Auton korjaamisesta, miten tekisitte
Tuli hylsy katsastuksesta. Korjaisitteko nyt vain ilmi tulleen vian? Vai myös vian minkä katsastaja kirjasi ylös, ja sanoi, että pitää ennen ensi katsastusta hoitaa. Eli vuoden päästä.
Pakosta korjattavan vian korjaus maksaa noin 120€, jos kaikki laitetaan kuntoon kerralla kustantaisi se noin 390€.
Vaikea päättää. Jos vaikka vaihdan autoa ennen ensi vuotta? Mutta entä jos vika alkaakin vaivata ennen seuraavaa katsastusta?
Kommentit (38)
Olen ymmärtänyt niin, että viat sekä korjauskehoitukset pitää korjata kuntoon jos aiot ajella autolla vielä pidempään. 390€ kiitos. Onko katsastajia kuulolla, miten tämä menee?
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt niin, että viat sekä korjauskehoitukset pitää korjata kuntoon jos aiot ajella autolla vielä pidempään. 390€ kiitos. Onko katsastajia kuulolla, miten tämä menee?
No pitäis mutta kuka niitä tarkastelee? Ei kukaan. Poliisin pitäisi mutta eipä heillä ole resursseja eikä edes mahdollisuuksia.
Niin pieni summa, et onko kyse jostain lampun vaihdosta? Jos on auto, pitäs olla puskuria tilillä. Vai millä rahalla ostat edes uusia renkaita?
Mieti paljonko olet valmis sijoittamaan turvallisuuteen. Kaikki viat joista huomautetaan heikentävät turvallisuutta.
Auto on luultavasti helpompi vaihtaa ne viat korjattuna ja leimattuna.
Korjaisin sen, mikä on pakko. Turha laittaa enempää rahaa, jos ei ole ihan varma, että ajaa sillä kotsalla pidempään.
Djddjd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt niin, että viat sekä korjauskehoitukset pitää korjata kuntoon jos aiot ajella autolla vielä pidempään. 390€ kiitos. Onko katsastajia kuulolla, miten tämä menee?
No pitäis mutta kuka niitä tarkastelee? Ei kukaan. Poliisin pitäisi mutta eipä heillä ole resursseja eikä edes mahdollisuuksia.
No katsastaja, vika vaatii uusinta käynnin ja samalla tarkastetaan että vika sekä kehoitukset on korjattu.
No onpa hirvee ongelma noin pienistä summista.
Kaikki kuntoon tietysti. Auto pitää olla aina kunnossa, jos ajetaan muualla kuin pellolla.
Oliko tänään vai eilen otsikoissa, että jos ajokki tiputtaa öljyä tai nestettä niin hylsy, ilmeisesti pisarointikin riittää hylsyyn.
Vierailija kirjoitti:
Djddjd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt niin, että viat sekä korjauskehoitukset pitää korjata kuntoon jos aiot ajella autolla vielä pidempään. 390€ kiitos. Onko katsastajia kuulolla, miten tämä menee?
No pitäis mutta kuka niitä tarkastelee? Ei kukaan. Poliisin pitäisi mutta eipä heillä ole resursseja eikä edes mahdollisuuksia.
No katsastaja, vika vaatii uusinta käynnin ja samalla tarkastetaan että vika sekä kehoitukset on korjattu.
No ei. Kehotuksia saa olla kolme. Ne viat on pakko korjata, jotka aiheuttavat hylkäyksen.
Riippuu mitä vikoja tai puutteita. Joku koliseva vakaajan osa ei normaali ajossa vaikuta muuhun kun kolinaan.
Vierailija kirjoitti:
Djddjd kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt niin, että viat sekä korjauskehoitukset pitää korjata kuntoon jos aiot ajella autolla vielä pidempään. 390€ kiitos. Onko katsastajia kuulolla, miten tämä menee?
No pitäis mutta kuka niitä tarkastelee? Ei kukaan. Poliisin pitäisi mutta eipä heillä ole resursseja eikä edes mahdollisuuksia.
No katsastaja, vika vaatii uusinta käynnin ja samalla tarkastetaan että vika sekä kehoitukset on korjattu.
Ei tarkasteta kehoituksia, kuin sen verran, että jos on korjaamatta, niin merkintä säilyy. Seuraavaan leimaan mennessä sitten korjaus.
Se korjaamatta jäänyt vika saattaisi aiheuttaa vielä kalliimman laajemman vian ensi vuoteen mennessä, esim. jos iskunvaimennin on mennyt, kannattaa se korjata ennenkuin tehoton iskunvaimennin on pilannut kalliin renkaankin päästäessään pyörän pomppimaan holtittomasti tietä vasten, samalla kuluttaa nivelet ja puslatkin vaihtokuntoon = korjauslasku senkun kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko tänään vai eilen otsikoissa, että jos ajokki tiputtaa öljyä tai nestettä niin hylsy, ilmeisesti pisarointikin riittää hylsyyn.
Jos maahan asti pisarakin niin tulee yleensä hylsy. Vanhan pakuni öljypohja mehii tiivisteestä niin pyyhkäisen ennen konttoria vaan tipat kyljestä. Näin on mennyt jo kolmesti läpi.
Niin, ei oikeastaan ole edes kyse siitä etteikö olisi rahaa korjauttaa autoa. Toki, rahanmenoa on nyt aivan älyttömästi luvassa. Mutta entä jos rahallinen tilanne on vuoden päästä huonompi, ja sitten tulee jotain uuttakin vikaa korjattavaksi.
Ja jos joku osa on minimimitassa, niin olisihan se tietysti parempi vaihtaa aiemmin, entä myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä vikoja tai puutteita. Joku koliseva vakaajan osa ei normaali ajossa vaikuta muuhun kun kolinaan.
En ole aloittaja vaan toinen epäonninen autonomistaja! Tuntuu, että omassa 150 t ajetussa kotterossa menee nyt jatkuvalla syötöllä paikat rikki. Viime syksynä vaihdettiin etuosaan ne jouset, jotka kai liittyy jotenkin iskareihin? No nyt kuuluu taas toisesta etukulmasta kolahdus lähinnä töyssyissä. Mikä helee siinä nyt kolahtelee? Mitään ei näy kun fikkarilla katselee (en minnekään renkaan taakse nähnyt kuitenkaan)...
Vierailija kirjoitti:
Se korjaamatta jäänyt vika saattaisi aiheuttaa vielä kalliimman laajemman vian ensi vuoteen mennessä, esim. jos iskunvaimennin on mennyt, kannattaa se korjata ennenkuin tehoton iskunvaimennin on pilannut kalliin renkaankin päästäessään pyörän pomppimaan holtittomasti tietä vasten, samalla kuluttaa nivelet ja puslatkin vaihtokuntoon = korjauslasku senkun kasvaa.
Itse ajan muutaman satasen ritsoilla mutta iskarit ja nivelet osaan vaihtaa ilman käskyäkin tuon renkaiden säästämisen takia. Joku alapallo alle kympin yleensä ja itse pystyn työt tekemään. Huomaa kyllä jo ajossakin yleensä jos väljää.
Mikä vika?