Kaupunki vs. lande. Mitä hyviä ja huonoja puolia on kaupungilla tai maalla asumisessa?
Mitä hyviä ja huonoja puolia on kaupungilla tai maalla asumisessa?
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Kaupunki
+ kaikki on lähellä, jopa kävelymatkan päässä (esim. työpaikka, koulu, päiväkoti, kirjasto, uimahalli, harrastukset, sairaala)
+ välillä voi vain kipaista hakemaan jotain, mitä kaupasta tarvitsee
+ on kulttuuritarjontaa todella paljon
+ ei tarvitse välttämättä autoa
+ kahvila- ja ravintolatarjonta
+ pelottaa vähemmän pimeellä, kun kaikkialla on ihmisiä
+ jos jostain syystä haluaa myydä asuntonsa pois, niin varmasti helpompaa kuin maalla
+ enemmän töitä tarjolla kuin maalla
+ opiskelumahdollisuuksia
+ voi vapaammin olla itsensä, sillä kukaan ei välitä muista
+ liberaali ajatusmaailma yleistä
- kaikkialla ihmisiä
- asuminen kallista ja siksi voi joutua tyytymään pienempiin asuntoihin
- koska tarjontaa tekemisestä on niin paljon, niin siitä tulee jopa ähky ja valinnanvaikeus
- tulee käytettyä ehkä rahaa enemmän ja kulutettua ylipäätänsä luonnonvaroja, sillä kulutusmahdollisuuksia on paljon ja helposti saatavilla
- saasteet, huono ilmanlaatu
- metsää ja muuta oikeaa luontoa vähän tai kaukana (puistotkin vain osa rakennettua ympäristöä)
No miks helkkarissa jos joskus erehdyn käymään kylässä kaupunkilasen luona auto ei mahdu kerrostalon parkkipaikalle kun täynnä. Sattuuko just samana päivänä maalaisille kyläily päivä kun ei kaupunkilaisilla ole autoja.
Kaupungissa on kaikki lähellä, työ ja julkinen liikenne. Esimerkiksi Helsingissä on runsaasti meren rantaa ja puistoja. Hyvät lääkäripalvelut, synnytyssairaalat ja kaikki muukin. Mikä on hienompi, kun kerrostalossa ylimmissä kerroksissa upeat maisemat.. En vaihtaisi.
Meidän kohdalla maalle muuton plussat olivat
Edullinen talo
Iso piha
Koulu 2 km päässä, missä myös kirjasto, neuvola ja hammashoito
Kauppa 1km
Työpaikalle 9km ja hyvä pyörätie
Vieressä valaistu latu ja kuntosali parin kilometrin päässä
Kaupungissa, missä paikassa asuimme, palvelut oli kauempana ja asuminen kalliimpaa
Rusinat pullista: kesä maalla, talvi kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Edullinen talo
Iso piha
Kauppa 1km
Kaupungissa, missä paikassa asuimme, palvelut oli kauempana ja asuminen kalliimpaa
Meillä on varaa asua Helsingin keskustassa. Koulu 300m päässä. Työpaikka 600m. Kauppa 500m. Kirjasto 200m, uimhalli 600m.
Kaikki miinukset menee maaseudulle.
Maaseudulla pitää olla auto ja se tulee kalliiksi. Ilman autoa ei pääse pois kotoa.
Ei ole valinnanvaraa esim. ruokakaupoissa vaan on kaikki on ostettava kalliilla siitä kaupasta mikä on lähinnä.
Ei ole työ- ja koulutusmahdollisuuksia. Maaseutu täynnä syrjäytyneitä aikuisia.
Ei ole harrastusmahdollisuuksia. Maaseutu täynnä syrjäytyneitä nuoria ja lapsia. Pahoinvoinnin kierre.
Terveysongelmia. Joka paikkaan mennään autolla. Lapset kulkevat koulumatkat koulutaksilla, joka jättää heidät kotiovelle. Ei tule arkiliikuntaa, joten kaikki ovat ylipainoisia ja aikuisina diabeetikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa ei kulu rahaa autoon, koska se on tarpeeton.
Kuten jossakin Rovaniemellä, jossa etäisyys eteläosista pohjoisosiin on noin 150 km ( koko väli ei todellakaan ole rakennettua) ja bussit kulkevat pääosin keskustan alueella.
Olen asunut Hki tai lähiympäristössä 20 v.
Pari v sitten muutettiin ns maalaiskaupunkiin jonka tosin sanotaan olevan muuttovoittoinen, edistyksellinen, vetovoimainen yliopistokaupunki.
Mitä sitten olen havainnut?
Täällä on elämäntahti tosi paljon verkkaisempi kuin Hki, niin töissä kuin muutenkin. Siinä on puolensa. Ei se ainainen kiire, ruuhka ja meteli ole hyväksi kenellekään. Mutta jopa kaupan kassat on niin hitaita ja verkkasia, että monesti tekisi mieli kysyä, että etkö tosiaankaan voi laittaa vaihdetta vähän isommalle kun jonossa on 10 asiakasta ja tahti ei nopeudu yhtään, tai tarvitsetko apua jotta päästään tästä hikoilemasta.
Muutenkin ihmiset kulkee kaupungilla verkkaisesti, olen se joka ohittelee kokoajan muut jalkoihin jääjät. (en siis ole vieläkään päässyt Hki kiireisestä rytmistä eroon, tosin nopeus on myös persoonani).
Toinen asia jossa olen joutunut muuttumaan (luovuttamaan) on laittautuminen ja korkokenkien käyttö.
Olen sellaisessa työssä, että joudun pukeutumaan korrektisti business lookiin. Olen tottunut siihen että töihin laittaudutaan edes vähän, niin meillä pääkonttorilla suurin osa teki, on jakkupuku tms siisti asu, hiukset huoliteltuna ja käytin aina sisätiloissa kenkiä jossa edes jonkunmoinen korko. Kun käytiin kaupungilla myös talvikengissä on yleensä edes vähän korkoa. Ja muutenkin tykkään siitä että pukeudun naisellisesti enkä ikinä lähtisi töihin ulkoiluasussa ja tapaisi asiakkaita terveyssandaaleissa kollegepusero päällä toimistolla.
Menin täällä töihin kuten ennenkin ja huomasin 10 minuutissa että ei hemmetti, olen täysin ylipukeutunut. Teki mieli paeta. Sain pitkiä katseita ja niistä moni ei ehkä ollut ihaileva, vaan pikemminkin ainakin naiset katsoi nokkavarttaan pitkin ja eräs vanhempi täti-ihminen sanoikin minulle, että " täällä voit olla ihan rennosti, ei tänne tarvitse sieltä Helsingistä hienostelemaan tulla, me ollaan täällä ihan tavallisia ihmisiä."
No nyt kuljen matalissa kengissä farkut jalassa. Toppakenkiin en kuitenkaan vieläkään suostu pukeutumaan kaupungille lähtiessäni :-) Olen huvittuneena katsellut paikallista kaupunkikuvaa, ja naureskellut, että ihan kun oisin jonnekin 90 luvun puoliväliin tipahtanut. Ja bongaan heti jos joku on yhtään tyylikkäämmin laittautunut ja huomaan kuinka ihmiset tuijottaa kaikkea erilaista, ihan kääntyvät siis katsomaan.
En ole ihan varma totunko tähän koskaan, vaikka täällä on kyllä muuten varsin mukava asua upeissa järvimaisemissa.
Vierailija kirjoitti:
Pari v sitten muutettiin ns maalaiskaupunkiin jonka tosin sanotaan olevan muuttovoittoinen, edistyksellinen, vetovoimainen yliopistokaupunki.
Täällä on elämäntahti tosi paljon verkkaisempi kuin Hki, niin töissä kuin muutenkin. Siinä on puolensa. Ei se ainainen kiire, ruuhka ja meteli ole hyväksi kenellekään. Mutta jopa kaupan kassat on niin hitaita ja verkkasia, että monesti tekisi mieli kysyä, että etkö tosiaankaan voi laittaa vaihdetta vähän isommalle kun jonossa on 10 asiakasta ja tahti ei nopeudu yhtään, tai tarvitsetko apua jotta päästään tästä hikoilemasta.
Muutenkin ihmiset kulkee kaupungilla verkkaisesti, olen se joka ohittelee kokoajan muut jalkoihin jääjät. (en siis ole vieläkään päässyt Hki kiireisestä rytmistä eroon, tosin nopeus on myös persoonani).
Toinen asia jossa olen joutunut muuttumaan (luovuttamaan) on laittautuminen ja korkokenkien käyttö.
Olen sellaisessa työssä, että joudun pukeutumaan korrektisti business lookiin. Olen tottunut siihen että töihin laittaudutaan edes vähän, niin meillä pääkonttorilla suurin osa teki, on jakkupuku tms siisti asu, hiukset huoliteltuna ja käytin aina sisätiloissa kenkiä jossa edes jonkunmoinen korko. Kun käytiin kaupungilla myös talvikengissä on yleensä edes vähän korkoa. Ja muutenkin tykkään siitä että pukeudun naisellisesti enkä ikinä lähtisi töihin ulkoiluasussa ja tapaisi asiakkaita terveyssandaaleissa kollegepusero päällä toimistolla.
Menin täällä töihin kuten ennenkin ja huomasin 10 minuutissa että ei hemmetti, olen täysin ylipukeutunut. Teki mieli paeta. Sain pitkiä katseita ja niistä moni ei ehkä ollut ihaileva, vaan pikemminkin ainakin naiset katsoi nokkavarttaan pitkin ja eräs vanhempi täti-ihminen sanoikin minulle, että " täällä voit olla ihan rennosti, ei tänne tarvitse sieltä Helsingistä hienostelemaan tulla, me ollaan täällä ihan tavallisia ihmisiä."
No nyt kuljen matalissa kengissä farkut jalassa. Toppakenkiin en kuitenkaan vieläkään suostu pukeutumaan kaupungille lähtiessäni :-) Olen huvittuneena katsellut paikallista kaupunkikuvaa, ja naureskellut, että ihan kun oisin jonnekin 90 luvun puoliväliin tipahtanut. Ja bongaan heti jos joku on yhtään tyylikkäämmin laittautunut ja huomaan kuinka ihmiset tuijottaa kaikkea erilaista, ihan kääntyvät siis katsomaan.
En ole ihan varma totunko tähän koskaan, vaikka täällä on kyllä muuten varsin mukava asua upeissa järvimaisemissa.
Tätä näkee välillä. Itselle oli järkytys käydä viime kesänä Särkänniemessä. Meillä helsinkiläisillä oli siististi päällä, parempaa mekkoa ja etenkin ehjää. Lapsilla hiuksissa lettinauhaa ja rusettia. Kontrasti muualta maasta tulleisiin oli iso. Tultiin isolle kylälle sellaisissa tamineissa, joilla ei edes kesämökillä luulisi kenenkään kehtaavan olla. Risaa, liian pientä ja kaikkialla927 kammottavia tatuointeja.
Vierailija kirjoitti:
No maalla haisee paska ja kaikki juoruu toisistaan.
Eli et ole koskaan edes maalla käyny.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä näkee välillä. Itselle oli järkytys käydä viime kesänä Särkänniemessä. Meillä helsinkiläisillä oli siististi päällä, parempaa mekkoa ja etenkin ehjää. Lapsilla hiuksissa lettinauhaa ja rusettia. Kontrasti muualta maasta tulleisiin oli iso. Tultiin isolle kylälle sellaisissa tamineissa, joilla ei edes kesämökillä luulisi kenenkään kehtaavan olla. Risaa, liian pientä ja kaikkialla927 kammottavia tatuointeja.
Mitähän hittoa se teille kermaperseille kuuluu miten muut pukeutuvat.on teillä sitte ongelmat. Ei niinkun vois vähempää kiinnostaa moinen asia.mutta voithan kuvitella olevasi parempi ihminen kun osaat mielestäsi pukeutua.muut nauraa sulle
Vierailija kirjoitti:
I skären är man ett med naturen. Ljuset, mörkret, blåsten, tystnaden, havet, fiske och kanske jakt. Behöver man något, är det 8 NM till närmaste affär. Livet på landet är verkligen befriande. Man kan fast skriva till denna spalt då det blåser in i viken och man väljer att vara inne.
Staden?
Man bor granne till huvudstaden (inte Finlands) och alla tjänster finns tillhanda. De är alla rätt tråkiga och utgår från att du betalar för att titta på vad någon annan gör. Givetvis kan man gå på krog och uppleva nya smaker eller till puben o.s.v. Helt på riktigt uppfattar jag livet i staden som väldigt enformigt efter det att den första tjusningen är borta och det går fort.
Kannattaa opetella ensin vähä finska taalandea enneku rupee täällä örisemään
Molemmissa on yksi suuri ongelma, niissä asuu kusipäitä jotka laittavat kaiken mustavalkoisesti vastakkain, molemmissa on omat hyvät ja huonot puolet. Toinen viihtyy toisessa ja toinen toisessa, ja kun ei olemassa todellisuudessa suurtakaan eroa, se on yleensä vai oman pään sisällä oleva ongelma. Asukoon jokainen siellä missä viihtyy.
Kaupungin ainoa plussa on palveluiden saatavuus. Kaikessa muussa maaseutu voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Edullinen talo
Iso piha
Kauppa 1km
1 km lähimpään kauppaan on aika nihkoinen matka varsinkin jos on enemmän kannettavaa. 2 km koulumatka ilman julkisia yhteyksiä on myös sellainen, että "etäpäiviä" alkaa tulla viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edullinen talo
Iso piha
Kauppa 1km
Kaupungissa, missä paikassa asuimme, palvelut oli kauempana ja asuminen kalliimpaa1 km lähimpään kauppaan on aika nihkoinen matka varsinkin jos on enemmän kannettavaa. 2 km koulumatka ilman julkisia yhteyksiä on myös sellainen, että "etäpäiviä" alkaa tulla viikoittain.
2km kouluun olisi painajainen jos pitäis itse kävellä tai mennä pyörällä.
Paras on kaupungissa arvo-kaupunginosassa iso asunto autohallipaikalla sekä kunnon hirsimökki rantasaunalla Saimaalla.
Muu on tinkimistä elämänlaadusta.
Suomessa on muutakin kuin maaseutua / kaupunkia. Ei niin mustavalkoista.
Ehkä vieläkin on jossain mahdollista omistaa kesäpaikka josta voi käydä töissä kaupungissa, jossa on vak. as.
Kukaan ei ymmärrä, sorppa