Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostaloasukas! Miten aiot tulevana talvena osallistua energiakriisiin?

Vierailija
31.07.2022 |

Sähkön hinta nousemassa ennätyslukemiin ja ehkä jopa sähkökatkoja kovimpina huippuina.

Lasket huoneiston lämpötilaa? Suihkuaika lyhyemmäksi? Sauna kerran viikkoon?

Kommentit (112)

Vierailija
21/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään mitenkään. 

Kun sähköt katkaistaan eikä lämmitys toimi, pakko-osallistut.

Minulla on kaksi takkaa ja puuhella, ei mitään hätää, valot toimii aurinkopaneelien tuottamalla sähköllä.

No ei niitä olla katkaisemassa tuntien ajaksi. Kaltaisesi höyrypäät vaan lietsovat tätä satua tällaisilla pöllöpalstoilla. 

Vierailija
22/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvikuukausina kulutus oli 86 KwH/kk. Uunin käyttöä voisi vähentää, mutta siinäkin tulee kokattua yleensä isoja määriä ruokaa, jotka voi mikrottaa myöhemmin.

Suihkun lämpötilaa olen laskenut ja aina ennenkin sulkenut hanan saippuoimisen, hoitoaineen levityksen ja sheivailun ajaksi. Pitkillä hiuksilla menee väkisinkin jonkun verran vettä, että saa edes hiukset märäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän kerrostalossa voi vaikuttaa. Juuri puhuttiin, että kuivausrummin käyttöä voisi rajata vain liinavaatteisiin. Pattereihin ei voi vaikuttaa edes taloyhtiö, koska vanhassa talossa lämpö jakautuu muutenkin epätasaisesti. Sellainen juttu kyllä puhututtaa, että miksi näissä taloissa edelleen on näitä kylmäkellareita. Jos sadasta asunnosta kahdessa on mummo, joka tykkää hilloista, niin kallista on pitää isot tilat kylmäkoneilla kylminä ja hukkakäytössä.

Vierailija
24/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpöä en pysty vähentämään koska vaikka vääntäisi patterit täysille ne on kädenlämpöiset ja yöllä pakko nukkua 3 peiton kanssa ja villasukat jalassa koska huoneen lämpötila laskee niin alas. On ilmattu jne. Säätelevät sitä jostakin muualta että miten lämmintä saadaa.

Valot mulla on aina normaalistikin pois huoneista joissa en olele joten siihen ei tule muutosta. Tai no liesituulettimen valo on päällä iltaisin keittiössä, ehkä sen voisi sammuttaa ei se paljoa kyllä säästöä toisi.

Saunaa mulla ei ole enkä käy taloyhtiön yhteisessä saunassa koskaan.

Pyykkiä pesen kerran viikossa täyden koneellisen.

Suihkuni ovat jo nyt lyhyitä ja käyn suihkussa parin päivän välein.

Joten vastaan että en kai mitenkään.

Vierailija
25/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole koskaan pidetty turhaan valoja päällä eli ei pidetä tulevaisuudessakaan.

Ei haittaa mitkään tunnin sähkökatkokset tms. 

Vierailija
26/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään mitenkään. 

Minulla on kaksi takkaa ja puuhella, ei mitään hätää, valot toimii aurinkopaneelien tuottamalla sähköllä.

No ei niitä olla katkaisemassa tuntien ajaksi. Kaltaisesi höyrypäät vaan lietsovat tätä satua tällaisilla pöllöpalstoilla. 

Täällä oli kerran kaukolämpö pois pelistä vuorokauden putkirikon takia keskellä kovinta pakkastalvea ja riitti kun laittoi ylimääräisen villapaidan ja -sukat jalkaan. Missä fantasioissa suunnitellut sähkökatkot kestäisivät päivätolkulla? Moni muu asia kuin kaukolämpö vaatii, että sähkökatkot pidetään paljon lyhyempinä.

Vierailija
27/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Täällä on nyt jo kylmä talvisin. Suihkussa käydään miehen kanssa nopeasti. Itse käyn myös kylvyssä terveysvaivojeni vuoksi. Turhia valoja ei useinkaan päällä. Mistä pitäisi tinkiä?

Vierailija
28/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noi termostaatit toimi, lämpötila on se mitä jaetaan. Muistuttelen muksuja lyhyemmistä suihkuista. Itse otan muutenkin nopeita suihkuja, en tykkää lotrata suihkussa. Puhelimia ei tartte yöksi jättää latureihin.

Vierailija
29/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole saunaa. Täällä ei voi laskea lämpötilaa. En ole koskaan ollut turhia aikoja suihkussa. 😃

Vierailija
30/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään mitenkään. 

Kun katkaistaan 25 asteen pakkasella kahdeksi tunniksi niin muista sitten mitä sanoin.

Minulla ei katko merkitse mitään, kuivaa koivuklapia on kaksi liiteriä ihan täynnä, ja kolme rankakasaa kuivumassa. Noin 6 vuoden puut näköpiirissä.

Vierailija
31/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Raynaudin oireyhtymä, joten en todellakaan aio ottaa kylmiä suihkuja.

Vierailija
32/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään.

Tykkään nukkua valot ja tv päällä, onneksi sähkölasku kuuluu vuokraan ja menee vuokranantajan maksettavaksi :)

Lämpöpatterista olen poistanut rajoittimen koska vanhat ikkunat vetää niin, uusisisi vuokranantaja ikkunat niin ei tarvisi niin lämmittää.

Vierailija
33/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun sähkönkulutus on niin pieni, että en kyllä mitenkään. Esim. viime kuussa energiankulutukseni oli 105 KwH. 

Päättäjät voisivat aloittaa vaikka isoista yrityksistä ja tehtaista ja käskeä ne vähentämään energiakulutustaa.

Just niin! Toimistoissa palaa valot yötäpäivää.

Taloyhtiön pihalla valot "valaisevat" kaikki kesäyöt, järkevää? Voisivat olla pois päältä vähintään kuukauden juhannuksen molemmin puolin.

Vierailija
34/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään mitenkään. 

Oi voi, sopivalla pakkastuulella kaksituntinen jäähdyttää sen lääväsi oikein huolella.

Naurattaa kun lisään puita takkoihin ja keittelen kahvit keittiön puuhellalla.

Vierailija
35/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään mitenkään. 

Kun katkaistaan 25 asteen pakkasella kahdeksi tunniksi niin muista sitten mitä sanoin.

Minulla ei katko merkitse mitään, kuivaa koivuklapia on kaksi liiteriä ihan täynnä, ja kolme rankakasaa kuivumassa. Noin 6 vuoden puut näköpiirissä.

Kerrostalot eivät jäähdy kovin nopsaan, muutaman vuorokauden sähkökatkossakin lämpötila on noin 15 astetta. Kaksi tuntia ei tunnu yhtään missään.

Vierailija
36/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monia ei kiinnosta tippaakaan. Siksi tätä ei voikaan jättää vapaaehtoisten energiatalkoiden varaan. Koronneen hinnan on annettava näkyä sähkölaskussa. Myös saksalaisilla.

Vierailija
37/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mitenkään.

Tykkään nukkua valot ja tv päällä, onneksi sähkölasku kuuluu vuokraan ja menee vuokranantajan maksettavaksi :)

Lämpöpatterista olen poistanut rajoittimen koska vanhat ikkunat vetää niin, uusisisi vuokranantaja ikkunat niin ei tarvisi niin lämmittää.

Onpa sinulla ihana vuokranantaja kun maksaa sähkölaskusi.

Niinhän sinä ääliö luulet, ei maksa, kiskoo taatusti sinulta moninkertaisesti. Luuletko, että vuokraaminen on hyväntekeväisyyttä? Olet tyhmä, siksi asut vuokralla.

Vierailija
38/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Lämpimät 15 min suihkut jatkuu edelleen. 😊

Vierailija
39/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En yhtään mitenkään. 

Kerrostalot eivät jäähdy kovin nopsaan, muutaman vuorokauden sähkökatkossakin lämpötila on noin 15 astetta. Kaksi tuntia ei tunnu yhtään missään.

Mutta mitä käy jääkaapissa ja pakastimessa oleville ruuille?

Vierailija
40/112 |
31.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ulkolämpötila on -20 astetta, puurakenteinen pientalo kylmenee 20 asteesta 15 asteeseen 12 tunnissa, 10 asteeseen 18 tunnissa ja nollaan 30 tunnissa. Kivirakenteinen pientalo kylmenee 15 asteeseen 18 tunnissa, 10 asteeseen 30 tunnissa ja nollaan 2,5 vuorokaudessa.

Kerrostalo jäähtyy pientaloa hitaammin. Sisälämpötilan putoaminen 15 asteeseen kovallakin pakkasella kestää 12 vuorokautta. Katkon pitäisi olla viikon pituinen, että lämpötila putoaisi nollaan.

Otetaan nyt vielä huomioon, että Etelä-Suomen kaupungeissa tiiviin rakennusmassan keskellä on kyllä harvinaista, että olisi tuo 20 astetta pakkasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä