Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mummolan ruokamuistot

Toimivat reseptit
27.07.2022 |

Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.

Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.

Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?

Kommentit (546)

Vierailija
521/546 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rusinropsua, kanelia, mummun tekemää voita... njammi !

Vierailija
522/546 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin läskinrasva ja mummun oman maan jauhoista tekemä uutisleipä, ohrainen ja rukiinen... 61 vuoteen en ole saanut. Jospa sitten siellä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/546 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanakastike itse kasvatetuista ja itse tapetuista loppuun asti munitetuista kanoista. Sen kanssa oli niinikään itse kasvatettuja perunoita (siellä oli hyvä maaperä perunalle) ja mustaherukkahillo omista marjoista. Kurkut ja tomaatit omia myös. Että oli hyvää.

Viiliäkin tehtiin itse, siinä oli samettinen kermakerros päällä. Maito kyllä oli kaupasta, sillä lehmiä ei mummolassa elinaikaani enää ollut.

Vierailija
524/546 |
16.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummin monta tuntia haudutettu ohraryynivelli ja kesäkeitto. Ne olivat minun herkkuani. Muille maistui lisäksi kaalikääryleet ja silakkalaatikko. 

Vierailija
525/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaliemeen tehtu makaronilaatikko ilman maitoa ja munia. Hyvää oli

Vierailija
526/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainut minkä muistan mamman tekemä maitokaalikeitto.

Vierailija
527/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin..

Karjalanpiirakat joita tehtiin myös yhdessä ja voi taivas kuinka herkullisia ne olivatkaan, kun nosti niitä voimaidosta uuniritilälle😋

Imelletty perunalaatikko (ja muutkin jouluruoat) en ikinä tule osaamaan sen tekemistä niin hyvin

Karjalanpaisti, vaikka teen itsekin maukasta

Curry-kastike, olisin voinut lapata sitä kauhalla suuhuni

Lihamakaroonilaatikko, kts kohta 1.

Haarukka pikkuleivät joita mummolla oli aina keittiön kaapissa kullanvärisessä kipossa

Marjapiirakat joita hän leipoi metalliseen vuokiin, se pohja oli niin hyvä ja marjatäyte jumalainen

Luumukiisseli kermaruusukkein

Siinä muutamia, maistan nuo kaikki elävästi makumuistoissani, kiitos rakas mummo

T. Pohjois-Karjalasta lähtöisin

Aloin itkeä kun tuli niin ikävä P-K mummoa

Vierailija
528/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän äiti Etelä-Savossa teki ihanaa tirripaistia.

Vierailija
529/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräpohjolan mummo teki leivoksia, joissa oli muropohja ja täytteenä ihanaa kreemimössöä.  Ihan luksusta.

Vierailija
530/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsena usein mummolassa serkkujen kanssa kesää viettämässä, ja jälkeen päin muistelen lämmöllä erityisesti hänen itse leipomaa ruisleipää ja riisivelliä, sekä aamukaakaota pullapalasen kera. Muita tyypillisiä ruokia olivat mm. lihakeitto, kalakeitto, perunat ja jauhelihakastike, sekä makaronilaatikko. Eli aika perinteistä settiä, mutta hyvin teki sen minkä teki. Mausteita ei pahemmin ruokiin eksynyt, mutta rasvan, suolan ja sokerin pyhä kolminaisuus oli läsnä senkin edestä.

Toinen mummoni oli kaupunkilainen eikä leiponut itse leipää, mutta muuten teki kyllä maukasta ruokaa rasvan ja suolan voimalla (kuinkas muutenkaan).

Vierailija
531/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummon ruoissa ja leipomuksissa ei voita ja kermaa säästelty, ne olivat niin hyviä. Lihamureke oli herkkuani, samoin mansikkakiisseli.

Monessa puheenvuorossa korostuu voi, sokeri, rasvat. Ei mikään ihme että vaarit kuoli nuorina.

Sori ohis.

No ei mun isoäidit ainakaan mitenkään nuorena kuolleet. Toinen oli 91v (karjalainen ruokaperinne) ja toinen 86v (savolainen ruokaperinne). Ennen vaan tehtiin paljon fyysistä työtä, ei ollut koneita, energiankulutus oli suurta. Ihan normaalipainoisia olivat. Viimeisiin vuosiinsa asti marjametsissäkin kulkivat. Eivätkä kuolleet vanhainkodissa, vaan ihan kotonaan asuivat, lyhyen sairastelun jälkeen sairaalassa menehtyivät. Hyviä ruuanlaittajia olivat molemmat. Terveisiä pilvenreunalle.

Vierailija
532/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on erikoista että nämä mummut teki hyvää ruokaa kermaa ja voita säästelemättä mutta silti elivät yleensä vanhoiksi. Kyllä mummut osasi tehdä parasta ruokaa. Esim.silakkapihvit ja lihapullat.

Vierailija
533/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mämmiä!

Tämä! Mummo teki mämmin itse, tuohituokkoseen. Ja mummon ruispuolukkapuuro, ai että!

Vierailija
534/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon tekemä perunamuusi sipulilla on parasta. Samoin makaronilaatikko ja ohrarieska.

Ukki teki taas parhaat kalaruuat sekä makeat kakut.

Vierailija
535/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talkkuna ja viili. Ahomansikat.

Vierailija
536/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummon ruoissa ja leipomuksissa ei voita ja kermaa säästelty, ne olivat niin hyviä. Lihamureke oli herkkuani, samoin mansikkakiisseli.

Monessa puheenvuorossa korostuu voi, sokeri, rasvat. Ei mikään ihme että vaarit kuoli nuorina.

Sori ohis.

No ei mun isoäidit ainakaan mitenkään nuorena kuolleet. Toinen oli 91v (karjalainen ruokaperinne) ja toinen 86v (savolainen ruokaperinne). Ennen vaan tehtiin paljon fyysistä työtä, ei ollut koneita, energiankulutus oli suurta. Ihan normaalipainoisia olivat. Viimeisiin vuosiinsa asti marjametsissäkin kulkivat. Eivätkä kuolleet vanhainkodissa, vaan ihan kotonaan asuivat, lyhyen sairastelun jälkeen sairaalassa menehtyivät. Hyviä ruuanlaittajia olivat molemmat. Terveisiä pilvenreunalle.

Niin ja sen läskin, voin ja sokerin lisäksi syötiin tosi paljon oman kasvimaan antimia ja marjoja ja sieniä. Saavuttaisivat heittämällä nykysuositukset kasvisten määrässä.

Vierailija
537/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisipiirakat, aamukaakaon kanssa ruisleipä jonka päällä koskenlaskija-juustoa, lihapullat, papan savustamat muikut, leipäpalan "dippaaminen" puuhellan reunalla olevaan kastikepataan, mansikkasuttu, jossa mansikoita, kermaa ja paloiteltuja Mariekeksejä. Mummolamuistot 70-luvulta.

Vierailija
538/546 |
17.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori ohis.

Lisään vielä, että vaarit kuolivat kumpikin alle 80-vuoriaina keuhkosyöpään eivätkä läskisoosiin, kun se tupakka oli aina huulessa. Näin vinkiksi tupakoitsijoille..

Vierailija
539/546 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania ruokamuistoja. Minä en mummojani ehtinyt nähdä. Vanhin siskoni oli syntymäisillään toukokuussa, kun mummo kuoli talvella. Papan muistan, oli ketterä ukkeli. Meitä lapsia nauratti, kun vanha pappa heitti kieppiä renkaissa ( oli varmaan n.60v).

Mut elokuvaan. Tahtosin että Mummola tulis perinteeksi esittää joka vuosi. Pieni pyhiinvaellus tuli monena joulun tienoona ja se Illallispätkä, mustavalkoinen

Sori. Luulin olevani Mummola-leffaketjussa. Ei kai haittaa laittaa tänne :)

Vierailija
540/546 |
17.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo paistoi letut aina valurautapannussa reilussa voissa ja nautittiin omatekemän mansikka/vadelmahillon kanssa. Oi että ne oli hyviä ja terveellisiä.