Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin synnysosaston hoitajien käytöksestä potilaiden seläntakana

just joppa
31.07.2022 |

Olin opintoihin liittyen tutustumassa Oulun yliopistollisen sairaalan synnäriin. Oli kyllä uskomatonta seurata vierestä, kuinka kätilöt aloittivat heti potilaan haukkumisen/arvostelun kun ovi meni kiinni potilashuoneeseen. Valitettiin siitä, kuinka "taas se vaatii kipulääkettä" jne jne. Lisäksi jokainen synnärille tuleva arvosteltiin, osa sai kehuja "niin suloinen pari" ja osa taas oli että "hohhoijaa". Voi jos potilas kuulisi mitä selän takana tuolla puhutaan niin varmaan mieluummin kadulla hoitaisi nuokin hommat. En ymmärrä, miksi pitää olla tuolla töissä, jos kerran noin vihaa koko hommaa.

Onnea vaan niille jotka tuossa helvetissä pääsee kitumaan. Tuo kokemus sai vain olemaan iloinen siitä, että lapsien hankkiminen ei kuulu omaan elämääni.

Kommentit (865)

Vierailija
481/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söis

Dona

Vierailija
482/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilaat ei ole vaitiolovelvollisia. Joten kätiöistä ja heidän sanomisistaan esim. synnytyssalissa puhutaan työpaikkojen kahvipöydissä.

Kukaan ei ole vaitiolovelvollinen siitä, jos ihmistä kohtelee väärin se ammatillinen taho (lääkäri, lakimies, vakuutushenkilö, ym), johon ihminen tukeutuu ja luottaa, varsinkin akuutissa tai vaarallisessa (potentiaalisesti vaarallisessa) tilanteessa, kuten synnytyksessä. Jos kuulet sellaiselta taholta haukkumista, henkistä kaltoinkohtelua, väärää asennetta tai muuta epämiellyttävää, tee heti ilmoitus. Jos et tee, olet heidän puolellaan. Se syö omatuntoa ja teet vain itsellesi hallaa, koska jos olet esim. kollega tai silminnäkijä, olet itse ongelmissa kunet tuonut asiaa päivänvaloon, jos siitä tulee soppa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi AP tänne itkee, kannattaisi ottaa työpaikalla puheeksi nämä epäkohdat?

Siksi, että Ap ei ole oikea henkilö, vaan täky.

Vierailija
484/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin miettinyt, että iso syy alhaiseen syntyvyyteen Suomessa on ihan vain äitien saama kohtelu. Liian monia kokemuksia olen lukenut missä synnytyksessä äitiä on hoputettu, kohdeltu kovakouraisesti, jälkikäteen paikat tikattu hutiloiden ja jätetty oman onnensa nojaan.

Ei ihmekään siis että lapsia harvoin tulee lisää kun se yksi tai kaksi on hankittu. Pitäisi ehdottomasti olla äideille parempi kohtelu. Ja hoputtamisen sijaan olisi tärkeää että äidin annettaisiin toipua rauhassa ja tarkkailun alla koska jälkiongelmat niin isosta koettelemuksesta ovat yleisiä. Mallia voitaisiin ottaa vaikka Etelä-Korean plastiikkakirurgia-sairaala-hotelleista; olisi siistinä pidetyt, hotellimaisemmat huoneet joissa voisi toipua rauhassa. Ja kätilöille ja lääkäreille pitäisi painottaa että kyseessä on usein traumatisoiva kokemus joten ymmärrystä peliin.

Mutta eihän tällaisia muutoksia saa toteuttaa, parempi vain syyllistää naisia alhaisesta syntyvyydestä ja huoltosuhteen kippaamisesta.

Totta puhut. Olen itse päättänyt jo vuosia sitten, että en tule synnyttämään Suomessa. Nyt nämä kaikki viime vuosien tarinat kaltoinkohtelusta, sekä mediassa, että tutuilta kuultuna, ehkä elämän herkimmässä tilassa oleville naisille, edisti sitä, että nyt päätös on todellakin sineöity ja laajentunut siten, että en ikinä tule tekemään suomalaisia lapsia. Never.

Vierailija
485/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän pahuutta maailmassa sitä ilkeämpiä ja häijympiä ihmiset on, tänä päivänä ei hyvät käytöstavat ja alkeelliset peruskäytöstavat merkitse yhtään mitään kenellekään, aikuisten joiden pitäisi näyttää mallia nuorille käyttäytyvät itse kuin pahaiset kakarat ja tää vauva sivusto on hyvä esimerkki.

Totuus. Vaan ne, jotka saa Jumalalta voimaa olla kilttejä kaiken tämän keskellä, selviää loppuun asti. Muut kietoutuu omiin synteihinsä ja jää matkalle.

Vierailija
486/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on luotava järjestelmä jossa asiakas saa valita etukäteen hoitajat ja kätilöt, kerran homma on näin retuperällä. Ja ne suosituimmat seuloutuvat laakista heti, huonot putoavat.

Vierailija
487/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen tilanne on KYS issä? Ainakin hurjia kuullut sieltäkin. Tiedot vuotavat, kirjattu vääriä jne.

Vierailija
488/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vela(onneksi, näiden kertomusten lukemisen jälkeen), mutta mielenkiinnosta tahtoisin tietää esimerkin tällaisesta turhasta valitus tapahtumasta?

Mitä synnyttänyt nainen sitten "vaatii"?  Kertokaa.

Vierailija
489/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta synnytyskokemuksestani Oys:ssa on onneksi vuosia, mutta kun näin ketjun, en voi olla kirjoittamatta. Synnytysosastolla toiminta oli ihan hyvää, mutta lapsivuodeosaston hoitajien käyttäytyminen oli jopa sadistista.

En ole koskaan kokenut vastaavaa sairaalassa ollessani. Hoitajien inho potilaita kohtaan näkyi heidän ilmeistää ja eleistään. Äänensävy oli todella töykeä ja ylimielinen kun pyysi esimerkiksi särkylääkettä.

Mutta kun jonkun naisen kivan näköinen mies tuli paikalle, eräänkin hoitajan käyttäytyminen muuttui sekunnissa ja ääni käskyttävästä livertämiseksi. Silmåt isoina räpsytellen isiä neuvottiin vauvan hoidossa samalla kun äitejä alistettiin. Onneksi ei tarvitse tuohon puljuun enää jalalla astua.

490/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, joka ammattissakin on aina napisijoita! Kun on pitkään alalla toiminut, niin luultavasti kehittyy jonkinlainen vauhtisokeus siitä, mikä on sopimatonta ja soveliasta. Kätilön ammatissa mielestäni pitäisi kunnioittaa kaikkia äitejä, jotka ovat synnytyksen jälkeen herkimmillään. Kunnoittakaa toisia ihmisiä, niin opitte kunnioittamaan myös itseänne!

Hoito-alalla työskentelevä.

Vierailija
491/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soteala on pahin.

Eli naisvaltaisilla aloilla on tyypillistä,

Juoruaminen

Ilkeily

Kalkattaminen

Vouhottaminen

Kyräily

Kuppikunnat

Riitely

Vierailija
492/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen vela(onneksi, näiden kertomusten lukemisen jälkeen), mutta mielenkiinnosta tahtoisin tietää esimerkin tällaisesta turhasta valitus tapahtumasta?

Paljonhan valitetaan siitä, että käsketään sängystä ylös heti seuraavana päivänä vaikka olisi sektiokin. Pitää itse hakea kipulääkkeet kansliasta. Taustalla on se, että makaaminen edesauttaa tukoksia ja on vaarallista. Siihen ne lakanoiden vaihdotkin varmaan perustuu. 

Vierailija
493/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kauneimmat potilaan ja kollegat ovat "narsisteja". Se ollaan nähty. Automaattisesti, jos on yhtään normaaliälyinen vielä.

Vierailija
494/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvosteliko ne toosaa kanssa

Vierailija
495/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeä ja hyvä ketju, mutta olen järkyttynyt näistä tarinoista! Itken helposti ja hirveä ajatuskin että joku olisi minulle turhaan ilkeä silloin kun olen kauheissa kivuissa ja kaikkein haavoittuvaisimmillani, en todella voi ymmärtää miten joku voi tehdä tuolla tavoin. Miten toiset naiset voivat pettää toiset naiset noin julmasti! Kätilöksi ei pitäisi päästää ketään joka on ilkeä tai julmuuteen taipuvainen.

496/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä enemmän pahuutta maailmassa sitä ilkeämpiä ja häijympiä ihmiset on, tänä päivänä ei hyvät käytöstavat ja alkeelliset peruskäytöstavat merkitse yhtään mitään kenellekään, aikuisten joiden pitäisi näyttää mallia nuorille käyttäytyvät itse kuin pahaiset kakarat ja tää vauva sivusto on hyvä esimerkki.

Totuus. Vaan ne, jotka saa Jumalalta voimaa olla kilttejä kaiken tämän keskellä, selviää loppuun asti. Muut kietoutuu omiin synteihinsä ja jää matkalle.

Olen samaa mieltä, Jumalalta tulee kaikki hyvä. Ei nykyään kunnioiteta Jumalaa ja Häntä kunniottamalla saadaan hyvää aikaiseksi. Hmm. Synnärillä olostani on aikaa yli 10 vuotta, mutta minun korvaani särähti kun kätilöt kiroilevat... Huomautin kauniisti asiasta.

Hoito-alalla työskentelevä.

Vierailija
497/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonhan valitetaan siitä, että käsketään sängystä ylös heti seuraavana päivänä vaikka olisi sektiokin. Pitää itse hakea kipulääkkeet kansliasta. Taustalla on se, että makaaminen edesauttaa tukoksia ja on vaarallista. Siihen ne lakanoiden vaihdotkin varmaan perustuu. 

Kerrotteko tuoreelle äidille nuo syyt siihen, miksi itse pitää olla omatoiminen?

Vierailija
498/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa jokapaikassa ja varmasti siihen syyllistyy kaikki joskus mutta sen nyt vois katsoa ettei potilaat ole kuulemassa heidän törky puheita. Valitettavasti joutuu ihan omaisena kuulemaan muiden potilaiden alaarvoista nimittelyä ja myös heidän potilastietoja jotka luulis olevan salassapidettäviä.

Vierailija
499/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaa jokapaikassa ja varmasti siihen syyllistyy kaikki joskus mutta sen nyt vois katsoa ettei potilaat ole kuulemassa heidän törky puheita. Valitettavasti joutuu ihan omaisena kuulemaan muiden potilaiden alaarvoista nimittelyä ja myös heidän potilastietoja jotka luulis olevan salassapidettäviä.

Joo voi olla ns jokapaikassa, mutta tuolla synnärillä on kaikkein haavottuvaisimmassa asemassa lapsi ja äiti ja perhe!

500/865 |
02.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavista ja hyväkäytöksisistä potilaista ei puhuta negatiivista selän takana. Kannattaa siis olla mukava ja kohdella lääkäreitä ja hoitajia hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi