Kerrostaloasukas! Miten aiot tulevana talvena osallistua energiakriisiin?
Sähkön hinta nousemassa ennätyslukemiin ja ehkä jopa sähkökatkoja kovimpina huippuina.
Lasket huoneiston lämpötilaa? Suihkuaika lyhyemmäksi? Sauna kerran viikkoon?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään mitenkään.
Kun sähköt katkaistaan eikä lämmitys toimi, pakko-osallistut.
Minulla on kaksi takkaa ja puuhella, ei mitään hätää, valot toimii aurinkopaneelien tuottamalla sähköllä.
Sulla on kyllä paljonkin hätää, jos uskot että oikeasti on tulossa joku energiakriisi.
Jännä nähdä kuinka päättömiä ideoita tulee ohjeistuksena. Montako ihmistä sairastuu ym typeristä ohjeista(vrt lumen määrä katoilla).
Suurimmassa osassa, kerrostaloista ei tule vähentää lämmitystä eikä suihkussa oloaikana ym lämmönköyttöä. Perusteena koska kaukolämpö tuotetaan yhdistettynä lämmön ja sähkön tuotantona niin kun lämmön käyttöä vähennetään niin myös sähkön tuotanto vähenee. Ja sähköstä hän se pula on. Mutta ohjeistavat "asiantuntijat" eivät varmaan tuotakaan huomioi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mitenkään. Lämpimät 15 min suihkut jatkuu edelleen. 😊
Luetko siellä kirjaa? Aloitin itse kylmäsuihkualtistukset terveysasiat mielessäni, ja se kylmässä suihkussa seisominen ensin 30 sek, sitten 1 min, sitten 1,30 min ja lopulta 2 min tuntuivat alussa tuntikausia kestäviltä sessioilta. Selvitäkseni tuosta ajasta aloin peseytyä siinä kylmän suihkun alla. Nyt käytännössä pesen itseni jääkylmässä suihkussa ja nautin siitä.
Tosin tunnustan, että teen tätä täysin itsekkäistä ja terveydellisistä syistä, en säästömielessä :)
Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin.
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä tehty kriisi. Suomalaiset ovat niin tyhmiä.
Eikös aikojen saatossa Auringon säteilyteho ole kasvanut 30%. Siitä huolimatta maapallo ei keskimäärin ole lämmennyt, koska ilmakehä pitää tasapainon elollisen elämän takia.
Kuta enempi hiilidioksidia sitä enempi kasvaa puut yms kasvit ja sitä enempi happea ja sitä enempi otsonia et cetera.
Lisäksi tekoäly kehittyy eksponentiaalisesti, keksinee fuusion ja energiaa riittää äärettömästi.
Ydinjätteestäkin saa tehtyä tuhansia vuosia kestäviä pattereita.
Oli hyvin kummallista lukea näistä suunnitelluista kampanjoista. Mietin, että ovatko tekijät olleet jossain autiolla saarella sellaiset viisi aiempaa vuotta? Siellä oli mm. ehdotus siitä, että kodin lämpötilan voi tiputtaa alemmas "päivällä jolloin asunto on tyhjillään kun ollaan töissä". Ovatko he edes kuulleet sellaisesta asiasta kuin ETÄTYÖ?
Aika moni on päättänyt, että ei suostu enää tekemään toimistolla lähityötä, tai edes hybridityö ei kelpaa. Se on nyt testattu, että etätyö toimii, on tehokasta, tuottaa tuloksia. Ja joillain meistä on varaa valita työpaikoista ne, joissa etätyö on 100% ja sallittua.
Siinä ei poistuta kotoa "töihin" eikä tiputella lämpötiloja..
Järkevintähän olisi LISÄTÄ ETÄTYÖTÄ ja sulkea ne tyhjät valtavat toimistotilat, joissa valot palavat ja sähköä kuluu niin että melkein hoilotus kuuluu. Vanhanaikaista! Samoin valtava liikennöinti edestakaisin kodin ja työpaikan välillä, siitäkin tulisi säästöä.
Etätyön LISÄÄMINEN pitää ehdottomasti olla mukana näissä talkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luetko siellä kirjaa? Aloitin itse kylmäsuihkualtistukset terveysasiat mielessäni, ja se kylmässä suihkussa seisominen ensin 30 sek, sitten 1 min, sitten 1,30 min ja lopulta 2 min tuntuivat alussa tuntikausia kestäviltä sessioilta. Selvitäkseni tuosta ajasta aloin peseytyä siinä kylmän suihkun alla. Nyt käytännössä pesen itseni jääkylmässä suihkussa ja nautin siitä.
Tosin tunnustan, että teen tätä täysin itsekkäistä ja terveydellisistä syistä, en säästömielessä :)
Me askarrellaan lasten kanssa sinulle mitali ja laitetaan postiin.
Kiitos :D
Pidän kaikki valot päällä 24/7.
Lämmitän saunan n.7 kertaa viikossa.
Lattia lämmitys päälle.
Sekä lataan sähköautoa päivittäin 🙂
Alan katsoa paheksuvasti niillä sähköskuuteilla kaahailevia nuorisolaisia. No, katson jo nyt :D
Omassa huoneistossani en polta valoja turhaan, en taida laitella jouluvaloja tänä vuonna. vettä käytän jo nyt pihisti, ja kylmää vettä voi käyttää käsien pesuun, naamalle ja kainaloille. Pyykkiä tulee varmasti pestyä harvemmin. Mutta haisemaan en ala.
Töpselit otan pois seinästä muutenkin. En pidä valmiustilassa mitään nytkään.
Huonelämpötilaan voin vaikuttaa ja olenkin alkanut kutomaan villapaitoja ja sukkia.
Tapoihini kuuluu myös jumppaus tv: rä katsoessa.----- Sillä nyt ei huoneilmaa lämmitetä mut minua 😄 Lisäksi käperryn sitten mieheni kainaloon joka on aina kun lämpöpatteri 💕
Yleisissä kerrostalon tiloissa vältän valojen sytyttelyä turhaan ja kävelen portaat jo muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkylmät suihkut tuntuvat hyvältä kun niihin tottuu. Jostain syystä ne ovat helpompia kylmällä - esimerkiksi hiihtämästä tullessa - kuin lämpimällä kelillä.
Peseyden itse ja vaihdan vaatteet harvemmin, niin ei tule pyykkiä niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En yhtään mitenkään.
Kun sähköt katkaistaan eikä lämmitys toimi, pakko-osallistut.
Minulla on kaksi takkaa ja puuhella, ei mitään hätää, valot toimii aurinkopaneelien tuottamalla sähköllä.Sulla on kyllä paljonkin hätää, jos uskot että oikeasti on tulossa joku energiakriisi.
Missä sanoin noin? Jos sähköä joudutaan säästämään sähkökatkoin, siitä puhuin. Kukaan meistä ei tiedä mitä tapahtuu. Jos tulee kylmä talvi ja sähköä joudutaan säästämään, me, joilla on myös puulämmitys, olemme voittajia. Kun poltan takassa puita ja keitän ruuat puuhellalla, ei ole mitään hätää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee ohi aiheen, mutta noi terveydelliset syyt kiinnostaa? Mitä vaikutuksia olet itse konkreettisesti huomannut?
En näe oikeastaan mitään syytä muuttaa elintapojani mitenkään. Muuttakoon he jotka sähköä ovat käyttäneet tuhlaillen tähän asti. Toki omaa sähkölaskuani voin pienentää entisestään käymällä työpaikalla kotiin lähtiessä suihkussa ja lisäksi lataan puhelimen ja powerbankin myöskin siellä. Pieni osa työntekijöistä on jo parisen vuotta käynyt aina työpaikalla suihkussa ja siinä ei todellakaan mitään ihmeellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös aikojen saatossa Auringon säteilyteho ole kasvanut 30%. Siitä huolimatta maapallo ei keskimäärin ole lämmennyt, koska ilmakehä pitää tasapainon elollisen elämän takia.
Kuta enempi hiilidioksidia sitä enempi kasvaa puut yms kasvit ja sitä enempi happea ja sitä enempi otsonia et cetera.
Lisäksi tekoäly kehittyy eksponentiaalisesti, keksinee fuusion ja energiaa riittää äärettömästi.
Ydinjätteestäkin saa tehtyä tuhansia vuosia kestäviä pattereita.
Paitsi että tekoäly tuhoaa meidät heti kun se on tarpeeksi älykäs. Sillä ei ole tunteita, se on looginen systeemi.
Kerrostalon pihinä asukkaana en keksi enää muuta sähkön säästökohdetta kuin jouluvalot. Täytynee sytytellä kynttilöitä, vaikka ne tuottavat keuhkoille haitallisia pienhiukkasia ja voivat aiheuttaa tulipalovaaran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee ohi aiheen, mutta noi terveydelliset syyt kiinnostaa? Mitä vaikutuksia olet itse konkreettisesti huomannut?
Olen huomannut ison vaikutuksen mielialaan. Aivot tuottavat oikein ryöpsähdyksen endorfiineja ja tunne kestää pitkälle eteenpäin. Jonkinlaista vaikutusta olen ollut havaitsevinani myös immuniteetissa ja verenkierron paranemisessa. Googlettamalla löytyy paljon juttua näistä vaikutuksista, joista osaa on ihan tutkittukin. Kylmässä suihkuttelu on samanlaista kuin avantouinti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osallistu. Mikäli sisälämpötilaa lasketaan niin ostan pari lisälämmitintä kotiin. Muut voivat halutesssaan palella kynttilänvalossa säästölistoja miettien, minä aion elää ja NAUTTIA (kuten päättäjät, Fortumin tj., filmitähdet, varakkaat jne tekevät). Repikää siitä, stna. Terveisin vttuuntunut työssäkäyvä veronmaksaja
"Vttuuntunut työssäkäyvä veronmaksaja" maksaa sitten myös melkoisia sähkölaskuja. :D
Minulla on varaa, kk-palkkani on 4500 e (n. 3000 nettona) :) Sähkösopimuskin on voimassa toukokuuhun 2024 edulliseen hintaan. Terkuin vttuuntunut veronmaksaja joka ei ole viluissaan ja nälissään ensi talvenakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ydinjätteestäkin saa tehtyä tuhansia vuosia kestäviä pattereita.Paitsi että tekoäly tuhoaa meidät heti kun se on tarpeeksi älykäs. Sillä ei ole tunteita, se on looginen systeemi.
Ehkä. Yleensä aina on helpompi tuhota kuin kestävästi rakentaa.
Jos se olisi tosi älykäs, se voisi halutessaan esim. Tehdä paratiisin maan päälle ja lähteä muihin galakseihin.
Piipohjaiselle elämällekin on vielä varmaan helpompaa olla elollisen elämän ilmakehän takaamassa lämpötilassa maapallolla.
Esim. Eletroniikka vaatii suojausta kosmiselta säteilyltä ml.aurinkomyrskyt.
Singulariteetti muuttanee kaiken silti tavalla, mitä ihminen ei voi edes kuvitella.
Minulla on ilmeisesti mennyt jotain ohi. Onko jossain nyt sanottu että sähköt katkaistaan lopullisesti?