Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kustannusten nousu. Muita, joita ensi syksy oikeasti hirvittää?

Vierailija
30.07.2022 |

Meillä on osin sähkölämmitys, ja auto on pakko olla, vaikka sillä jo nyt ajetaan vain pakolliset menot eikä mitään ylimääräisiä. Pitkin vuotta nyt tullut juttua siitä miten esim. kahden tonnin sähkölaskut on jatkossa ihan mahdollisia, ja kun tässä vaan levitellään käsiä niin ilmeisesti homma tosiaan kaatuu kuluttajan niskaan. Ollaan jo mietitty, miten paljon huonelämpötilaa voi laskea, tottuisko sitä elämään 16 asteessa? Hurjalta tuntuu. Ja muuten ihan turha kenenkään kerrostaloelätin tulla lällättelemään, kukaan perheellinen ei kotoaan ihan noin vain muuta, ja nousee ne hinnat ennen pitkää teilläkin.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole sähkölämmitteistä taloa, ei kannata yöunia menettää. Mediassa kohistaan liikaa. Tottakai menot kasvavat, mutta en usko, että kukaan on nälkään kuolemassa. Sille, joka olit huolissasi rahojen riittävyydestä, tottakai voit mennä sosiaalitoimistoon keskustelemaan. Ihan yhtälailla sulla on oikeus kuin muillakin. Jos oikeesti saat 1400 e käteen ja siitä maksat kaiken, tiukkaa tekee. Mutta älä vielä huoli talvesta, vaan elä tätä päivää :)

Vierailija
62/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi ikinä uskonut näkeväni aikaa, jolloin olen kiitollinen siitä, ettei saatu edes pientä asuntolainaa. Nyt asutaan kunnan minikolmiossa (55m2), ja tuntuu että tämä on just hyvä näin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseänikin huvittaa vähän tämä hysteria. Just naapuri päivitteli, miten tullaan selviämään talvesta. Ostavat kuitenkin paljon laatuviinejä sun muuta. Ihmiset eivät ymmärrä, että omasta elintasosta on pakko nyt vähän tinkiä. Ei kukaan ole kuitenkaan kuolemassa. Mutta ehkä et joka perjantai ostaa viinejä ja juustoja.

Vierailija
64/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvämuistinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa että hirvittää. Kaikki hinnat on nousseet ja loppua ei ole näkyvissä. Palkka ei ole noussut senttiäkään ja meidän alan TES oli ihanasti solmittu juuri ennen inflaatiota aina vuoden 2023 loppuun. Toisin sanoen palkat voi nousta vasta puolentoista vuoden päästä ja siihen asti pitäisi jostain osata rypistää monta ekstrasatasta per kuu?

Pari vuotta työelämässä olleena ja elämän suuria askeleita valmistellessa (perheelle sopiva omistusasunto, auto, lapset) tuntuu kuin siivet olisi katkaistu. Tähänkö 50 neliön neukkukuutioon ne lapset on tarkoitus hankkia ja viedä synnytyssairaalasta kotiin koppa pyörän sarvissa? Ja istua pimeässä siinä kylmässä lämmittämättömässä kämpässä, kun energian hinta miljoonakertaistuu ja sähköt katkaistaan? Ei minun parin tonnin tuloni riitä kohta enää elämiseen. Olo on ihan petetty ja tuntuu ettei meidän sukupolvelle ole jäljellä enää yhtään hyvinvointia tai tulevaisuudenperspektiiviä.

Millä sukupolvella oli valmiina omistusasunto ja auto, kun alettiin lapsia tekemään? No minun boomerivanhemmillani oli, mutta ne olivat hyväpalkkaisia akateemisia, saaneet rahaa vanhemmiltaan ja jo yli kolmekymppisiä, kun synnyin.

No esimerkiksi omilla vanhemmillani ja heidän vanhemmillani. Olen 28-vuotias, heillä oli 28-vuotiaana jo perheelle sopiva rivarinpätkä ja piha, vauva, auto, koira ja metsää. Minulla on 50 neliön neukkukuutio, ilmaisena saatu polkupyörä ja kissa. Huonolle asuinalueelleni en rupea lapsia tekemään.

Aina sanotaan että puitteet kuntoon ennen kuin lapsia ruvetaan vääntämään. Jotenkin tyhmästi luulin että maisterintutkinnolla, vakitöillä ja omistusasunnolla olisi jo jotenkin turvattu tulevaisuus ja talousnäkymät. Palkasta jää kuitenkin nyt joka kuukausi vähemmän säästöön, korot nousee, hinnat nousee, mutta palkka kinnaa paikallaan.

En sanonut että haluaisin minkään kullatun prinsessalinnan, vaan ihan vanhempieni elintaso 90-luvun pikkukaupungissa, rempattavassa/rempatussa rivariasunnossa olisi siis ihan täysin riittävä. Mutta yksinkertaisesti omalla sukupolvellani tuo unelma tuntuu liukuvan käsistä kuin hiekka sormien välistä. Ei yksinkertaisesti OLE VARAA.

T. Tuo aikaisempi

Onko neukkukuutiosi pikkukaupungissa vai jossakin suuressa kaupungissa? Edelleen pikkukaupungeista voi saada okt:t edullisemmin kuin neukkukuution isoista kaupungeista.

Vierailija
65/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös omakotitaloihin saa sellaista pelleteillä toimivaa kevyttakkaa? vie kai vähän sähköäkin mut vähemmän kuin suora sähkölämmitys. Tollanen olkkarin nurkkaan ja makkareissa tarkenee varmaan se 16c, kunnon untavapeitto ja villasukat jalkaan. Itse nukun kunnon pakkaskeleillä sen vuoksi parhaiten kun sisälämpötila laskee kunnolla.

Vierailija
66/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvämuistinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa että hirvittää. Kaikki hinnat on nousseet ja loppua ei ole näkyvissä. Palkka ei ole noussut senttiäkään ja meidän alan TES oli ihanasti solmittu juuri ennen inflaatiota aina vuoden 2023 loppuun. Toisin sanoen palkat voi nousta vasta puolentoista vuoden päästä ja siihen asti pitäisi jostain osata rypistää monta ekstrasatasta per kuu?

Pari vuotta työelämässä olleena ja elämän suuria askeleita valmistellessa (perheelle sopiva omistusasunto, auto, lapset) tuntuu kuin siivet olisi katkaistu. Tähänkö 50 neliön neukkukuutioon ne lapset on tarkoitus hankkia ja viedä synnytyssairaalasta kotiin koppa pyörän sarvissa? Ja istua pimeässä siinä kylmässä lämmittämättömässä kämpässä, kun energian hinta miljoonakertaistuu ja sähköt katkaistaan? Ei minun parin tonnin tuloni riitä kohta enää elämiseen. Olo on ihan petetty ja tuntuu ettei meidän sukupolvelle ole jäljellä enää yhtään hyvinvointia tai tulevaisuudenperspektiiviä.

Millä sukupolvella oli valmiina omistusasunto ja auto, kun alettiin lapsia tekemään? No minun boomerivanhemmillani oli, mutta ne olivat hyväpalkkaisia akateemisia, saaneet rahaa vanhemmiltaan ja jo yli kolmekymppisiä, kun synnyin.

No esimerkiksi omilla vanhemmillani ja heidän vanhemmillani. Olen 28-vuotias, heillä oli 28-vuotiaana jo perheelle sopiva rivarinpätkä ja piha, vauva, auto, koira ja metsää. Minulla on 50 neliön neukkukuutio, ilmaisena saatu polkupyörä ja kissa. Huonolle asuinalueelleni en rupea lapsia tekemään.

Aina sanotaan että puitteet kuntoon ennen kuin lapsia ruvetaan vääntämään. Jotenkin tyhmästi luulin että maisterintutkinnolla, vakitöillä ja omistusasunnolla olisi jo jotenkin turvattu tulevaisuus ja talousnäkymät. Palkasta jää kuitenkin nyt joka kuukausi vähemmän säästöön, korot nousee, hinnat nousee, mutta palkka kinnaa paikallaan.

En sanonut että haluaisin minkään kullatun prinsessalinnan, vaan ihan vanhempieni elintaso 90-luvun pikkukaupungissa, rempattavassa/rempatussa rivariasunnossa olisi siis ihan täysin riittävä. Mutta yksinkertaisesti omalla sukupolvellani tuo unelma tuntuu liukuvan käsistä kuin hiekka sormien välistä. Ei yksinkertaisesti OLE VARAA.

T. Tuo aikaisempi

Onko neukkukuutiosi pikkukaupungissa vai jossakin suuressa kaupungissa? Edelleen pikkukaupungeista voi saada okt:t edullisemmin kuin neukkukuution isoista kaupungeista.

Mutta kun se sähkölämmitys

Vierailija
67/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hirvitä vielä. Mielenkiinnolla seuraan asioiden kehittymistä. Mulla on kattava kotivara pitkäksi aikaa, eli ruuan ja käyttötavaran suhteen olen varautunut jo ainakin ensi vuoden syksyyn. Säännöstelemällä riittää pitemmällekin. Ja vielä on valtaosa puutarhan ja metsän antimista säilömättäkin. Rahaa kuluu vain muihin kuluihin, ei siis enää ruokaan ja käyttöhyödykkeisiin. Eikä ole yhtään velkaa, kaikki maksettiin viime vuonna pois.

Että mites nyt, naurattaako vielä, palstan kotivaralle naureskelijat?

Vierailija
68/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole sähkölämmitteistä taloa, ei kannata yöunia menettää. Mediassa kohistaan liikaa. Tottakai menot kasvavat, mutta en usko, että kukaan on nälkään kuolemassa. Sille, joka olit huolissasi rahojen riittävyydestä, tottakai voit mennä sosiaalitoimistoon keskustelemaan. Ihan yhtälailla sulla on oikeus kuin muillakin. Jos oikeesti saat 1400 e käteen ja siitä maksat kaiken, tiukkaa tekee. Mutta älä vielä huoli talvesta, vaan elä tätä päivää :)

Entäpä kun on sähkölämmitteinen talo ja nytkään ei ole liikoja jäänyt. Mä olen menettänyt yöunet ja ahdistunut, en todella kykene maksamaan sähköstä mitään 500e kk