Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin synnysosaston hoitajien käytöksestä potilaiden seläntakana

just joppa
31.07.2022 |

Olin opintoihin liittyen tutustumassa Oulun yliopistollisen sairaalan synnäriin. Oli kyllä uskomatonta seurata vierestä, kuinka kätilöt aloittivat heti potilaan haukkumisen/arvostelun kun ovi meni kiinni potilashuoneeseen. Valitettiin siitä, kuinka "taas se vaatii kipulääkettä" jne jne. Lisäksi jokainen synnärille tuleva arvosteltiin, osa sai kehuja "niin suloinen pari" ja osa taas oli että "hohhoijaa". Voi jos potilas kuulisi mitä selän takana tuolla puhutaan niin varmaan mieluummin kadulla hoitaisi nuokin hommat. En ymmärrä, miksi pitää olla tuolla töissä, jos kerran noin vihaa koko hommaa.

Onnea vaan niille jotka tuossa helvetissä pääsee kitumaan. Tuo kokemus sai vain olemaan iloinen siitä, että lapsien hankkiminen ei kuulu omaan elämääni.

Kommentit (865)

Vierailija
541/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tositapauksen jossa osastonhoitaja (!) vieläpä oli tiuskaissut raiskauksen uhrille, nuorelle naiselle : NO onko se niin VAIKEAA sinun antautua kenellekään? Ja perään raiskatulle pahimmat paperit tietysti.

Näiden pitäisi joutua vastuuseen!

En usko. Aika törkeää väittää tämmöistä.

Vierailija
542/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko? 😬 Eikö hoitajilla ole mitään ammattiylpeyttä, ettei nyt asiakkaita haukuta tai arvostella? Valikoituuko hoitajiksi jotenkin ilkeitä ja tyhmiä ihmisiä? Ei muissakaan töissä asiakkaita ole tapana haukkua, ei päin naamaa, eikä seläntakana. Missä on kunnioitus toista ihmistä kohtaan? No, toisaalta, munkin eka lapsen synnytyksen yhteydessä synnärillä olo oli kyllä kokemus. Vaikka olin nopea synnyttäjä, enkä tarvinut kipulääkettäkään. Maito ei vaan noussut koko sairaalassa olon aikana, ja siitä sain ihmeellistä piilov***uilua muutamalta hoitajalta. Näköjään se on totta, että alalle hakeutuu porukkaa, jotka tykkäävät kyykyttää heikossa tilassa olevia ihmisiä.

Joka ikisessä työpaikassa ruoditaan hankalat/typerät/ilkeät jne. asiakkaat. Ihan sama, onko kyseessä kukkakauppa, lääkäri, kampaamo, eläinlääkäriasema, autoliike jne. Kun sen asiakkaan edessä on pakko vetää ammattiroolia, niin jollekin ne huonot kokemukset pitää päästä purkamaan. Tuon ei luulisi tulevan yllätyksenä kenellekään, joka joutuu työskentelemään ihmisten kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vela(onneksi, näiden kertomusten lukemisen jälkeen), mutta mielenkiinnosta tahtoisin tietää esimerkin tällaisesta turhasta valitus tapahtumasta?

Mitä synnyttänyt nainen sitten "vaatii"?  Kertokaa.

Paljonhan valitetaan siitä, että käsketään sängystä ylös heti seuraavana päivänä vaikka olisi sektiokin. Pitää itse hakea kipulääkkeet kansliasta. Taustalla on se, että makaaminen edesauttaa tukoksia ja on vaarallista. Siihen ne lakanoiden vaihdotkin varmaan perustuu. 

On vähän eri asia, että oman jaksamisen ja pystymisen mukaan kehotettaisiin liikkumaan, kuin että sen varjolla teetetään pakolliset hommat niillä potilailla, jotka jää sitten tekemättä jos ei kunnon takia siihen pystykään. Esim. tuo lakanajuttu. Voisit samalla myös sitten kertoa, että miksihän juuri lapsivuodeosasto on se ainoa paikka, jossa tuo vaihto täytyy tehdä itse? Kun kyllähän samojen syiden pitäisi päteä niillä muillakin osastoilla sitten.

Vierailija
544/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairaalassa synnyttäminen on näin kauheaa niin mistä sen tietää, miksi sekään vauvapakastaja ei halunnut ikinä synnyttää???

Vierailija
545/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko? 😬 Eikö hoitajilla ole mitään ammattiylpeyttä, ettei nyt asiakkaita haukuta tai arvostella? Valikoituuko hoitajiksi jotenkin ilkeitä ja tyhmiä ihmisiä? Ei muissakaan töissä asiakkaita ole tapana haukkua, ei päin naamaa, eikä seläntakana. Missä on kunnioitus toista ihmistä kohtaan? No, toisaalta, munkin eka lapsen synnytyksen yhteydessä synnärillä olo oli kyllä kokemus. Vaikka olin nopea synnyttäjä, enkä tarvinut kipulääkettäkään. Maito ei vaan noussut koko sairaalassa olon aikana, ja siitä sain ihmeellistä piilov***uilua muutamalta hoitajalta. Näköjään se on totta, että alalle hakeutuu porukkaa, jotka tykkäävät kyykyttää heikossa tilassa olevia ihmisiä.

Joka ikisessä työpaikassa ruoditaan hankalat/typerät/ilkeät jne. asiakkaat. Ihan sama, onko kyseessä kukkakauppa, lääkäri, kampaamo, eläinlääkäriasema, autoliike jne. Kun sen asiakkaan edessä on pakko vetää ammattiroolia, niin jollekin ne huonot kokemukset pitää päästä purkamaan. Tuon ei luulisi tulevan yllätyksenä kenellekään, joka joutuu työskentelemään ihmisten kanssa.

Miten olisi terapia, ettet myrkytä ja vallitse muitten mieliä? Ja asiallisuus sitten töissä? Oisko niinkuin mitenkään?

Vierailija
546/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tositapauksen jossa osastonhoitaja (!) vieläpä oli tiuskaissut raiskauksen uhrille, nuorelle naiselle : NO onko se niin VAIKEAA sinun antautua kenellekään? Ja perään raiskatulle pahimmat paperit tietysti.

Näiden pitäisi joutua vastuuseen!

En usko. Aika törkeää väittää tämmöistä.

Tosi juttu on, kyynistynyt vanha osastonhoitaja näin sitten "hoidellut".

Vierailija
547/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sairaanhoitajan joka nukkui kaikki yövuorot. Erikoissairaanhoidon vuodeosasto HUS. Kollegat joutui vastaamaan potilaiden kutsuihin. Hoitajat sai tuplapalkat. Oli vuosia ellei vuosikymmeniä töissä siellä. Mitähän palkkapohatta MR Rytkönen sanoisi tähän.

Kappas, ollaan taidettu olla samassa talossa töissä. Tiedän tasan tarkkaan tapauksen, ja on totta.

Eri

Paljonko tämä nukkuva hoitaja tienasi tunnilta?

Vierailija
548/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän sairaanhoitajan joka nukkui kaikki yövuorot. Erikoissairaanhoidon vuodeosasto HUS. Kollegat joutui vastaamaan potilaiden kutsuihin. Hoitajat sai tuplapalkat. Oli vuosia ellei vuosikymmeniä töissä siellä. Mitähän palkkapohatta MR Rytkönen sanoisi tähän.

Kappas, ollaan taidettu olla samassa talossa töissä. Tiedän tasan tarkkaan tapauksen, ja on totta.

Eri

Voit katsoa netistä hoitoalan TESsit. Kenenkään palkkaa ei voi suoraan muut tietää, koska siihen vaikuttavat mm. kokemuslisät, työnantajan kanssa suoraan neuvotellut mahdolliset lisät tai ihan vaan muuten palkka voi vaihdella esim. yksityisellä työnantajalla tai julkisella puolella, jolle ei meinaa saada työntekijöitä. Hoitajat tietävät, että työnantajat ovat ahtaalla, joten on pokkaa pyytää ja neuvotella tessiä ylempää palkkaa. Lisäksi tuntipalkkaan vaikuttaa se, mikä vuorokaudenaika ja viikonpäivä sattuu olemaan kyseessä, kuten varmaan tiedät.

Vierailija
549/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi terapia, ettet myrkytä ja vallitse muitten mieliä? Ja asiallisuus sitten töissä? Oisko niinkuin mitenkään?

Saisi pistää terapiaan kaikkien kauppojen kaikki myyjät, jos uuvattiasiakkaan tempausten puiminen kollegoiden kanssa on terapiaa vaativaa toimintaa 😁. Päinvastoin tuo parantaa ryhmähenkeä, kun muut osoittaa myötätuntoa sille, joka on joutunut kahelin kanssa toimimaan.

Ehkä tuo tieto auttaa niitä huonosti käyttäytyviä/minä, minä,minä aasiakkaita edes yrittämään asiallista käytöstä.

Vierailija
550/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri

Voit katsoa netistä hoitoalan TESsit. Kenenkään palkkaa ei voi suoraan muut tietää, koska siihen vaikuttavat mm. kokemuslisät, työnantajan kanssa suoraan neuvotellut mahdolliset lisät tai ihan vaan muuten palkka voi vaihdella esim. yksityisellä työnantajalla tai julkisella puolella, jolle ei meinaa saada työntekijöitä. Hoitajat tietävät, että työnantajat ovat ahtaalla, joten on pokkaa pyytää ja neuvotella tessiä ylempää palkkaa. Lisäksi tuntipalkkaan vaikuttaa se, mikä vuorokaudenaika ja viikonpäivä sattuu olemaan kyseessä, kuten varmaan tiedät.

Olihan toi ollut töissä montakymmentä vuotta ja yöllä tapasi nukkua ja herätä 4-5, että varmaan hyvin on nukuttanut palkan puolesta ainakin.

Vierailija
551/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saisi pistää terapiaan kaikkien kauppojen kaikki myyjät, jos uuvattiasiakkaan tempausten puiminen kollegoiden kanssa on terapiaa vaativaa toimintaa 😁. Päinvastoin tuo parantaa ryhmähenkeä, kun muut osoittaa myötätuntoa sille, joka on joutunut kahelin kanssa toimimaan.

Ehkä tuo tieto auttaa niitä huonosti käyttäytyviä/minä, minä,minä aasiakkaita edes yrittämään asiallista käytöstä.

Sinähän puhut kuin olisit itseäsi varten siellä synnärillä ja kuin olisit oikein moraalisotimassakin asiakkaitasi vastaan? Oletko sinä ollenkaan työkykyinen?

Vierailija
552/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

herranjestas tilannehan on katastrofaalinen! Toivottavasti esihenkilöt lukevat kettinkiä..

Vierailija
553/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinähän puhut kuin olisit itseäsi varten siellä synnärillä ja kuin olisit oikein moraalisotimassakin asiakkaitasi vastaan? Oletko sinä ollenkaan työkykyinen?

Minua ei saisi mistään hinnasta työskentelemään synnärillä. Ehkä pahin mahdollinen paikka, jonka keksin 😁. Ei sen puoleen kyllä muuallakaan terveydenhoidossa. Eli ei pelkoa, että minä olisin sielä jalkopäässä toljottamassa.

Minä puhuin yleensä asiakaspalvelusta ja siitä, että kyllä työpaikoilla puhutaan hankalat asiakkaat läpi.

Vierailija
554/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanlaista asiakkaiden ja potilaiden haukkumista se on joka paikassa. Tuntuu olevan ainoaa huvia työntekijöille. Tuollaista olen siis itse päässyt seuraamaan päiväkodeissa(ihan eniten!!!), perheneuvolassa ja kouluissa.

Ravintolassa, kaupassa, toimistossa. Joka paikassa on näin.

Kuvitteleeko ihmiset, että terveydenhuollossa näin ei tehdä? Eikö noin saisi tehdä? Miksi ei saisi. Luuletteko te, että se on joku velvollisuus?

Miksi luulet,että me th-alan ihmiset emme pidä opiskelijoista? Koska te olette juurikin tuollaisia.

No kyllähän sairaalat ja synnärit ovat IHAN eri asioita kuin vapaa-ajan toiminnan ympärillä olevien asiakaspalvelijoiden tekemiset!

1. Sairaalaan tullaan aina epänormissa tilassa , myös synnytys ei ole arkipäivää, vaan hyvin erityinen tilanne.

2. Koska epänormi tilanne vaaditaan henkilökunnalta erityista empatia ja hienotunteisuuskykyä kohdata nämä asiakkaat

3. Herkissä elämäntilanteissa, toisten armoilla ollen ihmisen kaikki pelot ja muu voimistuu hänelle tyypillisesti. Se muistuttaa asiakkaallekin vauva tilan kertautumista ja lapsuuden kokemusta.

4. Edellisestä johtuen on hoitajien ja lääkäreitten oltava ikäänkuin hyvän vanhemmuuden asemassa: turvaisia, luottavia, kannustavia jne.

5. Koska synnyttäjän psyyken dynamiikka ja hormonit vaihtelevat ja jopa taantuvat tilanteessa, on erityisesti tarpeen hallita tällaisen tapahtumisen psykologiaa.

Mikä kohta tässä on sellaista joka on vaikeaa hoitajan ymmärtää, tai lääkärin?

Jatkan vielä:

6. Koko perheen dynamiikka muuttuu lapsen tultua, myös muuta perheenjäsenet kaipaavat tukea tai edes asiallista kohtelua.

7. Erityisesti jo haavoittuvassa asemassa oleva perhe ja äiti, hän tarvitsee erityisesti hyvälaatuista tukea.

8. Hoitaja on töissä tämän mahdollistamista varten synnytyslaitoksella, ei omia tarpeitaan ilmentääkseen, hän saa palkkaa ilmentääkseen itseään omalla ajallaan sitten. Kyse on työstä, jossa osataan empatiaa, ilmaistaan sitä ja se on auttamistyötä asiakkaan selviämiseksi mahd hyvin.

9. Esimiehet olkaapa tarkkoina mitään tuhoavaa käytöstä ei saisi olla lähelläkään synnyttäjää, lasta eikä perhettä.

10. Tehkää valitusportaasta sellainen että luotettava taho kerää kaikki kokemukset perheeltä ylös, nimettömäna ja nimien kanssa jos aihetta ja toimittakaa ne sairaalan johtavalle lääkärille säännöllisesti.

Nämä asiat on kertakaikkiaan saatava kuntoon NYT! Muuten me maksamme turhasta palkkaa. Hoitajien työnohjaus ja terapia kuntoon kanssa. Ammattilaisia on avuksi.

jatkan vieläkin;

12. Tässä on tulossa maailmaan ja elämäänsä uusi ihminen, lapsi. On tavattoman huolestuttavaa ja epäempaattista ellei ymmärretä miten koko syntymätapahtuma jättää aivoihin lähtemättömät jäljet ! Koko ilmapiiri ja äidin kokema stressi saavat koko lapsen reagoimaan tietenkin pelokkaasti ja kokien stressiä. Kyse on aivojen kehityksen kannalta rakaisevistakin minuuteista, tunneista ja päivistä.

13. Toki aivot ovat erittäin plastiset ja lapsen ei ehkä nähdä reagoivan siihen eikä tähän, mutta kyllä se vihamielinen ilmapiiri tulee aistituksi ja vaikuttaa todella pienokaiseen.

14 Kaikki mitä äidin ja isän ja sisarusten hyvinvoinniksi on tehtävissä sairaalapäivinä tulisi pyrkiä tekemään. Sitä myöten resurssiT!

Oleellisinta sen vauvan kannalta on miten se raskausaika menee ja vauvavuosi. Silloin se stressi ja kriisit aiheuttavat helposti pahojakin vaurioita. Näistä tulevat ne laaja-alaiset oppimisvaikeudet, keskittymisongelmat jne. Se synnytys ei näihin itsessään lisää yhtään mitään, jos ei nyt jotain hapenpuutetta tule. Kannattaisi ladata paukut siihen miten kotona homma alkaa toimimaan eikä sairaalajaksoon, joka normaalisti kestää korkeintaan pari päivää.

Synnytys on valtava riski äidille ja lapselle. Äidille aiheutuu aina vaurioita alatiesynnytyksessä. Synnytyksen aikainen hapenpuute lapselle vaara ja se voi kehittyä siitä että synnyttäjä on kivusta kirjaimellisesti jäykkänä ja synnytys voi hidastua tai pysähtyä synnyttäjän kipujen vuoksi. Ponnistusvaihe on ihniselämän vaarallisin hetki.

Jos synnytys olisi mitätön juttu niin ei sitä varten olisi kaikkialla synnytyssairaaloita!

No eikä aiheudu aina äidille vaurioita. Nyt joku raja tähän pelotteluun :( Riskejä on myös sektiossa ja melkein kaikissa lääkkeellisissä kivunlievitysmenetelmissä. Luonnollisesti käynnistynyt ja etenevä synnytys ei kipuineen aiheuta lapselle poikkeavaa vaaraa.

Lääkkeettömyyskin on joissa tapauksissa vaarallista.

Vierailija
555/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko synnärill lesboja töissä? Kysyn koska niiten kulmikkuus on  ilmeistä.

Vierailija
556/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä on nyt lähes kakskytä vuotta aikaa, kun kaveri synnytti Naistenklinikalla. Hänen huoneensa oli henkilökunnan toimiston vieressä ja kuuli kaiken.

Välillä kirjoitti ylös potilaiden haukkumiset ja toisinaan siellä tapeltiin ihan tosissaan. Kätilöt yms huusivat toisilleen, haukkuivat jne.

Kaveri teki valituksen potilasasiamiehelle. Sai pahoittelut.

Vierailija
557/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan sama, mitä minusta puhutaan selän takana, kunhan naamakkain käyttäytyvät. Tärkeintä synnytyksessä on vauvan hyvinvointi. Jos vaikka ponnistusvaiheessa tsempataan synnyttäjää että kyllä sen nyt kestät ilman lääkkeitä ja siitä vetää herneet nokkaan, niin se on voi voi. 

Ei kukaan mieti 20 vuotta jälkeenpäin että olipas ihanat empaattiset kätilöt ja tottelivat jokaista oikkuani jos Pirjo-Antero samalla vammautuu eikä opi ikinä kävelemään.

Sen takiahan siellä sairaalassa synnytetään, että se on turvallisempaa itselle ja vauvalle. 

Vierailija
558/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihan sama, mitä minusta puhutaan selän takana, kunhan naamakkain käyttäytyvät. Tärkeintä synnytyksessä on vauvan hyvinvointi. Jos vaikka ponnistusvaiheessa tsempataan synnyttäjää että kyllä sen nyt kestät ilman lääkkeitä ja siitä vetää herneet nokkaan, niin se on voi voi. 

Ei kukaan mieti 20 vuotta jälkeenpäin että olipas ihanat empaattiset kätilöt ja tottelivat jokaista oikkuani jos Pirjo-Antero samalla vammautuu eikä opi ikinä kävelemään.

Sen takiahan siellä sairaalassa synnytetään, että se on turvallisempaa itselle ja vauvalle. 

Onko ne jotenkin toisiaan poissulkevia seikkoja, että olet ammattitaitoinen ja käyttäydyt ammatillisesti? Minusta ei. Mielipiteestäsi saa käsityksen että hoitajan pitää olla käytökseltään ilkeä ja epäystävällinen, ettei "erkkisinikka" vammaudu synnytyksessä. Enpä ole hullumpaa kuullut.

Vierailija
559/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ertä 10 000 kätilöä mieluummin kelaterapiaan verovaroin lisää sen sijaan, että ne kansliassa puhuisivat keskenään millaisia kohtuuttomia pikku mul***ja niiden asiAakkaat on?

Vierailija
560/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisten haukkuminen ja pilkkaaminen, vähättely ja solvaaminen ei ole oikein, ikinä, missään tilanteessa eikä ainakaan töissä!!! Asiakasta tulee kohdella kunnioittavasti ja oikein, vaikka asiakas olisikin inhottava tai hankala. Se on osa ammattitaitoa, ettei provosoidu ja hoitaa asiaa siitä huolimatta ja tekee aina parhaansa asiakkaan hyvinvoinnin eteen. Jos ei halua ja pysty kohtaamaan ihmisiä arvokkaasti ja kauniisti, on aika vaihtaa alaa. Tällaisen normalisointi on äärimmäisen myrkyllistä ja haitallista, tämä on juuri se syy miksei hoitajia arvosteta. Suurimman osan mielikuvissa hoitaja on juuri tällainen kananpepputukkainen ilkeä ja inhottava ihminen. 

Mitä sitten haukutte muita täällä vauva-palstalla ja vielä nimettömänä. Mistä sen tietää mitä paskavalheita täällä levitätte, ettekä kanna vastuuta. Nyt peili käteen korjaamaan omaa käytöstä ensin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän