Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kustannusten nousu. Muita, joita ensi syksy oikeasti hirvittää?

Vierailija
30.07.2022 |

Meillä on osin sähkölämmitys, ja auto on pakko olla, vaikka sillä jo nyt ajetaan vain pakolliset menot eikä mitään ylimääräisiä. Pitkin vuotta nyt tullut juttua siitä miten esim. kahden tonnin sähkölaskut on jatkossa ihan mahdollisia, ja kun tässä vaan levitellään käsiä niin ilmeisesti homma tosiaan kaatuu kuluttajan niskaan. Ollaan jo mietitty, miten paljon huonelämpötilaa voi laskea, tottuisko sitä elämään 16 asteessa? Hurjalta tuntuu. Ja muuten ihan turha kenenkään kerrostaloelätin tulla lällättelemään, kukaan perheellinen ei kotoaan ihan noin vain muuta, ja nousee ne hinnat ennen pitkää teilläkin.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressaan ja pelkään yleensä vähän kaikkea, mutta tätä en jostain syystä ollenkaan. Vaikka olen vähävarainenkin. Uskon että pärjätään. Ehkä ahdistus tulee sit jos menee tosi hanklaksi. Mutta olen jo tottunut kuluttamaan niin vähän aiemminkin, että en usko et mun pitää kauheasti luopua mistään enemoää.

Vähävaraisellahan on nyt hyvä olla, kelasta saa tarvittaessa apua. Suurempi huoli on meillä jotka saaneet jotain säästöönkin, että nytkö ne imaistaan kaikki pois ja siinä on sitten turhaan painettu niska limassa duunia menneet vuodet.

Vierailija
42/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressaan ja pelkään yleensä vähän kaikkea, mutta tätä en jostain syystä ollenkaan. Vaikka olen vähävarainenkin. Uskon että pärjätään. Ehkä ahdistus tulee sit jos menee tosi hanklaksi. Mutta olen jo tottunut kuluttamaan niin vähän aiemminkin, että en usko et mun pitää kauheasti luopua mistään enemoää.

Vähävaraisellahan on nyt hyvä olla, kelasta saa tarvittaessa apua. Suurempi huoli on meillä jotka saaneet jotain säästöönkin, että nytkö ne imaistaan kaikki pois ja siinä on sitten turhaan painettu niska limassa duunia menneet vuodet.

Eikö sinne säästöön nimenomaan säästetä tulevaisuutta varten, mukaanlukien tulevaisuuden yllättävät menot ja muut muuttuvat tilanteet? Täytyy aika tampio olla, jos kuvittelee maailman pysyvän kokoajan samanlaisena ja suunnittelee taloudellisen tulevaisuutensa täysin tämän hetken varaan.

Jokaisen pitäisi säästöään kerrytellessäkin ottaa huomioon, että esimerkiksi oma terveys voi mennä täysin (ja ei, terveydenhuolto lääkkeineen ei luulosta huolimatta ole Suomessa ilmaista), firmoja menee konkurssiin, läheisiä menehtyy jne.

Ei kukaan turhaan ole säästänyt, vaan juuri näitä kriisejä varten on hyvä että säästöjä on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvämuistinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa että hirvittää. Kaikki hinnat on nousseet ja loppua ei ole näkyvissä. Palkka ei ole noussut senttiäkään ja meidän alan TES oli ihanasti solmittu juuri ennen inflaatiota aina vuoden 2023 loppuun. Toisin sanoen palkat voi nousta vasta puolentoista vuoden päästä ja siihen asti pitäisi jostain osata rypistää monta ekstrasatasta per kuu?

Pari vuotta työelämässä olleena ja elämän suuria askeleita valmistellessa (perheelle sopiva omistusasunto, auto, lapset) tuntuu kuin siivet olisi katkaistu. Tähänkö 50 neliön neukkukuutioon ne lapset on tarkoitus hankkia ja viedä synnytyssairaalasta kotiin koppa pyörän sarvissa? Ja istua pimeässä siinä kylmässä lämmittämättömässä kämpässä, kun energian hinta miljoonakertaistuu ja sähköt katkaistaan? Ei minun parin tonnin tuloni riitä kohta enää elämiseen. Olo on ihan petetty ja tuntuu ettei meidän sukupolvelle ole jäljellä enää yhtään hyvinvointia tai tulevaisuudenperspektiiviä.

Millä sukupolvella oli valmiina omistusasunto ja auto, kun alettiin lapsia tekemään? No minun boomerivanhemmillani oli, mutta ne olivat hyväpalkkaisia akateemisia, saaneet rahaa vanhemmiltaan ja jo yli kolmekymppisiä, kun synnyin.

No esimerkiksi omilla vanhemmillani ja heidän vanhemmillani. Olen 28-vuotias, heillä oli 28-vuotiaana jo perheelle sopiva rivarinpätkä ja piha, vauva, auto, koira ja metsää. Minulla on 50 neliön neukkukuutio, ilmaisena saatu polkupyörä ja kissa. Huonolle asuinalueelleni en rupea lapsia tekemään.

Aina sanotaan että puitteet kuntoon ennen kuin lapsia ruvetaan vääntämään. Jotenkin tyhmästi luulin että maisterintutkinnolla, vakitöillä ja omistusasunnolla olisi jo jotenkin turvattu tulevaisuus ja talousnäkymät. Palkasta jää kuitenkin nyt joka kuukausi vähemmän säästöön, korot nousee, hinnat nousee, mutta palkka kinnaa paikallaan.

En sanonut että haluaisin minkään kullatun prinsessalinnan, vaan ihan vanhempieni elintaso 90-luvun pikkukaupungissa, rempattavassa/rempatussa rivariasunnossa olisi siis ihan täysin riittävä. Mutta yksinkertaisesti omalla sukupolvellani tuo unelma tuntuu liukuvan käsistä kuin hiekka sormien välistä. Ei yksinkertaisesti OLE VARAA.

T. Tuo aikaisempi

Nyt on mennyt vuosia niin hyvin, että teillä nuorilla on selvästi hämärtynyt se, että tuo sinun tilanteeksi on ihan normaali. Sellaista elämä on. Eikä sille lapselle koskaan ole ns. Täydellinen aika. Et sinä voi verrata vanhempiesi ja omaa elintasoasi, aika on erilainen, tilanteet ovat erilaisia.

Itse olen opiskelija vanhempien lapsi, juuri sinne neukkukuutioon huonolle alueelle syntynyt. Entä sitten? Myöhemmin vanhempieni elintaso kohosi, ja vartuin omakotitalossa hyvällä alueella. Ihan pikkulapsille on ihan sama, millaisella alueella asuu

Eli opiskelijavanhemmat asuivat neukkukuutiossa ja sitten muuttivat omakotitaloon hyvälle alueelle ajan kuluessa. Miten tämä vertautuu siihen että jo valmistunut ja neljä vuotta töissä ollut vielä kinnaa siellä neukkukuutiossa, ilman perspektiiviä siihen keskiluokkaisunelmaan? Montako vuotta tätä neukkukuutioelämää olisi tarkoitus vielä sietää vielä viime kymmenen vuoden lisäksi? Olen töissä, en opiskelija. Neljä vuotta säästänyt ja maksanut ensiasuntoa. Milloin sen keskiluokkanousun pitäisi siis tapahtua, nyt kun inflaatio jyllää, korot on nousussa, ja asuntojen hinnat ovat räjähtäneet?

Ihana kun sanot esimerkkejä jotka on 100% juuri siitä mikä on liukumassa ihan mahdottomuudeksi ihan normaalille vakityömaisterisaikuiselle....jota vertaat boomeriopiskelijaan joka teki onnistuneen luokkanousun 🙄

Vierailija
44/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maalämpö, aurinkopaneelit, oma kaivo, sähköauto ja liiteri täynnä puita joilla voi lämmittää takkaa liettä ja uunia. Myös vesikiertoinen puulämmitys löytyy. Viime kuun sähkölasku oli verkkoon myydyn energian vuoksi 188 euroa miinuksella.

Mutta toisin kuin te, niin minä olen varautunut jo kuusi vuotta.

Strong may survive, prepared thrive.

Kylläpä sinä olet viisas.

Tai vaan osannut ennakoida. Jos on jo alunperin mitoittanut taloutensa niin että kaikki menee mitä tulee ja vippi päälle... niin edestäänhän sen löytää.

Vierailija
45/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkää kermaperseet pienemmin.

Vierailija
46/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvämuistinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa että hirvittää. Kaikki hinnat on nousseet ja loppua ei ole näkyvissä. Palkka ei ole noussut senttiäkään ja meidän alan TES oli ihanasti solmittu juuri ennen inflaatiota aina vuoden 2023 loppuun. Toisin sanoen palkat voi nousta vasta puolentoista vuoden päästä ja siihen asti pitäisi jostain osata rypistää monta ekstrasatasta per kuu?

Pari vuotta työelämässä olleena ja elämän suuria askeleita valmistellessa (perheelle sopiva omistusasunto, auto, lapset) tuntuu kuin siivet olisi katkaistu. Tähänkö 50 neliön neukkukuutioon ne lapset on tarkoitus hankkia ja viedä synnytyssairaalasta kotiin koppa pyörän sarvissa? Ja istua pimeässä siinä kylmässä lämmittämättömässä kämpässä, kun energian hinta miljoonakertaistuu ja sähköt katkaistaan? Ei minun parin tonnin tuloni riitä kohta enää elämiseen. Olo on ihan petetty ja tuntuu ettei meidän sukupolvelle ole jäljellä enää yhtään hyvinvointia tai tulevaisuudenperspektiiviä.

Millä sukupolvella oli valmiina omistusasunto ja auto, kun alettiin lapsia tekemään? No minun boomerivanhemmillani oli, mutta ne olivat hyväpalkkaisia akateemisia, saaneet rahaa vanhemmiltaan ja jo yli kolmekymppisiä, kun synnyin.

No esimerkiksi omilla vanhemmillani ja heidän vanhemmillani. Olen 28-vuotias, heillä oli 28-vuotiaana jo perheelle sopiva rivarinpätkä ja piha, vauva, auto, koira ja metsää. Minulla on 50 neliön neukkukuutio, ilmaisena saatu polkupyörä ja kissa. Huonolle asuinalueelleni en rupea lapsia tekemään.

Aina sanotaan että puitteet kuntoon ennen kuin lapsia ruvetaan vääntämään. Jotenkin tyhmästi luulin että maisterintutkinnolla, vakitöillä ja omistusasunnolla olisi jo jotenkin turvattu tulevaisuus ja talousnäkymät. Palkasta jää kuitenkin nyt joka kuukausi vähemmän säästöön, korot nousee, hinnat nousee, mutta palkka kinnaa paikallaan.

En sanonut että haluaisin minkään kullatun prinsessalinnan, vaan ihan vanhempieni elintaso 90-luvun pikkukaupungissa, rempattavassa/rempatussa rivariasunnossa olisi siis ihan täysin riittävä. Mutta yksinkertaisesti omalla sukupolvellani tuo unelma tuntuu liukuvan käsistä kuin hiekka sormien välistä. Ei yksinkertaisesti OLE VARAA.

T. Tuo aikaisempi

Nyt on mennyt vuosia niin hyvin, että teillä nuorilla on selvästi hämärtynyt se, että tuo sinun tilanteeksi on ihan normaali. Sellaista elämä on. Eikä sille lapselle koskaan ole ns. Täydellinen aika. Et sinä voi verrata vanhempiesi ja omaa elintasoasi, aika on erilainen, tilanteet ovat erilaisia.

Itse olen opiskelija vanhempien lapsi, juuri sinne neukkukuutioon huonolle alueelle syntynyt. Entä sitten? Myöhemmin vanhempieni elintaso kohosi, ja vartuin omakotitalossa hyvällä alueella. Ihan pikkulapsille on ihan sama, millaisella alueella asuu

Eli opiskelijavanhemmat asuivat neukkukuutiossa ja sitten muuttivat omakotitaloon hyvälle alueelle ajan kuluessa. Miten tämä vertautuu siihen että jo valmistunut ja neljä vuotta töissä ollut vielä kinnaa siellä neukkukuutiossa, ilman perspektiiviä siihen keskiluokkaisunelmaan? Montako vuotta tätä neukkukuutioelämää olisi tarkoitus vielä sietää vielä viime kymmenen vuoden lisäksi? Olen töissä, en opiskelija. Neljä vuotta säästänyt ja maksanut ensiasuntoa. Milloin sen keskiluokkanousun pitäisi siis tapahtua, nyt kun inflaatio jyllää, korot on nousussa, ja asuntojen hinnat ovat räjähtäneet?

Ihana kun sanot esimerkkejä jotka on 100% juuri siitä mikä on liukumassa ihan mahdottomuudeksi ihan normaalille vakityömaisterisaikuiselle....jota vertaat boomeriopiskelijaan joka teki onnistuneen luokkanousun 🙄

Niin siis tämähän on ihan globaali ilmiö, että milleniaalit ei enää saavuta vanhempiensa varallisuustasoa mm. työelämän kurjistumisen seurauksena. Tästä on ihan dataa. Ja mitä eläkkeisiin tulee, boomerit on parhaillaan tyhjentämässä pankkia. Yhdelläkään sukupolvella ei tule enää olemaan vastaavaa elintasoa kuin tämänhetkisillä eläkeläisillä on.

Vierailija
47/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sinne säästöön nimenomaan säästetä tulevaisuutta varten, mukaanlukien tulevaisuuden yllättävät menot ja muut muuttuvat tilanteet? Täytyy aika tampio olla, jos kuvittelee maailman pysyvän kokoajan samanlaisena ja suunnittelee taloudellisen tulevaisuutensa täysin tämän hetken varaan.

Jokaisen pitäisi säästöään kerrytellessäkin ottaa huomioon, että esimerkiksi oma terveys voi mennä täysin (ja ei, terveydenhuolto lääkkeineen ei luulosta huolimatta ole Suomessa ilmaista), firmoja menee konkurssiin, läheisiä menehtyy jne.

Ei kukaan turhaan ole säästänyt, vaan juuri näitä kriisejä varten on hyvä että säästöjä on.

Niin. Vastahan ne hehkutti että ihmisillä valtavat säästöt kertyneet koronan aikana ja nyt on aika imuroida ne pois. Kuinkas sattuikaan tämä kriisi ja kaikkien kohonneet hinnat.

Vierailija
48/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvämuistinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Tuo aikaisempi

Sanoisin, että on eri asia maksaa asuntolainaa 10 vuotta kuin 25 vuotta.

Minun aikanani kaksi pienituloista pystyi ostamaan 120 m2 omakotitalon 15 km päästä Jyväskylästä. Lapseni pääsevät pinnistellen samaan, vaikka he ovat korkeakoulutettuja ja keskipalkkaisia. Onni ja autuus, että heillä oli lukupäätä.

Vierailija
49/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on okt isossa kaupungissa. Ei ole sähkölämmitystä, joten sähköä ei mene hurjia määriä, mutta epäonneksemme määräaikainen soppari sattuu päättymään pian.

Eikä siinä, jos kyse olisi _vain_ sähköstä. Nyt nousua on kuitenkin kaikessa samanaikaisesti. Inflaatio, lämmitys, bensa, korot, ruoka, palvelut jne. Pakko miettiä omat kulutustottumukset uusiksi ja niin taitaa tehdä nyt myös moni muu. Se on tietysti hyvin ikävä isku mm. palvelualalle.

Talvella lasketaan makuuhuoneiden lämpötilaa ja jo nyt yritetään säästää sähköä omilla toimilla. Kunnon villahuovat extrapeitoiksi ja viileässä nukkuu muutenkin paremmin.

Vierailija
50/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä joku on säästänyt johonkin muuhun kuin tällaisiin ihan perus elämänmenoihin, mihin nyt joutuu säästönsä käyttää että saa edes valoja pidettyä kotona päällä ja jotain syötävää.

Vierailija
51/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruokakulut! Tämän vuoden puolella monien tuotteiden hinta on noussut hirveästi.

Muutamat pienet ostokset jo siitä kertovat. Esim. Rainbow turkkilainen jogurtti 0,5 kg maksoi alkuvuodesta 1,35e ja maksaa nyt 1,85 - 1,90e.

Kotimaista riisipuuro maksoi 0, 99e maksaa nyt 1,15 - 1,29e. Nuo vain esimerkkeinä, mutta kaikki tuotteet, ruoka, puhtaus ym ovat nousseet paljon. Prosentuaalisesti hinnannousut ovat 20- 30%.

Älä nyt hulluja puhu.

Etkö osaa edes perus prosenttilaskua.

Että muka hinnat nousseet ruuassa 20 - 30 %.

Kaikkea sitä saa täältä lukeakin.

Vierailija
52/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaistahan elämä on aina ollut. Välillä on hyviä aikoja, välillä huonoja. Hyvinä aikoina säästetään, huonoina aikoina niillä säästöillä eletään eivätkä ne välttämättä edes riitä.

Ja historiallisesti ja globaalisti ajatellen me suomalaiset eletään edelleen yltäkylläisyydessä kaikki. Joten kannattaa ottaa vähän laajempaa ja pidempää perspektiiviä asiaan.

Vierailija
53/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvittää ihan kauheasti ja olen jo menettänyt yöuneni. Määräaikainen sähkösopimus pörssisähköä, eivätkä suostu muuttamaan sopimusta. Kaksi lasta elätettävänä. Onneksi ei sentään sähkölämmitteinen talo. Olen pienipalkkainen yh, teen osa-aikatyötä. Tietääkö kukaan, voinko saada mitään avustusta sosiaalitoimistosta, vaikka käynkin töissä, jos raha ei vaan yksinkertaisesti riitä?

Vierailija
54/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, lämpö tulee takasta, vesi tulee kaivosta, sauna lämpeenee puilla. Hyppy ajassa taaksepäin.

Vierailija
55/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirvittää ihan kauheasti ja olen jo menettänyt yöuneni. Määräaikainen sähkösopimus pörssisähköä, eivätkä suostu muuttamaan sopimusta. Kaksi lasta elätettävänä. Onneksi ei sentään sähkölämmitteinen talo. Olen pienipalkkainen yh, teen osa-aikatyötä. Tietääkö kukaan, voinko saada mitään avustusta sosiaalitoimistosta, vaikka käynkin töissä, jos raha ei vaan yksinkertaisesti riitä?

Pelkään pahoin, ettet saa, koska käyt töissä. Jos heittäydyt yhteiskunnan elätiksi, niin sitten sähkölaskut saa viedä sossuun. Tsemppiä sulle!

Vierailija
56/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään pahoin, ettet saa, koska käyt töissä. Jos heittäydyt yhteiskunnan elätiksi, niin sitten sähkölaskut saa viedä sossuun. Tsemppiä sulle!

Voi ei, tätä pelkäsinkin. Palkka nettona 1400 e. Jos sähkölasku siirtoineen on 200 e, niin en selviä.

Vierailija
57/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et saa vaihdettua sopimusta niin ala ainakin seurata pörssisähkön hintaa ja ajoita sähkönkäyttö niihin aikoihin kun se on halvimmillaan. Ja toki muuttamalla siitä sopimuksesta ainakin pääsisi eroon.

Vierailija
58/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos et saa vaihdettua sopimusta niin ala ainakin seurata pörssisähkön hintaa ja ajoita sähkönkäyttö niihin aikoihin kun se on halvimmillaan. Ja toki muuttamalla siitä sopimuksesta ainakin pääsisi eroon.

Ei ainakaan toistaiseksi pörssisähköä ole hirveän kallista. Ongelma on kovat pakkaset ja muutenkin talviaika. En kyllä usko, että kerrostalossa saat 200 e/kuussa laskuja, jos nyt ei kauheaa pakkastalvea tule. Älä lämmitä saunaa tai uunia, jos sähkön hinta korkealla.

Vierailija
59/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvämuistinen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi syntyi 2007 omistusasuntoon ja meillä oli 2 autoa. Talo on nyt velaton, autot on vaihtuneet uudempiin ja teinillä on upouusi mopo. Ei juurikaan oltu saatu rahaa vanhemmilta ennen lapsen syntymää, sittemmin on tullut pari perintöä, joilla hankittu kakkosasunto kaupungista.

Mikä oli viestisi tarkoitus? Aika vmäiseltä tyhjäkallolta vaikutat.

Vierailija
60/68 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja historiallisesti ja globaalisti ajatellen me suomalaiset eletään edelleen yltäkylläisyydessä kaikki. Joten kannattaa ottaa vähän laajempaa ja pidempää perspektiiviä asiaan.

Niin, niin, aina on jossain joku ameeba jolla menee huonommin, ei sais valittaa mistään koskaan.