Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummolan ruokamuistot

Toimivat reseptit
27.07.2022 |

Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.

Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.

Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?

Kommentit (546)

Vierailija
141/546 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista ohrista alusta loppuun leivinuunissa paistetut rieskat.

Naurishaudikkaat.

Varmaan jokin historiallinen resepti ajalta, jolloin suomalaiset eivät vielä tunteneet perunaa, niitä myytiin myös markkinoilla.

Vierailija
142/546 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te voitte olla niin julmia, että kirjoitatte mukavista ruokamuistoista mummojenne kanssa.

Minulla ei ole koskaan elämäni aikana ollut yhtään mummoa. Ainoastaan yksi isoisä ja hänkin menehtyi ollessani noin vuoden ikäinen.

Te raakalaiset, ettekö yhtään ajattele miltä minusta ja muista kaltaisistani, ilman isovanhempia, tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/546 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi teki aina järjettömän hyviä lihapullia. Koitin joskus kysellä ohjetta, mutta eipä hän osannut kertoa muuta kuin ihan perus lihapulla ohje. Jostain syystä omista vaan ei koskaan tule läheskään yhtä hyviä, enkä ole missään muuallakaan syönyt yhtä hyviä lihapullia kun mummin tekemät. 

Vierailija
144/546 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan jälkeen pannaria leivinuunin lämmöstä. Mummo paistoi aina useamman pellillisen, kun kesäisin sitä porukkaa siellä oli. Ihan sähköuunissa paistoi ja laittoi sitten sen leivinuunin lämpöön. Ai että oli hyvää, tietty mummon tekemän hillon kanssa. En tiiä mitä se pani siihen pannariin kun en yhtään saa saman makuista.

Vierailija
145/546 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te voitte olla niin julmia, että kirjoitatte mukavista ruokamuistoista mummojenne kanssa.

Minulla ei ole koskaan elämäni aikana ollut yhtään mummoa. Ainoastaan yksi isoisä ja hänkin menehtyi ollessani noin vuoden ikäinen.

Te raakalaiset, ettekö yhtään ajattele miltä minusta ja muista kaltaisistani, ilman isovanhempia, tuntuu.

Valitettavasti en minä emmekä me voi sinun tilanteellesi yhtään mitään.

Ei kai näitä muisteloita voi tehdä surkeimman olemassaolevan oletuksen mukaan?

Vierailija
146/546 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakeitto ja mustikkapiirakka.

Vierailija
147/546 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ternimaidosta tehty juusto (uunissa), karjalanpiirakat, perunavelli ja köyhät ritarit, muutamia mainitakseni. Kaipaan mummoa ja toki myös hänen herkkujaan.

Vierailija
148/546 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon ruoissa ja leipomuksissa ei voita ja kermaa säästelty, ne olivat niin hyviä. Lihamureke oli herkkuani, samoin mansikkakiisseli.

Vierailija
149/546 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahvenkukko ja en ikinä ole muualla saanut hyvää kalakukkoa.

Sienikastike oli myös huippua.

Vierailija
150/546 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaneliässiä teki toinen mummo, klimppisoppaa,

Toisaalla isomummo teki Lu Bastognen tyylisiä ja makusia keksejä?Hiivaleipää sekä ruismarjapuuroa.

Vierailija
151/546 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokeripalassa kamferitippoja, niitä sai mummolta. Ja pullamössöä  ja sokeripaloja kahvissa . Nam, hyvää oli.

Nuo kamferitipat eivät olleet ruokaa, vaan sen ajan lääke vähän kaikkeen 😁 Oli sitten yskä tai otti sydämestä, niin mummo laittoi kamferitippoja sokeripalaan ja sitten taas mentiin.

Herkkua oli leivinuunissa paistetut padat ja kukot.

Vierailija
152/546 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon tekemä karjalanpaisti leivinuunissa tehtynä. Oli maailman parasta paistia. Sitä on ikävä.

Vierailija
153/546 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunavelli voisilmällä ja ruisleipä. Mummon leipoma uunituore ohraleipä, siitä kun sai kanttipalan ja paksulti voita päälle, parempaa ei voinut olla. Kauppa-autosta ostettu Sittis-limonadi.

Vierailija
154/546 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mummo leipoa ihania karjalanpiirakoita, siitä on kyllä jo aikaa.

Mummo kuoli 1978, terveisiä pilvenlonkalle😉

Vierailija
155/546 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni asui koko ikänsä Helsingin keskustassa joten leivinuunia ei ollut, mutta jotenkin kaikki ruoka mitä hän teki oli ihanaa. Tattaripuurosta marjakiisseleihin ja jouluruokiin.

N49

Vierailija
156/546 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihoista ja luista keitetty  lihaliemi ja sitten lihapiirakka pullataikinaan mallia "wiipuri". Olen jatkanut tätä perinnettä.

Vierailija
157/546 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanhoja nämä muistelijat ovat.?? Ruuat ovat 1930-50 luvulta.

Vierailija
158/546 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummo teki erityisen hyvää, makeaa, kullankeltaista pannukakkua. Salaisuus oli että lisäsi taikinaan maitojauhetta.

Mummo teki myös hyvää mustikkarahkaa ja perunamuussia. Lisäsi perunamuussin joukkoon tuoretta tilliä, joka oli poimittu kasvimaalta.

Kun olin yökylässä, mummo paistoi rikkaita ritareita, joissa oli mansikkahilloa ja kermavaahtoa.

Näistä ruuista muistan aina mummon :)

Vierailija
159/546 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole muistoja.

Vierailija
160/546 |
12.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

??? kirjoitti:

Kuinka vanhoja nämä muistelijat ovat.?? Ruuat ovat 1930-50 luvulta.

Mummoni on syntynyt vuonna 1935 ja itse synnyin vuonna 1980. Minusta on aika luonnollista, että mummo kokkasi sellaisia ruokia mitä oli itse oppinut nuorena laittamaan. Eli karjalanpiirakoita, munavelliä, perunalaatikkoa, pyöröjä ja karjalanpaistia. Lisäksi kun otetaan huomioon se, että 80-luvulla tai 90-luvun alussa ei Suomessa mitään eksoottisia raaka-aineita pahemmin ollut tarjolla, ei varsinkaan Itä-Suomalaisessa pikkukunnassa, niin eipä ihme että perinneruoat tuli tutuksi. Toisaalta niinhän sen pitäisikin olla. Vaikea on kuvitella, että saman aikakauden italialaismummo olisi kokannut lapsenlapsilleen sushia tai thaimaalainen mummo hampurilaisia. Jonkunhan se on pidettävä perinteet elossa :)