Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2821)

Vierailija
2261/2821 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa. Kiva ku Tilo kävit kirjottamasa tännää ja Saiko kans.

Yritän kirjottaa huomena lissää.

Saiko, etkö sinoo enimmäkseen laittanu kuitenki koko nimesi kirjotuksen alle näitte kuluneitte vuosien aikana, niinku tuossa 112 -sivullakii? Niihä minäki enimmäkseen, vaikka joskus oonki pelekän ekan kirjaimen laittanu?

Nyt nukkumatti kuttuu, joten lähen uinumaan.

Hyvvää yötä ja kauniita unia kaikille! :) Sofia

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQpBPdeTVchewXTQOQ…

Vierailija
2262/2821 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäki koko nimen laitan, meinaa nyt nuo teiän S:t menne vähä sekasin. 

Kiva lukea myös Tilon kuulumiset. Tuo kauppa-asia mennee meillä nii, et maalla kyläkauppa 3km, perus ässä 15 km. Halpahallit yms 30km. Cittari 45km. Kaupungis on kaik ihan kävelymatkan päässä, eipä ole tullut aikoihi missää tavaratalos käytyä. Ei oikei ole asiaa.

Tuo vaateasia on miust metka. Ne jotku vaa on nii mielusii, et samoja tullee piettyä. Pyykkiin vaa ja narulta taas piälle. Vaik komero pursuaa paitaa, pöksyä, kolttua. Syys-talviaikaan mie piän kyl mukavii kolttuja sisäl olles. Ja villasukat usein. Kohta vetäsen mustan paidan ja housut, ko töihi lähen. Se on helppo pukeutuminen.

Kiitos vinkeistä syysleimuun. Oon nii tykästynt siihe, ko lapsuuskois ol aina sitä. Leviääköhän itestää vai pittää jakkaa? Miul on joku tatar penkis, vähän ko timotein kukka, vaaleanpunane. Se levvii iha mahottomast. Peittää muita allee, jossen kitke pois.

Kaunis syyssumu on maisemas, mukava tuo 'luontotaulu', mikä vaihtuu ikkunas.

Mukavaa viikonloppuu kaikil

Aippa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2263/2821 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, pit vielä kehhuu eiliset kirpparilöydöt: tosi siisti kirkkaan oranssi anorakki paril eurol ja joulunpunast koristenauhaa liki 25m 50cent. Saan joulukäsitöihi nauhaa, sukansuihin tai jouluiseen tonttulakkii, mitä virkkailen.

Aippa

Vierailija
2264/2821 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa

Vähä perusteluja, miksi oon joskus laittanu pelekän etukirjaimen. Siitä johtuen, ku tullee välillä kirjotettua monta viestiä peräkkäin, nii en oo viittiny joka lyhyen viestin jäläkee laittaa nimiäni kokonaan. Parannan tapani. :)

Onnittelut Aippa uusista kirpparilöydöistä. Kuinkaha oranssi se sun anorakki on? Mulloli nuorena appelsiinin värine bleiseri. Sillon se väri vielä sopi mulle, muttei ennää. Tuon värisen puseron voisin ostaa ku tuo takki: https://img01.ztat.net/article/spp-media-p1/429304e07ea847439d81e2116e0…

Varmaan Tilo se rollaattori on sitten hyvä, kun siihen totut. Outoa se varmaan on alakuun, ku on koko elämäsä kävelly enimmäkseen iliman mittää tukia. Jotku kulukeva kaupasa tai muualla puolison tai ystävän käsikynkäsä, nii sillon ei tartte rollaattoria. Ja kiitos ku kerroit kukkien hoito-ohjeita. :)

Soon jännä, miten sitä tullee muovostettua mielikuvia vaikkapa kirjotuskavereista. Luulin Saiko sinua noin 168-170 cm pitkäksi ja sillon ku et ollu vielä kertonu sun hiustenväriä, kuvittelin, ettoot brunette. Oli yllätys, ettoon sua pitempi.

Luin, että naiset menettävät pituuttaan vanhemiten noin 3-5 cm ja miehet 2-3 cm. Oon ite lyhentyny ihime kyllä vaan 1 cm siitä, ku olin esim. 30 vee. Se johtunee siitä, että jo 90-luvulta alakaen oon aina pyrkinyt roikkumaan päivittäin, paitsi niinä päivinä, jos oon liian kipiä siihen hommaan. Sanotaan, että ihimine on aamulla centin pitempi ku illalla. Ite meen ylleesä aamutuimaan roikkumaan ja sillon just yltää varpaat hipasee lattiaa. Roikun niin kauan, että saan päkiätki lattiaan kunnolla.

Meillon pari kilsaa lähikauppaan ja 2,5 toiseen. Noin 8-10 km pääsä on sitte isommat kauppakeskukset. Autolla tullee käytyä kaupasa, ku ei selekä kestä kantaa liikoja.

Lämmintä ja kaunista säätä on luvattu viikonlopuksi. Toivottavasti kaikki suomalaiset saisivat nauttia lämpimästä syyssäästä. 

Mukavaa viikonloppua kaikille! :) Sofia

https://www.vastavalo.net/albums/userpics/22682/normal_kesapiha.jpg

Vierailija
2265/2821 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoi kaikki. Tulin just töistä, ai ettäs oli kiire, mutta kyllä me naurettiinkin :) huomennakin on töitä, se on toiseksi viimeinen työvuoro. Viikon päästä perjantai on viimeinen ennen eläkettä.

Sofia, se anorakki on ihan kirkkaan oranssi. Ilahduin niin löydöstä, kun entinen beessi alkaa hihansuista rispaantua.

Hyvää yötä

Aippa

Vierailija
2266/2821 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aippa,

Kun minun eläkeaika alkoi, sanottiin, että eläkkeelle joko jäädään, joudutaan tai päästään. Minä pääsin. Ensimmäisen vuoden viihdyin hyvin kotona hoivaillen tyttären koiria, puolet ajasta kesäpaikassa. Sitten alkoi harrastusvaihe. Joka päivä piti mennä myös muualle kuin metsään koirien kanssa. Siitä elämä vähitellen asettui uomiinsa.

Onnea vain paljon tulevalle vapaalle!

Syysleimuista vielä. Meillä kesäpaikassa niitäkin oli. Eivät levinneet mihinkään. Niillä oli avara paikka pihalla, jonne tuuli pääsi sopivasti, koska tontin reunalta alkoi laaja peltoaukea. Härmä ei siis vaivannut.

Taitaa kuu olla nyt aika pyöreä, mutta silti toivotan makeita unia!

T.  Tilo

Vierailija
2267/2821 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa upea kuu yöllä, ko möllötti suoraa silmii. Meil ei oo tääl maalla pimennysverhoja, miuta ei haittaa ollenkaa ja puolisoki on tottunt. Miust on mukava herätä, ko tietää onko yö vai aamu pimeyen/hämäryyen/valosuuen suhteen.

Laiska aamu, meen vast neljän aikaa töihi. Mies lähti moottorpyöräl ajelee, keittel kohvit ja laittel aamupallaa. Huomenis lämmitettää pihasauna, ko miul mennee puolii öihi töis tännää. Grillattaa broilerrii ja mie tien salaatin: salaatinlehtiä, kurkkua, tomaattia, ananasta, viinirypäleitä ja cashew-pähkinää, auringonkukansiemenii. Voip olla, et käväsen puolukaskii.

Mukavalt näyttää sää, aamusumu haihtui hitaast ja aurinko valtaa taivaan. On paljon kastetta aamusella, varma syksyn merkki.

Mukavvaa lauantain jatkoa

Aippa

Vierailija
2268/2821 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunpimennys ol eile illalla oikei kaunis. Tuntuu, et koko kesän raskain työ ol ikkunoihe perusteelline pesemine. Käsin pesin joka nurkan ja työ keski monta päivää. Ajattelin Sofiaa ja häne ikkunaprojektia.

Eile tul uupumus, mitä en oo millokaa kokent. Ku jalat ei ennää suostuneet toimimaa, niitä ja kässii särki iha mahottomast. Nyt on nukutun yön jälkee taas hyvä olo. Kantamine on liika raskasta selälle, siitä kai kaikki johtuu. No kyllä tästä lepopäivällä selviää.

Käytii Hesburgerissa syömässä. No maistuha se ja ol iha erilaine maalima, ku lounaspaikoissa. Voi sitä paperin määrää, siihe pitäis kyllä puuttua. Niihä se on ku on ruvettu myymää lämpösii valmisaterioita ruokakaupoissakkii. Leivospakkaus on paksuu muovii ja hävitettävä.

No päivä alkaa  hyvi ja kaik ollaa laitettu jo talvee varte ulkona.

Onko teillä syksyn pihatyöt tehty? Tai vaikka parvekkeet laitettu syyskuntoon - kukkasineen?

T. Saiko

Vierailija
2269/2821 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Sofia, minulla on ollut vihlontaa ienvetäytymän takia, mutta ei ole enää.  Käytän Elmex sensitive -hammastahnaa (vihreä-valkoinen pakkaus).

Hyvää syksyn alkua kaikille!

Terveisin Emmastiina

Vierailija
2270/2821 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos Emmastiina, kun kerroit tuon asian ja annoit vinkin myös Elmexistä. Pittääpä ostaa sitä. Oon käyttäny Sensodynea. On hyvä kokkeilla toista tahanaa. 

Kiitos, ja mukavaa syksyn alakua sinullekin Emmastiina. :) Sofia

https://t1.pixers.pics/img-c676e9e9/julisteet-vaaleanpunainen-ruusu-kuk…

Vierailija
2271/2821 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia, kyl minnuu pelottaa välil, ko mies lähtee moottoripyöräl. Pahinta ol kerran, ko ajettii peräkkäin johokkii. Lahen läpi ajaissa jäin tahallain jälkee, sillon pelotti. Mie ajoin siis autolla. Ain mie huokasen helpotuksest, ko mies kotpihhaa ajjaa. Muutonki sillon tällön mielessäni mietin, miten täält aikannaa lähetää, kumpi meist ensin? Ja vanhempii siskoi on monta...

Mietittes työ tämmösiä?

Miul ol lauantain työvuoro +2h, ylitöiks meni, olin koton vast yhen aikaa yöllä. Baarissa olin apuna vakkarille, laskin olutta ja sahtia, plokkasin laseja. Järkyttävä kiire, mut mukavat työkaverit. Ja asiakkaat.

Hammaslääkäril oli paha pelko vuoskymmenet, sit ol kaks tosi hyvää lääkärii yksityisel, nykyää meen pelotta terkkarii, joka toinen vuosi. Hampaat on pal paikatut ja osin lohkeilua. Ei särkyjä. Onneks.

Kohta paistan kalafileet, keitän potut. Tein kastikkeen: luonnonjugurtti, sinappi, sitruunamehu, curry ja pieniä suolakurkkupaloja. Ite keksin reseptin ja välil maistelin, hyvä tul.

Aippa

Vierailija
2272/2821 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Aippa, kiva ku kirjotit.

Oot keksiny maukkaa olosen kastikkeen kalalle ja perunoille. :)

Sama homma mulla, enne oli hammaslääkäripeleko ja se tuli ihan aiheesta lapsena, ku eräs iso ja pahantuulinen hammaslääkäri, mies, teki mulle ekan paikan, ja ilima puudutusta. Onneksi oon saanu sen jäläkee kohata myös erittäin mukavia ja taitavia hammaslääkäreitä, mutta kyllä nykyäänki joukkoon mahtuu semmosia, joille en mee toista kertaa.

Nuista motskarihommista. Ymmärrän sua, sillä mieheni ajeli nuorempana motskarilla ja kyllä olin peloissani välillä ja aina huojentunu, ku hää ajo kotipihhaan takas. Välillä kyllä huolettaa, vaikka hää on autolla liikkeellä - ruukaa ajella ku rallikuski. Ja välillä hää kattelee motskareita, josko vielä ostas. Toivottavasti ei.

Mietin usseinki, että kumpi täältä ensin lähtee ja mite. Mies haluais lähtä "saappaat jalasa", eli nopiasti sitte ku lähtöaika koittaa. Miehen yllätyskuolo ois varmaan itelle se pahin vaihtoehto, ja varsinki, jos yksin jäisin tähä issoo talloo. En tiiä, miten siitä seleviäis, mutta pakko se ois selevitä, koska en halua lapsille jättää tämmöstä työmäärää, mitä tämänki talon ja piharakennusten tyhyjentämine vaatii, ku he ovat kaikki kiireisiä oman työnsä ja kaikkien perheenjäsenten harrastusten kans. Jos minä lähtisin ensin, nii en tiiä, miten mies sais kaikki asiat hoijettua, ku tietyt jutut on ollu vaan mun vastuulla. Toivon, että saatas olla vielä pitkään yhesä ja ehittäs rauhasa hävittää kaikki työkalut, konneet, laitteet ja muut harrastevälineet, mitä miehellä on palijo.

Mukavaa päivänjatkua kaikille! :) Sofia

https://rukminim2.flixcart.com/image/704/844/jeek8sw0/poster/n/h/c/medi…

Vierailija
2273/2821 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaihe särky ja vihlomine on tosi tuskallista. Mitehä on leukaperien kulumisen kanssa jos sekkii aiheuttaa kipua laajemmalle.

Colgate Duraphat, fluorilakka, jota sivelen hampaille ja ikeniin. Elmex geeli, jota myös käytän ja sivelen. Uusi hammastahna sensodyne clinical repair 5% novamin todella herkille hampaille. Kerra ostin kipuilevana vauvoille tarkoitettua hampaihe puhkeamiseen tarkoitettua kai puuduttavaa geeliä. Kaikkee oon kokkeilt. Käyn kaks kertaa vuuvvessa hammaslääkärillä. Tavallista hammmastahnaa en mitekää voi käyttää, alkaa vihlomaa. Nuoruuvvesta saakka talvet olleet hankalia, sen takia en kylmästä talvesta yhtään tykkää. Hammaslääkärillä hoitaja saattaa sivellä puuduttavalla aineella, mut se vaikutus ei kestä kauvvaa.

En mie mänis taas uuvvesta kalliisii hammasröntgeneihi. Näkköö se tohtor jo ensimmäisistä kuvista jos on pitkäkesetosta kippuu olt. Toisaalta miu hampaihe vihlomine ei oo millokaa röntgenissä näkynt. Yöllä käytän jatkuvast purentakiskoa. Alhaalla tai ylhäällä vaihtelen yöllä. Jos kulen kylmässä ulkona, ni käytän molempia, no otan sitte huomaamattomast ne pois. Miun kiskot on hammaslääkärillä tehty, kai teknikot ossaavat niitä myös tehhä. Ne on oikei muotin mukkaa tehty eikä kiristä. Nykyset ovat joustavia ja pehmeämpiä, tekniikat on kehittynneet. Tää vihlomine ja särky on tuskallista. Onneks ossaan jotekii varroo kylmien ruokien kanssa.  Miulla alkaa hampaita särkemää jos jalat on kylmettynneet.

Ikiajoista oon kärsint hammaskivusta laaja-alasest  yläpuolella ja alapuolella eikä oo muita keinoja ku nää geelit.

Parasetamoolii suositellaa iha kaikkeen, mut minnuu se ei auta.

T. Saiko

Vierailija
2274/2821 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tahtois ajatella kuolemista tai vaikeita sairauksia. En taho ajatella sitäkää kenen siivottavaks mei kerräämät tavarat jäävät. Vaikia sairaus on jo mei pienessä perheessä. Sellasta ku toetaa, ni elämä saap erilaisen merkityksen. Myö eletää iha normaalisti, vaik hyvi paljo hittaammaks on kaik tult. Yritettää ja pärjätää nii kauvva ku Luoja meille suop tätä elämää.

Joillakii tuttavilla ol selkäranka huonoon ja tasapaino huono, joillakii infarkti käynt tai jalat oikei  huonoon. Kuitekii kaikil on yhä ilone miel, vaik tulevaisuuvvest ei meil kenelläkkää oo tietoo, eikä ajasta mikä täällä saahaa ellää. Kipuja on iha liikaa, mut minnuu auttaat tulehus-kipulääkkeet, en muute pärjäis. Pärjäisin tietyst, mut oisin aika kiukkune ja ärtynt.

Tahon istuttaa kaks omenapuuta. Näin unta, et miu omenapuissa ol paljo omenii, vaik tänä vuonna ei olt ees ämpärillistä.

T. Saiko

Vierailija
2275/2821 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Saiko.

Onpa tosi harmi, että sullon nuin vaikiat vihilomiset hampaisa ja olleet jo nuoresta asti. Mullon ollu vasta reilu 15 vuotta. Onneksi oot löytäny hyvät tahanat ja kiitos ku kerroit niistä meilleki. Ilimeisesti narskutat kans, ku sullon kiskot. Mulle on moni hammaslääkäri niitä pitkään ehottanu, mutta oon varma, etten pysty niitte kans nukkumaan. Aattelin ostaa apteekista kuitenki semmoset itemuovattavat ja kokkeilla, että jos pystyn niillä nukkumaa, hommaan sitte paremmat.

Menetin narskutuksen vuoksi kaks hammasta (eri vuosina), ku ne halakesivat juureen asti. Nyt on vielä kovemman rasituksen alasena nuo jälellä olevat. Lähes päivittäi hampaita särkee. Välillä pittää käyä kuvvauttaa niitä, että ovatko rikki oikiasti vaiko vaan yhteenpuremisesta kippeytynneet.  Kerranki oli tullu railo hampaaseen ja sitte hammas paikattiin, vaihettiin kaikki hampaan pikkupaikat yhteen issoon. Makso 199e. Viikon päästä se hammas halakes. Poisto kuvineen ja puudutuksinee makso 175 e. On tämä ihimisen elämä haasteellista näitte fyysisten asioitte kans. Ja sitte siihe vielä ne henkiset paineet, jotka osin sitä narskuttelua aiheuttavat. Pitäs kai mennä purentaan erikoistuneelle hammaslääkärille, että seleviäis, ettei virheellisen purennan vuoksi unen aikana narskuttele. Implantit on tosi kalliita, alakae 2500. Viimeksi makso 3000 e. 

Voimia toivon sulle Saiko ja ihan kaikille, joillon mitä tahasa isompia haasteita elämäsä.<3 Sofia

Vierailija
2276/2821 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://palkinpaanpuutarha.fi/omenapuun-valinta-muista-nama-asiat/

Ihana uni sulla niistä omenapuista. Kaiken hyvän runsautta kai symboloivat, onnistuneita projekteja ym. :) Nuoremmille naisille ehkä hedelmällisyyttä ja raskautta. :) Sofia

Vierailija
2277/2821 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tie miel kirjottaa, tuo toine ketju on olt päiväkausii iha häiriköity.

Elos ja ilos oon, pullat nousoo ja puolukkamettä kutsuu.

Eläkäähä onnellisest

Aippa

Tuota tavaramäärää en sure, tehkööt jälkee jäävät iha mitä tahtoop. Moni tavara on miul rakas, jottai tok voin siivota pois, vaik vaatteita. Hyvälaatuset piän komeros, jos vaik joku tykkääp.

Vierailija
2278/2821 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On miulla purennassa vikkaa olt aina. Ei se miulle haittaa aiheuta. Hammaslääkär sano, et sellasen vian voip tekniikalla korjata, mut ei hää lähtis mielellää muuttamaa, ku mie pärjään näin. Miun ahistus on se, et oon jonkun kerran iskent hampaat yhteen alahampaat sivuluisussa ylähampaihe, vai mite sitä selittää. Se ol mahottoman kova voima mikä leuvvoissa on. Yöllä heräsin ja olin iha kauhistunt. Nää suojat on usseempaa kertaa jo uusittu. Ihmeesti hammasrivi muuttuu. Vanhat tuet ei ennää käy ja jos on paikattu, ni sit ei tietyst ollenkaa. Ei oo olt paikkaamista monen monneen vuoteen. Onneks ei. Jo se ilmavirta niist laitteista on kippuu tuottava. Mut oon kestänt kyl iha kaiken, se ku on vaa vähä aikaa se vihlomine.

Samma tahnaa käytin aikasemmi ku Emmastiinakkii, mut nyt oon taas siirtynt toisee merkkiin.

Nii kalankastikkeeks oon ruvent tekemää tillikastitetta.

Tilolla on kokemusta pitemmältä ajalta syyslaimuista ja perennojen hoidosta ku miulla. Täs iäs innostuin mahottomast perennoista. Onks se nyt oikei ruveta myös omenapita istuttammaa?

Kiitos Sofia omenapuihe vinkistä. Mie en aina löyvvä hyvvii ja hyödyllissii juttuja. 

Mitä laatuu työ suositta, ku on kotimaisista laaduista omalla pihalla kyse?

Aippa, eihä siu tarvitse miettii mitä toisilla palstoilla kirjotettaa. Jos saat hyvän saaliin sienii ja puolukoita, ni kerro vaa.

T. Saiko-Taas

PS. laitan kaksoisnimen nyt, ku oon ain äänessä.

Vierailija
2279/2821 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehasen miun pelargonioit. Muina vuosina en ole lannottant, ni kukinta olt vaisumpaa. Tänä kesänä lannotin ja kukkia on mahottomast vielä, 5-10 yhes kasvis. Lohenpunast. Kyl on kauniit.

Vaahteras on muutama tulenpunane leht, koivikot alkaa kellistyä, niinko hassutellaan miehe kans. 

Syys saapuu sunnuntaina? Ennustettu sadetta ja 15C lämpöä, kovast sateiselt näytti koko ens viikko. Kahtottaa, pittääkö paikkasa.

Kyl on hankalaa nuo teiän hammasmurheet

Perjantain terveiset

Aippa

Vierailija
2280/2821 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut Aippa niistä pelargonioista. Soon mukava, ku on ilonaiheita, pieniä, ja joskus isojaki.

Ihana, ku ollaan saatu nauttia näin lämpösistä syyspäivistä. Ei oo ollu liian kuuma, lämmin tuuli puhallellu.

Kiitos myötätunnosta myös hammasmurheisiin liittye.

Toiveittenne mukasta viikonloppua kaikille! :) Sofia

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQfg1CiJyTO3Cph-Mb…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän