Mitä eläkkeellä kuuluu tehdä?
Tuntuu, että jotain pitäisi tehdä, mutta normaalit päiväaskareet ovat aika vähäisiä. Tänään olen pessyt ja vaihtanut lakanat, laittanut ja syönyt aamiaisen, lukenut päivän lehdet. Ulkona on kuumaa, +32C, joten mitään lenkkiä on turha edes yrittää, en kestä kuumuutta. Kohta laitan kevyttä lounasta. Myöhemmin illallista. Kuntosalilla käyn joka toinen päivä. Lapset ja lapsenlapset ovat kaukana.
Mitä muuta minun pitäisi tai kuuluisi tehdä?
Tunnen huonoa omaatuntoa, kun päivät ei ole täynnä tekemistä vaan luppoaikaa jää yllin kyllin. Olen introvertti enkä kaipaa ylen määrin seuraa ja miehen seura riittää hyvin, etenkin nyt, kun takana on aika kaoottinen kevät ja alkukesä monine juhlineen ja vieraineen.
Kommentit (63)
Voisit matkustella, leipoa ja lenkkeillä,
sosiaalisesti päivät puistonpenkkeillä,
elämystä, kokemusta uutta etsiä,
sienestellä, marjastella pitkin metsiä,
tanssia tai opetella kiinan alkeita,
suoristella kaksirivisestä palkeita,
taikka vaihtoehtofaktaa nettiin jupista
mutta tätä vain, jos olet eläkkeellä nupista!
Mun äitiäni käytettiin lastenhoito automaattina niin että niitä tuupattiin väkisin alkaen haukkumaan jos ei ihan aina sopinut kun ihmisellä on omiakin menoja ja kaikki menot olisi pitänyt perua. Aina kun sovimme jotain menoja kaupungille shoppailemaan ja ravintolaan syömään mitä olimme harrastaneet aina silloin tällöin, virkistys menoja niin eiköhän heti tuupattu kakaroita hoitoon vaatien perumaan kaikki menot.
Kun vaan löytyy ihminen jota voi hyväksikäyttää niin kyllä siitä otettaan ihan kaikki irti eikä ihan vähäkään. Mitään ei kysytty onko mitään menoja vaan tuotiin ne kakarat oven taakse. Meidän harrastukset loppuivat sitten kokokaan että oikein kiitos näille lapsiperheille ja minä en ymmärrä minkä takia te oikein niitä lapsia haluatte kun ette jaksa tai ei kiinnosta itse yhtään hoitaa niitä. Mitä enemmän ne ovat poissa niin sitä parempi.
Vierailija kirjoitti:
Saat olla, just niin kuin olet. Se on hyvä.
Tunnusten. Kokeile.Ole vaan tai tee jotain.
Ethän sinä ihan pelkkä stabiili kivi ole.
Ole ihminen hyvältä mielellä.
Kiitos. Yritän muistaa tämän ja olla tuntematta huonoa omaatuntoa, jos vain istun ja teen käsitöitä.
Yleensä eläkkeellä uskalletaan alkaa somessa kritisoida maamme surkeinta hallitusta, kun ei kukaan voi enää canceloida. Lähteepä moni fiksu konservatiivi kuntapolitiikkaankin siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Katso telkkaria, tee käsitöitä, lue kirjoja, täytä sanaristikoita tai sudokuja, pelaa panssiassia pelikorteilla - anoppini ja appeni tekivät tätä kaikkea talvella maaseudulla, kun siellä oli aika vähän aktiviteetteja. Jos asut kaupungissa, kiertele museoita ja paikallisia nähtävyyksiä käy tutkimassa, jos kukkaro kestää käy lounaalla joskus syömässä tai muuten vain syömässä tai kahvilla, surffaile netissä. Ala pelata nettipelejä. Leivo jotain, mikä ei tarvitse uunia jos kuumuus estää uunin käytön, pakkaseen.
Kyllä, kaikkea tätä teenkin (en kylläkään nettipelejä enkä pasianssia), mutta juuri nämä tuntuvat siltä, etten tee oikein mitään
Ketjusta voimaantuneena menenkin tästä jatkamaan yhden rikossarjan katsomista ihan muuten vaan näin keskellä päivää, yleensä olen antanut itselleni luvan siihen vain treenatessani kuntosalilla :D. No ehkä neuletyön otan mukaani sentään.
T:AP
Suomessa ei ole tänään yli 30- asteen lämpötiloja joten et siten asu Suomessa? Missä asut?
Eläkeläisillä on usein kiire, jonka olen todennut mm marketin kassajonossa tungosaikaan.
Kerran varmistin eräältä, joka oli selvästi eläkeläinen ja hermoili jonossa, että mihin sinulla on kiire? Sanoin, että itsekin olen eläkkeellä, mutta olen todennut, ettei enää ole kiire mihinkään eikä minnekään.
Mies meni sanattomaksi.
Riippuu milloin jäät eläkkeelle. Moni joka on asiansa hoitanut hyvin jää viimeistään 55-vuotiaana pois työelämästä. Tällöin aikaa jää mm. monipuoliselle urheilulle, opiskelulle, vapaaehtoistyölle, rentoutumiselle, matkustamiselle ja kulttuuririennoille. Vanhempani jäivät eläkkeelle alle viiskymppisinä, viettävät matkustellen n. 200pv/v ja lopun aikaa puuhailevat mökillä tai sijoitusasuntojen parissa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole tänään yli 30- asteen lämpötiloja joten et siten asu Suomessa? Missä asut?
Eläkeläisillä on usein kiire, jonka olen todennut mm marketin kassajonossa tungosaikaan.
Kerran varmistin eräältä, joka oli selvästi eläkeläinen ja hermoili jonossa, että mihin sinulla on kiire? Sanoin, että itsekin olen eläkkeellä, mutta olen todennut, ettei enää ole kiire mihinkään eikä minnekään.
Mies meni sanattomaksi.
Espanjassa. En kuitenkaan suomalaisalueella. Minulla ei ole kiire mihinkään hektisen kevään ja alkukesän jälkeen,
Vierailija kirjoitti:
Riippuu milloin jäät eläkkeelle. Moni joka on asiansa hoitanut hyvin jää viimeistään 55-vuotiaana pois työelämästä. Tällöin aikaa jää mm. monipuoliselle urheilulle, opiskelulle, vapaaehtoistyölle, rentoutumiselle, matkustamiselle ja kulttuuririennoille. Vanhempani jäivät eläkkeelle alle viiskymppisinä, viettävät matkustellen n. 200pv/v ja lopun aikaa puuhailevat mökillä tai sijoitusasuntojen parissa.
Kyllä, näin se menee meilläkin. Ilmeisesti se nyt vaan on tämä kuumuus, joka ottaa mehut pois normaalista tehokkuudesta. Ja pitää opetella ymmärtämään. ettei ole enää pakko tehdä mitään. Saa siis olla hyödytön :D.
Haluan olla hyödyllinen ja pitää aikataulua, vaikka olenkin ns. ikuisella lomalla. Autan paljon lasten perheitä, siinä välissä harrastan, käyn teatterissa ja tapahtumissa sekä mökkeilen. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaa pois suomesta.
Muutin jo, miksi muuten olisi +32C (ja yölläkin +26C).ja lapset ja lastenlapset kaukana.
Vilpittömästi kysyn: Miksi olet muuttanut maahan, joka on sinulle liian kuuma, ja jossa et edes tekemistä itsellesi keksi?
Vierailija kirjoitti:
Haluan olla hyödyllinen ja pitää aikataulua, vaikka olenkin ns. ikuisella lomalla. Autan paljon lasten perheitä, siinä välissä harrastan, käyn teatterissa ja tapahtumissa sekä mökkeilen. Siinä se.
Lasten lasten hoitamisella tarkoitan, että otan hoitooni viikottain jonkun tai joitain ja välillä autan siivoamisessa ja ruuanlaitossa, jotta lasten arki sujuu paremmin.
Matkustelua, vaikka lähiympäristössä, lue kirjoja, itse en tulisi toimeen ilman kirjastoa!
Jokainen tekee sitä mitä itse haluaa.
Miksi ihmeessä piti muuttaa pois Suomesta kuumaan maahan, oma valinta myös että lähisukulaiset on kaukana.
Miettisin takaisinmuttoa kotosuomeen.
Kyllästyy tuollaiseen elämään nopeasti mitä nyt elät. Monella on haaveena muuttaa jonnekin lämpimään eläkepäiviksi ja se olisi hyvä jättääkin haaveeksi.
Olen lähellä eläkeikää mutten todellakaan aio muuttaa ulkomaille. Suomessakin on liian pitkät matkat läheisten luo.
Lapsilleni en voisi tehdä noin. Suhteet lapsenlapsiin muuttuisi etäisiksi ja tuskin heitä oppisi edes tuntemaan.
Minä olen ollut työeläkkeellä vasta 18 vuotta. Normaalien päiväaskareiden lisäksi käyn ukkeleiden kanssa päiväkahvilla, kävelen metsäpoluilla tai kaduilla sekä lepäilen, paritkin päikkärit päivässä. Saatan vähän sienestellä ja jopa marjastaa näin tähän aikaan vuodesta. Silloin tällöin täytyy tietysti pistäytyä hyvinvointiasemillakin ja apteekissa. Kaava on jo niin tuttu, että pitänee ryhtyä miettimään jopa jotain harrastustakin, jos aika käy pitkäksi ennen kuin noutaja tulee Hesarin henkilökohtaisen ennusteen mukaan 2027!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso telkkaria, tee käsitöitä, lue kirjoja, täytä sanaristikoita tai sudokuja, pelaa panssiassia pelikorteilla - anoppini ja appeni tekivät tätä kaikkea talvella maaseudulla, kun siellä oli aika vähän aktiviteetteja. Jos asut kaupungissa, kiertele museoita ja paikallisia nähtävyyksiä käy tutkimassa, jos kukkaro kestää käy lounaalla joskus syömässä tai muuten vain syömässä tai kahvilla, surffaile netissä. Ala pelata nettipelejä. Leivo jotain, mikä ei tarvitse uunia jos kuumuus estää uunin käytön, pakkaseen.
Kyllä, kaikkea tätä teenkin (en kylläkään nettipelejä enkä pasianssia), mutta juuri nämä tuntuvat siltä, etten tee oikein mitään
Tee niitä käsitöitä hyväntekeväisyyteen, niin saat sitten ainakin olon, että teet hyödyllistä. Itse tein tuota työttömänä ja se auttoi jaksamaan sen ajan. Sitten vielä tuli mieleen, että ilmiottaudu jonkun avoimen yliopiston verkkokurssille. Siinä saa ajan menemään mukavasti. Niitä on laidasta laitaan, ihan kaikkea.
Riippuu missä asut.
Täällä Italiassa on esim sairaaloissa vapaaehtosia eläkeläisiä jotka lukevat potilaille kirjaa tai auttavat ruokailussa.
On myös kerhoja joissa tanssivat, askartelevat ja tekevät myös lyhyitä matkoja.
Monet eläkeläiset auttavat myös eläin järjestöissä tai jos on ollut esim opettaja, antavat lisäopetusta lapsille.