Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummolan ruokamuistot

Toimivat reseptit
27.07.2022 |

Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.

Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.

Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?

Kommentit (546)

Vierailija
361/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokeripalassa kamferitippoja, niitä sai mummolta. Ja pullamössöä  ja sokeripaloja kahvissa . Nam, hyvää oli.

Nuo kamferitipat eivät olleet ruokaa, vaan sen ajan lääke vähän kaikkeen 😁 Oli sitten yskä tai otti sydämestä, niin mummo laittoi kamferitippoja sokeripalaan ja sitten taas mentiin.

Herkkua oli leivinuunissa paistetut padat ja kukot.

Kelpasivat myös hyttysten puremiin, jos Illodiini oli loppu.

Vierailija
362/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon tekemä nyppykastike ja täydellinen perunamuussi!

Myös hyvää karjalanpaistia teki, mutta ihan ehdoton suosikki oli toi nyppykastike ja muussi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miun mummo oli pohjois- Karjalasta ja teki karjalaisia herkkuja, joita kotona ei saanut. Kukkosia, sultsinoita, erilaisia karjalanpiirakoita joko riisi tai peruna, joskus lanttusosetäytteellä. Mummon karjalanpaistikin oli parempaa kuin missään ikinä olen maistanut.

Kuulostaa mun mummon kaksoselta, samat herkut. Mummo oli myös pohjois-

Karjalasta (Suojärvi/ Pälkjärvi).

Vierailija
364/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatruskoita tehtiin äidin kanssa, mummoa ei valitettavasti ollut.

Vierailija
365/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän mummo teki aivan ihania lihapullia. En tiedä, miten hän saikin niille niin hyvän koostumuksen ja ihanan maun. En enää syö lihaa ja mummokin on jo taivaassa, mutta noita lihapullia muistelen edelleen lämmöllä.

Vierailija
366/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummoni vietti lapsuutensa sotalapsena Ruotsissa ja muutti takaisin Suomeen vasta aikuisena. Niinpä mummo tykkäsi tehdä ruotsalaista ruokaa ja tarjoili meille lapsille ruotsalaisia herkkuja. Lapsuudesta tulee mieleen esimerkiksi katkarapuleivät, Kallen mätitahna ja ruotsalaiset karkit, nam.

Vierailija
367/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mummo ei ollut mikään kotihengetär. Keitti pottuja ja teki kastiketta. Joskus tädit leipoivat mummolassa jotain. Toinen mummo oli nuoruudessani jo niin vanha, ettei osallistunut ruuanlaittoon. Äiti laittoi ruokaa ja leipoi, muttei ollut mikään virtuoosi. Opin itse leipomisen ja ruuanlaiton jo pienenä ja teen ohjeesta mitä vaan ja aika joukon perinneruokia ulkomuistista. Viime aikoina on ollut vähän paluuta juurille ja oon tehnyt perunoita ja kananmunakastiketta. Se on aina hyvää, samoin kaalilaatikko ja ihan perinteinen läskisoosi.  Tehtiin joskus verimakkaroita, kun olin lapsi. Poronverestä, keitettiin muuripadassa. Puhdistetut suolet ostettiin teurastamolta.  Niistä tuli tosi hyviä. Samoin punaskakuista. Niillä voi olla joku toinen nimitys muissa osissa lappia. Ovat hyviä vastakeitettyinä, samoin paistettuna pyttipannussa perunoiden kanssa. Niitä tehtiin yleensä suuri määrä ja pakastettiin. Pitäisi joskus tehdä taas

Vierailija
368/546 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamukahvit mummolan portailla <3

Lihapullat kun kaasuhellalla pannussa tehtiin, niin hyvää. Juhannus limukat kaupasta oli mukava juttu, rieskaa ja voita namia oli. .. Ihan iskee haikeus ja aurinko paistoi.

Vierailija
369/546 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummolan hajut?

Vierailija
370/546 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rieska, muikkupotut, joka aamuinen puuro tai velli, palapaisti, kampanisut ja muut leivonnaiset, viili, raparperikiisseli, leipäjuusto. Onhan noita. Ihania muistoja mummolasta.

Vierailija
371/546 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarioisten roiskeläpät

Nakit/kalapuikot ja ranskalaiset

Vierailija
372/546 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo teki ihan parasta pullaa, sen muistan parhaiten. Se taisi laittaa kookosta siihen. Ja voita tietysti, ihan kunnolla.

Vierailija
373/546 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko syödä lisää ja lisää. Ja sitten kun ei jaksanut enää syödä oli jälkiruoan aika. Monta pullaa piti saada alas jo päiväkoti-ikäisenä. Tuputus ei loppunut.

374/546 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tosi älykkö :D

Vierailija
375/546 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka lauantai oli lounas mummolassa.

Siellä oli aina sama menu: perunoita ja ruskeaa kastiketta, ranskanleipää lauantaimakkaralla ja juustolla ja jälkkäriksi vaniljajäätelöä, napakymppi kääretorttu, kuivattuja luumuja ja presidentti pannukahvit kuohukermalla.

Vierailija
376/546 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitään ei saanut itse ottaa, vaan mummo vanhana karjalaisemäntänä vaati saada passata kaikki.

Vierailija
377/546 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo leipoi vesirinkeleitä, muistan mahtavan näyn kun menin tupaan, ja suuri mustapintainen ruokapöytä oli ääriään myöten täynnä kohoamassa olevia rinkeleitä. Rinkelit käytettiin kiehuvassa suolavedessä ja paistettiin uunissa. Mummo keitti myös ihanaa kaakaota lehmänmaitoon valtavassa 15 litran kattilassa. 5 enoa asui vielä kotona, ja heidän kavereitaan ja meitä lastenlapsia oli talo täynnä. Uskomattomia herkkuja.

Vierailija
378/546 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porokäristys, lanttukukko ja naurisnyytit leivinuunissa. Ja pappilanhätävara, joka tehtiin mummon leipomasta pullasta ja puolukasta ja omatekoinen vaniljakastike.

Ihmettelen, miten mummot/papat ehtivät laittaa niin suuritöisiä ruokia, kun kodinkoneita ei ollut ja lisäksi mummon kangaspuut paukkuivat illalla. Ja vieraita oli aina kylässä ja vieraille tarjottiin ruokaa.

^ Ehtivät koska;

Heitä ei (kerinnyt) ahdistaa koko ajan joku.

He ei roikkuneet somessa

Heille oli kunnia-asia olla aikaansaava

Vierailija
379/546 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri lypsetty sakea maito on jäänyt mieleen. En tykännyt siitä. Mutta itse marjoista tehty mehu oli maailman parasta. En ole missään maistanut sen jälkeenkään niin hyvää mehua. Ei voi kauppojen mehuihin edes verrata. Maku on aivan eri.

Vierailija
380/546 |
08.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkupoikana haettiin mummon mökin naapuritilalta vasta leivottua ruisleipää. Tuoksu oli huumaavan hieno, ja maku tuoreen voin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän