Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummolan ruokamuistot

Toimivat reseptit
27.07.2022 |

Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.

Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.

Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?

Kommentit (546)

181/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikille, edesmenneen äitini kaalikääryleet ja tillilihakastike on aina muistoissani sekä mamman paistamat munkit, pyöreitä ja reikä keskellä, sokeria päällä ja tuoreeltaan saatiin maidon kanssa niitä

Vierailija
182/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi teki ihanaa lihakastiketta ja keitti perunoita. Lihasta en pitänyt, joten söin hyvin maustettua kastiketta, perunoita ja salaattia. Mummilla ja ukilla oli aina tuoreita kasviksia pöydässä. Pullat olivat hyviä, samoin kauralastut, kaneliässät ja kotitekoiset suklaat, joissa oli mantelilastuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta oli:

- Karjalanpiirakat

- Karjalanpaisti

- Karjala olut

- Karjalan karhukoira

- Karjala takaisin

- Karvainen kannikka

Vierailija
184/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme maalla ja mummomme kaupungissa pienessä kaksiossa. Oli ihanaa päästä lomilla mummolle ja siellä hän tarjosi useasti mustikkamansikkasoppaa ja ruisleipää. Se maistuis siellä jotenkin erityiseltä.

Vierailija
185/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa mummolassani ei ollut mitään erikoista ikinä tarjolla. Lapsenlapsia varten ei oltu ostettu tai leivottu mitään.

Ei ollut rahasta kyse. Mummo vaan ei ollut sellainen.

Hyvä ihminen joka tapauksessa oli, kyllä minulla on hänestä hyvät muistot.

Vierailija
186/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummolassa oli aina juhlat, kun sinne menin. Mummo oli leiponut pullaa, pikkuleipiä, ostanut karkkia ja suklaata. Hän myös teki aina hyvää ruokaa. Miten se olikaan niin hyvää.

Mummo oli myös hauska ihminen, hänellä oli hyvä huumorintaju. Hänellä ei pipo kiristänyt.

Kultaiset on mummola-muistot.

Vierailija
187/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut asia mitä mummolasta muistan oli kahvi j kova rinkeli. Olin tuolloin 1-5 v.

Vierailija
188/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pannukakku! Paksu, kermainen, mehevä. Tarjottiin kermavaahdon ja mansikoiden kanssa. En osaa tehdä samanlaista.

Ehkä se tehtiin ternimaidosta, kuten minun maalaismummoni teki. Lisäksi hän teki viiliä, mämmiä, lihapullia, ryynimakkaraa, paistoi ihania vaaleita lättyjä ja teki itse vanilijaviinereitä, joiden takia pidin hänen taitojaan ihmeellisinä!

Vierailija
189/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakat, leivinuunissa tehdyt leivät, kaalikääryleet, pannukakku ja ternimaidosta tehty uunijuusto.

Vierailija
190/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuore hiivaleipä, jonka päälle voi suli ihanasti.

Meilläkin tuota. Oli nimeltään kakko.

Meidän mamma teki maailman parhaat kakot! Ruoat olivat myös vailla vertaansa. Äitini taasen oli huono kokki. Isotätini joskus sanoikin, että joka toinen sukupolvi osaa kokata, se seuraava taas ei, kun ei ole mitään tarvetta, kun saa nauttia äitinsä herkullisista ruoista.

Vierailija
191/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummola oli maaseudulla ja siellä oli hirvenmetsästysporukat voimissaan. Niinpä joka mummolareissulla oli hirvikeittoa tarjolla. Ja eipä sillä, hyvää se olikin.

Vierailija
192/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sveitsinpihvi, eli kahden jauhelihapihvin välissä kinkun- ja juustonsiivut. Ai että oli hyvää!

Vierailija
193/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuore hiivaleipä, jonka päälle voi suli ihanasti.

Meilläkin tuota. Oli nimeltään kakko.

Meidän mamma teki maailman parhaat kakot! Ruoat olivat myös vailla vertaansa. Äitini taasen oli huono kokki. Isotätini joskus sanoikin, että joka toinen sukupolvi osaa kokata, se seuraava taas ei, kun ei ole mitään tarvetta, kun saa nauttia äitinsä herkullisista ruoista.

Älkää vaan sanoko savolaisille että olette syöneet isoäitienne kakkoo.

Vierailija
194/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummo teki ns. voipuuroa. Siihen tuli valtava möntti voita, maitoa ja se suurustettiin paksuksi vehnäjauhoilla. Sitten maustettiin ripauksella suolaa ja sokerilla/vaniljasokerilla. Sitä pystyi syämään kuumana tai sitten kylmäånäå. Ja oli muuten hyvää jonkun mustikkakeiton kanssa. Ja epäterveellistä :D

Vierailija
195/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh! Minulla on ollut modernit mummot. Kumpikaan ei perustanut lapsenlapsistaan tuon taivaallista. En ole koskaan ollut mummolassa hoidossa, vanhempien kanssa vierailtiin joskus. Omatkaan lapseni eivät ole olleet kummankaan mummon hoidossa koskaan. Jatkamme perinteitä.

Vierailija
196/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerivedessä säilötyt kokonaiset mansikat, jota oli aina jäätelön kanssa.

Vierailija
197/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nappisoosi: maitoon keitetty perunanpaloja, mausteeksi suolaa ja pari pippuria. Mökillä syötiin kun mummu teki.

Vierailija
198/546 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mummu ja paappa oli innokkaita ruuanlaittajia ja kaikki maistui ihan paskalle. Eivät pyyhkimeet edes käsiä vessassa käydessä ja perunoita keitettiin vaan 3 minuuttia.

Ja silti oot elossa! Riispekt! 💪

Vierailija
199/546 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miun mummo oli pohjois- Karjalasta ja teki karjalaisia herkkuja, joita kotona ei saanut. Kukkosia, sultsinoita, erilaisia karjalanpiirakoita joko riisi tai peruna, joskus lanttusosetäytteellä. Mummon karjalanpaistikin oli parempaa kuin missään ikinä olen maistanut.

Voih, saispa perunapiirakoita vielä jostain.

Tämä kirjoitus voisi sanasta sanaan olla mun omasta mummosta. Pohjois-Karjalasta (Suojärvi) hänkin oli matkaan lähtenyt.

Vierailija
200/546 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista mummoni koskaan tehneen ruokaa, mutta enon vaimon vesirinkelit, karjalanpiirakat, lanttukukko voi taivas miten hyviä ne olivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi