Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2283)
Tänään työpäivä, 4 varmaa vuoroa vielä ennen varsinaista eläkkeen alkua, osittaisella olen ollut jo vuosia.
Jännää, miten 'nuoret' nykyään jää eläkkeelle.
Täytyy muistaa tilata eläkekortti. Mitähän kaikkea etua saakaan?
Radiossa soi Rakkaus on lumivalkoinen, tää on niin upea, oli mulla pitkään soittoäänenäkin. Eilen leipoessa kuuntelin lempikappaleitani: Monta Matka maailman ympäri bändin levyä, Jarkko Aholaa ja monia muita.
Mukavaa perjantaita
Aippa
Ps toimiiko teillä palsta oikein, mulla vaan päivitetään yötä päivää...
Hei, ihan hyvin toimii sivut.
Onnea Aippa eläkkeelle pääsystä.
Kaikille mukavaa päivää toivottelen! :) Sofia
https://www.shutterstock.com/image-photo/beautiful-wild-flowers-daisies…
Perjantai-iltaa,
Sofia, kysyit jumppatuolistani. Se on tavallinen "Pinottava tuoli AJSTRUP beise". Kesäinen lähtöhinta oli ollut 99€, nyt se oli jo tarjouksessa 50€. Kun vielä oli esittelykappale, hinta oli 35€. Se vain sopii hyvin juuri minulle, kun en ole isokokoinen.
Saiko, niistä perennojen leikkaamisista. Kyllä ne kesäpaikassa leikattiin aina keväällä, kun kasvu oli alkamassa, että nähtiin, mikä oli kuollutta ja kuivunutta. Saivat olla rauhassa "talventörröttäjinä."
Minulla on tässä ollut kaikenlaista. Viimeksi eilen olin tk-lääkärin vastaanotolla reilusti yli puoli tuntia. Siinä ehdittiin puida monia kysymyksiä. Lääkäri oli nuorehko nainen ja hyvin tietäväinen. M.m. huomasi sellaisen asian, että olen jo useamman vuoden ajan syönyt aivan liikaa verenohennuslääkettä, koska paino on huomattavan paljon pudonnut ja ikää on kuulemma aivan liikaa lääkkeen määrään nähden. No nyt on puolta pienempi annos jo käytössä. Selvisi siellä moni muukin asia. Mikä parasta, saan jatkossa pitää tähän lääkäriin tarvittaessa yhteyttä.
Muuten, sain kuulla, että vanhana painon kohottaminen voi olla yhtä vaikeaa kuin nuorempana sen pudottaminen. Ei tahdo minultaksan onnistua se kohotus, mutta näillä mennään.
Hyvää viikonloppua täällä kävijöille. Eipä ole enää tukalaa säätä.
T. Tilo
Vielä Sofialle
Minulla on vielä iso jumppapallokin, jolle en enää uskalla edes istahtaa. Käytin sitä aiemmin, mutta nykyisin se olisi riskaabelia.
T. Tilo
En mie kauvvaa jaksa olla hiljaa. Tää on miun luonne, ku en jaksa varttuu toisten soittoja ni soitan sit itse. Nii on viilentynt ilma, et takkaa tänäkii päivään oon lämmittänt. Vast eile alko tääl satamaa ja nyt on sopivast kastelt perennat, joita juuripaakuista lisäsin penkkiin.
Paino on olt kauvva ongelmaan. Ei se pahhaa tehnt ollenkaa tuo laihtumine. Mut en ymmärrä mite vatsan kohdassa on liikaa, eikä vähene. No syön normaalisti ku on paljo raskasta työtä pihalla. Ei oo paino noust lyhyessä ajassa sain 12 killoo pois. Artroosi vaa kiusaa, mut sitä on monella lisääntyvässä määrin.
Mite sie Aippa saat aikais kulumaa eläkkeellä? Käin eläkkeelle 64-vuotiaana ja aamuherätykset jatkuivat, vaik kello ei olt soimassakkaa. Monta vuotta olin aamulla aikasee ylhäällä. Nyt käyn puolelta yötä nukkumaa. Luen unettavvii kirjoja unta varttuissa ja jo nukahan kirja avoinna. Enne yheksää en tahtois nousta ylös. Se ois ruhtinaan elämää jos nukkuisin nii pitkään. Vaan ei se onnistu.
Hain leivoksii ja nyt ollaa herkuteltu. Huomenna on tarkoitus käyvvä lounaalla tutun kanssa. Se on meille vaihteluu ja tuttava on hyvi puhelias.
Hyvvää aluviikkoo. Mite ootta viikon alottanneet?
T. S
Hyväst miul aika kulluu, viihyn iteksein. Ain on jottai puuhaa. Kirjoja kasapäin, sama lankoja. Palapelejä olis kans, mut ei oikei paikkaa, mis tehhä. Marjastus on lystiä, kohta piäsöö puolukkaa. Haahuilen metsässä muutenki, marjat ja kantarellit on plussaa. Puutarhahommia on kesäll. Pihasaunan lämmityst ja grillaust. Sauna lämpiää kyl ympär vuoen. Puolison kans tehhää reissuja, kierrellää kirppareit, torikahviloit. Sisko just kirjottel, et mitenhä ossaa olla, ko eläkkeel jääp. Ko ei aamulla tarvihe kellon herättää. Mie ainaki nukun kesäl vähemmä ja talvel sit enemmä.
Ei kai teilkää aika pitkäks käy, ko ootte nii touhukkait. Sit jos mie en mittää tekemist keksi, yritän siivota vaatekomeroa. Joutais puolet pois, muttei raaski. Kaik suunnillee palaa paikoillee, vaik kierrätyksee suunnittelin jottai laittaa. Miul on muutamat korkkarit, lie kymmenen vuotta sitte jalas olleet. En vaan ossaa luopua. Miksiköhän?
Ja valokuvia kahtelen, iso osa on kuorissa vaan, eikä albumeissa. Miul on paljon edellisen sukupolven mustavalkossii kuvvii, voi miten hyvin on säilynt.
Nyt istun kaupunkikoin olkkarissa. Puoliso kotiutuu koht'sillään reissustaan. Sattui matkalla monta rankkasadetta. Ei ole meil olt ko vissii kolme ukkosta tänä kesän, onk teil olt useampii?
Kyselee Aippa
Iltapäivää
Tilo, kiitos viestistä. Mukava, että sait noin edullisesti sinulle sopivan tuolin. Ihan kivan näköinenki se on. Olen itse laittanut jumppapallon kahden jalkarahin väliin, niin siten se pysyy paikallaan. Sitten olen siihen varovasti istunut. Jumppapallolla istuen voi vähän liikutella alaselkää, niin joskus se saattaa helpottaa kipua. Silloin, kun selkä on parempana, uskalla istua pallolle ilman jalkarahien tukea.
Onpa ihana, että löysit viisaan lääkärin ja voit mennä hänen luokseen toistekin tarvittaessa. Mummini oli aikoinaan pahasti ylilääkitty. Hän oli vanhainkodissa, jonka lääkäri oli diagnosoinut mummillani mm. Parkinsonin taudin ja muutaman muunkin. Kun sinne tuli uusi lääkäri, hän vähensi mummiltani kaksi kolmasosaa lääkkeistä. Aika pian mummini tärinät, vapinat ja huimaus loppuivat ja hän pääsi muuttamaan yksiöön, jossa asui toimintakykyisenä monta vuotta. Hän kuoli sairauskohtaukseen kovalla pakkasella kävellessään ja ikää oli muistaakseni 86 vuotta. On järkyttävää, miten lääkkeiden sivuvaikutukset voivat pilata ihmisen elämän.
En tiennytkään tuota, että vanhana painon kohottaminen voi olla yhtä vaikeaa kuin nuorempana painon pudottaminen. Jos on kovin alipainoinen, niin on suurempi kuolemanriski esim. jonkun sairauden tullessa. Syöt varmaankin terveellisesti. Syötkö mitään kovin kaloripitoisia herkkuja? Kermakastikkeita ja wienereitä tms.? Löysin tuollaisen bmi-taulukon, jossa voi laskea, onko itsellä ali- vai ylipainoa. Oma bmi-lukemani on tänään 17,9 (alipainoa vähän).
https://www.terveyskirjasto.fi/pgt00001
Jatkuu... :) Sofia
Hei taas.
Kysymys heti alkuu. Jos teette omenahilloa keittämällä, niin kuoritteko omenat ennen soseuttamista tai paloittelua vai otatteko vain siemenkodan pois?
Saiko, vatsa on tosi monilla se paikka, mihin rasvaa kertyy. Kuulemma varsinkin makean syönti näkyy vatsamakkaroina. Itsellänikin, vaikka painoa ei olekaan liikaa. Luuleanpa, että aika harvat meidän ikäiset ovat littanavatsaisia. :) Aika paljon sait painoa pois lyhyessä ajassa.
Aipalla, kuten teillä muillakin on mukavaa ajankulua. Itse kaipaan ulos kotoa, kun olen melkein kuin vankilassa, ensin kehoni vankilassa ja sen myötä kotini vankilassa. Kivut ja huimaus pahimmat syyt sille, etten juuri missään käy. Aina pitää kipulääke ottaa, jos kerran tai kaksi kertaa kuussa johonkin lähden. Tämä on vain hyväksyttävä.
Talo ja piha ovat sentään niin isot, etteivät hommat lopu koskaan. Lisäksi meilläkin on vielä liikaa kaikkea, vaikka paljon olemme vieneet lahjoitukseen. Viime päivinä olen siivoillut. Entinen omistaja oli valinnut lattialaattoihin kylppäriin vaaleammat saumat kuin laatat. Niitä saumoja olen jynssännyt puhtaaksi. Eivät kaikki lähteneet puhtaaksi, joten pitää ostaa sellainen laite, jolla saa saumat hiottua puhtaammaksi.
Valokuvat ovat ihania. Katselen niitä muutaman kerran vuodessa. Moni kuva tuo ihania asioita mieleen, muistot kultaantuu ja ikävät asiat unohtuu. Lasteni touhuista olen ottanut paljon kuvia. Palaan aina mielessäni siihen aikaan, kun he olivat pieniä. Suloisia ja ihania he ovat vieläkin, kuten myös heidän pienokaisensa.
Mukavaa päivän jatkoa kaikille! :) Sofia
https://kauniistikotimainen.fi/wp-content/uploads/2021/08/syyskukkia.jpg
Korjaan, kyllä ne saumat puhtaaksi lähtivät, mutta ne ovat tummuneet tai siis olivat tummuneet jo silloin, kun tähän muutimme. Luulin silloin, että lähtevät pesemällä, ja toki osin vaalenivatkin, mutta eivät tarpeeksi. S
Mie käin ekaa kertaa puolukas, muutama kantarellikii tul mukkaa. Kerään ain ensimmäiset näin aikassee, osa on viel raakojaki. Niistä tullee semmost hyytelömäistä survosta, kaunista ja maukasta. Säilöntään kerrään sit vähä myöhemmäl. Varasin ajan katsastuksee. Muuten on olt laiska päivä. Broilerpastaa ol ruokana. Huomeniss paistan kallaa, sitruunakastike, potut ja salaatti. Saetta ol tännäänki, metsäs ol märkää. 0 hirvikärpästä, onneks. En ole yhtää punkkiakaa nähnt tänä kesän.
Pitäis varmaa nuo pelargonit siirtää sissää enne syyshalloja, kauniist kukkii. Yks krassikin innostu versomaan, nyt on monta ehjää vihreää lehteä, kukkia tuskin enää tullee. Tagetekset on kauniit oranssis pikkuruisis kukissaa. Ne toukokuulla suoraa ulos kylvetyt.
Mitäs teiän elokuun loppuu kuuluu?
Aippa
Eile hullaannuin ja ostin 24 syysleimu perennaa. Olliit vaa euron kappale isot purkit.
Kysynkii, onks teil härmästä kokemusta? Näis ol härmää ja myyjä leikkas kasvit liikkeessä lyhyeks, mut hää meinas, et perennat ruppeevat hyvi kasvamaa ens vuonna. Onks se mahollista, et miu marjapensaat ja terveet syysleimut saisiit tuon tauvvin? Istutan nää toisel puolel pihhaa.
Kovast ootta hoikkii. Sofia, on se kuitekii hyvä, et saatat ottaa kipulääkkeen ja se auttaa. Miulle kipulääke on ainut apu, ku en paikalleekaa voi jäähä. Ei kuulemma oo vaaraa ku en jatkuvast tarvitse. Muutaman kerra viikossa ja sit piän lepopäivän.
Illalla on turhan aikasee pimiää. Kaiholla ajattelen kesän valosii iltoja. Kameran kuvvii katselen vuosien takkaa ja pääasiassa pihajuttuja ja luonnosta ottamiani kuvvii.
Omenoista tein hilloo lihamyllyllä. Omenamehu tekköö kauppaase meillä. Pakastan kirkaaksi lingotun mehun. Tulleeks teille paljo omenii tänä vuonna? Meille iha vaa muutama. Kaupoissa kotimaiset omenat 4,80 kilohinta. Voi sentää. Omilla oon pärjänt.
Millasii ajatuksii teil on syyskuulle ja menneestä kesästä?
T. Saiko
Vähä haikiaa on, ko syksy tul. Nytki ropisee sae ruutuu. Mut iän myötä olen oppina tykkäämää syksyst kanssa. Monest on ihanii aurinkoisii päivii, puolukka metäs on raikast ja kaunist. Ens viikolle ennustettu parikyt astetta lämpöä. Ihana juttu.
Yöhallaa meil ei ole vielä olt. Sithä se ruska alkaa.
Omenapuita meil ei ole. Joskus olen saant omppuja ja hilloaki tehnä. Sillon kyllä kuorin ne ja poistin siemenkoan. Sain ihanan samettista hilloa, osan lohkoista lisäsin myöhemmin, ni jäip kauniist ja maukkaiks soseesee. Pakastin ja kyl ol herkkua pannarin kanssa.
Nyt kohta lähen kyläkauppaan kirpparil. Arpajaisetki on, tapaan paljon tuttuja. Sit ois yhet puolukat survomist vaille, tännää ei tu lissää, ko on niin sae ja märkää. Osan puolukoist surautan sauvasekottimel, osan survon puunuijal, purtsol, ko meil sanotaa.
Mukavaa lauantain jatkoa
Aippa
Hyvvää siirtymistä syyskuulle. Meil on nii märkä maa ja sumusen oloista. Täytyy korjata terassilta kaik kuivaan varastoon.
Huuhoin saeveellä lapioista ja saappaista alkain kaik työkalut ja vien varastoon. Kottikärrytkii paksussa mullassa.
Härmää näytti oleva naapurin tammessakkii. Maito-mäntysuovalla ruiskuttelin nää uuvvet syysleimut. Pionit leikkasn lyhyemmiks. Puutarhur anto ohjeen, et pittää taivuttaa pionin rungot, ettei ves pääse sinne putkistoon. Taivutin varret ja laitoin kumirenkaan jokkaiseen taivutettuun varteen.
Onnistuiko omenahillo? Sosemyllyjä oon joskus väkertänt. Käsikäyttöisellä oon kamment keitetyistä omenoista tai juureksista sosetta. Tukeva sen laitteen täytyy olla.
Jatketaa tätäkii päivää.
T. S
Mite Sofia jakselet? Siust ei oo kuulunt pitkää aikaa. Mie alan jo huolestummaa jos oot liikaa tehnt töitä ja uupunt.
Viihyt koton, mut ois hyvä käyvvä pistäytymässä jossakii mikä virkistäis.
T. S
Huomenia.
Kiitos Saiko huolenpiosta. En oo jaksanu kirjottaa. Pahottelen. Te ootta ollu reippaita Saiko ja Aippa. Härmästä mullei oo Saiko kokemusta.
Aattelin ilahuttaa ittiäni, eli oon yrittäny ettiä välikausitakkia ja neuletakkia. Kävin monilla kirpparillaki, ku ei uutena 32-kokoja löytyny mistään. Nykyään ne xs-koot ovat liian isoja. Moni entinen s-koon ihimine niitä pittää ja heille s-koot ovat nykyää isoja. Etin takkeja tosi monesta verkkokaupasta kans, ainaki kaheksasta. Vässyin sitte, lannistuin aivan.
On jotenki masentavvaa huomata olevasa iha vääränkokone ihimine tähä maalimaan. Itteni ilahuttamisen sijjaan tuli vaan paha mieli. Jos ostan uuven kevyttoppatakin ja vien sen ompelijalle kavennukseen ja olokasaumojen siirtoon, ku hartiat roikkuu, niin voi hyvät hyssykät, kuinka tullee kallis takki.
Ei myöskään meinaa löytyä 36 -koon kenkiä. Sandaalitki oli enne ussei sääettäviä, nykyään ei, joten tippuvat jalasta moneet 36 kengätki. Ihimetyttää tämä maalima monellaki tavalla.
Omenasosetta tein seittemän litraa. Pesin omenat ja otin siemenkoat pois, sitte palottelin ja hauduttelin ne lähes muusiksi. Sitte vielä sosseutin ja laitoin vähä sokeria ja pakasteeseen.
Kovasti ois taas syyshommia tievosa. Piti taas kirjottaa A-4 lista. Vieraitaki on käyny ja lissää on tulosa. En varmaan kovin palijo jaksa kirjotella.
Toivon teille kaikille kaikenlasta hyvvää. <3 Sofia
https://kauniistikotimainen.fi/wp-content/uploads/2021/08/syyskukkia.jpg
Sofia,
Olipa kaunis kuva. Mite miun mielee tullee ain hautajaiset syklaamista? Onkoha ollu joskus surunvalittelukukka? Kaunis kuin mikä, lehetki on nii koristeelliset.
Miul on tääl puoliso seurana, ei tie työreissuja tällä viikol. Metka ko ollaa koko viikko yhes. Kysel yks päivä, 'pittääkö' häne lähtiä puolukkaa, ko mie kerroin, mitä saaliita olen keränt. Ei tosiaa piä, jossei tykkää. Mie haahuilen metäs iha huviksee, hää tuppaa kerulilla kerräämää pian paljon ja pois. Hää saap kyl itse puhistella marjat, ko roskassii kerrää. Mie kerrään käsin ja puhtait.
Että voipkii olla miulle vastemielist tuo puhistushomma.
Meil on ihanat syyssäät, 20 ja pilvetön taivas. Perjantaille ennustettu 22! Kohta metsään.
Hankalaa tuo vaatteihe ettimine on välil miulkii. Ko on mieles joku tietynlaine, ja ei vaa löyvy. Jos malli natsais, ni värit ei. Kerran etin farkkuhaalarii, ni ei mieleistä missää. Selasin netin, kotimaiset kaik. Sit tilasin Ruotsista, ei sekää olt just sopiva malli, mut onneks osu sopiva koko. On olt miul jo neljä vuotta ja vieläki piän.
Onnistuskos Sofia, jos kirpparilt löytyis mielusa ja sen ompelija pienentäis? Ei tulis nii kovast kallis. Nuo neuletakit tuppaa olemaa akryylii yms, vaik kauniita olis. Jospa joku osaava kutois siul oikian villatakin. Olikos niin, ettet sie ite kuo? Toi pontsomalli, mitä mie tien on kans tosi lämmin. Talviversion tein seiskaveikkalangast, 80% villaa nykyään. Ohuemmast langast tien kevät, syysversiota, nekkii on 75%villaa.
No johan tul taas kirjotusta. Jaksakee lukkee.
Ootteko huomant, Paikka auringossa, kotimaisen musiikin tunti, alko eilen tulla jo puolilta päivin. Siin tullee mukavaa jutustelua ja musiikkia.
Aurinkoista päivää teill
Aippa
Tilo hoi, mitäs siul kuuluu?
Aippa, kiitos.
Meinaspa tulla vähä kylmäävä olo, ku mainittit, että sulla tullee syklaamista hautajaiset mieleen. Sain nimittäin sunnuntaina vieraaltani viininpunasen syklaamin. Yritin ettiä sen väristä netistä, mutta vaikka kuinka selasin, en löytäny. Onkoha se joku uus väri? Ei kai sulla vaan oo mittää näkijän lahajoja? No kerron, jos tullee hautajaiset, paitsi jos noon omani.
Nuin oon just toiminukki, ettoon ostanu kirpparilta vaatteita ja vieny ompelijalle, mutta silti niille tullee hintaa. Eli jos käytetty pusero maksaa 10 eurua ja siihen 40 eurua ompelukulut, nii ei se käytetty pusero oo 50 euron arvone. Löysin kaua sitte hyvän ompelijan, mutta viime vuosina hällon ollu nii palijo töitä, että vaatteen saaminen takas on kestäny ylleesä 3 kk, mutta viimeksi puoli vuotta. Etin sitte toisen ompelijan. Hää oli kalliimpi ja palijo huonompi. Ompeli liian paksulla ja tummalla lankalla ja ihan hutasemalla. En ois itekkään niin huonosti ommellu. No joku voi kysyä, miksen ompele ite. Siksen, ku siitä seuraa aina monen päivän migreeni. Ja neulo en siksi, ku saan hengitysoireita villalangan pölystä. Enkä vois myöskään pittää neuletakkia, mison villaa/angoraa, ku ne pistelevät ihua niin kovasti puuvillapaianki läpi.
Kiva, että Aippa sullon kyky ja mahollisuus neulua ja vaatteita löyät muutenki, vaikka välillä haastetta on ollukki, jos oot tietynlaisen halunnu. Minustois uskomattoman ihanaa, että sais mieleisensä vaatteen, sekä mallin että värin, mutta oon tyytyväinen, jos löyän ees sopivan kokosen. Kullaki on se oma tyylisä, ja minustois tärkiää, että kullekki löytys omantyyliset vaatteet, olipa ne mimmoset tahasa.
Ens vuonna eläkeläisekki saa kai vähä lisätuloja. Olikoha se niin, että 1500 e/kk eläkettä saava saa jottain 14 e lissää kk ja 7000e/kk saava saa yli 60 e. Oiskoha parempi, ettois toisinpäin. Kumpiha sitä tarttis enemmän tuloja.
Ja nyt tiskaamaan. :) Sofia
Ihania kuvia. Jos ois mahollista lissää kaunista.
T. Saiko