Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin synnysosaston hoitajien käytöksestä potilaiden seläntakana

just joppa
31.07.2022 |

Olin opintoihin liittyen tutustumassa Oulun yliopistollisen sairaalan synnäriin. Oli kyllä uskomatonta seurata vierestä, kuinka kätilöt aloittivat heti potilaan haukkumisen/arvostelun kun ovi meni kiinni potilashuoneeseen. Valitettiin siitä, kuinka "taas se vaatii kipulääkettä" jne jne. Lisäksi jokainen synnärille tuleva arvosteltiin, osa sai kehuja "niin suloinen pari" ja osa taas oli että "hohhoijaa". Voi jos potilas kuulisi mitä selän takana tuolla puhutaan niin varmaan mieluummin kadulla hoitaisi nuokin hommat. En ymmärrä, miksi pitää olla tuolla töissä, jos kerran noin vihaa koko hommaa.

Onnea vaan niille jotka tuossa helvetissä pääsee kitumaan. Tuo kokemus sai vain olemaan iloinen siitä, että lapsien hankkiminen ei kuulu omaan elämääni.

Kommentit (865)

Vierailija
501/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaitiolovelvollisuus taisi mennä rikki tämän ketjun myötä? Apn toimet tarkempaan syyniin.

Vierailija
502/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat monikossa ovat olleet kauheita viimeisen vuoden aikana, jäänyt vaan ilkeät akat alalle.

Ööh vai tekeekö ala akoista ilkeitä? Arvostuksen puute? Asiakaskunta? Kun vuosikausia painaa raskaalta työtä surkealla palkalla eikä paremmasta tietoa?

Tiesitkö, että sinäkin voit hakea hoitoalalle, tervemenoa näyttämään esimerkkiä sinne. Osaat varmasti hoitaa hommat paremmin. Tulet kuitenkin huomaamaan sen että jostain syystä Suomessa (monista muista paikoista poiketen) hoitajia väheksytään ellei suorastaan vihata ja he saavat kokea sen nahoissaan päivittäin. Tämänhän takiahan palkkojakaan ei olla saatu ylös. Mutta toki pitäisi olla aina vaan pyhimys ja kestää kaikki.

Hoitoalan palkka on hyvä. Osa vaihtaa kaupan alalta hoitoalalle, jotta pääsee käymään ulkomaanmatkalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mukavista ja hyväkäytöksisistä potilaista ei puhuta negatiivista selän takana. Kannattaa siis olla mukava ja kohdella lääkäreitä ja hoitajia hyvin.

Ei pidä paikkaansa. En saanut synnytykseen kivunlievitystä, vaikka käyttäydyin koko ajan ystävällisesti ja olin hiljaa. Luulen, että kivaa ja kiltin oloista kiusataan kaikkein eniten.

Vierailija
504/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soteala on pahin.

Eli naisvaltaisilla aloilla on tyypillistä,

Juoruaminen

Ilkeily

Kalkattaminen

Vouhottaminen

Kyräily

Kuppikunnat

Riitely

Ja vielä 40 v onnettomuuden jälkeenkin jotkut paskat kehtaavat kirjoitella mitä kävi ja levitellä juoruja. Näin Savossa. Veikkaan että on kaikkein synkin alue tässä.

Vierailija
505/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mukavista ja hyväkäytöksisistä potilaista ei puhuta negatiivista selän takana. Kannattaa siis olla mukava ja kohdella lääkäreitä ja hoitajia hyvin.

Ei pidä paikkaansa, ensinnäkin sairaalaan ei tulla kivana läheskään aina vaan erityistilanteiden takia , aina. Oikeutat vaan paskamaisuuttasi. Ja saa olla vaikka kuinka kivakin, mutta jos on julkkis, kaunis, tai vaikutusvaltaa, niin hoitajathan juoruavat ja levittelevät tietoja koko kylälle. Ja kiristelevät niillä vielä päälle, somessa.

Vierailija
506/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. En saanut synnytykseen kivunlievitystä, vaikka käyttäydyin koko ajan ystävällisesti ja olin hiljaa. Luulen, että kivaa ja kiltin oloista kiusataan kaikkein eniten.

Kiusaajat kiusaavat, mutta enemmistö kätilöistä ja lääkäreistä ei ole kiusaajia. Varmaan suomestakin löytyy jokunen sadistinen psy ko paat ti, joka on hakeutunut just synnärille töihin tekemään kiusaa, mutta ei alalle hakeutuvista enemmistö sellaisia ole. (ja kyllä valintakoehaastattelut yms. voi läpäistä mulkumpikin ihminen) Jos olet halunnut jotain tiettyä kivunlievitystä niin sitä ei välttämättä voida antaa esim. siksi ettei anestesialääkäriä ole saatavilla, jollekin toiselle tehdään hätäsektiota sillä aikaa tms. Tai on muu syy epäillä, että ei sovi sinulle. Silloin tietysti on asiallista yrittää selittää miksi vaikka epiduraalia ei sinulle suositella. Tai miksi ilokaasu otetaan käytöstäsi pois jos sekoilet sen kanssa. On kuitenkin olemassa ihan perusteltuja syitä olla joissain tapauksissa antamatta tiettyjä kivunlievityksiä, muutenkin kuin jotta synnyttäjä vain kärsisi enemmän.

Vierailija
507/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sillä on väliä vaikka haukkuvat jos hoito on silti hyvää ja saa tarvittavat lääkkeet. Mun puolesta voivat keskenään vit tuilla minkä kerkeää valitukseltani. Ei siinä synnytyksen aikana ehdi paljoa mietitä mitä ne kahvihuoneissa lätisee. Useimmat heistäkin haukutaan kuten tässäkin tapauksessa.

Vierailija
508/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Kiusaajat kiusaavat, mutta enemmistö kätilöistä ja lääkäreistä ei ole kiusaajia. Varmaan suomestakin löytyy jokunen sadistinen psy ko paat ti, joka on hakeutunut just synnärille töihin tekemään kiusaa, mutta ei alalle hakeutuvista enemmistö sellaisia ole. (ja kyllä valintakoehaastattelut yms. voi läpäistä mulkumpikin ihminen) Jos olet halunnut jotain tiettyä kivunlievitystä niin sitä ei välttämättä voida antaa esim. siksi ettei anestesialääkäriä ole saatavilla, jollekin toiselle tehdään hätäsektiota sillä aikaa tms. Tai on muu syy epäillä, että ei sovi sinulle. Silloin tietysti on asiallista yrittää selittää miksi vaikka epiduraalia ei sinulle suositella. Tai miksi ilokaasu otetaan käytöstäsi pois jos sekoilet sen kanssa. On kuitenkin olemassa ihan perusteltuja syitä olla joissain tapauksissa antamatta tiettyjä kivunlievityksiä, muutenkin kuin jotta synnyttäjä vain kärsisi enemmän.

Ei ollut mitään perusteltua syytä.

Tiedän, että suurin osa hoitajista on kivoja ja asiansa osaavia. Minullakin on ollut. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että kivunlievitystä ei aina anneta pyynnöistä huolimatta potilaasta tai anestesialääkäristä riippumattomista syistä. Itse koin sen kiusantekona, välinpitämättömyytenä jne... en tiedä. Mutta olen aikuinen nainen ja olen päässyt sen yli. Tosin sen kätilön naama on kyllä hyvin muistissa.

Vierailija
509/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaitiolovelvollisuus taisi mennä rikki tämän ketjun myötä? Apn toimet tarkempaan syyniin.

Lojaliteetti työnantajaa kohtaan kyllä eli siltä osin rikkoi velvollisuuttaan.

Fiksu työnantaja on erittäin kiinnostunut osaston tilanteesta ja laittaa sen kuriin. Ap: n kirjoituksesta sen sijaan fiksu työnantaja ei järjestä muita seuraamuksia kuin kiitoksen.

Vierailija
510/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hoitajana jaksa tai pysy järjissään, jos ei saa purkaa tunteita ja kaameita asiakaskohtaamisia omille työkavereille.

Olemme ihmisiä ja itse en pidä suurimmasta osasta asiakkaistani tippaakaan, mutta yritän parhaani ja käyttäydyn asiallisesti. Siinä kaikki.

Synnyttävät naiset eivät ole kaameita tapauksia, kaltaisesi hoitajat ovat. Suosittelen irtisanoutumista.

Muutenkin ihmetyttää ettå kaiketi fyysisesti terveellä ei ole mitään aikuisen psyykkistä kestokykyä. Hoitoala ei sovellu sellaisille heikoille ihmisille.

Vierailija
511/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vela(onneksi, näiden kertomusten lukemisen jälkeen), mutta mielenkiinnosta tahtoisin tietää esimerkin tällaisesta turhasta valitus tapahtumasta?

Mitä synnyttänyt nainen sitten "vaatii"?  Kertokaa.

Näinpä.

Vierailija
512/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on, ne potilaat ja perheet kun on päivittäin sulla työn alla niin ei niitä kukaan jaksa ihailla. Osa on kivempia kuin toiset ja paskat asiakkaat ruoditaan kolleegojen kesken, niin jaksetaan taas jatkaa sitä omaa epäkiitollista, huonosti palkattua työtä.

Ketään ei tartte ihailla, mutta ammattimaisesti pitää osata käyttäytyä. Kyllä ne potilaat sen huomaa, mikä on asenne. Synnäreillä tunnetusti asenne ja muelenkiinto potilaiden hyvinvointiin on surkea. Ei se jää huomaamatta ja tuloksena on karmeita kokemuksia.

Jo kotona opittu huono käytös saa jatkua jos ei valmenneta/vaadita ammattia vastaavaa käytöstä. Ilmeisesti suht tuntematon käsite-vai?

Vierailija
513/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaimmisto eli ne inhimillisimmät, sydämellisimmät, oikeudenmukaisimmat ja empaattisimnat hoitajat ovat ottaneet ja lähteneet alalta. Jäljelle on jäänyt se hieman rupusakkityypinen porukka, joista tämä ketju kertoo. Tämän päivän todellisuutta monelle sairaanhoitoon joutuneelle,valitettavasti.

Vierailija
514/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Potilaan ei tarvitse olla mukava ja hyväkäytöksinen, hoitajan pitää. Jos siihen ei kykene niin pois hoitoalalta.

Itse synnytin kahdesti ja olin suurimman osan aikaa mieheni kanssa kahden. Esikoiselta pyysin epiduraalia kun kipu meinasi salvata hengittämisen mutta hoitaja käveli pois ja nakkasi tympeästi että tuska se on hälläkin mahassa. Tuli aivan hetken päästä touhuissaan takaisin että nyt laitetaan epiduraali että lääkäri oli tullut katsomaan monitoreja ja sanonut että käyrä näyttää pitemmältä aikaa siltä että lapsella on ahdinko. Olin niin kipeä että lihakset jumitti kaikkialta. Kaikki oli heti hyvin kun puudutus tehosi.

Toiselta ei muka ehtinyt, pystynyt antaa epiduraalia. Olin synnytysalissa 8 tuntia ennen kuin lapsi syntyi pahassa asentovirheessä velttona. Lääkäri ihmetteli myöhemmin synnytyksen huonoa hoitoa. Eli loppupäätelmä on että hoitajat panttaavat tahallaan kivunlievitystä synnytyksessä

Vierailija
515/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisten haukkuminen ja pilkkaaminen, vähättely ja solvaaminen ei ole oikein, ikinä, missään tilanteessa eikä ainakaan töissä!!! Asiakasta tulee kohdella kunnioittavasti ja oikein, vaikka asiakas olisikin inhottava tai hankala. Se on osa ammattitaitoa, ettei provosoidu ja hoitaa asiaa siitä huolimatta ja tekee aina parhaansa asiakkaan hyvinvoinnin eteen. Jos ei halua ja pysty kohtaamaan ihmisiä arvokkaasti ja kauniisti, on aika vaihtaa alaa. Tällaisen normalisointi on äärimmäisen myrkyllistä ja haitallista, tämä on juuri se syy miksei hoitajia arvosteta. Suurimman osan mielikuvissa hoitaja on juuri tällainen kananpepputukkainen ilkeä ja inhottava ihminen. 

Nauroin ääneen. Uskomaton paatos ja vaatimus yli-inhimillisistä kyvyistä, ja vesitit kaiken demonstroimalla viimeisellä lauseellasi miten itse et yllä standardeihisi edes yhdessä vauva.fi:n viestissä. Jos alkaisit peräänkuuluttaa muita kunnioittavaa, kaunista käytöstä (varsinkin minkälaiselta tahansa asiakkaalt, oikeen korostat miten asiakas saa olla vaikka törkeä ja väkivaltainen mutta on kyettävä äidillisellä rakkaudella välittämään tämän hyvinvoinnista) vasta kun siihen itse pystyt. Suorastaan vastenmielistä itsereflektion puutetta, surullisinta on ettet selvästi kykene näkemään itse ironiaa viestissäsi.

Ja ei, en ole hoitaja. Onneksi.

Minusta potilas tarvitsee hoitoa ja nimenomaan lääketieteellisesti perusteltua hoitoa, ei hemmottelua. Äidillistä rakkautta haetaan sitten omilta läheisiltä ja kunnioitusta tulisi osoittaa lähinnä hoitohenkilökunnalle, joka hoitaa.

XD

Vierailija
516/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Potilaan ei tarvitse olla mukava ja hyväkäytöksinen, hoitajan pitää. Jos siihen ei kykene niin pois hoitoalalta.

Itse synnytin kahdesti ja olin suurimman osan aikaa mieheni kanssa kahden. Esikoiselta pyysin epiduraalia kun kipu meinasi salvata hengittämisen mutta hoitaja käveli pois ja nakkasi tympeästi että tuska se on hälläkin mahassa. Tuli aivan hetken päästä touhuissaan takaisin että nyt laitetaan epiduraali että lääkäri oli tullut katsomaan monitoreja ja sanonut että käyrä näyttää pitemmältä aikaa siltä että lapsella on ahdinko. Olin niin kipeä että lihakset jumitti kaikkialta. Kaikki oli heti hyvin kun puudutus tehosi.

Toiselta ei muka ehtinyt, pystynyt antaa epiduraalia. Olin synnytysalissa 8 tuntia ennen kuin lapsi syntyi pahassa asentovirheessä velttona. Lääkäri ihmetteli myöhemmin synnytyksen huonoa hoitoa. Eli loppupäätelmä on että hoitajat panttaavat tahallaan kivunlievitystä synnytyksessä

Lääkärihän sen epiduraalin päättää ja laittaa eikä kätilö. 

Vierailija
517/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että suurin osa ihmisistä puhuu pahaa selän takana, moni ei itse tajua sitä. Kerran työkaveri oli kuullut erään asiakkaan iän ja nauroi minulle miten näytti ainakin 15 vuotta vanhemmalta. Olin ultrassa ja sain kuulla miten mukavaa kun ei ole rasvaa edessä. Tuosta voisi olettaa että isommat potilaat ovat kahvihuoneessa yleinen jutun aihe.

Vierailija
518/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan se työ niin kamalaa että ajan myötä syntyy empatiavaje ja alkaa vaan ärsyttämään?

Vierailija
519/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Voi pyhä Sylvi

Vierailija
520/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeä ja hyvä ketju, mutta olen järkyttynyt näistä tarinoista! Itken helposti ja hirveä ajatuskin että joku olisi minulle turhaan ilkeä silloin kun olen kauheissa kivuissa ja kaikkein haavoittuvaisimmillani, en todella voi ymmärtää miten joku voi tehdä tuolla tavoin. Miten toiset naiset voivat pettää toiset naiset noin julmasti! Kätilöksi ei pitäisi päästää ketään joka on ilkeä tai julmuuteen taipuvainen.

Tyhjästä  ei ole sekään sanonta "nainen on naiselle susi" tullut, vaikka kovasti jotkut naiset yrittää muuta väittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi