Voiko opiskelunsa aloittava saada muuttoavustusta Kelalta?
Kelan mukaan "Kela voi myöntää perustoimeentulotukea muuttoon liittyviin välttämättömiin menoihin, kuten muuttokuorman kuljetukseen." ja että yksi kustannusten hyväksymisen peruste on "tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta". Tarkoittaako tämä, että myös opiskelupaikan saanut nuori on oikeutettu tähän? Helpottaisi kovasti, jos näin olisi sillä muuttaminen toiselle puolelle Suomea on kallista.
Kommentit (29)
Olisi kiinnostavaa tietää, jos jollakin kokemusta. Voiko täysi-ikäinen, opiskelemaan satojen kilometrien päähän muuttava nuori saada kyseistä avustusta?
En ole asiantuntija, mutta luulen, että se Koskee vain niitä omillaan asuvia, jotka elävät vain Kelan tuilla.
Yleensä vanhempien edellytetään maksavan lastensa muuttokulut.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiinnostavaa tietää, jos jollakin kokemusta. Voiko täysi-ikäinen, opiskelemaan satojen kilometrien päähän muuttava nuori saada kyseistä avustusta?
Ei voi
Voi saada. Ainakin jos saa muutenkin toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi saada.
Ostakaa nokkakärryt.
Päälle mahtuu 5 banaanilaatikkoa, rinkka selkään.
Perillä laittaa ilmoituksen ostaa halvalla sängyn, jonka voi hakea nokkakärryillä.
Kaikki, mitä tarvii, mahtuu 5 laatikkoon ja rinkalliseen
Ap, kyllä teidän on ihan itse ne kulut maksettava, nuo Kelan tuet koskee heitä joilla tulot muutenkin tukimaailmasta eivätkä ole kotona, vielä, asuvia nuoria.
Pitäkää ihmiset huolta itsestänne ilman kelan tukia. Ihmeellistä avuttomuutta. Kunnia- asia on hoitaa omat menonsa itse.
En usko. Vanhempien velvollisuus. Eri asia jos asuu jossain laitoksessa.
Mitä se muuttava opiskelija tarvitsee? Ei paljon ja kokos ei ole jo valmiiksi toimeentulotuella niin ei saa mitään
Jeps. Reppuun kamat ja menoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi
Nyt olen vähän ymmälläni. - Ap mainitsee avauksessaan, että tukea voisi saada, jos tai kun muuttaa toiselle paikkakunnalle "tutkintoon johtavan koulutuksen perusteella." Ja vastaavasti joku ennätti huomauttamaan, että vanhempien odotetaan yleensä maksavan nuortensa muuttokulut. Kenties parasta on, että kysyy suoraa Kelasta lisätietoja. Itse en aikanaan saanut muuttoavustusta mutta syynä se, että en osannut edes ajatella, ettö sellaista olisin voinut saada jostain. Päässä soi ihan liian paljon kuinka vanhempani huokailivat kuinka hyvin moni asia on opiskelijoilla nykyisin verrattuna heidän opiskeluaikoihinsa.
Itsenäisesti ja mahdollisesti kumppanin kanssakin asuvat aikuisetkin hakevat ja pääsevät opiskelemaan johonkin ihan toiseen kaupunkiin. Tulot voi olla olemattomat mutta opintojen alettua opintotuella kuitenkin asumiseen kuitenkin laskettu pärjättävän. Monille on iso haaste tuo muutto ja tavaroiden perille saaminen.
Ketä ja minkälaisia tilanteita tuo "tutkintoon johtavan opiskelupaikan saaminen toiselta paikkakunnalta" siis koskee?
Ihan tilaa aika paikakkuntasi sosiaaliviraston Alle 29v. sosiali työntekijäälle! Saat häneltä oikeaa tietoa asiasta,kuin asioista myös avustuksista. Mitä kela ei myönnä mutta he kenties voivat myöntää, sosiaaliviraston kautta maskusitoomuksella.Mitä vaikeata on heitä kohdata? Ovat asiantuntioita neuvovia oikein, auttavia. Eri elämän tilanteet ihan kaiken ikäisille: VAIKKA EI OLE ESIM.ONGELMA TAPAUS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi
Nyt olen vähän ymmälläni. - Ap mainitsee avauksessaan, että tukea voisi saada, jos tai kun muuttaa toiselle paikkakunnalle "tutkintoon johtavan koulutuksen perusteella." Ja vastaavasti joku ennätti huomauttamaan, että vanhempien odotetaan yleensä maksavan nuortensa muuttokulut. Kenties parasta on, että kysyy suoraa Kelasta lisätietoja. Itse en aikanaan saanut muuttoavustusta mutta syynä se, että en osannut edes ajatella, ettö sellaista olisin voinut saada jostain. Päässä soi ihan liian paljon kuinka vanhempani huokailivat kuinka hyvin moni asia on opiskelijoilla nykyisin verrattuna heidän opiskeluaikoihinsa.
Tätä juuri tarkoitin. Itsekään en ole osannut ajatella, että sellaista edes on tai voisi saada. Kelan sivulta Muuttokustannukset perustoimeentulotuessa nuo lainaukset kuitenkin löytyi ja siksi kokemuksianne kysyin josko joku tietäisi paremmin. Kaikilla ei ole rikkaita vanhempia vaikka haluavatkin auttaa. ap
Jos vastaanottaa työn kauempaa niin käsittääkseni siihen voi saada muuttoavustusta. Opiskelijat joutuu kuitenkin yleensä ottamaan muutenkin paljon velkaa kun opintotuki muuttunut lainapainotteiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaanottaa työn kauempaa niin käsittääkseni siihen voi saada muuttoavustusta. Opiskelijat joutuu kuitenkin yleensä ottamaan muutenkin paljon velkaa kun opintotuki muuttunut lainapainotteiseksi.
Joten jos tämmöinen muuttoavustus oikeasti olisi käytettävissä, siitä olisi hyötyä monelle opiskelunsa aloittavalle. Vai koskeeko kaikki avustukset vain jo ennestään tukea saavia? Perustoimeentulotuki (Kelalta haettava) kai on ihan yleinen kaikkien haettavissa ja sit sen harkinnanvaraisen myöntää kunnan sossu. Aloituksessa viitataan Kelan maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsenäisesti ja mahdollisesti kumppanin kanssakin asuvat aikuisetkin hakevat ja pääsevät opiskelemaan johonkin ihan toiseen kaupunkiin. Tulot voi olla olemattomat mutta opintojen alettua opintotuella kuitenkin asumiseen kuitenkin laskettu pärjättävän. Monille on iso haaste tuo muutto ja tavaroiden perille saaminen.
Hyvä huomio. Muuttaminen on kallista; muutti opiskelemaan tai töiden perässä. Tai no se pieni ero, että töistä tulee saamaan tulevaisuudessa palkkaa ja siten parantamaan maksukykyään. Jos on omillaan asuva e. vastuussa pääsääntöisesti omista menositaan ja kuluistaan, niin puhutaan helposti useammasta tonnista.
Esimerkiksi kun itse muutin viimeksi töiden perässä uudelle paikkakunnalle, niin minulla oli vanhassa vuokrakämpässäni sisällä parin kuukauden takuuvuokra, jonka kyllä sain vasta myöhemmin muutettuani uuteen. - Jotta sain uuden vuokrakämpän uudelta paikkakunnalta maksoin sitä varten uuden takuu vuokran e. samanaikaisesti minulla oli sisällä kahden asunnon takuuvuokrat.
Näiden lisäksi maksoin hetken molemmista kämpistäni vuokraa, koska en päässyt muuttamaan uuteen kämppääni heti vanhan vuokrasopimuksen päättyessä ja uuden alkaessa.
Lisäksi kuluja syntyi kun jouduin vuokraamaan muuttoauton. Panostin muuttooni vielä niin, että palkkaisn muuttoapua, enkä järjestänyt talkoita (tms).
Sinkkumies
Jos muuttaa satojen kilometrien päähän siinä on haasteensa. Monellakaan ei ole sukulaisia tai kavereita, jotka voisivat irrottautua omista töistään tai opinnoistaan niin pitkäksi aikaa muuttoavuksi ja harvalla on tarvittavaa kuljetuskalustoakaan tavaroille. Muutenkin moni mieluummin palkkaisi muuttofirman niin ei tulisi ongelmaa esim. siitä missä läheiset mahtuvat yöpymään sillä uudella paikkakunnalla tavaroiden tuonnin yhteydessä. Opiskelukämpät on yleensä pieniä.
Jaaa-a, eiköhän koske nuoria joilla vanhemmat ei voi auttaa, en tiedä.
Me maksettiin esikoisen muuttokulut/hankinnat ihan omasta pussista, mummonsa osallistui myös hieman.