Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummolan ruokamuistot

Toimivat reseptit
27.07.2022 |

Mun oli pakko tänään etsiä kaneliässien resepti, kun tuli kauhea nostalgiannälkä. Mummo leipoi aina ässiä kahvipöytään. Ja lettivehnästä.

Toinen mummo teki usein korinttikeksejä.

Onko teillä jotain ruokamuistoja mummolasta?

Kommentit (546)

Vierailija
321/546 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän äiti teki älyttömän hyvää ruislimppua, sekaleipää, karjalanpiirakoita ja rönttösiä.

Äidinäiti teki porkkanapuolukkarahkapullia, rieskaa, pullaa, maksakastiketta jne.

Vierailija
322/546 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunoita voilla ja Kallen-Kallen maustesilliä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/546 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannatädinkakut.

Täti keittämä sekamelska ja tikkerperihillo sekä köyhänmiehen lakkahillo.

Vierailija
324/546 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehumaijamehut, lakkatäytekakku, lakkapiirakka, marjarahkakääretorttu.

Vierailija
325/546 |
24.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paistetu silakat ja pottumuusi.

Vierailija
326/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluna tarjosi aina paistia kinkun sijaan. Ihan hyvältä maistui.

Vierailija
327/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesällä kaalinlehden päällä paistettu hiivaleipä. Mitä herkkua! Lauantaisin aina leipomusten jälkeen leivinuuniin hautumaan laitettu lihapotti, siis karjalanpaistin tapainen herkku. Niin ja vielä uunissa jälkilämmössä kypsytetty munavoi (muutama kananmuna, maitoa ja ripaus suolaa sekoitetaan ja paistetaan uunissa). Tuoreen rieskan eli hiivaleivän kanssa herkkua!

Ihan vieras juttu tuo munsvoin tekeminen uunissa ja vielä ilman voita.

Vierailija
328/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömispakko :( Pöydästä ei saanut nousta, ennenkuin aikuisen täyttämä lautanen tyhjä. Istuimme sitten koko päivän aamupuuron äärellä.

Vierailija
329/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo teki pottuvoita ja lihakastiketta.

Kastikkeeseen kuului perus ruskeakastike(paistokastike) ja siihen paistettuja kyljyksen paloja paitsi ei luita ja makaroneja :)

Pottuvoi oli nimensä mukaisesti paljon voita sisältävää muusia.

Vierailija
330/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mummolassa ruoka oli hyvin yksinkertaista, siitä ei ole jäänyt oikein mitään mieleen. Muistan kuitenkin mummon itsensä leipomat leivät ja pullat. Kaikkea nautittiin kohtuudella ja mummo elikin pitkän elämän.

Sen sijaan omassa lapsuudenkodissani oli runsas ja vaihteleva ruokakulttuuri, jossa oli paljon karjalaisia vaikutteita. Joskus kylässä ja koulussa oli vaikea syödä, kun oli kotona tottunut niin hyvään ruokaan.

Itse en ihan niin runsasta ruokakulttuuria pidä yllä, mutta valmistan kyllä kunnollista kotiruokaa perheelle.

Vierailija
331/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinkelit hopeateen kanssa. Hieno nimi kuumalle vedelle ja maidolle.

Kylmä, keitetty peruna dipattuna sillinsuolaveteen.

Vierailija
332/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummon kahvipöydässä oli kuivakkainpaan, joka oli täynnä pieniä mustia pisteitä, pilkallinen. Kysyin mitä ne ovat. Mummo vastasi, että koristeita. Ymmärsin, etteivät olleet. Totuus oli hometta.

Mummolla oli joskus täytekakkua. Päälle oli hyvin ohuelti sipaistu kermaa (kakku näkyi alta) ja sisällä oleva hillo oli kellarin purkista josta oli homekerros kaapaistu pois. Totuus oli, että kakku maistui homeelle. Otettiin aina minimaalinen pala.

Vierailija
333/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä kaalinlehden päällä paistettu hiivaleipä. Mitä herkkua! Lauantaisin aina leipomusten jälkeen leivinuuniin hautumaan laitettu lihapotti, siis karjalanpaistin tapainen herkku. Niin ja vielä uunissa jälkilämmössä kypsytetty munavoi (muutama kananmuna, maitoa ja ripaus suolaa sekoitetaan ja paistetaan uunissa). Tuoreen rieskan eli hiivaleivän kanssa herkkua!

Ihan vieras juttu tuo munsvoin tekeminen uunissa ja vielä ilman voita.

Tuohan on sitä hotellien aamupalan munakokkelia. Heidän perheessään sitä on kutsuttu munavoiksi. Minä luulen, että meillä teinit voisi tykätä tuosta enemmän kuin aidosta munavoista, eipä ole tullut mieleen tehdä noin. Vaikka hotelliaamiaisilla sitä syödäänkin.

Vierailija
334/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Toinen kuoli kun olin niin pieni etten muista häntä, eikä ollut mikään läheinen mummo. Toinen oli sairas eikä voinut mitään kokkailla tai leipoa. 

Vierailija
335/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummon kahvipöydässä oli kuivakkainpaan, joka oli täynnä pieniä mustia pisteitä, pilkallinen. Kysyin mitä ne ovat. Mummo vastasi, että koristeita. Ymmärsin, etteivät olleet. Totuus oli hometta.

Kuivaikkainpaan pilkallinen? Mitä...

Vierailija
336/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivaikkainpaan pilkallinen? Mitä...

Kuivakakku (leivottu torvelliseen nk. reikävuokaan).

Pilkullinen. Asiayhteydestä selvästi näkee, pilkkuja oli.

Tulipa leivottua tämä sinullekin selkeästi, vaikka olikin vaikea niellä kuin mummoni kakut.

Vierailija
337/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummin mansikoista ja raparpereista tehty vispipuuro. Sitä sai aina jälkiruoaksi sekä välipalaksi.

Vierailija
338/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömispakko :( Pöydästä ei saanut nousta, ennenkuin aikuisen täyttämä lautanen tyhjä. Istuimme sitten koko päivän aamupuuron äärellä.

Ihan kamalia nämä syömispakot.

Hoitotätini pakotti aina syömään annoksen, jonka hän itse oli mättänyt lautaselleni. Lisäksi hän väitti minun tahallaan kaataneen mehulasini. Tosi asiassa hän itse aiheutti sen. Inhosin sitä eukkoa ylitse kaiken. Onneksi olin siellä vain yhden talven yli hoidossa.

Vierailija
339/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsi 60-luvulla ja isän äiti oli varaton. Kun siellä olin niin ruuaksi oli usein läski soosia ja perunoita tai puuroa mutta en sitä mitenkään ihmetellyt. Kotonakin oli välistä sen verran köyhää että kerrankin syötiin ruuaksi vain itse tehdyssä voissa käristettyjä sieniä jotka äiti kävi poimimassa talon takaa,, (sen ruokailun jälkeen kyllä oksensin, en tiedä mitä sieniä olivat olleet,,) mutta muistan aina kun Mummo toisinaan leipoi piimäkakun ja se oli niin hyvää että vei kielen mennessään. Äidin äitin luona käytiin harvoin kun asui kauempana ja ruokatarjoilua siellä ei ollut mutta muistan että kahvin kanssa tarjottiin erilaisia pikku kakkuja ja keksejä hillo täytteellä jotka ihan ihmeellisen hyvän makuisia, sellaisia ei koskaan ollut kotona.. Niitä ei koskaan saanut ottaa enempää kuin kaksi, korkeintaan kolme mutta ne loput söin aina silmilläni. :)

Vierailija
340/546 |
07.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva palsta. Huomioin, että karjalanpaisti on monille jäänyt mieleen. Sitä sain minäkin lapsena Savo-Karjalassa. Mummo leipoi myös pullapitkoja ja kuivakakkuja ja karjalanpiirakoita. Niiden jälkeen hän laittoi paistin uuniin moneksi tunniksi, tuvassa oli iso leivinuuni jota oli lämmitetty jo hyvin aikaisesta aamusta lähtien. Tämä tapahtui aina lauantaisin. Joskus kalakukkoja, mutta niitä ei tehty hapanleipätaikinakuoreen, en ole kuullutkaan. Ehkä jossain on tehty niinkin kuten täällä joku mainitsi. Makumatkat Helsingistä Savonlinnaan olivat ihania. Kiitos mummo ja pappa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi