Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiat joita ei halua kuulla kun on menettänyt läheisen

Vierailija
27.07.2022 |

"Jumala on tarkoittanut näin tapahtuvan" tai jotain vastaavaa

tekee mieli repiä kappaleiksi tuollaiset ihmiset

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en haluaisi "kuulla" oikeastaan mitään surun alkuaikoina, koska olen sellainen, että surun kohdatessa haluan käydä asiaa läpi ensin vain omassa päässäni selittelemättä tuntemuksiani kenellekään. En kaipaa osanottosoittoja tai -käyntejä, kyselyjä jaksamisesta tai mitään ymmärtäväisiä kuuntelijoita, ihan vaan viesti riittää. Myöhemmin voin toki puhuakin asiasta. Mutta mistä sen voisi kukaan tietää, en viitsi kaikille tutuilleni etukäteen kuuluttaa, että jos multa joku läheinen kuolee, niin älä sitten vaan ole yhteydessä.

nro. 40 jatkaa vielä: Minä kerroin ystäville enimmäkseen viesteillä. Kirjoitin että pärjään ihan kohtalaisesti, mutta en pysty puhumaan asiasta vielä. Kaikki ymmärsivät ja tarjosivat keskustelumahdollisuutta sitten kun olisin siihen valmis.

Vierailija
42/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kuoltua syöpään pahinta oli kuunnella kauhisteluja. "on se kamalaa kun tuollaista sattuu/onpa kauheaa nuori ihminen vielä" jne. Tää jatkui ja jatkui...onneksi oli myös halauksia ja olalle taputuksia jotka lohdutti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset yrittävät sanoa jotain lohduttaakseen. Joskus se voi vaikeassa tilanteessa tulla kömpelösti esitettyä.

Ei pidä olla läheisen menettäneenä niin armoton niitä kohtaan, jotka haluavat osoittaa myötätuntoa sanomalla edes jotain lohdutukseksi.

Läheisen menettänyt voi olla shokissa, järkyttynyt, ahdistunut, masentunut, täydessä sisäisessä kaaoksessa. Hän saa olla ihan niin armoton kuin on. Kenenkään ei tarvitse tulla "osoittamaan myötätuntoa" sanomalla omasta mielestään "lohduttavia" elämänviisauksia. Kukat, adressi, kortti tai ihan vain "otan osaa suureen suruun" riittää.

Vierailija
44/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset yrittävät sanoa jotain lohduttaakseen. Joskus se voi vaikeassa tilanteessa tulla kömpelösti esitettyä.

Ei pidä olla läheisen menettäneenä niin armoton niitä kohtaan, jotka haluavat osoittaa myötätuntoa sanomalla edes jotain lohdutukseksi.

Kuinka monta läheistä olet itse menettänyt ja tiedätkö miltä se tuntuu? Älä jumalauta tule jakamaan käytösohjeita surun murtamalle ihmiselle.

Vierailija
45/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olette vielä ihmeissänne tuon vanhan tilan kanssa"

Vierailija
46/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menetys ei ole syy olla siekailemattoman epäkohtelias. Ja rauhoittavia saa lääkäriltä.

Olen lähipiirissä huomannut tämän, että ihminen joka on menettänyt läheisen, niin hänenestä tulee ilkeä muita läheisiään kohtaan. Ihan kuin se olisi muiden syy, että yksi kuolee ja vielä oman käden kautta.

Vierailija
47/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sääli kun mummo ei ehtinyt nädä lapsenlapsia. Ei varmaan kun ei olla sellaisia koskaan hankkimassa.

Vierailija
48/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmeinta jos pappi selittää Jumalan näin tahtovan. Erityistä hienotunteisuutta odottaisi juuri papilta.

Isä hyväksikäytti ja hautajaisissa sukulainen tuli selittämään, että suru helpottaa mutta ikävä jää.

Hyi h#lvetti.

Hyväksikäyttö tuhosi paitsi lapsuuden myös aikuisuuden ja vaivannut vuosikymmeniä.

En sure enkä ikävöi.

Riippuu ihan onko tietoinen hyväksikäytöstä.

Vierailija
49/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän miltä sinusta tuntuu (ja sitten verrataan ehkä lapsen tai puolison kuolemaa mummon tai kissan menetykseen).

En oikein ymmärrä miksi tätä lausetta niin kovasti karsastetaan.

Vierailija
50/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ymmärrän tavallaan surun, mutta kauanko ajattelit ratsastaa sillä?

Työkaverilta tämä, kun perheenjäsen oli kuollut pari päivää sitten, olin allapäin enkä saanut enempää sairauslomaa. :)

Sain tietää, että läheinen ystävä oli illalla kuollut. Itkin koko yön ja menin naama turvonneena töihin. Koska olin juuri aloittanut uudella osastolla. Työkaveri sanoi vaan kyllä se siitä.

Eikä tuo "kyllä se siitä" ole vähän samaa tasoa kuin "otan osaa"? Ei sillä oikeasti tarkoiteta mitään. Sanotaan vain, koska tuntuu tyhmältä olla sanomatta yhtään mitään. Ehkä ei vaan tajunnut sanoa "otan osaa", kun ei sukulaisesta, saati perheenjäsenestä ollut kyse.

Vierailija
51/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri alkoi heti tyrkyttää uskontoa, kun minulle tärkeä ihminen oli kuollut ja olin todella surullinen. Sitten kun jonkin ajan päästä yksi sukulaiseni kuoli, niin taas sama kaverini alkoi pitää puhetta uskonnosta. Ihan kuin se uskonasioiden esittely olisi siinä tilanteessa ollut se tärkein asia. Kuulosti kuin jonkin kiertävän kauppiaan myyntipuheelta. Tarkoitus oli varmaan hyvä, mutta kyllä se ärsytti.

Vierailija
52/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän miltä sinusta tuntuu (ja sitten verrataan ehkä lapsen tai puolison kuolemaa mummon tai kissan menetykseen).

En oikein ymmärrä miksi tätä lausetta niin kovasti karsastetaan.

Varmaankin siksi, että lauseen kuulija ei oikein usko sanojan tietävän, miltä hänestä tuntuu.

Vierailija
53/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No, ei kannata ottaa niin vakavasti."

Vierailija
54/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon "osanottoni" ja ryhdyn sen jälkeen keskustelemaan Ukraina tilanteesta tai ruuan hinnasta. Minun elämäni jatkuu, vaikka joku joutui jo lähtemään.

Vierailija
55/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aviomieheni oli kuollut pari päivää sitten.  Kaupassa puolituttu ihminen sanoi :"  Jaa sullako on mies kuollut?  No, eihän siinä mitään, kaikki me kuollaan joskus"

Kyllä meinasin hivauttaa moista ääliötä!

Vierailija
56/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läheisen menettänyt voi olla shokissa, järkyttynyt, ahdistunut, masentunut, täydessä sisäisessä kaaoksessa. Hän saa olla ihan niin armoton kuin on. Kenenkään ei tarvitse tulla "osoittamaan myötätuntoa" sanomalla omasta mielestään "lohduttavia" elämänviisauksia. Kukat, adressi, kortti tai ihan vain "otan osaa suureen suruun" riittää.

Pelkkä "otan osaa" on kaikkein neutraalein. Minulle on tultu sanomaan tuo tilanteessa, jossa eräs minulle lähes tuntematon henkilö oli kuollut. Sanojalla oli hyvä syy olettaa, että vainaja olisi ollut minulle jollain tavalla läheinen. Olisin ehkä purskahtanut nauruun, jos alettu "suuresta surusta" puhumaan. Muutenkin oli täysi työ pitää ilme kurissa, kun kiitin osanotosta. En kuitenkaan halunnut siinä tilanteessa lähteä avaamaan tilanteen todellista laitaa.

Vierailija
57/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku epämiellyttävä sukulainen on kuollut, on ärsyttävää kuulla lauseet: "Kyllä mä tiedän että sulla on vaikeaa", tai "Mä en tajua miten sä jaksat".

Vierailija
58/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karmeinta jos pappi selittää Jumalan näin tahtovan. Erityistä hienotunteisuutta odottaisi juuri papilta.

Isä hyväksikäytti ja hautajaisissa sukulainen tuli selittämään, että suru helpottaa mutta ikävä jää.

Hyi h#lvetti.

Hyväksikäyttö tuhosi paitsi lapsuuden myös aikuisuuden ja vaivannut vuosikymmeniä.

En sure enkä ikävöi.

Papit osaavat joskus olla sanavalinnoissaan aika yllättäviä, jopa silloin, kun päivänsankari on vielä elossa täysissä järjissään ja itse paikalla kuulemassa, mitä hänestä puhutaan.

Vierailija
59/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan hän jo iäkäs ja elämää nähnyt..

Kun vanhus meni parissa viikossa sairaalaan jouduttuaan huonoon kuntoon. Vaikea luottaa ns sairaanhoitoon, kun saadaan nopeasti ihminen heikkoon tilaan.

Vierailija
60/82 |
27.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

He, jotka eivät ooe ketään menettäneet ovat tökeröimpiä ja ei tilannetajua. On kyllä nähty. Ja toisille surua liiankin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän