Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murteela

Vierailija
02.08.2022 |

Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.

Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.

Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.

Kommentit (2475)

Vierailija
2281/2475 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Sofia, minulla on ollut vihlontaa ienvetäytymän takia, mutta ei ole enää.  Käytän Elmex sensitive -hammastahnaa (vihreä-valkoinen pakkaus).

Hyvää syksyn alkua kaikille!

Terveisin Emmastiina

Vierailija
2282/2475 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kiitos Emmastiina, kun kerroit tuon asian ja annoit vinkin myös Elmexistä. Pittääpä ostaa sitä. Oon käyttäny Sensodynea. On hyvä kokkeilla toista tahanaa. 

Kiitos, ja mukavaa syksyn alakua sinullekin Emmastiina. :) Sofia

https://t1.pixers.pics/img-c676e9e9/julisteet-vaaleanpunainen-ruusu-kuk…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2283/2475 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia, kyl minnuu pelottaa välil, ko mies lähtee moottoripyöräl. Pahinta ol kerran, ko ajettii peräkkäin johokkii. Lahen läpi ajaissa jäin tahallain jälkee, sillon pelotti. Mie ajoin siis autolla. Ain mie huokasen helpotuksest, ko mies kotpihhaa ajjaa. Muutonki sillon tällön mielessäni mietin, miten täält aikannaa lähetää, kumpi meist ensin? Ja vanhempii siskoi on monta...

Mietittes työ tämmösiä?

Miul ol lauantain työvuoro +2h, ylitöiks meni, olin koton vast yhen aikaa yöllä. Baarissa olin apuna vakkarille, laskin olutta ja sahtia, plokkasin laseja. Järkyttävä kiire, mut mukavat työkaverit. Ja asiakkaat.

Hammaslääkäril oli paha pelko vuoskymmenet, sit ol kaks tosi hyvää lääkärii yksityisel, nykyää meen pelotta terkkarii, joka toinen vuosi. Hampaat on pal paikatut ja osin lohkeilua. Ei särkyjä. Onneks.

Kohta paistan kalafileet, keitän potut. Tein kastikkeen: luonnonjugurtti, sinappi, sitruunamehu, curry ja pieniä suolakurkkupaloja. Ite keksin reseptin ja välil maistelin, hyvä tul.

Aippa

Vierailija
2284/2475 |
08.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Aippa, kiva ku kirjotit.

Oot keksiny maukkaa olosen kastikkeen kalalle ja perunoille. :)

Sama homma mulla, enne oli hammaslääkäripeleko ja se tuli ihan aiheesta lapsena, ku eräs iso ja pahantuulinen hammaslääkäri, mies, teki mulle ekan paikan, ja ilima puudutusta. Onneksi oon saanu sen jäläkee kohata myös erittäin mukavia ja taitavia hammaslääkäreitä, mutta kyllä nykyäänki joukkoon mahtuu semmosia, joille en mee toista kertaa.

Nuista motskarihommista. Ymmärrän sua, sillä mieheni ajeli nuorempana motskarilla ja kyllä olin peloissani välillä ja aina huojentunu, ku hää ajo kotipihhaan takas. Välillä kyllä huolettaa, vaikka hää on autolla liikkeellä - ruukaa ajella ku rallikuski. Ja välillä hää kattelee motskareita, josko vielä ostas. Toivottavasti ei.

Mietin usseinki, että kumpi täältä ensin lähtee ja mite. Mies haluais lähtä "saappaat jalasa", eli nopiasti sitte ku lähtöaika koittaa. Miehen yllätyskuolo ois varmaan itelle se pahin vaihtoehto, ja varsinki, jos yksin jäisin tähä issoo talloo. En tiiä, miten siitä seleviäis, mutta pakko se ois selevitä, koska en halua lapsille jättää tämmöstä työmäärää, mitä tämänki talon ja piharakennusten tyhyjentämine vaatii, ku he ovat kaikki kiireisiä oman työnsä ja kaikkien perheenjäsenten harrastusten kans. Jos minä lähtisin ensin, nii en tiiä, miten mies sais kaikki asiat hoijettua, ku tietyt jutut on ollu vaan mun vastuulla. Toivon, että saatas olla vielä pitkään yhesä ja ehittäs rauhasa hävittää kaikki työkalut, konneet, laitteet ja muut harrastevälineet, mitä miehellä on palijo.

Mukavaa päivänjatkua kaikille! :) Sofia

https://rukminim2.flixcart.com/image/704/844/jeek8sw0/poster/n/h/c/medi…

Vierailija
2285/2475 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaihe särky ja vihlomine on tosi tuskallista. Mitehä on leukaperien kulumisen kanssa jos sekkii aiheuttaa kipua laajemmalle.

Colgate Duraphat, fluorilakka, jota sivelen hampaille ja ikeniin. Elmex geeli, jota myös käytän ja sivelen. Uusi hammastahna sensodyne clinical repair 5% novamin todella herkille hampaille. Kerra ostin kipuilevana vauvoille tarkoitettua hampaihe puhkeamiseen tarkoitettua kai puuduttavaa geeliä. Kaikkee oon kokkeilt. Käyn kaks kertaa vuuvvessa hammaslääkärillä. Tavallista hammmastahnaa en mitekää voi käyttää, alkaa vihlomaa. Nuoruuvvesta saakka talvet olleet hankalia, sen takia en kylmästä talvesta yhtään tykkää. Hammaslääkärillä hoitaja saattaa sivellä puuduttavalla aineella, mut se vaikutus ei kestä kauvvaa.

En mie mänis taas uuvvesta kalliisii hammasröntgeneihi. Näkköö se tohtor jo ensimmäisistä kuvista jos on pitkäkesetosta kippuu olt. Toisaalta miu hampaihe vihlomine ei oo millokaa röntgenissä näkynt. Yöllä käytän jatkuvast purentakiskoa. Alhaalla tai ylhäällä vaihtelen yöllä. Jos kulen kylmässä ulkona, ni käytän molempia, no otan sitte huomaamattomast ne pois. Miun kiskot on hammaslääkärillä tehty, kai teknikot ossaavat niitä myös tehhä. Ne on oikei muotin mukkaa tehty eikä kiristä. Nykyset ovat joustavia ja pehmeämpiä, tekniikat on kehittynneet. Tää vihlomine ja särky on tuskallista. Onneks ossaan jotekii varroo kylmien ruokien kanssa.  Miulla alkaa hampaita särkemää jos jalat on kylmettynneet.

Ikiajoista oon kärsint hammaskivusta laaja-alasest  yläpuolella ja alapuolella eikä oo muita keinoja ku nää geelit.

Parasetamoolii suositellaa iha kaikkeen, mut minnuu se ei auta.

T. Saiko

Vierailija
2286/2475 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tahtois ajatella kuolemista tai vaikeita sairauksia. En taho ajatella sitäkää kenen siivottavaks mei kerräämät tavarat jäävät. Vaikia sairaus on jo mei pienessä perheessä. Sellasta ku toetaa, ni elämä saap erilaisen merkityksen. Myö eletää iha normaalisti, vaik hyvi paljo hittaammaks on kaik tult. Yritettää ja pärjätää nii kauvva ku Luoja meille suop tätä elämää.

Joillakii tuttavilla ol selkäranka huonoon ja tasapaino huono, joillakii infarkti käynt tai jalat oikei  huonoon. Kuitekii kaikil on yhä ilone miel, vaik tulevaisuuvvest ei meil kenelläkkää oo tietoo, eikä ajasta mikä täällä saahaa ellää. Kipuja on iha liikaa, mut minnuu auttaat tulehus-kipulääkkeet, en muute pärjäis. Pärjäisin tietyst, mut oisin aika kiukkune ja ärtynt.

Tahon istuttaa kaks omenapuuta. Näin unta, et miu omenapuissa ol paljo omenii, vaik tänä vuonna ei olt ees ämpärillistä.

T. Saiko

Vierailija
2287/2475 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Saiko.

Onpa tosi harmi, että sullon nuin vaikiat vihilomiset hampaisa ja olleet jo nuoresta asti. Mullon ollu vasta reilu 15 vuotta. Onneksi oot löytäny hyvät tahanat ja kiitos ku kerroit niistä meilleki. Ilimeisesti narskutat kans, ku sullon kiskot. Mulle on moni hammaslääkäri niitä pitkään ehottanu, mutta oon varma, etten pysty niitte kans nukkumaan. Aattelin ostaa apteekista kuitenki semmoset itemuovattavat ja kokkeilla, että jos pystyn niillä nukkumaa, hommaan sitte paremmat.

Menetin narskutuksen vuoksi kaks hammasta (eri vuosina), ku ne halakesivat juureen asti. Nyt on vielä kovemman rasituksen alasena nuo jälellä olevat. Lähes päivittäi hampaita särkee. Välillä pittää käyä kuvvauttaa niitä, että ovatko rikki oikiasti vaiko vaan yhteenpuremisesta kippeytynneet.  Kerranki oli tullu railo hampaaseen ja sitte hammas paikattiin, vaihettiin kaikki hampaan pikkupaikat yhteen issoon. Makso 199e. Viikon päästä se hammas halakes. Poisto kuvineen ja puudutuksinee makso 175 e. On tämä ihimisen elämä haasteellista näitte fyysisten asioitte kans. Ja sitte siihe vielä ne henkiset paineet, jotka osin sitä narskuttelua aiheuttavat. Pitäs kai mennä purentaan erikoistuneelle hammaslääkärille, että seleviäis, ettei virheellisen purennan vuoksi unen aikana narskuttele. Implantit on tosi kalliita, alakae 2500. Viimeksi makso 3000 e. 

Voimia toivon sulle Saiko ja ihan kaikille, joillon mitä tahasa isompia haasteita elämäsä.<3 Sofia

Vierailija
2288/2475 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://palkinpaanpuutarha.fi/omenapuun-valinta-muista-nama-asiat/

Ihana uni sulla niistä omenapuista. Kaiken hyvän runsautta kai symboloivat, onnistuneita projekteja ym. :) Nuoremmille naisille ehkä hedelmällisyyttä ja raskautta. :) Sofia

Vierailija
2289/2475 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tie miel kirjottaa, tuo toine ketju on olt päiväkausii iha häiriköity.

Elos ja ilos oon, pullat nousoo ja puolukkamettä kutsuu.

Eläkäähä onnellisest

Aippa

Tuota tavaramäärää en sure, tehkööt jälkee jäävät iha mitä tahtoop. Moni tavara on miul rakas, jottai tok voin siivota pois, vaik vaatteita. Hyvälaatuset piän komeros, jos vaik joku tykkääp.

Vierailija
2290/2475 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On miulla purennassa vikkaa olt aina. Ei se miulle haittaa aiheuta. Hammaslääkär sano, et sellasen vian voip tekniikalla korjata, mut ei hää lähtis mielellää muuttamaa, ku mie pärjään näin. Miun ahistus on se, et oon jonkun kerran iskent hampaat yhteen alahampaat sivuluisussa ylähampaihe, vai mite sitä selittää. Se ol mahottoman kova voima mikä leuvvoissa on. Yöllä heräsin ja olin iha kauhistunt. Nää suojat on usseempaa kertaa jo uusittu. Ihmeesti hammasrivi muuttuu. Vanhat tuet ei ennää käy ja jos on paikattu, ni sit ei tietyst ollenkaa. Ei oo olt paikkaamista monen monneen vuoteen. Onneks ei. Jo se ilmavirta niist laitteista on kippuu tuottava. Mut oon kestänt kyl iha kaiken, se ku on vaa vähä aikaa se vihlomine.

Samma tahnaa käytin aikasemmi ku Emmastiinakkii, mut nyt oon taas siirtynt toisee merkkiin.

Nii kalankastikkeeks oon ruvent tekemää tillikastitetta.

Tilolla on kokemusta pitemmältä ajalta syyslaimuista ja perennojen hoidosta ku miulla. Täs iäs innostuin mahottomast perennoista. Onks se nyt oikei ruveta myös omenapita istuttammaa?

Kiitos Sofia omenapuihe vinkistä. Mie en aina löyvvä hyvvii ja hyödyllissii juttuja. 

Mitä laatuu työ suositta, ku on kotimaisista laaduista omalla pihalla kyse?

Aippa, eihä siu tarvitse miettii mitä toisilla palstoilla kirjotettaa. Jos saat hyvän saaliin sienii ja puolukoita, ni kerro vaa.

T. Saiko-Taas

PS. laitan kaksoisnimen nyt, ku oon ain äänessä.

Vierailija
2291/2475 |
11.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas!

Soon Aippa hyvä kirjotella fiilikse mukkaa, nii ei tuu paineita, ettois pakko kirjottaa. Harmi, että sielä toisesa ketjusa on ikävä meininki. Kiitos toivotteluista.

Saiko, et sinä liikaa kuitenkaa kirjota. Aina  on mukava lukia teiän kaikken kirjotuksia. Ja oispa se ihana, jos muutki aiemmat kirjottajat kertos joskus kuulumisia.

Ite en jaksas ennää laittaa uusia omenapuita, ku on kahen omenapuun leikkaamisista jääny kyllästymistä aiheeseen. Palijo on myös omenoita kuletettu muulle, esim. hevostallille. Oma hommasa siinäki. 

Lähen nyt kirpparille ettiin xxs-vaatteita. Tilasin muutaman xs-kokosen. Mennee lahajotuksee, ku olivat isoja.

Iloa päiväänne! :) Sofia

https://e0.pxfuel.com/wallpapers/883/759/desktop-wallpaper-spring-flowe…

Vierailija
2292/2475 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehasen miun pelargonioit. Muina vuosina en ole lannottant, ni kukinta olt vaisumpaa. Tänä kesänä lannotin ja kukkia on mahottomast vielä, 5-10 yhes kasvis. Lohenpunast. Kyl on kauniit.

Vaahteras on muutama tulenpunane leht, koivikot alkaa kellistyä, niinko hassutellaan miehe kans. 

Syys saapuu sunnuntaina? Ennustettu sadetta ja 15C lämpöä, kovast sateiselt näytti koko ens viikko. Kahtottaa, pittääkö paikkasa.

Kyl on hankalaa nuo teiän hammasmurheet

Perjantain terveiset

Aippa

Vierailija
2293/2475 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut Aippa niistä pelargonioista. Soon mukava, ku on ilonaiheita, pieniä, ja joskus isojaki.

Ihana, ku ollaan saatu nauttia näin lämpösistä syyspäivistä. Ei oo ollu liian kuuma, lämmin tuuli puhallellu.

Kiitos myötätunnosta myös hammasmurheisiin liittye.

Toiveittenne mukasta viikonloppua kaikille! :) Sofia

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQfg1CiJyTO3Cph-Mb…

Vierailija
2294/2475 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko-Taas:

Ei miu hammasvaivat oo ennää jokapäiväsii, mut nuoruuvvessa oli, ku en kehant sannoo, et miul on vaikiaa hammaskivun kanssa. Nyt on aineet, joilla voi suojata.

Nii, ni mite Sofia siulle käi vaatteihe etsimisessä? Ootko olt muihe yhtä hoikkii kanssa juttusilla, et mist hyö hankkiit vaatteet?

Mie olen justii syönt ja kohta meen täällä toises paikas pihalle töihi. Harmi ku illalla on jo nii aikasee pimiää. Myö ei pitkille reissuille lähetä ennää pimiääśsä ajamaa, täytyy kaik ajoittaa päiväsaikaan.

Oikiaa lannotetta oot Aippa laittant pelakuille.

Vierailija
2295/2475 |
12.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Saiko, oon nii ilone, että sullon helepottanu hammasvaivat entiseen verrattuna.

Kiitos kysymästä, en löytäny vaatteita. Tuommosen oisin halunnu, mutta siinoli se xs liian iso, hartiat roikku ja oli leviä.

https://cdn.aboutstatic.com/file/images/638f35da3fa186238620670bd6ccfe2…

En tunne kettää henkilökohtasesti, jollois sama probleema, mutta oon joskus lukenu netistä muitte sirojen naisten kokemuksia ja ahistuksia, ku hekkää eivät meinaa löytää riittävän pieniä vaatteita, jotkois kuitenki naisellisia. Joku voi olla 11-vuotiaan kokone mutta silti ihan naisen malline.  Tänä kesänä oli semmone yhtä siro nainen kirpparilla ja hää monnee otteeseen harmitteli, ku nii moni ihana vaate oli hälle iha liian iso. Tunsin kyllä myötätuntua häntä kohtaan, ku tiiän, kuinka väsyttävvää soon ettiä jopa viikkokausia jottain takkia tai neuletakkia.

Nyt tosiaa tullee aikasi hämärä. Pian on tähä aikaa jo pimiä. Kuukauen päästä ihimiset varmaan laittavat jo pihavaloja.

Lepposaa iltaa kaikille. :) Sofia  https://www.kivuton.fi/cdn/shop/collections/pentuteema.jpg?v=1752479814

Vierailija
2296/2475 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saiko,

Minkäslaista tillikastiketta tiet kalalle? Kaipaisin välil vaihtelluu, siks keksin tuon jugurttikastikkeenki, ko sitä meil aina on. 'Piimäpiirakkaki' tullee hyvä siit. Tavan maitokastike kanamunil on kyl hyvvää. Ja semmone valmis sitruuna makune kermakastike.

Aippa

Leppoisaa lauantaita

Vierailija
2297/2475 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://cdn.aboutstatic.com/file/93125e56bc6dd828e0d425bbc55d51d2?quali…

ja teksti: "Mallimme on 1.75 m pitkä ja hänellä on yllään koko S"

Että semmosta. Hänelle mahtuisi myös xs eikä olisi edes hihat lyhyet. :) Sofia

Vierailija
2298/2475 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sofia

Tää viimesemp malli on miu makkuu enempi ko se aikasemp. Vaikka tuost ei näy minkälaine o iestä. Joissai vaatekuvis on tosi hyvät kuvat eri puolilt, jotku sit vaa on yhes kuvas.

Käytät sie puuvillasii takkiloit syksyin talvin, ko et villatakkii voi käyttee?

Hauskaa, ko mie yritän tätä karjalamurretta kirjottaa, ni mietin ain tuonilmasii siirtynyttä tätiäin, hää täyttäis huomen 100v. Eli pitkäst yli 90v ja puhu murretta loppuu ast.

Aippa

Vierailija
2299/2475 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omena, persikka, luumu käyvät hyvi yhessä miun jugurtti- tai piimäpohjaseen piirakkaan. Kuppi on annostelussa määränä, eikä sekkää oo nii tarkkaa. Onks siulla myös piimäpohjane resepti?  On nii helppo sekottaa aineet keskenää ja hyvä tulee. Fariinisokeria laitan päälle. Paistan 175 asteessa. Nykyään en paista mittää muutakaa korkeammassa lämmössä.

Lämmin kastike valmistuu kermasta tai ruokakermasta, runsaasta määrästä tilliä, pippuria, suolaa ja suurustan kastikkeen Maizena suurusteella. Se on kätevin, eikä paakkuunnu. Kalalientä tai kasvislientä makua antamaan. Laitan paljon tilliä toisinaan mukaan  pannulle tai uunikalalle. Täsmennän jos on tarpeen, mie oon sellane hösöttäjä ruokapuuhissa.

Kylmiä kastikkeita teen harvemmin.

Tuo Maizena on miulle sopiva, ku oon sellane hätänen tekijä kaikessa.

Sofia, siulla on oikei mukavan nuorekas maku. Mitkä ovat mielivärejä? Mutta eikö tää nykymuoti oo vähä roikkuvaa ja hihatkii peukaloon saakka? Kovin ns. istuvii vaatteita nään kankaasta tehyissä malleissa. Miulla on lapsuuvvesta saakka ain ajatus, et pittää olla kutistumisvara ja kauhistus sillo lapseen viel kasvuvara. Onneks ne ajat on ohi ja materiaalit muuttuneet.

T. Saiko

Vierailija
2300/2475 |
13.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli viel mielee, et hoikka voip korostaa mitä tahansa kohtaa vartalossa. Voip hartioita tai vyötäröö tai polvii saakka tai lyhyempää ja mikä ettei ihan  nilkkoihe saakka leninkii. Nyt on pallokuvio muotii, voi mite ois kaunista kulkee sellasessa leningissä.

T. Saiko

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi