Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2283)
"Koko xxs, mutta menee myös M-kokoiselle." Että tämmöstä. :) :) S
Oletteko keksineet, mikä on teidän pukeutumistyylinne ja onko niitä monta?
Itselläni on ainakin kolme, business casual, casual ja hippityyli. Mieluiten pukeutuisin fiiliksen mukaan. Joskus on halu pukeutua sporttisesti, joskus hippityyliin, joskus hyvin asiallisesti, joskus rennon asiallisesti. Aina puhtaisiin ja siisteihin vaatteisiin. Rentokin voi olla siisti. Myös värit merkitsevät paljon. Joskus haluan sinistä, joskus vihreää, beigeä, punaista tai ruskeaa. En koskaan keltaista enkä harmaata, harvoin mustaa, koska ne eivät sovi minulle yhtään. :) S
Ei ollu mun toisella konneella katellesa sama tumma violetti syklaamisa ku toisella konneella katellesa. Oli palijo vaaliampi. Mulla ei oo koskaan ollu sita sisalla kukkana. Ossaankohan sita hoitaa... S
Syklaami tuskin aiheuttaa allergiaa ja se on todella helppohoitoinen ja kukkii kauan. Oon ostant eri värisii syklaameja jouluu värittämmää. Joskus kyllästyn niihin ja sit taas innostun.
Sofia ootko yhtä siro tai sirompi kuin Pirkko Mannola? 158 tai 163 cm, 57 cm vyötärö ja paino 50 kg. Pieni BMI on ollut Armi Aavikolla 17,24. Pukeutumistyylistä en omalta kohalta ossaa sannoo. Viihyn kumisaappaissa pihalla kun on jatkuvast märkää tai multaa saappaihe pohjissa. Casual vaatteista en tiijjä , mut iha tavallissii ussein Tokmannilta tai vastaavista helppokäyttösii ostan. Värikkäitä myös jotkut, riippuu mielijohteesta. Vaatteita miulla on iha mahottomast, ku en raaski heittää pois. Mustaa ehkä vierastan eniten paitsi housuissa.
T. S
Huomenia.
Mukava tietää, että syklaami on heleppohoitone, kiva ku Saiko kerroit.
En tiennykkään Pirkko Mannolan pittuutta, joka on googlen mukkaa 163 cm. Oon häntä pitempi ja sirompi. Lasten vaatteet 164 cm ovat tosi levveitä mulle ja roikkuvat hartioistaki. Pitäs kauttaaltaan ne kaventaa ja ottaa hihatki irti ja istuttaa olokasaumoihi uuvestaan.
Soon mukava, että Saiko löyät vaatteita esim. Tokmannilta, mison kuitenkin kohtuuhintane ja monipuoline valikoima. Mun pittää käyä kaupoisa, mitkon enemmänkin nuorison vaateliikkeitä, kuten Jack and Jones tai mennä muitten kauppojen lasten osastoille. Jotenki mua hävettää näin vanahana sinne mennä. Ei sitois uskonu, ku aikonaan löyty nii hyvin 32-koon vaatteita naisille, että joskus koittaa tämmönenki aika. Oisinki säilyttäny monet vaatteet, jos oisin tämän osannu aavistaa.
Tuommosen mekon voisin ostaa, mutta nyt tullee varotus. Tuo nettifirma on kuulemma huijausfirma. Sivun avvaaminen on turvallista, mutta tillaamine ei. Vastaavia netisä olevia huijausfirmoja on palijo.
https://www.vaatemuoti.com/item/naisten-bohemia-kukkakuvioitu-o-kaula-a…
Ja nyt ruoanlaittoon. Mukavaa päivää kaikille! :) Sofia.
Ps. Jos me Saiko kumpiki laitetaan S, nii kai meijät erotettaa murteesta ja siitä, että minä laitan hymiön ässä ettee: :)
Vaateasiaa:
mieki tykkään lompsia kumppareissa, villasukissa ja 'röntsövaatteissa'. Täällä maalla on mukava, ko ei tarvihe peilii katsella. Kesken pihahomman saatan samoissa vaatteissa poiketa kyläkauppaan, siellä käy muutki duunarit työkamppeissaan kohvilla. Mut sit ko lähen isolle kirkolle, vilkasen peiliin ja laitan jottai siistimpää. Pellavavaatteist tykkään, ovat kyllin rentoja miulle. Pyhäkolttuja on kymmenen varmaan, sieltä löytyy perusleningit häihi ja hautajaisii. Eipä tarvi uusii ostella, mut joskus kirpparilt tarttuu jottai mukkaa.
Vapaalla/reissussa miul on yleesä farkut, tennarit, tpaita, talvel villapaitoi, lämpöset, mukavat kengät.
Töissä on onneks firman paita, ei tarvihe asua miettiä. Mustat housut.
Nauratti tuo Sofian kolttukuva, kuvittelin itseni pihahommiin, puolukkametsään tuo ylläni :)
Tuo väri syklaamis on vaikia kuvata, olisko vaaleahko viininpunaisen violetti...
Aippa
Aippa, kyllä muaki nauratti, ku aattelin sinun tai jonku naisihimisen puolukkametäsä tai misä tahansa pihahommisa maximekko päällä. Sois samalla kunnon punkkipyydys.
Laitoin mekkolinkin lähinnä siksi, ku ystäväni kerran sano, että ohan sielä netissä palijoki semmosia xxs- ja xs-maximekkoja, mitä etin. Mutta ku ne ovat huijaussivustoilla, niin ois hyvä että ihimiset ossaisivat olla varovaisia. Oon ettiny pitkää mekkoa hihhoilla. Ussein ovat hihattomia. Muutaman kerran vuojesa piän mekkoja.
Enimmäkseen puuvillaset vaatteet mullon aina sisällä ja sitte pihalla on just ne ihanat kumpparit ja "röntsövaatteet". Farkut ovat munki luottohousut. Vaatteeni ovat tosi kuluneita, ku en oo vuosiin ostanu uusia, paitsi yhen pakkastakin, jota en pitäny viime talavenakkaa kertaakaan, ku ei ollu tarvetta. Tietty sukkia ja alusvaatteita tullee ostettua uutena tihiämpää. Saattaa olla jopa 10 vuotta kulunu siitä, ku oon uusia muita vaatteita ostanu. Käytettyjä toki jonku verran, mutta nykyään moni myy tosi huonokuntosia, vanuneita, nyppysiä ja jopa taharasia vaatteita. Keinokuituset nyppyyntyvät tosi heleposti.
Eilen jätin Prisman pihalle auton, ku menin ettiin vaatteita, niin sakkohan siitä napsahti, ku en huomannu, että parkkipaikalta oli rajattu osa henkilökunnan käyttöön ja soli sitte yksityisaluetta. Toki olin laittanu kiekon oikein. 60 eurua tuli hintaa vaateostoksille ja vaatteita löyty nolla. Kyllähän se harmitti. Oottako saaneeet koskaan parkkisakkoja?
Tosiaan hyvin tumma on tuo syklaamini, joten ei ihan näytä samaltä eri näytöillä se väri.
Nyt tiskaamaan. Mukavaa illanjatkua kaikille! :) Sofia
https://www.kotipuutarha.fi/wp-content/uploads/2022/10/lautapolku-puuta…
Juu iha vasta ois tult parkkitalossa maksu, ku oltii enemmä ku sallitut 2 tuntii kauppakeskuksessa. Ei siin ajassa saa mitekää silmälaseja ja ostoksii tehtyy. Sain kuitekii sovittuu, ettei sitä 5 minuuttii huoli maksaa, ku miulla ei oo sellasii laitteita millä maksaa. Toisen kerra ol isäntä laittanta kaks kiekkoo erehyksessä kojelauvvalle ja sakko siitä heti napsahti.
Nyt ollaa hyvi varovaisii mis parkkeerataan. Isot kaupungit jäävät käymättä. Myö käyvvää S.Marketissa ja siin vieressä on oppilaitos ja nää nuoret parkkeeraavat kaik kaupan parkkipaikat täytee. Eikä siihe puututa tarkemmi, kuulemma liikaa työtä tarkastaa 2 tunnin parkkipaikkoja. Mut sit meille vanhemmille napsahtaa sakko tyhjästä.
Oli hyvä Sofia, et käit katselemassa uusii vaatteita. Mie oon ajatelt, et sie oot minnuu pienemp ku mie oon nykyää 160 cm, enkä ennää yletä pyykkinarulle kunnolla pyykkejä ripustammaa.
Onks teil kauppakeskukset mite kaukaan? Miul on 5 km tai 7 km tääl kesäpaikassa. Kyl myö käyvvääkii ahkerast kierrätyskeskuksista alkain kaik, vaikkei mittää tarvita.
Syklaamiko on sellane, ettei se aiheuta allergiaa? Syklaameja on nii montaa kokkoo ja ihania värejä. Miulla on syysleimuja iso maljakollinen ja ne tuoksuut hyvälle.
Kyl se piristää ja tuntuu paremmalta koko olemus jos laittaa iha uutta vaatetta päälle ja vaik rohkeempii värejä.
Mita teil on hiuksii laita? Miul ei vieläkää oo sitä parasta shamppoota, mikä tuntuis hyvältä. Nyt ostin mustikkaa ja karpaloo, havua oisin ostant mut ei olt.
Hiukset miul on paksut ja pöyheet ja korvii alareunaa ja eessä sit vähä pitemmät, et kasvot ovat kappeemman näköset.
Värrii en laita ku miu oma väri on hyvi vaalee, ei harmaa ja nyt kesällä viel vaalentunt.
Minnuu vähä ihmetyttää ku työ ootta alkaneet vaa etukirjaimella kirjottammaa. Miulla on syy nyt, ku jatkuvast oon kirjottant.
T. S
Torstai-iltaa
Sopiva sää oli tänään. Kävin tyttären kanssa harjoittelemassa rollaattorin käyttöä. Ei vielä ole oikein minun juttuni.
Kukista piti kirjoittaa. Kyllä syysleimut saattavat hyvin onnistua, koska härmä on yleensä loppukesän riesa. Kasvupaikan olisi hyvä olla ilmava, mutta ei liiankaan tuulinen. Härmä viihtyy tyynessä paikassa.
Syklaami on helppo kasvi. Se tykkää olla huoneenlämpöä viileämmässä, vaikka ulkona suojaisessa paikassa, kastelu alta, eikä saa uittaa vaan katsoa, ettei vesi jää vadille seisomaan koko päiväksi.
Omenahilloa teen nykyisin vain kaupan isoista omenista pienehkön satsin kerralla. Kuorin ne, keitän puolipehmeiksi ja surautan Pamixilla hienoksi. Lisäksi laitan puolukoita, jolloin hillo säilyy tavallisella sokerilla.
Pukeutumisesta sain työaikana tarpeeksesni. Eläkkeelle pääsyn jälkeen tyyli on ollut vapaa tai tilanteen mukainen, enkä ala sitä selostaa. Hiukset ovat lyhyet ja jo harvenneet, mutta kalju en ole.
Iso kauppakeskus on kilometrin päässä, kaksi lähiruokakauppaa vajaan puolen kilometrin. Bussikin kauppakeskukseen kulkee läheltä.
Eiköhän tämä sepustus riittäne, jos joku jaksaa lukea.
Hyvää alkanutta syyskuuta!
T. Tilo
Iltaa. Kiva ku Tilo kävit kirjottamasa tännää ja Saiko kans.
Yritän kirjottaa huomena lissää.
Saiko, etkö sinoo enimmäkseen laittanu kuitenki koko nimesi kirjotuksen alle näitte kuluneitte vuosien aikana, niinku tuossa 112 -sivullakii? Niihä minäki enimmäkseen, vaikka joskus oonki pelekän ekan kirjaimen laittanu?
Nyt nukkumatti kuttuu, joten lähen uinumaan.
Hyvvää yötä ja kauniita unia kaikille! :) Sofia
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQpBPdeTVchewXTQOQ…
Kyllä minäki koko nimen laitan, meinaa nyt nuo teiän S:t menne vähä sekasin.
Kiva lukea myös Tilon kuulumiset. Tuo kauppa-asia mennee meillä nii, et maalla kyläkauppa 3km, perus ässä 15 km. Halpahallit yms 30km. Cittari 45km. Kaupungis on kaik ihan kävelymatkan päässä, eipä ole tullut aikoihi missää tavaratalos käytyä. Ei oikei ole asiaa.
Tuo vaateasia on miust metka. Ne jotku vaa on nii mielusii, et samoja tullee piettyä. Pyykkiin vaa ja narulta taas piälle. Vaik komero pursuaa paitaa, pöksyä, kolttua. Syys-talviaikaan mie piän kyl mukavii kolttuja sisäl olles. Ja villasukat usein. Kohta vetäsen mustan paidan ja housut, ko töihi lähen. Se on helppo pukeutuminen.
Kiitos vinkeistä syysleimuun. Oon nii tykästynt siihe, ko lapsuuskois ol aina sitä. Leviääköhän itestää vai pittää jakkaa? Miul on joku tatar penkis, vähän ko timotein kukka, vaaleanpunane. Se levvii iha mahottomast. Peittää muita allee, jossen kitke pois.
Kaunis syyssumu on maisemas, mukava tuo 'luontotaulu', mikä vaihtuu ikkunas.
Mukavaa viikonloppuu kaikil
Aippa
Ai niin, pit vielä kehhuu eiliset kirpparilöydöt: tosi siisti kirkkaan oranssi anorakki paril eurol ja joulunpunast koristenauhaa liki 25m 50cent. Saan joulukäsitöihi nauhaa, sukansuihin tai jouluiseen tonttulakkii, mitä virkkailen.
Aippa
Iltaa
Vähä perusteluja, miksi oon joskus laittanu pelekän etukirjaimen. Siitä johtuen, ku tullee välillä kirjotettua monta viestiä peräkkäin, nii en oo viittiny joka lyhyen viestin jäläkee laittaa nimiäni kokonaan. Parannan tapani. :)
Onnittelut Aippa uusista kirpparilöydöistä. Kuinkaha oranssi se sun anorakki on? Mulloli nuorena appelsiinin värine bleiseri. Sillon se väri vielä sopi mulle, muttei ennää. Tuon värisen puseron voisin ostaa ku tuo takki: https://img01.ztat.net/article/spp-media-p1/429304e07ea847439d81e2116e0…
Varmaan Tilo se rollaattori on sitten hyvä, kun siihen totut. Outoa se varmaan on alakuun, ku on koko elämäsä kävelly enimmäkseen iliman mittää tukia. Jotku kulukeva kaupasa tai muualla puolison tai ystävän käsikynkäsä, nii sillon ei tartte rollaattoria. Ja kiitos ku kerroit kukkien hoito-ohjeita. :)
Soon jännä, miten sitä tullee muovostettua mielikuvia vaikkapa kirjotuskavereista. Luulin Saiko sinua noin 168-170 cm pitkäksi ja sillon ku et ollu vielä kertonu sun hiustenväriä, kuvittelin, ettoot brunette. Oli yllätys, ettoon sua pitempi.
Luin, että naiset menettävät pituuttaan vanhemiten noin 3-5 cm ja miehet 2-3 cm. Oon ite lyhentyny ihime kyllä vaan 1 cm siitä, ku olin esim. 30 vee. Se johtunee siitä, että jo 90-luvulta alakaen oon aina pyrkinyt roikkumaan päivittäin, paitsi niinä päivinä, jos oon liian kipiä siihen hommaan. Sanotaan, että ihimine on aamulla centin pitempi ku illalla. Ite meen ylleesä aamutuimaan roikkumaan ja sillon just yltää varpaat hipasee lattiaa. Roikun niin kauan, että saan päkiätki lattiaan kunnolla.
Meillon pari kilsaa lähikauppaan ja 2,5 toiseen. Noin 8-10 km pääsä on sitte isommat kauppakeskukset. Autolla tullee käytyä kaupasa, ku ei selekä kestä kantaa liikoja.
Lämmintä ja kaunista säätä on luvattu viikonlopuksi. Toivottavasti kaikki suomalaiset saisivat nauttia lämpimästä syyssäästä.
Mukavaa viikonloppua kaikille! :) Sofia
https://www.vastavalo.net/albums/userpics/22682/normal_kesapiha.jpg
Hoi kaikki. Tulin just töistä, ai ettäs oli kiire, mutta kyllä me naurettiinkin :) huomennakin on töitä, se on toiseksi viimeinen työvuoro. Viikon päästä perjantai on viimeinen ennen eläkettä.
Sofia, se anorakki on ihan kirkkaan oranssi. Ilahduin niin löydöstä, kun entinen beessi alkaa hihansuista rispaantua.
Hyvää yötä
Aippa
Aippa,
Kun minun eläkeaika alkoi, sanottiin, että eläkkeelle joko jäädään, joudutaan tai päästään. Minä pääsin. Ensimmäisen vuoden viihdyin hyvin kotona hoivaillen tyttären koiria, puolet ajasta kesäpaikassa. Sitten alkoi harrastusvaihe. Joka päivä piti mennä myös muualle kuin metsään koirien kanssa. Siitä elämä vähitellen asettui uomiinsa.
Onnea vain paljon tulevalle vapaalle!
Syysleimuista vielä. Meillä kesäpaikassa niitäkin oli. Eivät levinneet mihinkään. Niillä oli avara paikka pihalla, jonne tuuli pääsi sopivasti, koska tontin reunalta alkoi laaja peltoaukea. Härmä ei siis vaivannut.
Taitaa kuu olla nyt aika pyöreä, mutta silti toivotan makeita unia!
T. Tilo
Olipa upea kuu yöllä, ko möllötti suoraa silmii. Meil ei oo tääl maalla pimennysverhoja, miuta ei haittaa ollenkaa ja puolisoki on tottunt. Miust on mukava herätä, ko tietää onko yö vai aamu pimeyen/hämäryyen/valosuuen suhteen.
Laiska aamu, meen vast neljän aikaa töihi. Mies lähti moottorpyöräl ajelee, keittel kohvit ja laittel aamupallaa. Huomenis lämmitettää pihasauna, ko miul mennee puolii öihi töis tännää. Grillattaa broilerrii ja mie tien salaatin: salaatinlehtiä, kurkkua, tomaattia, ananasta, viinirypäleitä ja cashew-pähkinää, auringonkukansiemenii. Voip olla, et käväsen puolukaskii.
Mukavalt näyttää sää, aamusumu haihtui hitaast ja aurinko valtaa taivaan. On paljon kastetta aamusella, varma syksyn merkki.
Mukavvaa lauantain jatkoa
Aippa
Kuunpimennys ol eile illalla oikei kaunis. Tuntuu, et koko kesän raskain työ ol ikkunoihe perusteelline pesemine. Käsin pesin joka nurkan ja työ keski monta päivää. Ajattelin Sofiaa ja häne ikkunaprojektia.
Eile tul uupumus, mitä en oo millokaa kokent. Ku jalat ei ennää suostuneet toimimaa, niitä ja kässii särki iha mahottomast. Nyt on nukutun yön jälkee taas hyvä olo. Kantamine on liika raskasta selälle, siitä kai kaikki johtuu. No kyllä tästä lepopäivällä selviää.
Käytii Hesburgerissa syömässä. No maistuha se ja ol iha erilaine maalima, ku lounaspaikoissa. Voi sitä paperin määrää, siihe pitäis kyllä puuttua. Niihä se on ku on ruvettu myymää lämpösii valmisaterioita ruokakaupoissakkii. Leivospakkaus on paksuu muovii ja hävitettävä.
No päivä alkaa hyvi ja kaik ollaa laitettu jo talvee varte ulkona.
Onko teillä syksyn pihatyöt tehty? Tai vaikka parvekkeet laitettu syyskuntoon - kukkasineen?
T. Saiko
Ukkosenjäläkeistä aamupäivää. Vielä satelee.
Kiva, ku te muut ootte nähäneet kuun, jotku myös verikuun ja kuunpimennyksen vaiheet. Meillon ollu sen verran pilivistä, ettei oo ny nähty kuuta laisinkaa.
Pelottaako sua Aippa koskaan, ku miehes on ajelemasa moottoripyörällä? Luulen, että mua pelottas, ei siksi, ettenkö uskois miehen ajotaitoihi vaa siksi, ku välttämättä muut eivät autojesa tai traktoreittesa kans motoristeja huomaa tai jos tulis vaikka iso elläin ettee. Joka vuosi moni motoristi kuolee tai vammautuu. Soon surullista.
Ootpa sinä Saiko ollu ahkerana. Ikkunat pestynä ja pihanki oot laittanu jo talavia oottamaan. Pikasta pallautumista sulle toivon. Mei olla vielä ees alotettu syyshommia. Ohan nuo lehetki vielä kiinni puisa ja pensaisa. Niitä tullee palijo naapureilta meille. Varsinki tuo toine naapuri on onnekas, ku hällön valtavasti lehtipuita rajalla ja aina tuulee nii, että ne lehet lentää suurimmaksi osaksi meijän pihalle. Yli puolet peräkärrystä täyttyy niistä joka syksy ja silti kevväälläki niitä saa haravoija.
Mullon ollu kivuliasta aikaa muutama viikko. Hammaskivut on pahat, vaikkei ees oo hampaisa reikiä. Kävin otattamasa hammaslääkärillä röntgenkuvat, ku olin ihan varma, että reikiä täytyy olla, muttei oo ja ikenekki on kunnossa muutamia vettäytymiä lukkuunottamatta. Ku oon stressaantunu, nii puren yöllä hampaita nii rajusti yhteen, etton hampaitten juuret jotenkin pahasti ärtyny ja pittää ootella, että ne toipuvat. Melekein koko ajan jomottaa yötä päivää ja välillä vihilooki kovasti. Monta viikkua oon purru ruoat toisella puolella suuta. Lääkäri sano, että jos ei mee ohi parisa viikosa, nii uusiin kuvviin. Mullon kipulääkkeenä parasetamoli tai joskus burana, jotka vievät vähä vain kipua pois. Enkä muutenkaa haluais niitä joka päivä ottaa, mutta ny on pakko.
Onko teillä tullu ienvettäytymiä? Kuulemma monille iän myötä tullee. Jotku lääkärit ovat valamiit laittaan niihin paikkasuojan, jotku ei, ku pitäs sillon hammaskaulaa kuitenki hioa ennen paikkaa ja sei oo heistä järkevää. Mutta kovat homma soon pärjätä, jos loppuikäsä kylymä vesi tai kylymä ilimavirta vihiloo. Suu kiinnikö pittää ulukona kulukia. Oon käyttänyt extrapehemiää harjaa iät ajat, mutta liekö silti harjannu hampaat liian voimakkaasti. Aina lääkäri kehhuu, etton hyvin hoijetut hampaat. Onko teillä kokemusta hammaskippuista, jotka johtuu narskuttelusta?
Oon käyny yhen kerran Hesburgerisa koko elämäni aikana ja oisinko kolomesti Mc Donaldsilla. Ehkä semmone ois hyvä idea, että tillaamasa ruoan sais hakia ommaan astiaasa. Se roskan määrä noisa on ihan mahoton ja jokapäiväne.
Nyt ruoanlaittoon. Lepposaa päivää kaikille! :) Sofia
https://myhotposters.com/cdn/shop/products/mQ0268_1024x1024.jpeg?v=1748…
Korjaan, se syklaami onki tummanvioletti. Näytti vaa tietysä valosa viininpunaselta. Tuommone väri. En tosin tiiä, näkkyykö se teiän näytöillä samalta ku mun.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQYurwR_zCwDd-ifr0…
:) S