Miksi joku oli käynyt katsomassa terveystietojani SUNNUNTAINA??????!!!
Kävin Omakannassa katsomassa tietojen luovutuksia, niin just eilen oli luovutettu kaupungilta tietoja kaupungille. En tajua, miks?? Eilen oli sunnuntai ja tk:t kiinni ja en edes asioinut missään!!!!!!
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tuottaa pettymys, mutta ei siellä ole kukaan erityisesti kyyläämässä tietojasi sunnuntaina. Mahdollista mutta erityisen epätodennäköistä. Siellä joku toimistosihteeri ehkä katsoo tietojasi joita tarvitsee työssään. Esim. Kaverini on tällaisessa työssä jolloin lähettää kirjeitä ja kutsuja potilaille.
Mutta ei kai toimistosihteeritkään ole viikonloppuna töissä??? Ap
Miksi
Osa osastonsihteereistä tekee kaksi/kolmivuorotyötä ja myös vkl ja juhlapyhät ymsMoni osasto pyörii viikonloppuisinkin, leikkaussalitoiminta, teho jne. Täytyy olla maanantaiksi kaikki tärkeät tiedot kirjattuna jos päivystäjä ei vaikka itse ole tuolloin töissä että tietävät mitä viikonloppuna on kenellekin potilaalle tehty.
Meillä saatetaan suunnitella leikkausjonoa uusiksi jo tullut peruutus ja maanantaille tarvittaisiin uusi potilas tilalle.
Miksi ihmeessä kukaan katsoisi oman yksikön potilaan tietoja omakannasta? Sairaalat käyttävät omia tietojärjestelmiään, omakanta on tavallaan pelkkä heijastus niistä. Ei ole mitään järkeä mennä sinne, jos etsii potilasta leikkausjonosta.
Muutenkaan omakannan tietoihin ei pitäisi mennä millään toimistosihteeristatuksella, koska kyse on hoitavan tahon tarvitsemista toisen sairaalan/terveyskeskuksen tms. kirjaamista tiedoista, joita sieltä katsotaan.
Olen ollut viime vuonna syöpähoidoissa ja lääkärikäyntejä on todella paljon. Hyvin suuri osa merkinnöistä on toimistosihteerien tekemiä, he kirjaavat kaikki polikäynnit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikeus pyytää tiedot siitä, kuka tietojasi on katsellut.
Tiedän ja pyysin jo viime vuonna niin kehtaankohan pyytää uudestaan jo nyt!??
Ap
No mikä ihmeen vainoharha sua vaivaa, kun koko ajan pitää tsekata, että katsooko joku sun tietoja? Ei niitä huvikseen kukaan kyttää, usko pois et ole NIIN kiinnostava.
En ole aloittaja, mutta kyllä ne ihmisten tiedot näyttävät joitakuita kiinnostavan kun niiden asiattomasta katselusta on tullut useita tuomioitakin. Jollain lailla tuttujen tietojahan siellä yleensä urkitaan jos tilaisuus tulee, harvemmin nyt tuntemattomien.
Siitä huolimatta hoitoalan ihmiset täälläkin aina väittävät, että eieiei, ei ne tiedot ketään kiinnosta....
Ei ne tuomiot ole siitä tulleet, että menee vahingossa jonkun ihan ventovieraan tietoihin klikkaamaan ja poistuu saman tien. Kyllä niissä tuomioissa on ollut ihan tuttujen ihmisten tietojen urkinnasta kyse.
Niin? Juuri siitähän tässä puhuin, että kyllä niitä tietoja ihan tarkoituksella urkitaan, vaikka täälläkin yritetään leimata kaikki asiasta huolestuneet hulluiksi.
Ei kaikkia, mutta itse ainakin kysyisin lokitietojeni perään vain, jos minulla olisi ihan muuten oikeasti aiheellinen epäilys, että nyt joku tietää minusta luvattomia asioita. Olen itse näitä pyyntöjä kesätöissä käsitellyt ja niissä pyytäjissä on jopa porukkaa, jotka ei edes käytä mitään kyseisen tietojärjestelmän piirissä olevia palveluita. Silti vain vaivaa kauhea epäilys.
Kaikki eivät olekaan kuin sinä. On ihan mielenkiintoista tsekata parin vuoden välein lokitiedot ihan varmuuden vuoksi
Just joo. Jos tässäkin kaupungissa satatuhatta ihmistä vuodessa tsekkaisi lokitietonsa ihan vain yleisestä kiinnostuksesta, niin sitä varten pitäisi palkata ainakin kymmenen hengen lokitietoyksikkö vain niitä vastauksia tuottamaan. Älkää kuormittako tällaisilla kiva tietää -jutuilla terveydenhuoltoa.
jos puhut Kuopiosta niin siellä nimenomaan pyytäkää ne lokitiedot, on senverran paljon väärinkäytöstä ollut ja tiedot vuotaneet.
En tiedä yhtään mitään mistään Kuopiosta. Jos meillä parin vuoden välein kaikki haluaisi tietonsa, niin se tekisi sen satatuhatta ihmistä vuodessa. Ja siis täysin turhaa työtä.
Edelleenkin: Pyytäkää nyt ne tiedot vain, jos teillä on ihan oikeasti epäilys jostain tai edes joku teidän tuttu töissä ko. paikassa. Ei siksi, että onpa tässä nyt vaan kiva tietää. Meillä on näitä kiva tietää -tyyppejä ihan riittämiin ja tarttuvat täysin heille tuntemattomien hoitajien ym. käynteihin ja sitten pitää tehdä viralliset selvitykset, joissa nämä kertovat, että joo, olen tehnyt ajanvarauksen sille, kun soitti tms.
On oikeita huolenaiheita ja kyllä, varmaan jossain tietoja urkitaankin. Mutta sitten on juuri näitä, joilla on lepakkoja vintillä ja ambulanssit jahtaa heitä heidän kuvitelmissaan kadulla ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän tuo asia selviää?
Entäpä jos kysyisit asiaa sieltä, missä olit asioinut.
No kysyinpä van, jos joku sattuisi tietämään tai on katsonut potilaiden tietoja SUNNUNTAINA??!!
AP
Minä olen kerran. Työskentelen mt-palveluissa ja teen periaatteessa ma-pe työaikaa. Kerran sairastuin kesken viikonja kesken työpäivän, ja kirjasin rästiin jääneitä juttuja sunnuntaina vähän toivuttuani etänä että olisi hommat ajan tasalla ennen kuin uusi täysi työviikko alkaa. Samalla lukaisin seuraavan aamun verkostopalaveria varten potilaan tiedot, jotka muutoin olisin lukenut perjantaina ja tehnyt muistiinpanot.
Tk-lääkärit voi olla myös päivystyksessä tekemässä vuoroja viikonloppuna, jolloin jos on väljää, voi kuitata labroja, vastata hoitajan laittamaan konsultaatioon, lukaista lähetteeseen tulleen palautteen tms. "postia" vaikka ko. potilaan asioita ei olisi muuten juuri silloin käsitelty.
Mutta kannattaa kysyä ja selvittää!
Vierailija kirjoitti:
Ajatella että ihmiset eivät saa pois lainkaan tietoja itsestään sieltä. Lekuri voi kirjoittaa vaikka mitä erikoisia kuvauksia.
Tästä on kokemuksia hiljattain. Nuori lääkäri kirjoitti selviä valheita.
Pyysin oikaisemaan ne ja palautteen käsittelijä alkoi puhelimessa huutamaan siitä minulle.
Kuitenkin potilaalla on oikeus pyytää poistamaan apäkorrektit tiedot itsestään.
Tuon tapauksen jälkeen mietin jo, pyydänkö poistamaan kaikki omat potilastiedot, kun nuoret lääkärit tekevät päätöksiä vanhojen potilastietojen varaan, kun eivät osaa itse tutkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella että ihmiset eivät saa pois lainkaan tietoja itsestään sieltä. Lekuri voi kirjoittaa vaikka mitä erikoisia kuvauksia.
Pyysin oikaisemaan ne ja palautteen käsittelijä alkoi puhelimessa huutamaan siitä minulle.
Tuon tapauksen jälkeen mietin jo, pyydänkö poistamaan kaikki omat potilastiedot, kun nuoret lääkärit tekevät päätöksiä vanhojen potilastietojen varaan, kun eivät osaa itse tutkia.
Valitettavasti sinulla ei ole mahdollisuutta pyytää poistamaan itsestäsi kaikkia potilastietojasi. Se olisi potilasturvallisuusriski. Väärät tiedot voi pyytää poistamaan mutta oikeita ei. Esimerkiksi jos olet ollut suljetulla osastolla hoidossa, niin et saa sitä tietoa pois itseltäsi niistä psykiatrian teksteistä. Voit saada sen pois, jos se lukee sinun korvakäytävätulehdustekstissäsi, mutta et sieltä, missä se asiallisesti on mainittuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällähän tuo asia selviää?
Entäpä jos kysyisit asiaa sieltä, missä olit asioinut.
No kysyinpä van, jos joku sattuisi tietämään tai on katsonut potilaiden tietoja SUNNUNTAINA??!!
AP
Minä olen kerran. Työskentelen mt-palveluissa ja teen periaatteessa ma-pe työaikaa. Kerran sairastuin kesken viikonja kesken työpäivän, ja kirjasin rästiin jääneitä juttuja sunnuntaina vähän toivuttuani etänä että olisi hommat ajan tasalla ennen kuin uusi täysi työviikko alkaa. Samalla lukaisin seuraavan aamun verkostopalaveria varten potilaan tiedot, jotka muutoin olisin lukenut perjantaina ja tehnyt muistiinpanot.
Tk-lääkärit voi olla myös päivystyksessä tekemässä vuoroja viikonloppuna, jolloin jos on väljää, voi kuitata labroja, vastata hoitajan laittamaan konsultaatioon, lukaista lähetteeseen tulleen palautteen tms. "postia" vaikka ko. potilaan asioita ei olisi muuten juuri silloin käsitelty.
Mutta kannattaa kysyä ja selvittää!
Näin on. Todennäköisesti aika monikin tekee esim. nyt koronapäivystysten aikaan luppoajalla muita töitä. Etätöiden lisääntymisen takia monella on myös työnantajan antama kone kotona ja jos on kauheasti rästiä, niin kyllä voi tulla kiusaus tehdä epävirallisia ylitöitäkin.
Se juuri tässä ap:n valitusvirressä huvittaa, että vieläkään hän ei ole kertonut, onko lähiaikoina ollut jotenkin terveydenhuollon tarpeessa ihan minä viikonpäivänä tahansa tai onko menossa jollekin vastaanotolle. Koska se on se selitys siihen tietojen katseluun eikä sillä ole silloin nykypäivänä enää oikeasti mitään merkitystä, että tietojen katselu on tapahtunut sunnuntaina.
Mistä näit, että tietojasi on luovutettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes käyt lääkärissä jos kerran tiedät itse paremmin mikä sinua vaivaa? Tuhlaat aikaasi ja niiden lääkärien aikaa tuollaisella. Eikä ne lääkärit sinulle oman diagnoosin perusteella rupea lääkkeitä määräämään joten turha valittaa tuollaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tuottaa pettymys, mutta ei siellä ole kukaan erityisesti kyyläämässä tietojasi sunnuntaina. Mahdollista mutta erityisen epätodennäköistä. Siellä joku toimistosihteeri ehkä katsoo tietojasi joita tarvitsee työssään. Esim. Kaverini on tällaisessa työssä jolloin lähettää kirjeitä ja kutsuja potilaille.
Miksi
Osa osastonsihteereistä tekee kaksi/kolmivuorotyötä ja myös vkl ja juhlapyhät ymsMoni osasto pyörii viikonloppuisinkin, leikkaussalitoiminta, teho jne. Täytyy olla maanantaiksi kaikki tärkeät tiedot kirjattuna jos päivystäjä ei vaikka itse ole tuolloin töissä että tietävät mitä viikonloppuna on kenellekin potilaalle tehty.
Meillä saatetaan suunnitella leikkausjonoa uusiksi jo tullut peruutus ja maanantaille tarvittaisiin uusi potilas tilalle.
Miksi ihmeessä kukaan katsoisi oman yksikön potilaan tietoja omakannasta? Sairaalat käyttävät omia tietojärjestelmiään, omakanta on tavallaan pelkkä heijastus niistä. Ei ole mitään järkeä mennä sinne, jos etsii potilasta leikkausjonosta.
Muutenkaan omakannan tietoihin ei pitäisi mennä millään toimistosihteeristatuksella, koska kyse on hoitavan tahon tarvitsemista toisen sairaalan/terveyskeskuksen tms. kirjaamista tiedoista, joita sieltä katsotaan.
Olen ollut viime vuonna syöpähoidoissa ja lääkärikäyntejä on todella paljon. Hyvin suuri osa merkinnöistä on toimistosihteerien tekemiä, he kirjaavat kaikki polikäynnit.
Osastonsihteerit
Vierailija kirjoitti:
Mistä näit, että tietojasi on luovutettu?
Klikkaa esim. terveystiedot ja sieltä omien tietojen luovutus niin saat listan siitä kuka niitä on käynyt mahdollisesti katselemassa ja minä päivänä. Siis organisaation tarkkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi
Siis voi huokaus: Ei ne sinun omakannassasi näkyvät maininnat tietojen luovutuksesta tarkoita sitä, että joku olisi sinne sinun omakantaasi mennyt jotain luovuttelemaan. Ne on niitä merkintöjä, kun ne ovat ihan omassa työpaikassaan varsinaisessa Kannassa tms. katsoneet sinun tietojasi. Ne vain näkyvät sinun omakannassasi näin.
Etkä nyt selvästikään tajua, minkälainen työnjako jossain terveydenhuollossa on. Kyllä siellä sinun tiedoissasi käydään ihan asiasta ja luvallisesti myös sihteerinä. Lähetetään kutsuja, kirjoitetaan saneluita, tehdään laskuja, ajanvarauksia, tulostetaan sinun itse itsellesi pyytämiä papereita ja lausuntoja yms. Lääkäreillä on osastosihteerit, toimistosihteerit, tekstinkäsittelijät ym. sitä varten, ettei niitten tarvitsisi ihan jokaista paperiasiaa tehdä itse.
Ei osastonsihteerit mitään lääkäreiden työntekijöitä ole, koko yksikön työntekijöiden kanssa tekevät tiimityötä sekä heillä vielä omat työnsä kuten kuntalaskutukset yms
Mistä niitä luovutuksia edes voi itse katsoa?
Et muuten tiedä mitenkään, miten, miksi ja kuka tietoja on katsellut ellet hae lokitietoja.
Tietojen luovutuksissa näkyy, kun tietoja siirretään organisaatiosta tai sen osalta toiselle. Pelkät lukemiset eivät näy. Voi olla esim. sairaalan ja terveyskeskuksen välinen siirto.
Pari vuotta sitten töissä oli kaplakkaa potilastiedoista ja niiden katselusta. Miksi Attendon yksiköstä oli katsottu Maija Mehiläisen tietoja, loppujen lopuksi katsojaksi paljastui kuukausikäynnillään ollut tervesykeskuslääkäri, joka oli kesken päivää joutunut ottamaan kantaa Maijan hoitoon. Maija oli vain ehtinyt jo haukkumaan koko yksikön työntekijöineen kaikille lyhtypylväillekin, anteeksipyyntöä ei tainnut kuulla kirppukaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietojen luovutuksissa näkyy, kun tietoja siirretään organisaatiosta tai sen osalta toiselle. Pelkät lukemiset eivät näy. Voi olla esim. sairaalan ja terveyskeskuksen välinen siirto.
Jos on sairaalan ja tk:n välinen siirto, niin siellä lukee luottajana eri yksikkö kuin saajana. Saajana lukee esim tyks, hus, ei kunnallinen tk
Vierailija kirjoitti:
Mistä niitä luovutuksia edes voi itse katsoa?
Omakannasta
Potilastietojen luovuttaminen terveydenhuollossa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on oikeus pyytää tiedot siitä, kuka tietojasi on katsellut.
Tiedän ja pyysin jo viime vuonna niin kehtaankohan pyytää uudestaan jo nyt!??
Ap
No mikä ihmeen vainoharha sua vaivaa, kun koko ajan pitää tsekata, että katsooko joku sun tietoja? Ei niitä huvikseen kukaan kyttää, usko pois et ole NIIN kiinnostava.
En ole aloittaja, mutta kyllä ne ihmisten tiedot näyttävät joitakuita kiinnostavan kun niiden asiattomasta katselusta on tullut useita tuomioitakin. Jollain lailla tuttujen tietojahan siellä yleensä urkitaan jos tilaisuus tulee, harvemmin nyt tuntemattomien.
Siitä huolimatta hoitoalan ihmiset täälläkin aina väittävät, että eieiei, ei ne tiedot ketään kiinnosta....
Ei ne tuomiot ole siitä tulleet, että menee vahingossa jonkun ihan ventovieraan tietoihin klikkaamaan ja poistuu saman tien. Kyllä niissä tuomioissa on ollut ihan tuttujen ihmisten tietojen urkinnasta kyse.
Niin? Juuri siitähän tässä puhuin, että kyllä niitä tietoja ihan tarkoituksella urkitaan, vaikka täälläkin yritetään leimata kaikki asiasta huolestuneet hulluiksi.
Ei kaikkia, mutta itse ainakin kysyisin lokitietojeni perään vain, jos minulla olisi ihan muuten oikeasti aiheellinen epäilys, että nyt joku tietää minusta luvattomia asioita. Olen itse näitä pyyntöjä kesätöissä käsitellyt ja niissä pyytäjissä on jopa porukkaa, jotka ei edes käytä mitään kyseisen tietojärjestelmän piirissä olevia palveluita. Silti vain vaivaa kauhea epäilys.
Kaikki eivät olekaan kuin sinä. On ihan mielenkiintoista tsekata parin vuoden välein lokitiedot ihan varmuuden vuoksi
Just joo. Jos tässäkin kaupungissa satatuhatta ihmistä vuodessa tsekkaisi lokitietonsa ihan vain yleisestä kiinnostuksesta, niin sitä varten pitäisi palkata ainakin kymmenen hengen lokitietoyksikkö vain niitä vastauksia tuottamaan. Älkää kuormittako tällaisilla kiva tietää -jutuilla terveydenhuoltoa.
jos puhut Kuopiosta niin siellä nimenomaan pyytäkää ne lokitiedot, on senverran paljon väärinkäytöstä ollut ja tiedot vuotaneet.
En tiedä yhtään mitään mistään Kuopiosta. Jos meillä parin vuoden välein kaikki haluaisi tietonsa, niin se tekisi sen satatuhatta ihmistä vuodessa. Ja siis täysin turhaa työtä.
Edelleenkin: Pyytäkää nyt ne tiedot vain, jos teillä on ihan oikeasti epäilys jostain tai edes joku teidän tuttu töissä ko. paikassa. Ei siksi, että onpa tässä nyt vaan kiva tietää. Meillä on näitä kiva tietää -tyyppejä ihan riittämiin ja tarttuvat täysin heille tuntemattomien hoitajien ym. käynteihin ja sitten pitää tehdä viralliset selvitykset, joissa nämä kertovat, että joo, olen tehnyt ajanvarauksen sille, kun soitti tms.
On oikeita huolenaiheita ja kyllä, varmaan jossain tietoja urkitaankin. Mutta sitten on juuri näitä, joilla on lepakkoja vintillä ja ambulanssit jahtaa heitä heidän kuvitelmissaan kadulla ym.
Se ei ole turhaa työtä. Jos siltä tuntuu, niin miksette perusta sähköistä paikkaa, josta kukin voi halutessaan käydä kurkkaamassa ajantasaise lokitiedot ilman, että niitä täytyy alkaa erikseen anelemaan.
Mitä tiedät että kyse on juuri tietojesi katsomisesta, eikä esimerkiksi automaattisesta siirrosta terveyskeskukseen luettavaksi tai vaikka viivästetty julkaisu jossain tiedossa?
Lokitiedot kysymällähän tuo selviää, ja muistaakseni keran vuoteen ne saa maksutta.