Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14-vuotias pyöräilijä kuoli ohitustilanteessa

Vierailija
26.07.2022 |

Pyöräilijä oli horjahtanut kohti tien keskustaa ja rekka ajoi päälle. Aluksi uutisoitiin, että on hengissä vakavilla vammoilla, mutta poika oli tänään menehtynyt. Vaikea sulattaa tätä turhaa kuolemaa. Minkä takia ei voi ohittaa pyöräilijää vaikka toiselta kaistalta tai ottaa edes hieman etäisyyttä. Jos autoja tulee vastaan niin odottaa sitä turvallista ohitushetkeä. Mutta kun ei... Pitää ajaa ihan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden vierestä!!

Kommentit (162)

Vierailija
141/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin pitkästä aikaa pyöräilemässä maantiellä ja maaseudulla. Autoilijat kyllä pääosin väistivät ja jättivät hyvän raon ohitustilanteessa. Muutama joutu venaamaan pidempään, kun ohituspaikka oli huono tai tuli vastaantulijoita. Vain pari autoilijaa meni todella läheltä mm. olisin kädellä voinut koskettaa helposti auton kylkeä. Toisessa ei ollut paljoa edes vauhtia, mutta se mikä pisti silmään oli reippaat ylinopeudet aivan kaikissa nopeusrajoituksissa. 40km alueella mentiin 60-70km, 60km alueella 80km lähes jokaisella, 80km alueella ajeltiinkin sitten satasta tai 110km. Ja mutkaisella tiellä ajellaan keskellä tietä. Tuo jos mikä toi lisää turvattomuutta ja onnettomuustilanteessa jättää sitten todella vähän mahdollisuuksia henkiin jäämiselle...

Sori, mutta miten arvioit autojen nopeudet?

Tuskin itsekään matemaatikkona osaisin arvioida u0km nopeusrajoituksella autoa siten, että se ajaa 100-110km/h. Ja uskoisin, että minulla sentäs olisi aika hyvä laskupää tuohon

Käytännössä mm. ajamalla alamäkeen +40km ja autot suhahti heittämällä ohitse. Varmasti nopeus lähellä 80km. Rajoitus 40km. Toki joutuvat ottamaan ennakkoon vauhtia, mutta ero oli selvä tullessa juuri 50km ja 60km alueille, että nythän tässä ollaan nk. turvallisella alueella ja autotkin ajelee hiljempaa. Paskat. Käytännössä eivät hiljentäneet yhtään. Ei minullakaan tutkaa ollut, mutta mielestäni erotan 40 ja 60 sekä 80 ja 100 eron. On tullut autoiltua kuitenkin jo 30 vuotta....

En edelleenkään ymmärrä, miten voit arvioida ajoiko 100 vai 110 km/h eli 28 m/s vai 31m/s vai ajoiko alkuperäistä 22 m/s. Miten erotat ohitustianteessa nämä nopeudet toisistaan? Ja koska olet myös itse liikkuva kohde, tunteeseen ohitustilanteessa myös oma nopeutesi pitää huomioida.

Itse tulkitsen tuon "100 tai 110 km/h" että ajeltiin hänen mielestään reipasta satasta eli 100-110km/h eikä niin että hän arvioi että tuo nyt ajoi 100km/h ja tuo toinen 110km/h.

Itse en ole matemaatikko mutta minusta se oman nopeuden huomioiminen pääsääntöisesti helpottaa muiden nopeuksien arvioimista eikä vaikeuta sitä. Jos ajan itse 80km/h niin 110km/h nopeudella  ajava ohittaa minut puolitoistakertaisella nopeudella 100km/h nopeudella ohittavaan verrattuna (30km/h vs 20km/h nopeusero) ja tuo on kyllä jo vähän huonommillakin hoksottimalla havaittava ero. Tai yksittäisen ajoneuvon tapauksessa voi miettiä että ohittiko tuo minut nyt kävelyvauhtia (+5km/h), hölkkävauhtia (+10km/h), vai juoksuvauhtia (+20km/h) jne. 

Kehtaisin itsekin väittää että kun puhutaan tuollaisista muutamien kymmenen kilometrien nopeuseroista niin esim 10km/h tarkkuudella sen ohittajan nopeuden arvioiminen on suhteellisen triviaalia. Sitten kun nopeuserot kasvavat niin se arvio on tyyliin "oho, sillähän oli kiire". 

Jos matemaatikolla päässälaskutaito riittää niin sittenhän voi tietysti arvioida tarkemminkin esim samojen kiintopisteiden ohittamisen aikaerojen kautta ;-)

Valitettavasti en usko, että ihminen pystyy edes kiinteässä pisteessä arvioimaan luotettavasti nopeuksia, saat itse liikkeessä ollessaan. Ihmisellä on tapumus liioitella, etenkin jos jotain tapahtuu.,

Matemaatikolta nyt unohtuu että nopeus on suhteellista.

Miten niin unohtuu, tuossahan sanottiin aikaisemmin, että varsinkin jos itse on liikkeessä. Lukijalta unohtuu lukea tekstit, joita kommentoi.

Vierailija
142/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin pitkästä aikaa pyöräilemässä maantiellä ja maaseudulla. Autoilijat kyllä pääosin väistivät ja jättivät hyvän raon ohitustilanteessa. Muutama joutu venaamaan pidempään, kun ohituspaikka oli huono tai tuli vastaantulijoita. Vain pari autoilijaa meni todella läheltä mm. olisin kädellä voinut koskettaa helposti auton kylkeä. Toisessa ei ollut paljoa edes vauhtia, mutta se mikä pisti silmään oli reippaat ylinopeudet aivan kaikissa nopeusrajoituksissa. 40km alueella mentiin 60-70km, 60km alueella 80km lähes jokaisella, 80km alueella ajeltiinkin sitten satasta tai 110km. Ja mutkaisella tiellä ajellaan keskellä tietä. Tuo jos mikä toi lisää turvattomuutta ja onnettomuustilanteessa jättää sitten todella vähän mahdollisuuksia henkiin jäämiselle...

Tuskin itsekään matemaatikkona osaisin arvioida u0km nopeusrajoituksella autoa siten, että se ajaa 100-110km/h. Ja uskoisin, että minulla sentäs olisi aika hyvä laskupää tuohon

Käytännössä mm. ajamalla alamäkeen +40km ja autot suhahti heittämällä ohitse. Varmasti nopeus lähellä 80km. Rajoitus 40km. Toki joutuvat ottamaan ennakkoon vauhtia, mutta ero oli selvä tullessa juuri 50km ja 60km alueille, että nythän tässä ollaan nk. turvallisella alueella ja autotkin ajelee hiljempaa. Paskat. Käytännössä eivät hiljentäneet yhtään. Ei minullakaan tutkaa ollut, mutta mielestäni erotan 40 ja 60 sekä 80 ja 100 eron. On tullut autoiltua kuitenkin jo 30 vuotta....

En edelleenkään ymmärrä, miten voit arvioida ajoiko 100 vai 110 km/h eli 28 m/s vai 31m/s vai ajoiko alkuperäistä 22 m/s. Miten erotat ohitustianteessa nämä nopeudet toisistaan? Ja koska olet myös itse liikkuva kohde, tunteeseen ohitustilanteessa myös oma nopeutesi pitää huomioida.

Itse tulkitsen tuon "100 tai 110 km/h" että ajeltiin hänen mielestään reipasta satasta eli 100-110km/h eikä niin että hän arvioi että tuo nyt ajoi 100km/h ja tuo toinen 110km/h.

Itse en ole matemaatikko mutta minusta se oman nopeuden huomioiminen pääsääntöisesti helpottaa muiden nopeuksien arvioimista eikä vaikeuta sitä. Jos ajan itse 80km/h niin 110km/h nopeudella  ajava ohittaa minut puolitoistakertaisella nopeudella 100km/h nopeudella ohittavaan verrattuna (30km/h vs 20km/h nopeusero) ja tuo on kyllä jo vähän huonommillakin hoksottimalla havaittava ero. Tai yksittäisen ajoneuvon tapauksessa voi miettiä että ohittiko tuo minut nyt kävelyvauhtia (+5km/h), hölkkävauhtia (+10km/h), vai juoksuvauhtia (+20km/h) jne. 

Kehtaisin itsekin väittää että kun puhutaan tuollaisista muutamien kymmenen kilometrien nopeuseroista niin esim 10km/h tarkkuudella sen ohittajan nopeuden arvioiminen on suhteellisen triviaalia. Sitten kun nopeuserot kasvavat niin se arvio on tyyliin "oho, sillähän oli kiire". 

Jos matemaatikolla päässälaskutaito riittää niin sittenhän voi tietysti arvioida tarkemminkin esim samojen kiintopisteiden ohittamisen aikaerojen kautta ;-)

Valitettavasti en usko, että ihminen pystyy edes kiinteässä pisteessä arvioimaan luotettavasti nopeuksia, saat itse liikkeessä ollessaan. Ihmisellä on tapumus liioitella, etenkin jos jotain tapahtuu.,

Et kykene erottamaan liikkuuko jokin ohitsesi kävelyvauhdilla vai juoksuvauhdilla?  

Kykenetkomsinö erottamaan ajaako joku 80 vai 100? Epäilen. Minä kyllä pystyn havainnoimaan kävelyvauhdin juoksusta, mutta kun siirrytään suurempiin nopeuksiin ero kaventuu.

Jos ajan itse 80km/h niin melko helppoa erottaa ajaako vieressäni joku 80km/h, vai 100km/h. Eikö sinusta muka?

Tuskin erotan, ajaako auto 22,2 m/s vai 27,7 m/s.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman asian vierestä, mutta oikeasti te kaikki jotka fillaroitte/lenkkeilette tuollaisen isomman tien laitaa niin laittakaa päälle jotakin värikästä tai vaikka se huomioliivi.

Etenkin se perusharmaa college on ihan vihonviimeinen vaate eikä erotu edes ja etenkään päivänvalossa siitä kuivasta, vaaleaksi menneestä asfaltista kuin vasta tosi lähellä. Se väri päällä maastoutuu todella hyvin siihen maisemaan.

Lisäksi jos on reppu tms. Niin repun päälle myös voi kiinnittää vaikka toisen huomioliivin. Monesti olen nähnyt tilanteen, että huomioliivi on päällä, mutta reppu peittää sen näkyvyyttä ja siitä ei käytännössä ole mitään hyötyä.

Totta tuokin, että se huomioliivi pitää jättää päällimmäiseksi. Itse olen monesti ajatellut jopa sitäkin, että sellainen samanlainen viiri mikä usein on taaperoiden fillareissa voisi olla tuollaisella maantienlaidassa fillaroivalla ihan fiksu lisävaruste.

Mutta ylipäätään väriä päälle eikä sitten mitään maastokuosia vaikka siinä väriä onkin verrattuna tuollaiseen harmaaseen collegeen.. 

Vierailija
144/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En nyt tunne tätä kyseistä paikkaa, mutta monella tiellä on niin kova liikenne että siinä pyöräilijän takana joutuisi roikkumaan kilometrikaupalla ennen kuin tulee se rekalle riittävä ohituspaikka. Tuskin kovin realistista kuvitella että satasen alueella jäätäisiin jonoon ajelemaan 20 km/h niin pitkäksi aikaa.

Sinulle on tärkeämpää uhrata lapsen henki kuin hidastella jonkin aikaa?

Minä olen aina tiennyt tämän että on näitä pahoja ihmisiä joille ihmishenki on yks hailee. Siksi kaikkien kannattaa olla liikenteessä hysteerisen varovainen eikä luottaa että ei tuo varmaan liian läheltä aja. Kättä pidempää jalankulkijoille mukaan, tänään tein itse niin. Jos autoilijat eivät varo aiheuttamasta kuolemaa niin he varovat ettei autoon tule yhtään naarmua. Kyllä kiersivät kaukaa, oikein toiselta kaistalta. Autokin on tärkeämpi kuin ihmishenki.

Hävetkää kaikki jotka peukutitte tuota.

Vierailija
145/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin kamala uutinen, että itken. Oma lapsi on samanikäinen enkä voi kuvitella mitä pojan perheessä käydään nyt läpi. Paljon voimia heille <3

Kannattaisko teidän poikien vanhempien vähän paremmin kasvattaa lapsenne. Esim. että mopoilla ei saa häiritä muita, ei saa ajaa liian läheltä skuutilla. Osaavat ehkä aikuisenakin sitten.

Vierailija
146/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nähnyt, kun teinipoika jäi mopolla rekan alle. Arvaahan sen mikä oli lopputulos.

Näkisinpä minäkin. Kiitos kun jaoit, lohdulliselle kuulostaa.

Vierailija
147/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kykene erottamaan liikkuuko jokin ohitsesi kävelyvauhdilla vai juoksuvauhdilla?  

Kykenetkomsinö erottamaan ajaako joku 80 vai 100? Epäilen. Minä kyllä pystyn havainnoimaan kävelyvauhdin juoksusta, mutta kun siirrytään suurempiin nopeuksiin ero kaventuu.

Jos ajan itse 80km/h niin melko helppoa erottaa ajaako vieressäni joku 80km/h, vai 100km/h. Eikö sinusta muka?

Tuskin erotan, ajaako auto 22,2 m/s vai 27,7 m/s.

Vaikka ajaisit itse samaan suuntaan 22.2 m/s? Et taida olla penaalin terävin kynä. Nollan pisteen vihje: Se autoista joka menee ohitsesi ajaa 27.7 m/s ja se jonka etäisyys sinuun säilyy vakiona ajaa 22.m/s. Näillä eväillä sinäkin ensi kerralla erotat :-)

Vierailija
148/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin unohtuu, tuossahan sanottiin aikaisemmin, että varsinkin jos itse on liikkeessä. Lukijalta unohtuu lukea tekstit, joita kommentoi.

Ei vaan sinulta puuttui ymmärrys. Kun liikutaan samaan suuntaan kuten alkuperäisestä viestistä käy ilmi, niin se suhteellinen nopeus toimii arvoijan eduksi. Vastaantulijan nopeutta on paljon vaikeampi arvioida kuin samaan suuntaan ajavan, tämän toteamiseen ei tarvita edes matematiikan tutkintoa vaan vähän hitaampikin kyllä ymmärtää kun hetken miettii vaikkapa ihan sellaista kaikista helpointa skenaariota missä nopeudet ovat molemmilla samat mutta ajosuunta on toisessa tapauksessa sama ja toisessa vastakkainen.

Tsemppaahan vähän.

Vierailija
149/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo matemaatikko halusi tuoda esille että 100km/h vs 110km/h ero on suhteellisesti niin pieni että sitä on vaikea ihmisen erottaa ja esitti vielä että se havainnoitsijan oma nopeus entisestään tilannetta hankaloittaa. Kun kuitenkin alkuperäisessä viestissä oli kyse siitä että kirjoittajaa (havainnoitsija) ohitettiin niin silloin voidaan verrata havainnoitsijan ja ohittajien välisiä suhteellisia nopeuksia (20km/h ja 30km/h) ja puhutaankin huomattavan suuresta suhteellisesti nopeuserosta. Minusta tuntuu että sinulta itseltäsi nyt unohtui se aiempien viestien lukeminen.

Vierailija
150/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikohan kypärää? Yleensä näissä on päävamma kuolinsyynä.

Voi toki olla että nopeusrajoitus oli autoille niin korkea (80 km/h?) ettei kypärällä olisi paljon merkitystä.

Oletko oikeasti sitä mieltä, että pyöräilijän kypärällä on merkitystä siinä vaihessa kun rekka ajaa päälle?

Järkyttävävä onnettomuus kaikille osallisille.

Vierailija
151/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko koronakuolema?

Ehkä ei ollut rokotettu 3x....

Vierailija
152/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olikohan kypärää? Yleensä näissä on päävamma kuolinsyynä.

Voi toki olla että nopeusrajoitus oli autoille niin korkea (80 km/h?) ettei kypärällä olisi paljon merkitystä.

Alapeukuista päätellen tätä ei palstalla saa kysyä, koska paha autoilija on aina se ainoa syyllinen, ihan riippumatta siitä että kukaan mammoista ei todellisuudessa tiedä mitä tapahtui.

Laita selkääsi lappu, jossa lukee, että rekka saa ajaa päällesi, koska sinulla on kypärä. 

Päässyt unohtumaan että tässä se auto ajoi pyöräilijää päin vasta sen jälkeen kun pyöräilijä oli jostain syystä horjahtanut sen eteen ajokaistalle?

Samaa kaistaahan ne ajoi. Pyörä on ajoneuvo. Samat säännöt koskee molempia. Laita pyöräilijän tilalle auto. Joko rekka ajaisi perään tai kiilasi pikkuauton. Jos rekka olis ohittanut tarpeeksi etäältä, niin kolaria ei olisi tapahtunut. En voi varmaksi tietää mitä tapahtui. Tämä tässä näin teoreettisesti.

Vierailija
153/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilijä oli horjahtanut kohti tien keskustaa ja rekka ajoi päälle. Aluksi uutisoitiin, että on hengissä vakavilla vammoilla, mutta poika oli tänään menehtynyt. Vaikea sulattaa tätä turhaa kuolemaa. Minkä takia ei voi ohittaa pyöräilijää vaikka toiselta kaistalta tai ottaa edes hieman etäisyyttä. Jos autoja tulee vastaan niin odottaa sitä turvallista ohitushetkeä. Mutta kun ei... Pitää ajaa ihan jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden vierestä!!

- - -

Mitäpä siinä autoilijana teet, jos pyöräilijä edessä horjahtaa kohti ajoradan keskelle? Kuskin reagointiaika ja ajoneuvon eteneminen sekä se ajoneuvo ei pysähdy hetkessä eikä väistä suorassa kulmassa.

Tuntematon syy: Ajanut ilman käsiä? Käyttänyt kännykkää ajaessaan? Tiessä joku korjaamaton monttu tai vaurio, joka heittänyt pyöräilijän keskelle päin? Tuuli ykskaks puhaltanut kovaa? Napit korvissa ja pelästynyt lähestynyttä rekkaa, jolloin vahingossa horjahtanut tielle päin?

Tutkinnassa tieolosuhteet selviää ja samoin mahdollinen kännykän käyttö tai puuskittain tuuli.

Kaamea tilanne perheelle, mutta niinon myös rekkakuskillekin.

Minä autoilijana teen niin, että ohitan pyöräilijät reilusti vastaantulevien kaistan puolelta, joten jos pyöräilijä sattuu kaatumaan, hän ei jää alle. Jos lapsia on liikenteessä, hidastan aina vauhtia niin että pystyn pysäyttämään ajoneuvon yllättävässä tilanteessa. Näin sanotaan ihan laissakin.

Näin juuri. Aina kannattaa jalankulkija kiertää kaukaa, samoin suojatiellä pitää väliä ennen kuin hyökkää kantapäiden yli.  Aina voi horjahtaa. Jokainen teistä itsekin, viimeistään vanhana.

Vierailija
154/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullinen tapaus. Mieheni kulkee töihin pyörällä tai skootterilla. Kun hän ajaa skootterilla, autoilijat kiertävät hänet kaukaa. Kun hän menee pyörällä, ajetaan ihan vierestä ja vastaan tulevaa autoa saatetaan lähteä ohittamaan juuri hänen kohdalla. Hän pyöräilee muutenkin paljon kertoo usein miten huonosti ja vähän autoilijat väistävät pyöräilijää.

Oma auto tärveltyy skootterista enemmän, siksi pyöräilijästä ei niin väliä...

Vierailija
155/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V#ttu että laittaa vihaksi. Minut on myös ohitettu maantiellä monesti kovavauhtisesti hihaa hipoen kun ei viitsitä hidastaa ja odottaa turvallisempaa hetkeä ohitukseen. Aivan turhia tämmöiset kuolemat. Syvimmät osanottoni omaisille.

Enemmän pistää vihaksi teidän pyöräilijöiden ego, kun kaikki pyörii teidän ympärillä eikä tajuta, ettei kaikilla ole aikaa mennä teidän tahtiin

Vierailija
156/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieman asian vierestä, mutta oikeasti te kaikki jotka fillaroitte/lenkkeilette tuollaisen isomman tien laitaa niin laittakaa päälle jotakin värikästä tai vaikka se huomioliivi.

Etenkin se perusharmaa college on ihan vihonviimeinen vaate eikä erotu edes ja etenkään päivänvalossa siitä kuivasta, vaaleaksi menneestä asfaltista kuin vasta tosi lähellä. Se väri päällä maastoutuu todella hyvin siihen maisemaan.

Tätä minäkin toivon. Omalla työmatkallani näkee näin kesäisin paljon tälläisiä pyöräilijöitä. Erilaiset valot ja varjot "kadottaa" muutenkin harmaan pyöräilijän ja kun ajetaan satasen alueella, kohtaaminen voi tapahtua hetkessä. Ja se murphyn lakihan on tässä aina se, että yhtä aikaa tulee toinen autoilija tällöin vastaan.

Ja välillä vaan tulee tilanne, että kun mennään isommassa letkassa ja jatkuvasti autoja tulee vastaan, niin joudutaan menemään pyörilijää lähempää.

Ja omalla työmatkallani on useammassa kohdassa keltainen sulkuviiva pidemmältä matkaa, niin liikennesääntöjen mukaanhan ei autoilija saa tätä ylittää. Eli tällöin autoilijan ja pyörilijän on mahduttava menemään lähempää toisiaan.

Liikenteessä on aina vaaransa ja kun lähtee pyöräilemään autojen seassa, niin ottaa aina jonkinlaisen riskin.

Itse asiassa sinun pitää ajaa pyörän vauhtia kunnes tulee kohta jossa voit laillisesti ohittaa.

Pitäisi. En odota. En ala kyhnyttämään 20 km/h fillarin perässä pitkiä matkoja.

Vierailija
157/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajoin juuri tänään pitkää matkaa tuollaisessa paikassa, missä oli kapeat pientareet. Saavutin pyöräilijän juuri ylämäessä ja oli vastaantulevaa liikennettä. Todellakin hidastin ja roikuin perässä kaikessa rauhassa, kunnes tuli turvallinen ohitusmahdollisuus.

Aivan kuten odotin rauhassa tietyömaan kohdalla tai traktorin perässä.

Ei ole mikään syy tappaa ihmistä siksi, ettei huvita hetkeä (pidempää tai lyhempää) ajaa hitaasti. Jokainen autoilija tekee niin oman henkensä vuoksi, kun on vaikka se traktori edessä. Ja se pitää tehdä myös toisten hengen vuoksi. Ei tiet ole tehty vain minä-minä-minulle.

Vierailija
158/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin toivon. Omalla työmatkallani näkee näin kesäisin paljon tälläisiä pyöräilijöitä. Erilaiset valot ja varjot "kadottaa" muutenkin harmaan pyöräilijän ja kun ajetaan satasen alueella, kohtaaminen voi tapahtua hetkessä. Ja se murphyn lakihan on tässä aina se, että yhtä aikaa tulee toinen autoilija tällöin vastaan.

Ja välillä vaan tulee tilanne, että kun mennään isommassa letkassa ja jatkuvasti autoja tulee vastaan, niin joudutaan menemään pyörilijää lähempää.

Ja omalla työmatkallani on useammassa kohdassa keltainen sulkuviiva pidemmältä matkaa, niin liikennesääntöjen mukaanhan ei autoilija saa tätä ylittää. Eli tällöin autoilijan ja pyörilijän on mahduttava menemään lähempää toisiaan.

Liikenteessä on aina vaaransa ja kun lähtee pyöräilemään autojen seassa, niin ottaa aina jonkinlaisen riskin.

Itse asiassa sinun pitää ajaa pyörän vauhtia kunnes tulee kohta jossa voit laillisesti ohittaa.

Pitäisi. En odota. En ala kyhnyttämään 20 km/h fillarin perässä pitkiä matkoja.

Ei kannata odottaa ehkä suuria aplodeja, jos tulee paikalle selittämään miten ei noudata liikennesääntöjä. Paitsi että närkästystähän sinä haluatkin saada.

Vierailija
159/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta pyöräilijän pitää olla erittäin varovainen maantieajossa. Horjahtaa ei silloin saa kun rekan kuulee(ja varmasti kuulee jos ei ole kuulokkeetkorvilla) tulevan takanaan. Tämän ikäisen pojan pitää se tietää.

Surullinen onnettomuus.

Vierailija
160/162 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V#ttu että laittaa vihaksi. Minut on myös ohitettu maantiellä monesti kovavauhtisesti hihaa hipoen kun ei viitsitä hidastaa ja odottaa turvallisempaa hetkeä ohitukseen. Aivan turhia tämmöiset kuolemat. Syvimmät osanottoni omaisille.

Mut ohitti tänään fillaristi hihaa hipoen. Tuli takaa vauhdilla, josta ei reagoida mihinkään muuttujaan liikenteessä. Jos on pakko ajaa kovaa ilman tilannenopeuden tajua, onnettomuuksia sattuu. Pojalta lähti henki, ajelee ebsi kerran sitten harkitummin.... ai niin, ei taida muuten enää ajella. Sori taas kun ei sympatiaa heruttele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi