Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostaloasukas! Miten aiot tulevana talvena osallistua energiakriisiin?

Vierailija
31.07.2022 |

Sähkön hinta nousemassa ennätyslukemiin ja ehkä jopa sähkökatkoja kovimpina huippuina.

Lasket huoneiston lämpötilaa? Suihkuaika lyhyemmäksi? Sauna kerran viikkoon?

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotaan. Jos jotain suosituksia tulee joten niiden mukaan varmaankin menen, ainakin tällä hetkellä arvioissa kaikki mahdolliset säästökeinot on kuulostaneet pikkujutuilta.

Vierailija
42/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään mitenkään. 

Kun sähköt katkaistaan eikä lämmitys toimi, pakko-osallistut.

Minulla on kaksi takkaa ja puuhella, ei mitään hätää, valot toimii aurinkopaneelien tuottamalla sähköllä.

No ei niitä olla katkaisemassa tuntien ajaksi. Kaltaisesi höyrypäät vaan lietsovat tätä satua tällaisilla pöllöpalstoilla. 

Kun katkaistaan 25 asteen pakkasella kahdeksi tunniksi niin muista sitten mitä sanoin.

Minulla ei katko merkitse mitään, kuivaa koivuklapia on kaksi liiteriä ihan täynnä, ja kolme rankakasaa kuivumassa. Noin 6 vuoden puut näköpiirissä.

Kerrostalot eivät jäähdy kovin nopsaan, muutaman vuorokauden sähkökatkossakin lämpötila on noin 15 astetta. Kaksi tuntia ei tunnu yhtään missään.

Jep, juuri näin, vaikka palstahörhöt muuta yrittävätkin väittää. Ja jos nyt kävisi niin, että sähköt katkastaisiin pitkäksi aikaa, tottakai minulla on paikka mihin mennä, en ole mikää erakoitunut ja syrjäytynyt ihminen. Mutta heille keillä ei ole, alkaisi puolustusvoimat järjestää hätämajoitusta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ulkolämpötila on -20 astetta, puurakenteinen pientalo kylmenee 20 asteesta 15 asteeseen 12 tunnissa, 10 asteeseen 18 tunnissa ja nollaan 30 tunnissa. Kivirakenteinen pientalo kylmenee 15 asteeseen 18 tunnissa, 10 asteeseen 30 tunnissa ja nollaan 2,5 vuorokaudessa.

Kerrostalo jäähtyy pientaloa hitaammin. Sisälämpötilan putoaminen 15 asteeseen kovallakin pakkasella kestää 12 vuorokautta. Katkon pitäisi olla viikon pituinen, että lämpötila putoaisi nollaan.

Otetaan nyt vielä huomioon, että Etelä-Suomen kaupungeissa tiiviin rakennusmassan keskellä on kyllä harvinaista, että olisi tuo 20 astetta pakkasta.

Ja toki siis 1 tai 2 vuorokautta, ei 12. En ymmärrä miksi välimerkit jäävät joskus pois palstalle tekstiä kopioidessa.

Vierailija
44/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään mitenkään. 

Minulla on kaksi takkaa ja puuhella, ei mitään hätää, valot toimii aurinkopaneelien tuottamalla sähköllä.

No ei niitä olla katkaisemassa tuntien ajaksi. Kaltaisesi höyrypäät vaan lietsovat tätä satua tällaisilla pöllöpalstoilla. 

Kun katkaistaan 25 asteen pakkasella kahdeksi tunniksi niin muista sitten mitä sanoin.

Minulla ei katko merkitse mitään, kuivaa koivuklapia on kaksi liiteriä ihan täynnä, ja kolme rankakasaa kuivumassa. Noin 6 vuoden puut näköpiirissä.

Kerrostalot eivät jäähdy kovin nopsaan, muutaman vuorokauden sähkökatkossakin lämpötila on noin 15 astetta. Kaksi tuntia ei tunnu yhtään missään.

Höpö, höpö, meillä särkyi jotain lämmönjaossa viime talvena pakkasella ja kyllä oli äkkiä kylmä, oli juurikin tuulinen pakkaspäivä. Ja lämpiämisenen meni kauan.

Vierailija
45/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes paljonko kulutan sähköä. Sähkölasku tulee ja maksan sen kummempia miettimättä.

Vierailija
46/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään mitenkään. 

Mutta mitä käy jääkaapissa ja pakastimessa oleville ruuille?

Pakastimessa säilyvär ainakin vuorokauden, pidempäänkin. Kannattaa olla aukomatta sitä. Ei jääkaapissakaan parin tunnin katko pilaa ruokia. Jos suunniteltuja katkoja tulee, ne ovat lyhyitä juuri siksi, että puhelinta voi käyttää, ruoat pysyy kylminä (myös ruokakaupoissa! Jne).

Vierailija
47/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson ensin kuinka päättäjät osallistuvat talkoisiin, jos meno jatkuu entiseen malliin, antaa mennä vaan. Olen säästäväinen, katsonut aina missä voin säästää, jos se ei riitä ei voi mitään. Saksalaiset hoitakoon hommansa ihan itse.

Vierailija
48/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harras toiveeni on että sisälämpötiloja pudotetaan. Nytkin on kaikki patterit minimillä ja silti saa pitää ikkunoita auki vuorokauden ympäri että sisäilma pysyy edes jotenkin siedettävänä.

Vierailija
49/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patterit saa paahtaa täysillä tänäkin talvena, ikkunat ja räppänät vetää niin paljon että palella saa koko talven, oli patterit miten vaan. Pitäisi tiivistää kunnolla, mutta sitten pitäisi tukkia myös ne yläpuolella olevat räppänät koska ne alkaa vetämään sitten ihan kunnolla ja verhotkin heiluu tuulessa. Eli en jaksa tehdä asialle mitään. Sisäilmaa en halua huonontaa tukkimalla kaikkia ilma-aukkoja.

Suihkussa käyn kuten ennenkin, lämpimässä. Kylmässä kämpässä ei kylmä suihku enää houkuta. Turhat valot pois ja sähkölaitteet varaustilasta, tätä nyt on tehty muutenkin.

Ruuanlaitossa ja pyykinpesussa ehkä sähkönkulutusta voi alkaa huomioimaan enemmän.

Vierailija
50/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, taas yksi joukkohysteria johon krampinomaisesti takertua.

Vierailija
51/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ajastimella toimivat vempaimet suhtautuvat ainaisiin sähkökatkoksiin.

Vierailija
52/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän nyt jo niin säästäväisesti, etten muuta tapojani. Asunnossani on sauna, mutten pidä saunomisesta, joten käytän saunaa yleensä neljä kertaa vuodessa; jouluna, juhannuksena ja pari kertaa lomien aikana. Suihkussa viivyn korkeintaan viisi minuuttia, joten tätäkään en juurikaan pysty lyhentämään. Asunnon lämpötilasta (21-22 astetta, makuuhuone 19 astetta) en ole valmis talvella tinkimään, ellei ole aivan pakko.

Vierailija
53/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole koskaan pidetty turhaan valoja päällä eli ei pidetä tulevaisuudessakaan.

Ei haittaa mitkään tunnin sähkökatkokset tms. 

Nyt maailma pelastuu kun ei pidetä nykyisiä led valoja turhaan päällä🤣

Vierailija
54/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään mitenkään. 

Ei kerrostaloista voi noin vaan "katkaista sähköjä ja lämmitystä". Siinä alkaisi jo ihmisiä kuolla. Samalla rakennukset olisivat vaarassa. Putket jäätyvät,  ilmastointi prakaa jne.

Kaikki ihmiset eivät ole terveitä, on paljon vanhuksia jotka makaavat ja istuvat koko päivän. On sellaisia joiden tauti pahenee kylmässä, vaikkapa reuma. On myös kuolemansairaita, joiden soisi elävän viimeiset päivät ilman palelemista ja pelkoja.

Olen varma, että moni (terve) suomalainen osallistuu mielellään säästötalkoisiin, jos säästötoimenpiteet kohdistetaan myös julkisiin kohteisiin ja yrityksiin. Turhat valaistukset pois jne.

Vierailija
55/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään mitenkään. 

kerrostalossa?

Vierailija
56/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään mitenkään. 

Mutta mitä käy jääkaapissa ja pakastimessa oleville ruuille?

Myötähäpeä.

Vierailija
57/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen unelma asukas. Käyn suihkussa noin joka kolmas päivä, pesen pyykkiä joka toinen viikko yhden koneellisen, pakastinta ei ole, enkä juurikaan tee ruokaa kotona.

Vierailija
58/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköä kuluu niukasti muutenkin. Toki mies tekee töitä kotoa tietokoneella, mutta siitä nyt ei oikein voi karsia.

Vierailija
59/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoh, taas yksi joukkohysteria johon krampinomaisesti takertua.

Käykö tässä nyt niin, että ne itsensä paremmiksi ihmisiksi tuntevat ihmiset, jotka korona-aikaan öyhöttivät palstoilla ja katsoivat paheksuvasti kaikkia joilla ei ollut paperimaskia naamalla, alkavat nyt mulkoilemaan ja mutisemaan anonyymisti keskustelupalstoilla kaikista vastaantulevista sähköpyöristä ja naapurien jouluvaloista?

Vierailija
60/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään. Lämpimät 15 min suihkut jatkuu edelleen. 😊

Luetko siellä kirjaa? Aloitin itse kylmäsuihkualtistukset terveysasiat mielessäni, ja se kylmässä suihkussa seisominen ensin 30 sek, sitten 1 min, sitten 1,30 min ja lopulta 2 min tuntuivat alussa tuntikausia kestäviltä sessioilta. Selvitäkseni tuosta ajasta aloin peseytyä siinä kylmän suihkun alla. Nyt käytännössä pesen itseni jääkylmässä suihkussa ja nautin siitä.

Tosin tunnustan, että teen tätä täysin itsekkäistä ja terveydellisistä syistä, en säästömielessä :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme