Mummolan ruokamuistot
Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.
Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.
Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?
Kommentit (546)
Mummo teki AINA meille köyhiä ritareita
Ne ei maistu missään niin hyvältä kuin lapsena mummolassa
Maailman paras munavoi, joka oli löysää ja enemmän oikeaa voita varmaan kuin munaa. Söin sitä pelkilteenkin.
Sellainen kunnon ruskeakastike, joka jäähtyessään kovettui voin määrän vuoksi ja saatiin kaapia ranskanleivän kanssa suoraan valurautapannulla.
Mummolassa oli aina jälkiruokaa, usein kiisseliä. En koskaan unohda perunoita ja ihanaa suussa sulavaa lihakastiketta, jota mummu oli hautonut puuhellan reunalla tuntikausia. Odottaen MINUA tulevaksi. KIITOS !
Perunamuusi täysmaitoon ja voihin tehtynä lisäksi itsetehdyt kalapihvit. Oli täydellistä.👌
Mummi teki aina hyvää ruokaa ja oli taitava leipoja. Ruoasta muistan erityisesti tirripaistin ja lihapullat kastikkeessa
Nämä on niin ihania muistoja! Itsekin kaipaan mummon tekemiä hilloja, kuivakakkua, lihapiirakoita, jauhelihakastiketta, jouluruokia ja vaikka mitä! Harmi kun omien lapsieni mummo ei osaa muuta, kun viedä lapsia syömään mäkkäriin, siinäpä ruokamuistot...
Vastapaistettu pohjanmaalainen ohrarieska voin kanssa. Parempaa ei ole.
Mummon rieskat jotka paistettiin leivinuunissa sellaisella isolla puisella lapiontapaisella. Päälle voita.
Voisipulikastike, oli niin hyvää.
Lähimummun lihapullat, tirripaisti, rössypotut ja maitopottujen kans sai pekonimakkaraa leivän päälle. Kesäisin kauempana mummulassa sai kampanisuja, savu- ja suolakalaa ja siellä minut "huijattiin" jopa syömään sienisalaattia. Aika kai kultaa muistot mutta en muista ns pahaa ruokaa saaneeni.
Ovatko palstalaisten äidit ja isät laittaneet ruokaa kotona? Suuret ikäluokat hoidattivat lapsensa sukulaisilla 1960-1980-luvuilla. Jopa alle kouluikäisiä lapsia on tuupattu hoitoon sukulaisille viikkokausiksi. Lapsia on hoidatettu mummoloissa ja sukulaisilla viikonloppuisin ja päivähoidon ja koulun lomilla. Entisajan isoäidit ovat laittaneet ruokaa ja leiponeet ainakin maalaistaloissa. Kaupungissa tai lähiössä asuvat vanhemmat kuskasivat lapsensa mummoloihin ilmaiseen hoitoon ja ruokapöytään.
Monet nykyajan isovanhemmista ovat "isovanhempia" etenkin puheissaan ja Facebookissa. Lapsenlapset ovat heille kuin näyttelyesineitä tai sirkusapinoita. Lapsenlapsia haluttaisiin toki esitellä perhejuhlissa ja sukujuhlissa isovanhempien kiilottaessa sädekehäänsä. Näiltä itsekkäiltä isovanhemmilta saa apua nolla tuntia vuodessa. Ihan itse me hoidamme lapsemme ja kotimme.
Nämä isovanhemmat ovat ongelma, josta ei saa puhua. On surullista, kun jotkut isovanhemmat kuljettavat lapsenlapsia kaupoissa ja kauppakeskuksissa. Pieniäkin lapsia lahjotaan rahalla ja tavaralla. Isovanhemmat ostavat epäterveellistä pikaruokaa ja kyllästävät lapsenlapset limsalla, karkeilla, makealla ja herkuilla. Näin ei tarvitse laittaa ruokaa ja leipoa kotona.
Mummo teki niin hyvää ruskeaa kastiketta. En ole ikinä saanut itse sellaista tehtyä. Oli niin maukasta, että söi sitä lusikalla kattilasta välillä.
Vierailija kirjoitti:
Mummo teki niin hyvää ruskeaa kastiketta. En ole ikinä saanut itse sellaista tehtyä. Oli niin maukasta, että söi sitä lusikalla kattilasta välillä.
Siis minä söin. Varmasti kyllä mummokin :)
Meidän mummo teki usein voipuuroa. Siis vehnäjauhoja, maioa ja voita. Suolaa ja vaniljasokeria. Oli ihanaa kylmänäkin. Mutta huh, sitä gvoin määrää!
Vierailija kirjoitti:
Maailman paras munavoi, joka oli löysää ja enemmän oikeaa voita varmaan kuin munaa. Söin sitä pelkilteenkin.
🤢🤮
Isossa leivinuunissa paistetut karjalanpiirakat, jotka syötiin lämpiminä keltaisen, suolaisen voin kanssa.
Kalaa aina ja ikuisesti koska ukki oli kova kalamies. Hauenpää(roskakala) oli aina keitossa makua antamassa. Nyt en ole kalaa juurikaan syönyt vuosikymmeniin.
Mummon ruuat <3 Mummo paistoi haukea voissa, ja niiden kanssa syötiin perunaa ja voikastiketta. Muutenkin teki paljon kalaruokia. Ihanaa oli myös mummon paistama kaurakakko, siinä oli erikoinen makea maku.
Jälkkärinä usein ohrapuuroa ja kiisseleitä, miten kiisselikin oli aina niin paljon parempaa kuin kotona?!