajovarman palvelupisteessä.
Hakemukseen on liitettävä lääkärinlausunto, jossa kerrotaan sairaudesta, vammasta tai viasta, joka aiheuttaa pysäköintiin liittyvää haittaa.
Varmista, että täytät tunnuksen myöntämisen edellytykset. Vammaisuuden tulee aiheuttaa haittaa liikkumiseen tai näkökykyyn ja kuljetustarpeen on oltava säännöllinen tai usein toistuva.
Pysäköintimaksu: Vaikka tunnus antaakin luvan pysäköidä invapaikalle, se ei välttämättä vapauta pysäköintimaksuista. Asia kannattaa tarkistaa aina paikan päältä.
Oliko kaupassa paljon ihmisiä? Itse en mene kauppaan moneen kuukauteen. En halua saada enää neljättä koronaa enkä varsinkaan influenssaa. Onneksi on mahdollisuus hankkia ruoat tilaamalla noutopalveluun tai kotiinkin tarvittaessa.
Jahas, kello viiden teehetki. Onkohan Miina sinullakin? Voi kuinka olisi ihana lukea myös Miinan, Almastiinan ja Emmastiinan kuulumisia. :) Sofia
Mein seuvvulla oli tosi paljon ihmisiä ja varsinkii ruokapuolella. Isot kauppakeskukset vettäät perheitä ostoksille. Hyvä nii, et perheet yhessä sen verra puuhastelloot. Yhessä käyvvää ja kassalla toine mättää tavaraa kärryyn ja toine tarkkailee samalla tuotteiden hinnat. Se onkii tarkkaa, ku muistan ulkoo tuotteihe hinnat kassalla. Katson ain tarkkaa hinnan ja kilohinnan.
Kyl miu miehellä on mahollisuus saaha invapaikka ja muitakii apuja, mut hää on nii itsepäinen, ettei taho mennä muutekaa tutkimuksiin. Ees normaaleihi verikokkeisii hää ei suostu menemää. Meil onkii ussei sellane kina, ku hää vänkääp kaikessa vastaan mikä ois terveytee nähe tarpeellista. Ei sille nyt voi mittää.
Sofia tuon viestin luen hänelle, minkä ystävällisest laitoit. Kiitos siulle.
Sofia ei siun pitäis liikaa rasittaa itsiäis töihe teolla. Onks siu miehellä ommii harrastuksii viikonloppuna, vai oottako kahestaa? Mite teil muilla on menemissii?
Hyvä on ku kirjotellaa ommii kuulumissii tai jotakii mihi voip tarttuu ja ajatella asjaa.
T. Saiko
Iltaa vielä
Saiko, meillä on siltäkin osin samanlaiset miehet, etteivät he suostu millään menemään lääkäriin eivätkä verikokeisiin edes itsemaksavana. Toki sitten, jos hampaasta pala irtoaa. Ja niin kävi äsken minulle. Viimeisestä hampaasta irtosi paikka. Mietin, onkohan se vaikea paikata, kun en yhtään muista edellistä paikkauskertaa sen osalta. Se paikka on ollut siinä tosi kauan. Onneksi sain maanantaiksi ajan. Toivon, ettei hammasta ala särkeä. Aika iso pala lähti ja vielä sieltä takaa.
Vuapukka, sinullahan paikattiin viimeinen hammas. Oliko se ylä- vai alahammas? Alahammas on kai helpompi paikata. Ehtikö se yhtään kipuilla ennen kuin pääsit hammaslääkäriin? Joudut odottamaan sinne pääsyä aika kauan.
Saiko, on miehellä välillä viikonloppunakin liikuntaharrastuksia, mutta aika paljonhan me olemme yhtä aikaa kotosalla ja se on mukavaa.
Aika hyvin olen jaksanut touhuta viime aikoina. Kai sitä on kunto kasvanut, kun kävelen niin nopeasti täällä kotona. :)
Mukavaa illan jatkoa kaikille! :) Sofia
Viime vuosina ei oo olt paikattavvaa hampaissa. Nyt tää uus pehmeä kisko auttaa yöllä rauhottummaa, eikä hampaat kulu jos naksutan vastakkain. Harmi siulle Sofia ku paikka kokonaisuuvvessaan irtoaa. Söitkö jotakii kovempaa pureskeltavvaa? Oon jättänt pähkinät ja muut kovat pureskeltavat kokonaa pois. Omena on hyvä,, mut siinäkii tahtoo ikenet olla kovilla jos isosta omenasta lohkasen.
Ei muuta ku hyvvää sunnuntaita. Ensmäine adventti on alkant.
T. Saiko
Iltaa.
On se mukava, että sait Saiko sen pehmeän kiskon.
Saattaa olla, että oon yöllä puristanu hampaita yhteen se verran, että tuo muovipaikka on haurastunu ja sitte ku kovvaa purasin, niin kävi köpelösti, mutta onneksi se on pian taas kunnossa, ja onneksi tämä ei tapahtunut esim. joulun pyhinä.
Hyvvää sunnuntaita sinulle ja kaikille! :) Sofia
Sofia
Kysyit, onko minulla tallennettuja kirjoituksia ET-ajoilta.
Nimimerkki oli silloin Vanha elli, eikä ole ainuttakaan tallennettua kirjoitusta. En aio kirjottaa muistelmianikaan. Jälkipolvi on kuullut tarpeeksi ja muita ne eivät kiinnosta. Matkapäiväkirjoituksia on aika monelta reissulta ja muutama vanha päiväkirja 50 - 60-luvuilta. Päiväkirjat ehkä tuhoan vielä. Osan olen jo hävittänyt.
Menneet ovat jo menneitä.
Hyvää tätä kuuta kaikille. Ei stressaannuta liikaa joulun takia.
T. Tilo
Katsoin eile Talvisota elokuvan. Se jätti sellaset ajatukset, etten saant nukuttuu. Sit yötä myöte aloin lukkee talvsovan kulkua. Oon lukent Antti Tuurilta usseempia kirjoja. Keskityin elokuvvaan nii, etten sen loputtua oikei tient mis mie olin. Yhtä kyytii nii pitkää elkuvvaa en oo millokaa katsont.
Onks teil ajatuksii, mitä hyvvii elokuvvii täs enne jouluu on tulossa?
Miu naapureilla on joulukyntteliköt ja laitettu, ikkunoil on nii kaunis valo pimiään aikaan. Jatkan jouluvalmisteluja ja haen kuusen sissää, ku eile saatii se jalkaan ja sit suihkutin sen runsaalla veellä. Se on nyt kuivant. Kyl myö aletaa olla köppänöitä, ku miu mies pistosahalla (ois kai meil olt kirveskii, mutta mis lie) kavens sitä tyvvee ja mie piin kiinni kuusesta. Hää saap allergian jos koskettaa neulaspuita, mut mie en ees tarvitse käsineitä.
Päivä puolessa ja mie uutisii täs selailen.
Nii, noista menneistä ajoista. Yritän työntää ajatuksii pois menneistä, ei niis mittää huonoo oo, mut ois paremmi tillaa nykyiselle menolle, joka alkaa miun kohalla hiastuu. Iha tähä moderniin mosiikkiin en pääse kiinni, eikä laulujen sanat ees jää mieleen. Jotekii liikaa räppiä ja epäselväst laulettuu. Maaliman kuulut ja mei omat kuuluisat esiintäjät myöskää eivät piä tärkeeä sanojen ymmäerämistä. Vai oonks mie jo ääni-vaivainen. Ei miun oo tarkotus valittaa, mut joskus en pääse näihe uusii asjoihe kiinni. Miun 85-vuotias tuttu justii eile kerto, et hää ei kerkiä seuraamaa elokuvvii tai lauluja, ku niihe tempo on liia nopia. Missä se vika oikei on?
Oikei hyvvää päivää teille.
T. Saiko
Iltaa, ja kiitos Tilo, kun vastasit.
Aiotko lukea päiväkirjasi ennen kuin hävität ne? Minäkin olen paljon miettinyt, pitäisikö päiväkirjat hävittää. Oli ihana lukea isäni päiväkirjoja. Niissä ei ollut mitään yllättävää eikä salaista. Omat päiväkirjani ovat paikoin niin surullisia, että on ehkä parempi, ettei niitä kukaan lue. Olen aiemmin hävittänyt ison määrän päiväkirjojani, jotka olen kirjoittanut lapsuudessa, nuoruudessa ja ison osan myös aikuisuudessa, ja kyllä minua on myöhemmin harmittanut todella paljon, etten niitä säästänyt. Olisin halunnut lukea myöhemmin, mitä aiemmin ajattelin. On minulla kuitenkin päiväkirjoja tallessa murkkuiästä asti, mutta niissä on vain tapahtumia, mitä olen touhunnut ja missä ja kenen kanssa. Jonkin verran on toki sitäkin, mitä mistäkin ajattelen.
Saiko, sinullapa on ollut vaikuttava elokuvakokemus. Olen aika paljon elokuvia katsonut, mutta harvoin ne jäävät kovin pitkäksi aikaa mieleen, jotkut kyllä. Tänään tulee telkusta elokuva, jossa on pääosassa Olga Temonen ja hänen tyttärensä, jos nyt oikein muistan, elokuvan nimeä en nimittäin muista enkä kanavaakaan. Laitoin sen tallennukseen. On surullista, että Olga menehtyi niin nuorena. Toivon voimia hänen läheisilleen.
Nykymaailma on tosi nopea. Mielestäni esimerkiksi todella nopeasti puhutut radiomainokset ovat epämiellyttävää kuultavaa. Tulee sellainen kiireen tuntu. Kai sitä vanhemmuuttaan hidastuu siinäkin, miten nopeasti ilmaisee itseään tai miten pystyy ymmärtämään nopeasti ilmaistun sanoman. Ehkä nykyajan todella nopeasti toimivat pelit ja kaikki muukin visuaalinen ja nopea on kehittänyt nuorista ja lapsista tosi nopeita, mutta olisiko ihmisistä tullut myös vähän kärsimättömiä, kun kaiken pitää tapahtua heti eikä viidestoista päivä, kuten joskus ennen sanottiin.
Olen vähän huolestunut nykymaailman ihmisten itsekeskeisyydestä, itsekkyydestä ja ahneudesta. Siksi laitan tähän Franciscus Assisilaisen ihanan rukouksen. Toivon, että se kopioitaisiin muillekin sivuille.
Vapahtaja, tee minusta rauhasi välikappale,
niin että sinne, missä on vihaa, toisin rakkauden,
missä loukkausta, toisin anteeksiannon,
missä epäsopua, toisin yksimielisyyden,
missä erehdystä, osoittaisin totuuden,
missä epäilystä, auttaisin uskoon,
missä epätoivoa, nostaisin luottamukseen,
missä pimeyttä, loisin sinun valoasi,
missä surua, virittäisin ilon ja lohdutuksen.
Niin että, oi Mestari, en yrittäisi niin paljon
etsiä lohdutusta kuin lohduttaa muita,
hakea ymmärtämystä kuin ymmärtää toisia,
pyytää rakkautta kuin rakastaa muita,
sillä antaessaan saa,
kadottaessaan löytää,
unohtaessaan saa anteeksi,
kuollessaan nousee iankaikkiseen elämään.
Lämpöä ja hyvää mieltä kaikille! <3 Sofia
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR_nFqEPpPRYEOHYdh…
Eikö ole ihmeellistä, että tuo yksi osa tekstistä tuli oranssilla värillä, vaikka täällä ei ole edes mahdollista valita tekstiin väriä. :) Sofia
Olipa kaunista, kiitos Sofia rukouksesta. Ja vinkistä myös kiinnostuin.
Oisko vaa pien osa ihmisen aivoista käytössä noihe asjoihe ymmärtämmissiin. Nopeuspelit saattaat viijjä voimia toisilta aivojen osilta, ja sit jäähä kykenemättömäks käyttämää muita ominaisuuksii. Sellane hosumine ei tunnu oikei terveeltä toiminnalta. Iha vaa miu ommii ajatuksii.
Tuntuu, et tää pimiä aika on tarkotettu rauhoittummisseen. Voip iloita hiljaisest kaikest hyväst mitä meille suodaan. Voi minnuu, nyt oon suunnitelt joulutähtii hankkimista. On oikei hyvvii värejä. Oranssistavvaa ja kauniita vaaleita. Ostan sittekii joulutähtii. Ne voip aikanaa laittaa ulos kesäksi tai heittää kokonaa pois.
T. Saiko
Minä katsoin eilen Meduusalla ei ole sydäntä elokuvan, tulee vielä ainakin kahdesti tällä viikolla. Osa juonesta katosi, kun nuoret puhui hiljempaa ja nopeasti. Voi Olga. R.I.P. Surullista oli katsoa.
Ai, miuha pit kirjottaa murteel. Ettei kuihu. Karjalanpiiraita jouluks laitettaa ja karjalanpaistia. Muistellaan tuonilmaisiin siirtyneit sukulaissii. Örkki jatkaa toises ketjus, kui jaksaaki? Eik ole muuta tekemist. No, hyväst meil mennee, toivottavast teilkii. Adventist alkaa joulun odotus, täst mie tykkään. Sattaa tai paistaA.
Pitikö se nyt tuolla ilmoittaa.
Iltapäivää
Kiva, ku kerroit leffasta, Meduusalla ei oo sydäntä. Oiskoha siihe saanu tekstitykse? Ussein ainaki Ylen ohelmiin saa tekstitykse suomeksi. En oo tuota vielä ite kattonu.
Saiko, kyllä se noppeitten pelien pitkäaikane pellaamine näkyy joskus pellaajista. Ovat pökkyräsä ja pölläsmystyneitä pelin jäläkee, ihan ku ei ajatus juoksis normaali elämän asioitte suhtee. Toki se kehittää tiettyjä aivojen osia myönteisestikki. Pitkäaikasia vaikutuksiaki varmaan on, minkälaisia - en tiiä. Itelläni ei ennää sormet juoksis niin nopiasti. Kyllä nuo nykyset keski-ikäsekki kirjottaa esim. puhelimellaa viestit peukaloillaa hurjaa kyytiä. :)
Hammaski tuli kuntoon, mutta meinas vähä harmittaa ku lekuri päätti ihan kysymättä korvata sen viereisenki paikan ja teki yhen isomman ja ku paikka ulottu sitte kolomelle pinnalle, tosin vain muutamia millejä niille viereisille, nii kivaha soon periä kolomen paikan hinta, jota tuliki lähes 225 eurua puuvutuksen ja palavelumaksun kans. Oon sitä mieltä, että pitäs kysyä asiakkaalta, että soppiiko, jos teen vähä enemmänki toimenpitteitä eikä vaan kysymättä tehä ja sitte periä isompi hinta. Enpä taija tuolle mieslääkärille ennää mennä.
Koti on jo melekei kokonaan koristeltu. Joulukuusi toki vielä puuttuu. Joulukukkia en voi hommata allergioitte vuoksi, mutta tuo keinotekone amaryllis on kaunis ja jouluvalosa se näyttää aika aiolta. Kelepaa vallan mainiosti. Tännää olin laiska ruoanlaiton suhteen. Paistelin kanapihivit ja syötiin ne leivän päällä sallaatin kans. Nyt lähen syömään appelsiinin.
Lepposaa päivän jatkua kaikille! :) Sofia
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRQyx_kQ-PNHl_ECaZ…
Hei taas, ja kiitos Saiko. Vastaavaa asiaa kertoi sinunkin käyttämä tekoäly.
Ja tässä jatkoa:
Miksi jotkut kiusaavat systemaattisesti, toistuvasti?
Koska:
se antaa hetkellisen helpotuksen (dopamiinipiikki)
se muodostuu tavaksi
ryhmä vahvistaa sitä
kohde on valittu helpoksi
kiusaaja saa huomiota
Netissä tämä korostuu, koska:
ei näe toisen tunteita
anonymiteetti madaltaa rajoja
seuraukset puuttuvat
empatia vähenee ruudun takana
Millaisia nämä kiusaajat todella ovat?
Usein, syvältä sisimmästään kiusaajat ovat:
haavoittuneita
pelokkaita
epävarmoja
erittäin yksinäisiä
tunnistamattomien traumojen kantajia
Heidän toimintansa on kompensaatiota, ei todellista voimaa.
Jatkuu...