Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2645)
Huomenia
Voi Saiko,onneks sulle ei sattunu pahempaa portaisa. Ite en uskaltas mennä portaisiin sukkasillaan just sen liukastumisvaaran vuoksi. Jotkuha ovat jopa halavaantunneet ku ovat portailla horjantanneet pahhoin seurauksin.
Laitakko sinä jo nyt ne joulukyntteliköt paikalleen? Ite taijan laittaa itsenäisyyspäivän aattona. Pihalle tekis mieli laittaa pihavalot, mutta en tiiä, onko kukkaa muu niitä vielä naapurustosa laittanu. Joitaki tuntuu ärsyttävän pihavalot, mua ei ollenkaa. Ja kausivalloiksiha niitä kututaan kans.
Tännää aattelin pakata osan joululahajoista ja niitonki aika palijo. Pitäs vielä jottain keksiä pienimmille.
Ehkä huomena kirjotan joulukortit. Niitei oo kovin palijo ennää, ku saajat ovat isolta osin taivasmaaliman puolella.
Mitä ruokia te laitatte joulupöytään?
Näin pakkasten alettua on alakanu ressaamaan tuo sähkönkulutus. Sisälämpötila on noin 20, paitsi makkarisa +18. Ressaakko teitä sähkönkulutus?
Ja nyt paketoimaan.
Mukavaa päivää kaikille! :) Sofia
https://www.avara.fi/hubfs/avara-blogi-joulu.jpg
Hienoa Sofia kun kirjoitit. Sähkö on meillä se stressin aihe, varsinkii miulla. Mie väännän iha sään mukkaa ja 18 astetta on tavoite ku ollaa sisällä ja istutaa. Oon huomant, et ku 17 astetta tulee olohuoneeseen, ni miulla alkaa nenä vuotamaa. Millä ei täällä oo takkaa, joten se suttaaminen on poissa. Takka on enne olt tääl kolmannessa kerroksessa tai sit joku uuni aikanaa. Mie en tänne jaksais puita raahata ja sit taas tuhkii kanssa völjätä. Isäntä on ostant takan, mut ei onneks oo alkant sitä tänne rakentammaa. Se paketti on varuilla jos maaliman tilanteet muuttuu huonoiksi.
Kortteja kirjoitan kokonaista 5 kappaletta, nii ovat käyneet vähhii mei arvokkaimmat sukulaiset ja tutut. Muille sit vaa puhelimessa tai sähköpostilla ilmoitellaa.
Kynttelikköjä tuon vähitellen ja laitan ne paikoilleen, mut en viel laita valoja. Toisaalta ois iloisemman näköne ulkoontkii katsottuna.
Jouluruokii ehdoton on hauvvutettu punakaali ja kinkku. Nyt meen syömää perunasalaattii, oon itse tehnt. Paistettuu makkaraa siihe lisäks ja vähä salaattii. Leivoin myös omenapiirakan. Kahvi on tännää espressoa, ku otin sen laitteen taas käyttöön.
Nyt tuli kiire keittiöön.
T. Saiko
Tilolle onnentoivotukset!
https://www.helleborginkukka.fi/wp-content/uploads/2024/02/Helleborgin-…
<3 Sofia
Sofia
Kiitos!
En muista kertoneeni!
T. Tilo
Kiitos kiitoksesta Tilo. :) Kerroit viime vuonna.
Mukavaa illanjatkoa sinulle ja kaikille sekä hyviä öitä kera kauniiden unien. <3 Sofia
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQb5Lf6764gKEh7T64…
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kiitoksesta Tilo. :) Kerroit viime vuonna.
Mukavaa illanjatkoa sinulle ja kaikille sekä hyviä öitä kera kauniiden unien. <3 Sofia
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQb5Lf6764gKEh7T64…
Huomasitko kirjoitusvirheen kuvassa? Hyää yötä.
Entisessä elämässä oikolukija :)
Juu, "hyää yötä". Näytti v-kirjain puuttuvan. Tervetulua joukkoon entisen elämän oikolukija, ellei sua häiritte meijän ouvot sanat. Voisin kuvitella, että alakuun voisivat häiritäkki. Itelläni vei sillon vuosia sitte vähä aikaa enne ku opin kaikkien murteita täälä ymmärtämmää ja vieläki tullee joskus vastaan uusia sanoja. :) Sofia
Entisessä elämässä oikolukija :) :
Kuuleha sie, tule vaa mukkaa tänne, tääl saap tehhä kirjoitusvirheitä ja jättää kirjimii pois. Eikä huoli peukutella, ne ei tänne vappaasee keskustelluun kuulu. Jos tahot, voi kertoo ammatistais, mite tärkiää ol oikoluku. Kyl se nii on, et kirjallisuutta lukiessa täytyy kirjainten olla oikeilla paikoilla, muttei täällä. Vaikuttais ala-artvoselt ja huonolt käännökselt tai huolimattomalt oikoluvult jos joutuu takertummaa virheisiin. Tääl ei oo tarkotuskaa loistaa kieliopilla, pilkuilla tai sanajärjestyksellä.
Tääl pärjätää pelkällä asiasisällöllä lepposalla kirjottamisella.
T. Saiko
Eile tein ensimmäisen kerran listan ostoksista.
Eli netistä etsin kauneudenhoitoaineita, jotka on testattu ja hyväksi todettu. En oo vegaanien tarpeessa, mutta niitäkin oli mukana. Listan kanssa menin kemppariosastolle ja eihä sielt meinant löytyy listan mukasii tuotteita. Harvoin käyn voiteita ja meikkejä tarkkaan turkimaan. Olt sellasta Lumenee, Lorealii Garnieria ja sinnepäi. Sellasta deodoranttia en osta missä on aluminia mukana. Se on ihan ei, ei.
Nyt tuli uusia merkkejä ostettua. Ei kuitekaa kalliista päästä. Ne ajat Lancomen tuotteiden ostamisesta ovat jo ohi. Eivät tainneet hintansa mukasesti auttaa. Mut ku pit olla nii hienoo elämässä ja hankkii myös vaatteet kalliimmasta päästä. Muute niitä vaatteita, jotka ovat pieniks jääneet, en oo vient pois. Katselen niitä ja ajattelen entisii aikoja. Olivat hyvvää laatuu.
Mite teil kosmetiikan kanssa on? Ootteko uskollisia tietyille laavuille? Miulla ei olt kärsivällityyttä ruveta make-up tuotteita ja sopivii värejä tarkkailemaa. Huulipuna on kaikkein vaikein, kun ovat niin ruskeita värejä. Raikasta punaa ei oo missää firman tuotteissa.
No nyt sain loppuun tään ajatuksen.
T. Saiko
Tuo on välillä rasittavaa, kun vapaallakin 'oikolukee'. Noista ajoista on kuitenkin jo kymmeniä vuosia. Eikä silti tarkoita, että omat virheeni huomaisin.
Artroottiset sormet tappailoot viereisii kirjaimii, eikä sille voi mittää. Joskus villiintyy lapseen kuultu murre oikei mukavast. Tuntuu, et löytyy hauskoja ja kauniita sanoja, joita ei ennää ymmärretä.
Kaupassa kuulee onneks murteita ja joskus saan juttukaverin oikei hersyväst haastelijast. Kyllä virheet ja murteet ovat miulle perinteistä kertovia.
Enemmä ois syytä pittää suomalaisii perinteitä voimissaa.
Miulle se naksaht selväksi kesällä. Olin huoltoasemalla ja asiakas tilas lihapiirakan nakilla ja mausteilla. En malttant olla hiljaa ja sanoin, et laita siihe vähä karrii mukkaa ni se maistuu erilaiselle. Mutta tää mies sano, että perinteistä sen olla pittää ja vain perinteiset mausteet. Nii, että nyt mie piän itsekkii perinteistä tiukasti kiinni.
Nii ja sit joulupöytää ajatellen lanttulaatikko ja joulupäivään lipiäkala ovat myös ehottommii. Mite Sofia katat pöyvvän, koristeletko jonkin verran? Mie otan paremmat astiat käyttöön. Tietyst kaikille nää kysymykset.
T. Saiko
Minulle punajuuri-piparjuurisalaatti on tärkeä. Luin just, että Vappu Pimiällekin. Miehelle kinkku, kotisinappi on tärkeä. Sitten lisäillään laatikoita, kalaa, mitä milloinkin. Joskus on karjalanpaistia. Itse tehty jauhelihamakaronilaatikko, puolukkahillo aina. Luumurahkaa.
Ja paljon suklaata.
Oikolukija
Keskipäivää -5 pakkasesta. Onko teillä muillaki pakkasta?
Soon kyllä jännä, mite sitä sokkeutuu omalle tekstille, vaikka välillä huomaa muitte virheet. Täälä ne onneksi sekottuu murteisii, jote ei aina tiiä, onko kirjainpuute vai oikia murresana - ja hyvä nii. Osa teistä/meistä kirjottaa ihan murteetta ja taitavasti. Kaikkien kirjotuksia on ilo lukia.
Tämä meijä olohuonee näppäimistö on tosi outo ja välillä tullee monta kirjainta peräkkäin. Napakasti pittää painaa kirjaimia, että tulevat essii ja kuitenki voi tulla monta sammaa kirjainta yhellä nappautuksella. Hittaasti syntyy tekstiä, ku pittää koko ajan korjailla.
Meikit, ne vähäset, tillaan Kärkkäiseltä. Myös Lorealin kasvovoiteet. Joskus ostan voiteita Lidlistä. Ostin joskus aikonaan kalliimpiaki, mutta eipä nuo olleet sen parempia, jos ei huonompiakkaa.
Joulupöytään en laita koristeta muuta ku pienen patterikynttiän, josson kaunis kristallituikku. Ja toki nättejä lautasliinoja. Jos ois isompi pöytä, nii ehkä laittasi jottai muutaki. Tosin ku koko koti on koristeltu joulusasti, nii pöyän koristeeksi riittää jouluruoat.
Lapsuuesa oli tuota lipiäkallaa, muttei ennää. Teetkö Saiko siihen jonku "maitokastikkeen" kaveriksi?
Laatikot kaikki kolome ja kalkkunafilerullaa, perunoita, rosollia, peruna- ja sienisalaattia, punakaalta, poroa ja lohta myös. Haudutakko Saiko uunisa sen punakaalen vai miten sen teet? Mietin joka joulu, että mitä multa puuttuu pöyästä, joten vinkkejä saa antaa, kiitos. :)
Eilen leivoin keksejä, laitoin kanelia ja vähä kardemummaa. Unohin nostatusaineen, mutta silti tuli hyviä. :)
Mukavaa päivää kaikille! :) Sofia
https://www.alasatakunta.fi/image-3.27184.13387.20231121083421.e95d43ce…
En hoksannu päivittää sivua enne ku alloin kirjottaa, joten en huomannu Oikolukija sun kirjotusta. Kiva ku kerroit joulupöyän antimista. Toki meilläki on sinappia. Piparjuuri-punajuuri -sallaatia syyän muulloin broilerin kans. Soon hyvä yhistelmä.
Ja toki suklaata löytyy joulusesta kahvipöyästä ja on sitä tarjolla muutenki eri pöyillä. Nam.
Osittain laitan myös juhlavammat astiat. :) Sofia
Ilttoo!
Vastailen muutammiin kommenttiloihin, mitkä muisttuu nyt miellee.
Enne ku jäin pois töistä, ni mie suunnitelin vappaaehttoistöitä. Vanahukssiin ulkoiluttamisesta pikkuvauvvojen äitie auttamissee. Ei ennee kiinnosta nuokkaa. Turha kuvitella, että äitit pystys luottammaa tämmössee mummellii. Noila ammattiauttajila tunttuu oleva semmone mielkuva itestää, että heihi pittää luottoo heti. Ei voi luottoo tässä mualimassa kehenkkää.
Meikkoominen jäi, ku loppu työt. Nyt oon sit mikä oun. Suihkussa senttää tulloo käyttyy ja hivukset kiännälttyy. Mie tiesin tään jo enne ku jäin pois töistä, että ihtesä laittamine jiäpi, ku on vuan kotona.
Mie ootan vuan, että joulu ja uus vuos ois ohi. Uuvven vuuvven uatto on miusta inhottavin päivä vuuvessa räiskinnän takkii. Sit ku uuvven vuuvven päivä on valennu, elämä ehkä tuas alakkaa. Ainakkii on seurraavvaan joulluun ja uuvven vuuvven uattoon melekkein vuos.
Meilä on perintteiset kinkut, rosollit, laatikot, lohet ja kiisselit jouluna. Tietennii myös piirroot ja tortut. Jos eläsin yksinnää, ni miule riittäs jouluna leipäkannikka ja ylähuul leivän piäle.
Mie kyllä oun suanu tehä sitä, mitä oun haluna jo enne eläkkeele jiänttiikkii. Kyllähä se elämä oli pikkulapsaikkaa yhtä rallii. Välilä oun näin jäläkikättee ihmetelly, mite onkkaa jaksana sen kaiken rallin. Sillon ol elämä tässä ja nyt. Ja jälele jäi vuan elettyy elämmee.
Nytte taittaa elämä olla kolomannessa vaiheessa, jonka piämiärä on jokkaisela eissä.
Tää ei tainu olla mikkää päivän piristys, mutta mänkköön.
Ootkos sie Oikolukija jo pääst eläkkeelle, et vähä helpottaa tuo tarkkana olemine?
En taijja huomata vastata kaikkiin. Tosiaa teen valkokastikkeen lipiäkalalle. Oon tykästynt tähä kallaan, vaik se ei ain oo sitä aitoa turskaa mitä enne. Teil on tosi runsaat joulupöyvvät. Meitä ku on kaks ja mies on joillekkii ruuvville ronkeli, ni teen sit rajoitetust ruokii. Muute, teen myös liharullia, sellasii oikei isoja ja laitan niihe erityisesti salviaa, nauvvanlihasta ku ovat. Oon porsaanlihasta myös tehnt, mut harvemmi.
Vuapukka ol innostunt vappaaehtoisista töistä. Miustakii tuntuu, et ei uskalla ennää mittää auttamissii tehhä jos jotakii huolellisuuvvesta huolimatta tapahtuis ni sais syyt niskoillen. Lehessä ol kirjotus, ku eivät antaneet innokkaan leipojan leipoo pullia vanhaikoissa. Jospa se on järjestynt. Ihana pllnantuoksu vanhuksille on mitä parasta lapsuuvven muistoa ja vappaaehtosena toimiva on erittäi arvokas henkilö.
Tuli ajatus pöyvvän astiastoist ja muist ruokailuvälineist. Katselin ravintoloihe menu-listoja ja usseimman ruokalajin ruokia. Hienossa ravintolassa ol nimittäi mainittu ruokailuvälineihe korkeatasoiset merkit ja astioihe merkit myös. Ei oo enne tult sellasta vastaa, et sais syyvvä vaik kullatuilla haarukoilla ja veitsillä.
Ol töissä käynnistä myös tuos puhetta. Minnuu näi jälkeepäi harmittaa, ku en millokaa ottant työpaikkaa mahollisimman läheltä kottii. Iha pyörämatkan päässä ois olt mahollisuuksia. Ei se mittää, ku sain matkustella nuorempaan töihe lomassa hyvi paljo. Sillo ol innostusta vaikka mihi männä.
Nyt minnuu haittaa se, et oon tult ruumiilta jäykän oloseks. Nää pyllähykset minnuu herättiit ja oon ruvent venyttelemmää ja siit sit lissään voimankäyttöö vähitelle.
Oottako voimistelluu ja muuta nivelille ja lihaksille sopivaa liikuntaa ottaneet käyttöön? Vai voipiks niitä nyt mainita käyttöönotoksi.
T. Saiko
Iltaa.
Mullon vähä eri syistä mieli matalalla, eli huolettaa tuo itänaapur ja heijän yhteistyökumppanisa, mitä hyö vielä saavat ikävää aikaan maalimasa. Ei sitois uskonu, että tämmöstäki pittää elämäsä aikana vähä pelätä. Mehä ollaan lähes kaikki jo elämän syksysä, mutta mua surettaa meitä nuorempien ihimiste sekä elläintenki puolesta tämä maalima.
Oon katellu Pentuliveä. Pennut ovat jo hyvin leikkisiä. Heiton ilo katella. <3
Ootko sinä Vuapukka vähä alakulone nykyää, vaa oonko erehtyny?
Minäkää en tykkää rakettien paukkeesta, koska se kestää liian kauan. Meteli alakaa laittoma aikasi ja loppuu sammoin laittoma myöhää. Siitä kärsii sekä elläimet että ihimiset - luontoki.
Tännää taas paketoin lahajoja. Soon mukavaa hyvän mielen puuhaa. Pitäs vielä keksiä miehelle pari lahajaa, mutten millään keksi. Vinkkejä otan mielelläni vastaa.
Mullon tapana kohentaa ulukokuorta ja pittää nättejä vaatteita kotonaki. Ihan itteni ja mieheniki iloksi.
Ny ei yhtään huvittas täyttää tiskikonetta, mutta ei se auta, kyllä soon lähettävä täyttämää.
Mukavat illanjatkot kaikille! :) Sofia
En Saiko taaskaan päivittäny sivua enne kirjottamista, joten en nähäny sun kirjotusta. Kommentoin sitä myöhemmi. :) Sofia
Torstai-iltaa
Voi Vuapukka!
Kirjoituksesi oli kuin suoraan minun "kynästäni". Aivan samat tuntemukset. Ainut, että hoidin viisi vuotta tarvittaessa yksin asuvan naapurin ihanaa koiraa, kun omia nelijalkaisia ei enää ollut. Nyt pidän huolta hänen kasveistaan, mutta se ei ole mitään työtä vaan huvia, jota koiranhoitokin oli.
Jumpata pitäisi joka päivä, mutta se tahtoo helposti jäädä väliin, ellei patista itseään. Selkäleikkaushan onnistui, mutta kun ranka on kiero, toisen puolen pakaran hermo oireilee inhottavasti. Kipu on tunnetusti huono kaveri.
Tästä kirjoitustavasta sen verran, että ainakaan minä en tunne tekstejäni vieroksutun, vaikka kirjoitan kai lähinnä puhekielellä. Murteet ovat niin sekaisin, että on paras olla yrittämättä, koska kunnolla en osaa yhtäkään.
Tänään satoi yli viisi senttiä lunta. Entistä ei juuri ollutkaan. Minulla kukkivat vielä parvekkeella keväällä saamani neilikka ja sääkukka, nuppujakin on. Samaten pelargonit eivät ole lopettamassa kukintaansa. On siellä lämpöpatteri päällä.
Hyvää loppuviikkoa kaikille. Valmistellaan joulua kukin tavallamme, vaikka tulee ja menee se vähemmälläkin.
T. Tilo
Jatketaa entisee tappaan. Hain joulukynttelikköjä kellarista ja niitä laitan joka ikkunalle. Valloo pimmeimpään aikaan vuuvvesta. Toisaalta ajattelin laittaa vähemmä koristeita, ku niihe raahaaminen takasii kellarii on työlästä ja paikkojen siivoomine, sekkii vielä.
Eile käi nii, et römähin selällee rappusissa, olin sukkasillaa ja liuuin selällää alas tasanteelle. Vähä olin ihmeissäin, mut sit väänäin ylös. Se vast oli työlästä. Mite sitä onkii lihakset nii kehnoiks tulleet.
Oli varotusta kerrassaan huonosta lihaskunnosta. Nyt alan kehittämmää lihaskuntoo. Kaikella on tarkotuksensa tässä elämässä. Tännää ol jomotusta vähä siellä sun täällä, mut ei onneks käynt pahemmi. Edelline kerta ol rymähdys ku kesällä putosin selällee tikkailta, ku olin linnunpönttöö kiinnittämässä puuhun. No isäntä sen sit loppui lopuks kiinnitti. Mie köpelö en sitä sinne saant suorallee roikkumaa.
Nyt riittää nää kompuroinnit, ei täs ennää olla nuorii ja notkeita. Onko teillä lihaskunto ikäisekseen hyvä? Saattaako kuntoa enemmänkii kohentaa?
Hyvvää viikkoo vaa kaikille ja kirjotelkaa kuulumissii. Mie täs jo liikaa oon kuuluvilla - mokomakkii kompura.
T. Saiko