Kerrostaloasukas! Miten aiot tulevana talvena osallistua energiakriisiin?
Sähkön hinta nousemassa ennätyslukemiin ja ehkä jopa sähkökatkoja kovimpina huippuina.
Lasket huoneiston lämpötilaa? Suihkuaika lyhyemmäksi? Sauna kerran viikkoon?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon pihinä asukkaana en keksi enää muuta sähkön säästökohdetta kuin jouluvalot. Täytynee sytytellä kynttilöitä, vaikka ne tuottavat keuhkoille haitallisia pienhiukkasia ja voivat aiheuttaa tulipalovaaran.
Jouluvalot otettiin kehiin, saanko laittaa jouluvalot jos koko talven todistetusti istun pimeässä ja säästän. Suomessahan piti kaiken toimia, lupasiko joku ministereistä saksalaisille, että saavat mällästää Suomessa säästetään heidänkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osallistu. Mikäli sisälämpötilaa lasketaan niin ostan pari lisälämmitintä kotiin. Muut voivat halutesssaan palella kynttilänvalossa säästölistoja miettien, minä aion elää ja NAUTTIA (kuten päättäjät, Fortumin tj., filmitähdet, varakkaat jne tekevät). Repikää siitä, stna. Terveisin vttuuntunut työssäkäyvä veronmaksaja
Osta vaan, maksat sitten vain käyttämästäsi sähköstä oikein olan takaa.
Niinhän sitä on maksettava tälläkin hetkellä, en ole vielä ilmaisia etuja saanut. Maksan sen mitä kulutan.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalon pihinä asukkaana en keksi enää muuta sähkön säästökohdetta kuin jouluvalot. Täytynee sytytellä kynttilöitä, vaikka ne tuottavat keuhkoille haitallisia pienhiukkasia ja voivat aiheuttaa tulipalovaaran.
Ledivalot eivät kuluta paljon mitään. Ei niiden poisjättämisellä tehdä merkittävää säästöä.
Voin kuvitella, miten naapurit tuomitsevat, kun laitan lokakuussa kausivalot ikkunaan :D
Eikö kuitenkin olisi syytä tarkkailla energiankulusta ja käyttää energiaa järkevästi, vaikka olisi varaa tuhlata. Esimerkiksi sisälämpötilat saattavat joissakin taloissa olla aivan liian korkeat. Ollessamme matkoilla kerrostalossa asuva kotivahtimme oli nostanut sisälämpötilan 28 asteeseen, kun itse pidämme lämpötilan 21 asteessa,mikä meille on täysin riittävä lämpötila. 7 asteen ero tekee melkoisen eron energiankulutukseen.
Meillä ei ainakaan pattereiden säätäminen ole koskaan oikein vaikuttanut mitenkään, semmosia haaleita on koko talven, sisälämpötilaan on siis hankala itse vaikuttaa. Suihkussa on vettä säästävä suihkupää ja kodinkoneet myös suht uusia jotka ei käytä ylimääräistä vettä.
Vierailija kirjoitti:
Talvikuukausina kulutus oli 86 KwH/kk. Uunin käyttöä voisi vähentää, mutta siinäkin tulee kokattua yleensä isoja määriä ruokaa, jotka voi mikrottaa myöhemmin.
Suihkun lämpötilaa olen laskenut ja aina ennenkin sulkenut hanan saippuoimisen, hoitoaineen levityksen ja sheivailun ajaksi. Pitkillä hiuksilla menee väkisinkin jonkun verran vettä, että saa edes hiukset märäksi.
Mielenkiintoisia yksiköitä on täällä käytössä. Puretaan tämä:
KwH/kk = kelvin·wömpötti·henry/kuukausi
jossa
K = kelvin, William Thompsonin eli lordi Kelvinin kehittämä ja hänen mukaansa nimetty absoluuttisen lämpötilan asteikko
w = wömpötti, keksitty yksikkö (tiedossani ei ole tällaista yksikköä)
H = henry, induktanssin yksikkö joka on nimetty sähkömagnetismin pioneerin Joseph Henryn mukaan
Asiayhteydestä voi kuitenkin päätellä, että kirjoittaja tarkoitti yksikköä kWh/kk eli kilo·watti·tunti/kuukausi.
Tässä:
k = kilo, kerrannaisyksikkö 1000
W = watti, James Wattin mukaan nimetty tehon yksikkö, 1 W = 1 J/s
h = tunti
86 kWh on niin pieni kulutus, että sitä ei hyödytä juuri pienentää. Vertailun vuoksi itselläni on omakotitalossa kylmimmän kuukauden kulutus ollut noin 3000 kWh eli n. 36 kertainen tuohon verrattuna. Tästä lähes 100 % menee lämmitykseen.
Kerrostaloasunnossakin suurin osa energiankulutuksesta menee lämmitykseen. Asukas ei kuitenkaan tavallisesti näe lukuja, koska useimmiten lämmitys on taloyhtiön vastuulla. Kylmän kuukauden lämmitysenergia lienee vähintään reilusti yli 10 kertainen tuohon mainittuun sähkön kulutukseen verrattuna. Esim. suihkun teho on luokkaa 30 kW eli 1 kWh kuluu 2 minuutissa.
Ennen joulua tulee venetsialaiset ja Kekri/Halloween. Aion laittaa valoja, jos pitää palella ja kärsiä niin ainakin olen kauniiden valokoristeiden ympäröimä!
Meillä ei olla tähänkään asti pidetty turhia valoja tai laitteita päällä, joten ei mitenkään. Pitkistä, lämpimistä suihkuista en luovu, sen verran vilukissa olen että lämpimät suihkut työpäivän jälkeen ovat parasta.
Tosin, pattereita ei varmaan tule pidettyä ihan täysillä. Tykkään muutenkin olla kotioloissa viltin alla villasukat jalassa, ja nukun aina talvisin kahden täkin alla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei olla tähänkään asti pidetty turhia valoja tai laitteita päällä, joten ei mitenkään. Pitkistä, lämpimistä suihkuista en luovu, sen verran vilukissa olen että lämpimät suihkut työpäivän jälkeen ovat parasta.
Tosin, pattereita ei varmaan tule pidettyä ihan täysillä. Tykkään muutenkin olla kotioloissa viltin alla villasukat jalassa, ja nukun aina talvisin kahden täkin alla.
Tähän lisäys, että kausivalot ei ole ikinä päivällä päällä edes ulkona. Läpi yön tullaan ulkovaloja pitämään ihan normaalisti.
Suihkussa käytän vain kylmää vettä. Ei mene paljon vettä, koska kylmässä vedessä ei olla pitkään.
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. Lämpimät 15 min suihkut jatkuu edelleen. 😊
Mitä ihmettä sä siellä oikein teet😳 itse en viitsi olla edes viittä minuuttia, kun saan pestyä pitkät hiukset alle sen ajan. Kauheeta ajan tuhlausta ja myös lämpimän veden. Toivottavasti itse maksat omat kulusu ettei mun tartte verkoissa maksaa sun suihkuttelusessioita....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. Lämpimät 15 min suihkut jatkuu edelleen. 😊
Mitä ihmettä sä siellä oikein teet😳 itse en viitsi olla edes viittä minuuttia, kun saan pestyä pitkät hiukset alle sen ajan. Kauheeta ajan tuhlausta ja myös lämpimän veden. Toivottavasti itse maksat omat kulusu ettei mun tartte verkoissa maksaa sun suihkuttelusessioita....
Mikä hiton ongelma toisille on muiden suihkut. Pysy omissa asioissa ja ongelmissa.
- eri
Osa ruokakaupoista voi joutua sulkemaan hetkittäin ovensa. Oli juuri ylen uutisissa. Kiva meille, jotka olemme siellä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Osa ruokakaupoista voi joutua sulkemaan hetkittäin ovensa. Oli juuri ylen uutisissa. Kiva meille, jotka olemme siellä töissä.
Mielestäni tämä säästöpelleily pitäisi ohjata muualle kuin kauppoihin. Tietenkään sairaaloista tai vastaavista ei voi säästää, eikä missään nimessä pidäkään, mutta eikö voisi sammuttaa ne ainaiset isot valotaulumainokset? Katulampun yöksi pois päältä. Ostoskeskuksissa aulatiloista valoja himmeiksi ja musiikki pois, ärsyttää muutenkin joissain vaatekaupoissa kun musiikki pauhaa kuin yökerhoissa konsanaan.
Säästökohteita löytyy, jos halutaan löytää. Nytkin oli meidän lähikauppaan tullut uutuutena telkkareita joissa pyörii ketjun mainokset. Ihan turha asennus, sillä kauppa on todella pieni, en ymmärrä miksi sen kokoiseen kauppaan on pitänyt asentaa melkein kymmenkunta mainostauluja.
Sähköautojen latausta myös voisi rajoittaa 🤔 Lidl tarjoaa ilmaista latausta liikkeissään.
Ap voi istua keskenään pimeässä ja kylmässä asunnossa. Ei kiinnosta mitkään säästötalkoot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään mitenkään.
Kun sähköt katkaistaan eikä lämmitys toimi, pakko-osallistut.
Minulla on kaksi takkaa ja puuhella, ei mitään hätää, valot toimii aurinkopaneelien tuottamalla sähköllä.Sulla on kyllä paljonkin hätää, jos uskot että oikeasti on tulossa joku energiakriisi.
Jostain pitää koko ajan hysteerisenä vouhkata. Ensin oli korona, sitten sota ja nyt energiakriisi. Näin siinä käy kun avohoidossa on paljon hulluja.
Laita vaan muutamat jouluvalot, jos niistä tykkäät. LED-valot eivät kuluta lähes mitään. Muutama valosarja kuluttaa parissa kuukaudessa max 0,50-1 euroa.