Kaupunki vs. lande. Mitä hyviä ja huonoja puolia on kaupungilla tai maalla asumisessa?
Mitä hyviä ja huonoja puolia on kaupungilla tai maalla asumisessa?
Kommentit (150)
I skären är man ett med naturen. Ljuset, mörkret, blåsten, tystnaden, havet, fiske och kanske jakt. Behöver man något, är det 8 NM till närmaste affär. Livet på landet är verkligen befriande. Man kan fast skriva till denna spalt då det blåser in i viken och man väljer att vara inne.
Staden?
Man bor granne till huvudstaden (inte Finlands) och alla tjänster finns tillhanda. De är alla rätt tråkiga och utgår från att du betalar för att titta på vad någon annan gör. Givetvis kan man gå på krog och uppleva nya smaker eller till puben o.s.v. Helt på riktigt uppfattar jag livet i staden som väldigt enformigt efter det att den första tjusningen är borta och det går fort.
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa, varsinkin Helsingissä on kallista asua ja ihmiset asuvat ahtaasti kerrostaloasunnoissaan.
Sinkkumiehelle 35 neliön kämppä + parveke riittää ihan hyvin.
Miksi minun pitäisi asia 200 neliön kämpässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunki
+ kaikki on lähellä, jopa kävelymatkan päässä (esim. työpaikka, koulu, päiväkoti, kirjasto, uimahalli, harrastukset, sairaala)
+ välillä voi vain kipaista hakemaan jotain, mitä kaupasta tarvitsee
+ on kulttuuritarjontaa todella paljon
+ ei tarvitse välttämättä autoa
+ kahvila- ja ravintolatarjonta
+ pelottaa vähemmän pimeellä, kun kaikkialla on ihmisiä
+ jos jostain syystä haluaa myydä asuntonsa pois, niin varmasti helpompaa kuin maalla
+ enemmän töitä tarjolla kuin maalla
+ opiskelumahdollisuuksia
+ voi vapaammin olla itsensä, sillä kukaan ei välitä muista
+ liberaali ajatusmaailma yleistä
- kaikkialla ihmisiä
- asuminen kallista ja siksi voi joutua tyytymään pienempiin asuntoihin
- koska tarjontaa tekemisestä on niin paljon, niin siitä tulee jopa ähky ja valinnanvaikeus
- tulee käytettyä ehkä rahaa enemmän ja kulutettua ylipäätänsä luonnonvaroja, sillä kulutusmahdollisuuksia on paljon ja helposti saatavilla
- saasteet, huono ilmanlaatu
- metsää ja muuta oikeaa luontoa vähän tai kaukana (puistotkin vain osa rakennettua ympäristöä)
Sen verran olen näistä eri mieltä, että joka paikkaan ei todellakaan ole kävelymatka ja jos asuu esimerkiksi Helsingissä niin kulkemiseen joutuu varaamaan todella paljon aikaa. Vaikka 20km päähän siirtyminen kaupungin läpi autolla kestää moninkertaisesti sen mitä maalla sama matka. Lisäksi pimeällä pelkään enemmän juuri niitä ihmisiä, eihän maalla ole pimeässä yhtään mitään sen kummempaa kuin valoisallakaan. Muut voin sekä maalla että kaupungissa asuneena allekirjoittaa.
Sehän siinä onkin, että kaupungin läpi ei ole tarvetta matkustaa, koska kaikki on lähellä. Ei Lauttasaaressa asuvan tarvitse asioida Itäkeskuksessa.
ohis
No tuosta olen kyllä eri mieltä, ei tarvitse olla kuin joku harrastus johon on paikkoja vain yksi koko kaupungissa tai ihan vaan kavereita toisella puolella kaupunkia. Toki jos elinpiiri rajoittuu siihen Lauttasaareen niin mikäs siinä.
Mikähän sellainen harrastus voisi olla? Golf-kenttiäkin on vaikka miten monta pk-seudulla. Toki jos näin harvinainen harrastus olisikin, maaseudulla olisi todennäköisesti aika pitkä matka kyseisen harrastuksen pariin.
"Golf-kenttiäkin on vaikka miten monta pk-seudulla. Toki jos näin harvinainen harrastus olisikin, maaseudulla olisi todennäköisesti aika pitkä matka kyseisen harrastuksen pariin."
På landet fördriver inte befolkningen sin tid med något så ur-slött som golf, trots att det finns gott om utrymme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa, varsinkin Helsingissä on kallista asua ja ihmiset asuvat ahtaasti kerrostaloasunnoissaan.
Sinkkumiehelle 35 neliön kämppä + parveke riittää ihan hyvin.
Miksi minun pitäisi asia 200 neliön kämpässä?
Että ois mancave johon laittaa sähkökitarat, elokuvajulisteet ja pelipaidat seinälle
Man cave, fy fan. Varför skulle mannen i huset dra sig till någon liten håla då man kan ha hela huset? Har aldrig förstått konceptet men så spelar man inte elgitarr, hänger planscher istället för tavlor och hänger definitivt inte upp några löjliga tröjor, inte ens i garaget. Vännerna ber man in i huset och inte till någon löjlig håla där man får hålla till.
Vierailija kirjoitti:
Landella joutuu ikuisuuden odottaa poliisia, ambulanssia tai palokuntaa
Landella ei olle uusavuttumia on opeteltu tekemään itse asioita niin noiden hitaus ei välttämättä haittaa
Vierailija kirjoitti:
Kaupungissa synnytyssairaala on lähellä
Kunpa se olisikin niin, lähimpien kaupunkien synnytyssairaalat suljettiin lopullisesti. ):
Kaupungeista pääsee vain isoihin asutuskeskuksiin ilman autoa. Maalla on oltava auto joka tapauksessa, pääsee kaupunkeihin halutessaan. On vapaus ja rauha,oma piha. Kaupungissa on naapuri liian lähellä ,ei ihmistä ole luotu asumaan vieraiden kanssa liian lähekkäin. Plussana kaupungin riennot ja harrastukset ,kaikki saatavissa . Valitsisin maalla asumisen kuitenkin ykköseksi.
Maaseudulla on tylsää ja tyhjiksi jääneitä asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunki
+ kaikki on lähellä, jopa kävelymatkan päässä (esim. työpaikka, koulu, päiväkoti, kirjasto, uimahalli, harrastukset, sairaala)
+ välillä voi vain kipaista hakemaan jotain, mitä kaupasta tarvitsee
+ on kulttuuritarjontaa todella paljon
+ ei tarvitse välttämättä autoa
+ kahvila- ja ravintolatarjonta
+ pelottaa vähemmän pimeellä, kun kaikkialla on ihmisiä
+ jos jostain syystä haluaa myydä asuntonsa pois, niin varmasti helpompaa kuin maalla
+ enemmän töitä tarjolla kuin maalla
+ opiskelumahdollisuuksia
+ voi vapaammin olla itsensä, sillä kukaan ei välitä muista
+ liberaali ajatusmaailma yleistä
- kaikkialla ihmisiä
- asuminen kallista ja siksi voi joutua tyytymään pienempiin asuntoihin
- koska tarjontaa tekemisestä on niin paljon, niin siitä tulee jopa ähky ja valinnanvaikeus
- tulee käytettyä ehkä rahaa enemmän ja kulutettua ylipäätänsä luonnonvaroja, sillä kulutusmahdollisuuksia on paljon ja helposti saatavilla
- saasteet, huono ilmanlaatu
- metsää ja muuta oikeaa luontoa vähän tai kaukana (puistotkin vain osa rakennettua ympäristöä)
Sen verran olen näistä eri mieltä, että joka paikkaan ei todellakaan ole kävelymatka ja jos asuu esimerkiksi Helsingissä niin kulkemiseen joutuu varaamaan todella paljon aikaa. Vaikka 20km päähän siirtyminen kaupungin läpi autolla kestää moninkertaisesti sen mitä maalla sama matka. Lisäksi pimeällä pelkään enemmän juuri niitä ihmisiä, eihän maalla ole pimeässä yhtään mitään sen kummempaa kuin valoisallakaan. Muut voin sekä maalla että kaupungissa asuneena allekirjoittaa.
Mä olen samaa mieltä, pääkaupunkiseudulla (Vantaa-Espoo-Kauniainen) , malaiskaupungissa että maaseutukirkonkylässä asuneena. Pks alueella on ollut kaikista pisimmät matkat lähes joka paikkaan.
Töihin n 22 km/sivu johon meni vähimmilläänkin aika n 40 min, pahimpaan ruuhka aikaan kun kehä I :llä joka hiton päivä jossain kolari, meni helposti tunti. Itsellä ainakin nämä hemmetin ruuhkissa istumiset ja pitkä työmatka aiheutti aikamoista stressiä. Korona-aikana oli ihana ajella valtaväyliä kun oli niin vähän liikennettä normi aikaan verrattuna.
Sekä maalaiskaupungissa että ihan landella (kunnan keskusta-alueella) asuessani työmatka autollan 5 -10min fillarilla 10-15 min.
Toisaalta olipa pks alueella ihana kun matkustajasatamat ja lentokenttä oli myös noin 30 min ajomatkan päässä. Ja paljon muita aktiviteettejä, erilaisille ihmisille eri tekemisen muotoja, nähtävää ja koettavaa niin että en 15 v aikana ehtinyt varmasti nähdä kaikkea.
Asuin maaseudulla lapsena ja nuorena, enkä todellakaan kaipaa mitenkään. Suuren osan vuodesta pimeää, pitkä matka joka paikkaan (meillä ei ollut autoa, joten vaihtoehdot pyörä tai bussi). Sähkökatkot kestivät tuntitolkulla ym. Aikuisena en ole viettänyt viikkoakaan edes missään mökillä tms. Nykyään asun pikkukaupungissa, jossa kahden kilometrin säteellä on käytännössä kaikki mahdolliset palvelut, alkaen isoista marketeista, jatkuen juna-asemaan, uimahalliin ja terveysasemaan. Pyörällä pääsee suurimman osan vuodesta ja työmatkankin pääsisi bussilla. Tämä ideaali minulle. Mutta ihmiset tosiaan erilaisia...
Yhdelle sopii yksi toiselle toinen. Itse pienellä maalaispaikkakunnalla n 19 ensimmäistä ikävuotta viettäneenä en muuttaisi ikinä enää sellaseen tuppukylään, en edes kylän keskustan. Kurkkua kuristaa ajatuskin.
Lähdin siltä ns karmit kaulassa läheiseen Suomen mittakaavassa keskikokoiseen kaupunkiin jotta pääsin eroon siitä että kaikki tuntee toisensa, kaikki kyttää toisiaan, juoruaminen ja toisten asioiden vatvominen ja pahansuopa paskanpuhuminen on monen elämäntehtävä. Maalaisilla on niin vähän mitään mielekästä tekemistä/ aktiviteettejä ja harvoin tapahtuu mitään että siellä kytätään muita ja vatvotaan jokaisen elämää oikein ja nurin.
Muistan vieläkin sen huumaavan vapauden tunteen kun sain ensimmäisen oman pienen vuokrayksiön kaupungin keskustasta, jeeeeeee, olen oman elämäni herra, kukaan ei kyttää eikä tunne minua, enkä minä tunne kadulla vastaantulevia.
Olen siitä huolimatta onnellinen että sain viettää lapsuuteni ihan maaseudulla maalaistalossa puhtaan luonnon keskellä, rauhassa ja hiljaisuudessa. Itse en olisi halunnut kasvattaa lapsia kaupungin keskustassa, saasteiden, hirveän metelin ja ainaisen ruuhkan ja stessin keskellä.
Maalla pitää pärjätä omillaan hyvin pitkälle. Jos apua tarvitset, niin se maksaa. Putkimies, raksamies, sähkömies tulevat jostain 100km päästä ja velottavat kilometrit. Tiet on aurattava itse ja polttopuut samoin. Toisaalta onhan se juhannuksena mukava kusta päisään portailta.
Isoissa kaupungeissa, lähinmä kai nyt Hki, Tampere, Turku on se hyvä puoli että siellä saa olla oma itsensä kaikkine persoonallisuuspiirteineen. Vaikka olisit melko erikoisestikin pukeutuva, kukaan ei tuijota. Ihmiset eivät kiinnitä huomiota, ei tuijoteta kuten pikkukaupungissa. Eteenkin Hki on jo niin monikulttuurinen paikka että monen värisiä ihmisiä on kohta puolet porukasta.
Siksi kai Helsinkiin pakkaakin moni esim sukupuolivähemmistöihin kuuluva, kun täälä saa olla oma itsensä.
Lisäksi työpaikkoja on tarjolla pilvin pimein ja mahdollisuuksia vaihtaa työtä tai työnantajaa, ei tarvitse kärvistellä samassa työssä 20v kuten maalla joutuu ehkä tekemään, tykkäsi tai ei.
kulkutaudit ja rikollisuus asuu kaupungeissa. maalla taas ei ole enää palveluja, mutta se tasoittuu sote-uudistuksen myötä. silloin ei saa palveluja kukaan. molemmissa asuneena totean, että maalla asuminen on pienellä erolla parempi vaihtoehto. maalla saa myös aitoa lähiruokaa. ja mikä meille on mieluisinta, saa olla rauhassa ja hiljaisuudessa.
Olen syntynyt maalla ja tykkäsin lapsena. Myöhemmin huomasin kuinka pienet ympyrät ovat ja kaikki kyttää toisiaan. Nuorena aikuisena muutin suurkaupunkiin ja viihdyn loistavasti juuri sen takia että ei enää ole sitä 'Naapurit kyttää ja kylällä 'tiedetään' kaikki elämästäsi.
Maalla asuu lähinnä ahdistavia, sisäsiittoisia nasupekkoja. En koskaan asuisi kyseisten puskajussien tai heinähattujan keskuudessa. Kaupungeistakin minulle kelpaavat vain suurimmat. Junttieinarien kanssa en rupea jossain Kouvolassa asumaan.
Tätä minä olen toteuttanut. Viihdyn maaseudun hiljaisuudessa, mutta toisaalta kaipaan sitä että pääsee välillä käymään erilaisissa tapahtumissa tai ennen kaikkea hyvässä ravintolassa syömässä. Onneksi niissä kaupungeissa on kuitenkin hotelleja joihin voi välillä poiketa tankkaamaan sellaista elämää.