Mummolan ruokamuistot
Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.
Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.
Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?
Kommentit (546)
Ihana kysymys! On vaikka mitä muistoja :) Ei mitään erikoista, mutta sellaisia jotka muistan koko elämäni. Mummonmakaroni, letut, vastaleivottu hiivaleipä... Mm... muistan tarkalleen ne tuoksut ja maut :) Miksi mummolassa kaikki maistui aina niin hyvältä?
Ainut mummo, jonka ehdin tuntea, oli syntynyt 1913 ja asui Lapissa. Muistan kampanisut ja poron kielet, jotka oli uppopaistettu kinkun rasvassa.
Mummon itseleipomat hapanleivät ja rieskat. Hapanjuuri oli vuosikymmeniä vanhaa ja leipä todella hyvää.
Pullat olivat aina pohjasta tosi tummia, lähes palaneita koska ne paistettiin leivinuunissa.
Marjakiisseli, jossa oli mustikkaa, mansikkaa ja hilloja.
Siian ja ahvenen mätiä, joka oli suolattu ilman sipulia lapsille.
Tiikerikakku, jota leivottiin meillä kun oli sähköuuni, mummi teki minulle ihan oman pienen kakun.
Sima, joka oli hieman ylikäynyttä joskus :D
Suoraan maalta penkistä otetut porkkanat jotka syötiin kun ensin huljuteltiin porkkanaa kasteluvesiastiassa
Ruoat olivat ihan hyvää perusruokaa mutta mummo kyllä käytti monipuolisesti mausteita ja erilaisia yrttejä. Mummo laittoi ruokaa rakkaudella, kuului sellaiseen sukupolveen jossa välittäminen näytettiin ruoalla.
Possun ulkofileetaskut, joissa oli täytteenä kipparijuustoa. Ne oli kääritty pekoniin ja paistettu päältä rapsakoiksi, sisältä meheviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummon perunavelli, maitopottu, makaronivelli. Pitkopulla ja ohueen pullataikinapohjaan tehty mustikkapiirakka. Ruispuolukkapuuro. Äitini oli kotitalouskoulun käynyt ja loistava kokki, mutta näitä ruokia sai vaan mummolassa.
Öö, miten kotitalouskoulu ja loistava kokki liittyvät toisiinsa?
Mitä siinä ööliset? Kysymyksen oi esittää ilman öötäkin, vai pidätkö aina tuollaista öö- ääntä?
1970-luvulla mummon bravuurit olivat:
Rieska
Uunijuusto ternimaitoon
Tirripaisti
Lettipulla
Voi vaan muistella hartaasti, mummo ja reseptit menivät hänen mukanaan..
Kummastakaan mummolasta ei mitään muistikuvaa. Mutta kotoa lapsuudesta seuraavat: riisipuuro, silakkalaatikko, savusilakat ja itse tehty viili. Perunat ja ruskeakastike tai makkara stroganoff, kananmunakastike, makaronivelli, talkkuna, säilykelihakeitto, kropsu eli pannukakku voi kun muistais vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Join mummon kanssa säännöllisesti "päiväkohvit" jo 3-vuotiaana. Minun mukissani oli enemmän maitoa, kuin kahvia, mutta hienolta tuntui ja hyvältä maistui.
Ihana muisto. Jostain syystä mulle tuli kyyneleet silmiin.
Minulle kävi samoin!
Eipä ollut yhtään mummolaa eikä mitään ruokamuistoja mummolasta.
Kuuntelin aina ystävän juttuja mummoloistaan ja kateeksi kävi, olisi ollut ihana joskus itsekin päästä mummolaan.
70-luvulla syntynyt kirjoitti:
Mummon itseleipomat hapanleivät ja rieskat. Hapanjuuri oli vuosikymmeniä vanhaa ja leipä todella hyvää.
Pullat olivat aina pohjasta tosi tummia, lähes palaneita koska ne paistettiin leivinuunissa.
Marjakiisseli, jossa oli mustikkaa, mansikkaa ja hilloja.
Siian ja ahvenen mätiä, joka oli suolattu ilman sipulia lapsille.
Tiikerikakku, jota leivottiin meillä kun oli sähköuuni, mummi teki minulle ihan oman pienen kakun.
Sima, joka oli hieman ylikäynyttä joskus :D
Suoraan maalta penkistä otetut porkkanat jotka syötiin kun ensin huljuteltiin porkkanaa kasteluvesiastiassa
Ruoat olivat ihan hyvää perusruokaa mutta mummo kyllä käytti monipuolisesti mausteita ja erilaisia yrttejä. Mummo laittoi ruokaa rakkaudella, kuului sellaiseen sukupolveen jossa välittäminen näytettiin ruoalla.
Miksi lapsille ei annettu sipulia?
Mummun tekemistä ruuista muistan perunat ja jauhelihakastikkeen, joka maistui hieman oudolta. Liekö liha ollut jo vähän vanhaa tehtäessä, vai mistä johtui, mummu oli jo aika vanha tuolloin. Toinen oli kaupan valmispohjaan tehty kakku, jonka päällä oli kermavaahtoa ja strösseliä. Sitäkin syötettiin varmaan kaikille viikon aikana käyneille vieraille. Vähän varhaisempia muistoja oli, kun mummu tuli meille leipomaan piimälimppua. Hän myös järjesti suvulle aina joulupäivän aterian, kinkku oli varmaan kaupasta, kun oli niin leikkelemäistä, mutta laatikot ja "sallatin", eli rosollin teki kai itse.
Isän äidin luona syötiin serkkujen kanssa kilpaa pikkulättyjä hillojen kanssa, mammalla oli aina useampaa lajiketta pöydässä, nekin usein jotain omatekemiä sekoituksia. Mamman lihakeitoissa oli jotain yrttiä, muistan ne vihreät hippuset liemessä.
Vierailija kirjoitti:
Maitopotut, pahanmakuiset järvikalakeitot, vanhentuneet ruuat ja vanhapoikaeno jolla todennäköisesti viirasi pöntössä mulkoili pahasti.
Tämä! 😂😂 Kyllä helpotti mummolattoman haikeutta. 😂😂
Ai että, perunapuuro oli hyvää!!
Vierailija kirjoitti:
Ovatko palstalaisten äidit ja isät laittaneet ruokaa kotona? Suuret ikäluokat hoidattivat lapsensa sukulaisilla 1960-1980-luvuilla. Jopa alle kouluikäisiä lapsia on tuupattu hoitoon sukulaisille viikkokausiksi. Lapsia on hoidatettu mummoloissa ja sukulaisilla viikonloppuisin ja päivähoidon ja koulun lomilla. Entisajan isoäidit ovat laittaneet ruokaa ja leiponeet ainakin maalaistaloissa. Kaupungissa tai lähiössä asuvat vanhemmat kuskasivat lapsensa mummoloihin ilmaiseen hoitoon ja ruokapöytään.
Monet nykyajan isovanhemmista ovat "isovanhempia" etenkin puheissaan ja Facebookissa. Lapsenlapset ovat heille kuin näyttelyesineitä tai sirkusapinoita. Lapsenlapsia haluttaisiin toki esitellä perhejuhlissa ja sukujuhlissa isovanhempien kiilottaessa sädekehäänsä. Näiltä itsekkäiltä isovanhemmilta saa apua nolla tuntia vuodessa. Ihan itse me hoidamme lapsemme ja kotimme.
Nämä isovanhemmat ovat ongelma, josta ei saa puhua. On surullista, kun jotkut isovanhemmat kuljettavat lapsenlapsia kaupoissa ja kauppakeskuksissa. Pieniäkin lapsia lahjotaan rahalla ja tavaralla. Isovanhemmat ostavat epäterveellistä pikaruokaa ja kyllästävät lapsenlapset limsalla, karkeilla, makealla ja herkuilla. Näin ei tarvitse laittaa ruokaa ja leipoa kotona.
Menehän purkamaan katkeruuttasi oikeaan ketjuun. Täällä on oma vihapalsta suurten ikäluokkien haukkujille.
Mun molemmat mummot oli huonoja ruoanlaittajia. Isän äiti osasi lähinnä keittää perunat ja tehdä lihasoosia ja lihapullia. Ei leiponut mitään. Äidin äiti oli myös keitetyt perunat plus jotain muuta linjalla, hänellä se muu oli joko purkista silliä, läskisoosia tai lihapullia. Ei leiponut hänkään mitään, mutta osti kaupasta joskus kääretorttua tarjottavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun molemmat mummot oli huonoja ruoanlaittajia. Isän äiti osasi lähinnä keittää perunat ja tehdä lihasoosia ja lihapullia. Ei leiponut mitään. Äidin äiti oli myös keitetyt perunat plus jotain muuta linjalla, hänellä se muu oli joko purkista silliä, läskisoosia tai lihapullia. Ei leiponut hänkään mitään, mutta osti kaupasta joskus kääretorttua tarjottavaksi.
Just tää. Suomalais kansallisromanttinen mielikuva keittiössä häärivästä mummosta, joka laittoi maukasta ruokaa. Se niin kuin kuuluu ylistää mummon ruokia, maistu ne tai ei.
Vai mistä luulette kumpuavan sellaisen ilmiön, kun mainosmies myy nykyään vaikka ranskapotaatteja brändimerkillä mummo ranskanperunat.
Mummo teki vaaleaa jauhelihakastiketta. Suutuntuma oli sellainen ihanan "rakeinen", väärä sana mutten muuten osaa kuvailla. En tiedä miten teki eikä pappakaan osaa kertoa, kun ei koskaan tehnyt ruokaa mummun ollessa elossa.
ei suoraan nyt ruokamuistohin, vaan meikän "mummolaan" oli n. 1-2h ajomatka. Vaan aina oli tarjolla Oboy mansikkaversiota, kyllä maistui.
Soosiperunat+puolukkahillo. Jälkkäriksi ropsua. Njammi !
Ala itse tekemään noita mummosi tekemiä ruokia ja opeta lapsillesi myös! Lasten mummo haluaa viedä lapset mäkkäriin, ehkäpä lapsesi haluavat sinne itsekin ja heille jää mukavat muistot näistä käynneistä. Itse en käy mäkkärissä enkä vie sinne ketään mutta ymmärrän, että meillä on erilaisia tapoja.