Murteela
Hei ystävät. Aiempi Murteela -keskusteluketju oli eilen sulettu täälä vauva.fiissä.
Erikoinen juttu. Yritettään uuvelleen. Oishan se kiva, ku ois meillä vanahoilla ihimisillä joku kiva paikka, missä pittää toisiimme yhteyttä.
Mukavaa päivää kaikille lukijoille ja kirjottajille.
Kommentit (2475)
Miun ei oo millokaa tarkotus olla ylimielinen, ei kakkureseteissäkkää. Mut oon niissä asioissa hyvi suurpiirteine ku jotakii valmistan.
Tykkäisin tei tuntemii ohjeta kokkeilla, lukkee ja katsella. Sofialla on myös hauskat vinkit vaatteisiin ja löysin ne kuvat netistä.
Nii se on, et lasillinen tai kahvikupillinen, mut nää on suhteet taikinaa tehhessä. Tällä resetillä oon tehnt, alkuperäne miu äitiltä on jossakii löytymättömissä.
2 kkp sokeria
2 kkp piimää
1 kkp voita
3 kkp jauhoja
1 tl soodaa, runsas lusikalline
Vaniliinisokerii ja fariinisokerii laitan päälle, piirakka saap värrii. Senku sekotettaa ja päällystettä reilusti viipaleina.
Näi helpost tää piirakkataikina tehhää. Tää on melko pehmeä, joten siitä ei oo laittaa mureniksi päälle.
-Oisko teil joku muu helppo kakkuohje tai piirakkapohja? Miul ei voin ja sokerin vaahottammissee oo kärsivällisyyttä.
-Muute, vasta ol TVssä englantilaine ruuanlaittaja. Hää laitto piimää ja pyörittel kananfileet siin ja sit jauhoissa. Oottaks työ sellasta tehneet? Miulle iha uus asja. Tosin kesäkuumalla join mielelläin piimää.
Kyllä kului päivä ostoksilla. Monessa rautakaupassa käytii. Rikkaruohoille ja muuhun mylläykseen hain iha tiettyä varrellista hakkua - löytyihän se. Kaks vahvaa "rautapiikkiä" ja toisel puolel tasane terävä.
T. Saiko
Vierailija kirjoitti:
Miun ei oo millokaa tarkotus olla ylimielinen, ei kakkureseteissäkkää. Mut oon niissä asioissa hyvi suurpiirteine ku jotakii valmistan.
Tykkäisin tei tuntemii ohjeta kokkeilla, lukkee ja katsella. Sofialla on myös hauskat vinkit vaatteisiin ja löysin ne kuvat netistä.
Nii se on, et lasillinen tai kahvikupillinen, mut nää on suhteet taikinaa tehhessä. Tällä resetillä oon tehnt, alkuperäne miu äitiltä on jossakii löytymättömissä.
2 kkp sokeria
2 kkp piimää
1 kkp voita
3 kkp jauhoja
1 tl soodaa, runsas lusikalline
Vaniliinisokerii ja fariinisokerii laitan päälle, piirakka saap värrii. Senku sekotettaa ja päällystettä reilusti viipaleina.
Näi helpost tää piirakkataikina tehhää. Tää on melko pehmeä, joten siitä ei oo laittaa mureniksi päälle.
-Oisko teil joku muu helppo kakkuohje tai piirakkapohja? Miul ei voin ja sokerin vaahottammissee
Siult käyp karjalanmurre sutjakast, nii ko ois miun karjalain sukulaine haastelemas. Mie täs yritän sitä murret harjotella ja muistella.
Isoäiti tekkiit joskus hapanlohkoo, miust se ol nii hyvvää. Siin olt jottai lihhaa, varmaa sikkaa ja sit juureksii, lanttuu, perunaa, porkkanaa. Mut sit siihe laitettii jottai ruistaikinaa keraa. Sellast harmaat vellii, mut hyvvää olt!
Mie tällee sivust tulin kommentoimaa lyhyest. Hyvvää illan jatkoo teil kaikil. Mie katso Masked Singerii.
Kiva ku kävit kommentoimasa, ja tuu toki toistekki. Meki katottiin viime kauella Masked Singeriä. Katottako te kukkaa Tanssii tähtien kans -ohelmaa tai Ensitreffit alttarilla tai Maajussille morsianta? Minä katon nuita kaikkia ja Vain elämää -ohelmaa kans.
Mietitään, josko mies alakas vielä rakentaa meille pihasaunan tähän talloon. Aipallaha se onki mökillä. Onko Saiko teilläki?
Mietitään, tulisko sitä käytettyä tarpeeksi, jotta kannattas nähä se tekemisen vaiva.
Saiko, ite teen piirakkapohojan margariinista ja sokerista, sitte sekkaan kananmunat, leivinjauhe ja jauhot. Eli minustei oo sulle nyt apua, ku toivot erilaista reseptiä.
Hyvvää yötä ja kauniita unia kaikille! :) Sofia https://i.pinimg.com/474x/9f/ef/d0/9fefd0f9bc6311a956e05aae46d4efd6.jpg
Sunnuntaita,
kirjotin jo kaks viestiä. Molemmat lähti tarkastukseen. Kokkeilenpa taas, josko nyt pääsis läpi.
Tiiättekö te, mitkä värit, minkä väriset vaatteet, hiukset ja meikit sopivat teijän kasvojen värriin:
https://miiajohansson.com/2024/05/varianalyysi-kaikki-mita-olet-halunnu…
Minoon syksy, ja niistä värreistä tykkäänki eniten.
Lähenpä laittamaan kuivat pyykit kaappiin.
Mukavaa päivää kaikille! :) Sofia https://www.rose-marie.fi/cdn/shop/files/Morsiuskimppuoranssi.jpg?v=175…
Tuosta edellisestä linkistä löytyy laajemmin kunki vuojenajan värit. Laitan ne myös tähä alle.
Tuon paletin mukkaa mulle soppii myös tummansinine, minkoon itekki toennu. Löyttäkö mielivärejänne?
Kevät: https://kajabi-storefronts-production.kajabi-cdn.com/kajabi-storefronts…
Kesä: https://kajabi-storefronts-production.kajabi-cdn.com/kajabi-storefronts…
Syksy: https://kajabi-storefronts-production.kajabi-cdn.com/kajabi-storefronts…
Talvi: https://kajabi-storefronts-production.kajabi-cdn.com/kajabi-storefronts…
:) Sofia
Oon justii lähössä kyläilemmää. Tuntuu kiinnostavalta tuo värien runsaus. Hyvä ku laitat uutta mietittävvää ja katsottavvaa. Illalla tutustun.
T. Saiko
Minä tulin kyläilemästä, kävin ystävän synttärikahveilla.
Kävin 1980-luvulla värianalyysissä, olen "syksy suuntaan talvi". Murretut sävyt sopivat, samoin musta, violetti ja kirkkaan sininen. Sinisen eri sävyistä tykkään, violetistakin.
Terveisin Emmastiina
Sofia, kiitos tuosta värijutusta. En ole käyny analyysissä, mutta siskoin käi. Sain hältä riemunkirjavan marimekon paidan, ko ei voint ennää pittää.
Miul on enite syksyn värejä.
Aippa
Sunnuntai-iltaa
Nyt on marjat ensi talveksi pakastettu. Eilen saatiin ämpärillinen puolukoita kotiin tuotuna. Mustikoista sama tapahtui jo aiemmin. Mansikat haettiin tutulta myyjältä silloin, kun niiden aika oli. Ei ole enää sitä sadonkorjuutohinaa, mitä riitti vuosikymmenet oman puutarhan tuotteista. Mikä helpotus!
Ei se ole iästä kiinni, jos vaikka omenapuun istutus alkaa kiinnostaa, mutta kunnosta saattaa olla. Itse istutin yhden silloin kun oli hankittu kesäpaikka. Siitä on valokuvakin, vuosi oli 1979. Enää ei onnistuisi.
Nyt ei runosuoni syki, mutta hyvä, kun te toiset kirjoittelette useammin. Minulla riittää kipuilua, mutta se kun ei valittamalla miksikään muutu, niin en ala selitellä enmpää. Näillä mennään!
Hyvää alkavaa viikkoa. Voikaa parhaanne mukaan!
T. Tilo
Miun color me beautiful paletilla on kankaiset värimallit. Kesän värit, mut ei niistä kaikki. Muutama syksyn väri on siinä mukan. Oliivi, jade ja harmaan vihreä syksyn paletilta ja lissää vihreetä metsän vihreä ja teal blue. Teal blue syvänä värinä. Tietokoneelta katottuna näyttää hyvi erilaiselta, mut miu väripaletti pittää paikkaase.
Tätä värrii (siis vaa värrii) miu konneella näyttää miun tännää ostettu toppatakki, ohut sellane.
https://www.zalando.fi/the-fated-maksihame-jade-t6z21b01a-m11.html
Toine on jack wolfskinin vihreä joka vivahtaa siniseen eli tummempaa teal blue. Viime vuonna ostettu takki jäänt pitämättä. Hartioista leviä, ku on miesten malli. Hihat mahottoma pitkät.
Värit ovat aika ihmeellissii. Takerruin katselemmaa iha uutta asiaa, värien maalimaa, voi mite ihmeellissii asjoita.
Nii ja miulta puuttuu iät ja ajat oikei sopiva huulpunan väri. Tuol paletilla onkii dusty rose ja plum rose ja soft mauve, mikä näist nyt ottaa selvää. Nykyää on nii ruskean sävysii huuliaineita. Tummille tehtyjä. Sellaset raikkaat värit ovat harvassa, jotka korostaat myös valkosii hampaita ja kaunistaat ihhoo.
Toisinaa nään oikei kauniist ja luonnollisest meikattuja vanhempii naisii. Heil on hyvi ilone kasvojen ilme, ei mitekää kiriän olosii. Miehet korostaat vähemmä kasvoja, no ei sekkää huono asja oo. Joillakii naisilla on joskus vähä liikaa maalii naamassa.
Täs tätä värasjaa tul, mut kiinnostavvaa ainakii miulle.
T. Saiko
Oisko uutta teemaa mielessä?
Värien maailma on kiehtova. Syksyn aika on värien puolesta kaunista. Laitoin kukkalaatikkoon jo erilaisii syksyn värejä, lähinnä krysanteemeja. Aina se innostus puhkeaa.
Sofia, ulkosaunan rakentaminen sähköinee, vesjohtoinee ja viemäreineen on haastava juttu, mut innostusta ku on ni varmast saatta kauniin saunan. Teil on kyl iso tontti ja monta lisärakennusta.
Vois hyvi tään värianalyysin perusteella laittaa vaatteita ees osittain pois. Värit ku ovat laijjasta laitaan. Hieno juttu
nuo vinkit analysointiin.
Luin sienien ja marjojen myymisestä. Lapsetkii ovat olleet ahkeria ja saaneet tienestii. Sit ol kilohintoja 3 euroo, 4 euroo ol jo aika erikoisesta puhtaasta saaliista. Sienii saap ostaa kaupoistaj ja hinta on mahottoma korkia. No jos sienipaikat ovat lähellä ettei tarvitse ajella pitkii matkoja. Lapsille myös innostavaa ja kunnon tienestii.
Meillä sienet ja marjat ovat ommaa tarkotukseen. Samoin omista omenoista ei riitä myyntiin saati lahjottaa. Tuoremehuksi pakastimeen.
Katseltii parkkipaikalla, ku nuori 16 vuotias poika ol pystyttänt kilven pienen autoose vieree, välineet olliit autossa. Hää suoritti auton sisäpuhdistusta siin parkkipaikalla ku asiakkaat olliit kaupassa. Mahottoma mukava asja nuorelle miehelle ja asiakkaita riitti.
Minnuu on väsyttänt, mikä lie uupumus tult. Jos tähä syksyyn viel tottuisin. Valosat ja aurinkoiset päivät näi syksyllä ovat oikei tervetulleita.
T. Saiko
No nyt ol niin laiska päivä, ettei tosikaan. Huomenna tormentaudun kauppaan. On satant monta päivää ja jatkuup koko viikon. Olen lukent ja kutont. Hittolaine, ko en vient puutarhakalusteit liiterrii hyvän sään aikaa. Ja pelakuut olis pitänt jo tuua sisäl. Nyt ovat nii märkii kaik, eikä poutaa o näköpiiris lähiaikan. No, nuoren sanottii, et suussa on pouta, ko tek mieli baariloihi. Nyt naurattaa moine.
Jotenki on rattosaa vettää pitkhihast, lahkeist piälle. Taian kumpparit laittaa huomenki kaupaa. Ehkä vilkasen vähän kirpparilleki.
Mukavata elloo teil
Aippa
Myö ollaa Aipan kans molemmat täs viimisii kirjottajjii.
Sofia on pitänt paussii, tule siekii kertomaa. Värianalyysist sain hyvvii vinkkejä, olin iha unohtant omat mallit.
Kaikkii kirjotukset on mukavii, vaik työ mielellää ennemminkii lyhvest kirjotatta.
Mikä lie, ku miul tullee nii mahottomast sanoja peräkkäi.
T. Saiko
Iltaa, pitelen vähän taukua, ku on kaikenlaista hommaa ja vieraitaki käyny ja huomena tullee lissää. Toivottelen teille kaikille mukavaa viikonloppua. Kommentoin vielä väriaiheita myöhemmin. :) Sofia
https://www.jarvenpaankukkatalo.fi/wp-content/uploads/2021/08/Jarvenpaa…
Perjantai-iltaa
Pakastuspuuha jatkui tänään. Naapuri houkutteli mukaansa paikallisen palmuöljyttömän leipomon myymälään edullisille ostoksille. Tuloksena oli muovikassillinen tuoreita pullia, erilaisia leipiä ja sämpylöitä yhteishintaan 12€. Lisäksi neljän hengen kahvi-tee ja isot leivonnaiset 14€. Rattoisaa oli ja paljon asiakkaita.
Omenia on vielä tulossa. Taidan osan pakastaa silputtuna. Kätevää sitten lisätä erilaisiin ruokiin.
Varmaan töissä piti pysyä asiassa, joten olen kai tottunut kirjoittamaan lyhyehkösti. Silti luen pitkätkin kirjoitukset.
Nyt yö painaa päälle, joten rauhallista viikonloppua tässä levottomassa maailmassa!
T. Tilo
No näihä se on, se kirjottap kuka kerkii ja jaksaa, välil pitemmäst, välil lyhyemmäst.
Mie käin torstain pitkäst aikaa puolukas. Tääl on satant rankast sunnuntaist asti. Sit ol parin tunnin tauko, toho lähimettää menin. Puolisen litraa keräsin, oli niin kauniit luumunpunassii. Sit nous mustat pilvet, ehin kottii, ni johan alko jyrinä ja salamointi, mikä jatku iltaa ast. Hienot ol salamat yön mustaa taivasta vasten.
Puutarhakalusteet lojjuu viel märkän ulkona, pelakuut toin sissää, kukkiit nii kauniist vielä.
Mukavaa lauantaita
Aippa
Sunnuntaita.
Mietin, onko tuo Saikon kertoma teal blue sama ku petroolinsinine.Yks mun lempivärreistä. https://snugg.fi/wp-content/uploads/2021/07/Snugg_Dutch-Bone-Rugged-Car…
Kiva, ku Emmastiinaki kerto väriasioita Saikon ja Aipan lisäksi. Suomalaiset ovat kai enimmäkseen syksyn värisiä, mutta sitei uskos, ku miettii vaatekauppojen väritarjontaa.Ainaki talvelle löytyy hyvin värejä, mustaa, harmaata ja valkoista. Hyvä, että joillekki.
Tilo, oon pahollani, että jouvut kärsimää kivuista. Toivottavasti ne hellittävät. Tuntuu, että hyvin harva yli 70-vuotias saa ellää täysin kivutonta elämää. Itelläki on aina jottain kipuja.Viimeksi lähti alahampaasta paikan pala. Sain ajan hammaslääkäriin vasta parin päivän päästä. Lekuri jotenki töppäs poratesa entistä paikkaa pois ja hammas halakes parin päivän päästä juureen asti. Siitä se kipu alako ja eiku hampaanpoisto eesä. Nyt on vajjaa viikko menny ja alakaa olla voiton puolella. Rahhaa meni nuihin yhteesä n.370 eurua. Ja en saanu sille paikan teheneelle aikaa, joten kalliiksi tuli parin päivän paikka. Tuskin hää ois tunnustanu töpänneesä.
Mihi ruokiin Tilo laitat omenaa? Puolukoitaki sait pakastimmeen ja Aippa kävi niitä ite reippaasti poimimasa.
Saiko,me hylättii sen saunan rakentamine. Ei jaksetakkaa. Oisikkoha sinäki uupunu, ku oot nii kovasti teheny töitä. Varalta kannattaa käyä lääkärisä ja verikokkeisa.
Oon pitäny askelmittaria kotona. Päivittäin tullee 4000-7000 askelta iha sisätilloisa. Siivouspäivänä tuo isompi luku. Saas nähä, ulukohommat alakaa, mitä mittari sitte näyttää. Tarkistin, että näyttää oikei, eli laskin 100 askelta usiampaa kertaa. Välillä näytti 98,välillä 102.
Lepposaa sunnuntaita. Huomena pitänee lämmittää eka kertaa takka tälle syksylle. :) Sofia
https://hausk.in/img/normal/20211006/30R/20211006.jpg
Arvatkaas, mitä tännää ostin? No. Lankoja. Kauppaan on tult uusia upeita liukuvärjättyjä 70%villalankoja. Toiset mitä ostin on harmaan, sinisen, harmaan, beessin kirjavaa revontulen malliin. Toiset vihertävän kellertävän punaruskeaa. Oli kyllä tosi kauniit. Saetta on ollu ihan rankkaan malliin. Vielä mie muutaman litran meinaan puolukkaa kerätä.
Äsken tein vanhaan malliin jauhelihamakaronilaatikon, kyllä ol hyvvää puolukkasurvoksen kanssa.
Nyt pötköttelen ja kertaan ykkösen Mahdoton tapaus-sarjan avulla ammoisia ranskankielen opintoja.
Au revoir (= muistaakseni näkemiin :) )
Aippa
Iltapäivää.
Se neulebolero ois samanvärinen ku mun yks kesämekko, nii siihen sitä aatteli kaveriksi, ku mielellään en oo käsivarret paliaana kesälläkkää.
Se toine pusero, mistä näky vaan selekäpuoli, oli eestä samanlaine, vähä isommalla pyöriällä kauluksella. Semmone vaatteen löysyys on mulle ok, vaikka tykkäänki ns. istuvista vaatteista, mutten toki liian tiukoista.
Siinä vaiheesa, ku vyötärön kohta tipahtaa lantion kohalle ja hartiasaumat reilusti alas sekä hihat peittää sormetki kokonaa, niin ollaan jo liian isosa vaatteesa, ja semmosiahan ne pienimmät vaatteet nykyää ovat, ku liki 180 cm pitkät neitoset voivat pittää S-kokua. Mun ystävä piti ennen M-kokua, mutta nykyää hää pittää XS- tai S-kokua, vaikkei oo yhtään laihtunu, ehkä muutaman kilon lihonu vuosien myötä.
Tori.fiisä on ttällä hetkellä naisten vaatteita myynnissä 260896 kpl. Mutta jos hakuehoksi laittaa XXS, niin niiton 1227 kpl. S-kokosia löytyy 51192 kpl. Toki sielon vielä numeroilla kokoja, mutta en laittanu kokua 32, sillä sen ku laittaa, tullee monesti esim. isoja housuja tarjolle, ellei sitte tarkasti määrittele, miton ettimässä. Takkini koko oli ennen se 32.
Tykkään puuvillasia vaatteita käyttää. Nykyään löytyy enemmän keinokuitusia, ja neki on hyväksyttävä, jos ei muita löyä. Sukkiakkaan ei meinaa löytää täysin puuvillasia ennää. Tilasin yhen paitapuseron, joka oli valamistettu puukuitu Lyocellista. https://www.stjm.fi/tekstiilikuidut/lyocell/
Nuo pallokuvioiset mekot ovat jotenki ihanat, vähä vintage-tyyliset. Värit eivät tosin nuista oo mulle mieluiset. Tykkään murretuista luonnonvärreistä.
https://suomimuoti.fi/cdn/shop/products/Kaisu_Heikkila_mustavalkoinen_p…
https://vintage-mekko.fi/cdn/shop/products/robe-rouge-annee-50-220045_1…
Tuo piimäpiirakkapohoja. Onko se semmone resepti, että laitetaan juomalasin mitalla kaikkia, piimää, sokeria, munia ja jauhoja plus sooda lisäksi lusikkamitalla? Sitte otetaan siitä jossain välissä valamistusta taikinamurua talteen lasillinen, joka laitetaan lopuksi marjojen, omenoitten tms. päälle ja uunii. Mummini teki sitä aikonaa.
Ja nyt töihi. Lepposaa päivänjatkua kaikille! :) Sofia
Ps. Mukavaa Aippa tuo karjalanmurrekki.