Toimeentulotuki lamaannuttaa, kun ei voi olla säästöjä. Linkki
https://yle.fi/uutiset/3-12538175
Tuo on aivan totta ja väärin.
Toimeentulotuki oli tarkoitettu sitä paitsi väliaikaiseksi, ettei ihminen kuole nälkään. Nyt monet saa sitä vuosikymmeniä.
Joka tapauksessa järkyttävää, että säästöt menettää enne kuin saa tt-tukea. Eli menee elämässä taakse päin. Sieltä pohjalta ei enää kaikki jaksa ylös ponnistaa.
Ei pitäisi säästämisestä rangaista, kun tuhlannutta palkitaan. Tuhlannut saa palkinnoksi lisää rahaa. Säästäen elänyt menettää säästönsä. Eli lopputuloksena tuhlaaja saa enemmän.
Kommentit (695)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ollut toimeentulotuen piirissä nyt kaksi vuotta ja käteisenähän se on säästettävä jos aikoo. 514e/kk jää käteen vuokran, veden, sähkön ja kotivakuutuksen jälkeen. Tuosta summasta minulla menee vain puhelinlasku 20e/kk. Elokuussa tulee ylimääräinen indeksikorotus joten yksinasuvalle jää 530e/kk asumiskulujen jälkeen. Syön viikottain kalaa, riistaa/kanaa ja vain kotimaisia kasviksia/vihanneksia enkä osta turhaa. En juo enkä polta. Sukkalaatikkoon olen laittanut käteistä 150-300e/kk ja nyt siellä on n.4000e pahan päivän varalle. Väärin tai ei mutta kun saan terveyteni kuntoon, minun on mahdollista ostaa joku pieni purkki jolla pääsen täältä peräkyliltä töihin.
Et ole sitten varmaankaan työtön? Nimittäin jos on ollut yli vuoden työttömänä, niin tuota 514 euroa ei oikeasti jää käteen tai ei ainakaan kuuluisi jäädä, koska Kela alkaa laskea tt-tuen käyttämällä 21,5 kerrointa sen jälkeen, kun on saanut vuoden sisään 13 kertaa työttömyyskorvauksen. Kertoimen käyttö vähentää tt-tukea useammalla kympillä.
Toki siitä "ylimääräisestä" työttömyysrahasta voi säästää niin, että jakaa sen rahan 12 seuraavalle kuukaudelle, ja tämä kai on tarkoituskin (käytännössä en usko monienkaan näin tekevän). Mutta tt-tuesta sitä rahaa ei saa.
Olen työtön työnhakija mutta saan toimeentulotuen enkä työmarkkinatukea. Sairaspäiväraha on hylätty kelan toimesta enkä saa myöskään kuntoutustukea, sillä kelan mukaan olen työkykyinen. Työmarkkinatukea en taas saa siksi koska olen työkyvytön. Hauska ralli näiden virastojen kanssa, mutta aivan sama millä nimikkeellä se raha tulee kun käteen jäävä raha on sama kuin työmarkkinatuella.
Lisään vielä tähän sen että sitä leikkuria ei tule jos ei ole saanut työmarkkinatukea. Tiedän itsekin tuon 21.5 kertoimen. Tässä vielä oma datani Kelan sivuilta, vuokra, sähkö ja vesi yht. 371e ja kotivakutuslaskun laitan suoraan kelaan. 532,97e jää minulla indeksikorotuksen jälkeen.
1.8.2022 664,77 euroa
Etuus: Perustoimeentulotuki
Maksu on ajalta: 1.8.2022 - 31.8.2022
1.8.2022 239,20 euroa
Etuus: Yleinen asumistuki
Maksu on ajalta: 1.8.2022 - 31.8.2022
Niin ja sitten lisäksi saat maksusitoumuksen apteekkiin, lääkkeet ja terveydenhuoltomenot maksetaan sinulle myös. Ei saatana näköjään kannata töissä käydä pienellä palkalla.
Tiedän tämän, kävin hammaslääkärissä hiljattain ja laitoin laskun Kelaan. Maksoivat sen, kuten lääkärikäyntini ja reseptilääkkeeni keväällä. Silmälasit sain tammikuussa maksusitoumuksella ja täydentävää toimeentulotukea sain viime vuoden marraskuussa 150e tilille sängyn ostoa varten.
Ei yksinasuva saa kuin 50e sänkyä varten, älä viitsi jauhaa paskaa!
Tätä ihmettelin kieltämättä itsekin. Kymsoten taulukoissa on määritelty runkopatjalle 50e, sängylle 50e ja 2hlön sängylle 160e. Asun kuitenkin yksin, joten en tiedä miksi summa oli tuo 150e. Rahat olivat tulleet tililleni ennenkuin olin saanut edes hyväksyttyä päätöstä asiasta. En viitsinyt alkaa asiasta kyselemään, sillä sain sänkyni ostettua.
Korjaan, siellä onkin runkopatja 100e ja sänky 50e, joten luulen että he ovat laskeneet tuon mukaan sen 150e. Mistä näitä tietää, olisin voinut sen sängyn itsekin maksaa, mutta kelassa töissä oleva tuttavani käski kokeilla kepillä jäätä.
Mistä ihmeen taulukoista sä puhut? Ja Kelasta ei nyt ylipäätään mitään rahoja sängyn ostoon saa. Jos saa, niin kunnalta harkinnanvaraista tukea. Kelan maksamaan perustoimeentulotukeen ei mitkään sängyt kuulu.
Olet ilmeisesti trolli.
Et sitten lukenut viestiäni kunnolla. Kyse oli täydentävästä toimeentulotuesta ja asun Kymsoten alueella, alla olevasta linkistä löytää taulukon jonka perusteella maksavat "jos jaksavat". Minulle maksettiin se 150e sänkyä varten.
https://www.kymsote.fi/fi/Palvelut/Aikuisten-sosiaalipalvelut-ja-ty%C3%…
Pyydän anteeksi. <3 En tosiaan huomannut, että tuolla aiemmin puhuit täydentävästä tt-tuesta. Kiinnitin vain huomiota siihen, kun myöhemmin mainitsit kelassa töissä olevan tuttavan. Ja täällä on niin paljon trolleja, että helposti luulee sellaiseksi niitäkin, jotka eivät sitä ole. Vaikka huono puolustus toki tuokin, ei saisi kovin kevyesti olettaa.
On muuten kiva, että netistä löytyy tuollaista infoa ja jopa taulukko euromääristä, mitä voi saada. On ehkä matalampi kynnys hakea, ainakin itselle olisi. Asun täällä Turussa ja ei täällä tuollaisia taulukkoja ole missään, hyvin niukasti on tietoa kaupungin sivuilla täydentävästä ja ehkäisevästä tt-tuesta. Mutta täähän onkin kokoomuslainen kaupunki. :(
Vierailija kirjoitti:
ei tuolla HÖNÖstelijät pärjää ;D kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25-vuotias Elina paiskii 15-tuntisia päiviä tietyömaalla – keskipalkka alalla peräti 4500 €/kk
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008930473.html
On meillä onneksi vielä näitä ahkeria veronmaksajia ;DDDDDDD
Mitenhän Hönöltä tuo homma luistais?
Haikolan mukaan alalle on saatu työntekijöitä toistaiseksi ja yritykset ovat lisänneet yhteistyötä oppilaitosten kanssa.
– Keski-ikä näissä hommissa alkaa olla aika korkea. Tarvittaisiin lisää nuoria osaajia. Tilanne ei ole vielä vakava, mutta pian suuret ikäluokat alkavat eläköityä.
Haikolan mukaan moni tekee asvalttityötä vielä eläkkeelläkin ja usein työ periytyy esimerkiksi sukulais- ja ystävyyssuhteiden kautta.
Suuret ikäluokat on yli 72-vuotiaita, eiköhän ne oo eläköityneet jo kymmenen vuotta sitten.
noooh, Haikolalle varmaan kaikki yli 50v ovat suuria ikäluokkia
ja tavallaan ovatkin, sitä parasta A-luokkaa
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten sitä rahaa edes pitää säästää tilille niin isoja määriä? Itse ainakin säästän "pahan päivän varalle" ja kyllä mun mielestä jos ei rahat riitä ruokaan niin se on ihan hiton paha päivä. Silloin käyttäisin säästöjä, tietenkin!
Juuri niin. Minusta paha päivä on kun muut rahat loppu, muta onneksi on sääsytöjä pahanpäivän varalle. Niillä voi ostaa ruokaa ja maksaa laskuja.
Pitäisikö olla sitten niin, että ne säästetyt rahat ovat jotenkin korvamerkitty joihinkin isompiin hankintoihin, kenties hautajaisiin. Niihin ei voi koskea, niitä säilötään tilillä vaikka on nälkä ja sähköt uhkaa mennä poikki. Silloin sitten pitäisi muka hakea tt-tukea, mutta ei missään nimessä voi koskea niihin omiin säästöihin.
Eihän siinä ole järkeä. Ei tt-tuki ole sitä varten, että silläkeinoin sitten ne omat säästöt pysyvät koskemattomina ja yhteiskunta maksaa.
Kun on paha päivä niin ne pahan päivän varat käytetään. Jos nekin loppuvat niin sitten hakemus Kelalle tt-tukea varten.
Itse en edes kehtaisi hakea tt-tukea jos tililläni olisi rahaa tarvittavaan elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja. Tuo tilanne voi tulla eteen, jos irtisanotaan. Eli välttämättä ei saa toimeentulotukea, vaikka tilillä olisi 0 euroa ja lapsia.
Toimeentulotukea ei myöskään saa, jos omistaa kesämökin.
Jos irtisanotaan ja oot hankkinu kesämökin, sulla on todennäköisesti ollut työpaikka jo useamman vuoden ja mahdollisuus säästää.
Sen sijaan pätkätöitä ja sijaisuuksia tehneellä ja toimeentulotukea saavalla pitkäaikaistyöttömällä tuota säästämisen mahdollisuutta ei ole ja hänelläkin voi olla esim. opintolainaa.
Työssä pitkään käyneet ja omaisuutta hankkineet eivät tuota ymmärrä.
Työssä pitkään olleet eivät myöskään saa toimeentulotukea, jos on mökki.
Eivät tietenkään saa, koska mökki ei ole välttämättömyys.
Et selvästikääm ymmärtänyt pointtia - työssäkäyneitä harmittaa ylimääräisestä luopuminen, mutta oikeasti köyhällä ei kyse ole siitä luopuuko uudehkosta bmw:stä, kesämökistä tai talopakettitalosta vaan siitä että he eivät voi säästää edes pientä summaa esim. hätätilanteiden varalle. Ei edes siitä tuesta, joka heille kuuluu ja joka on laskettu niin, että se nippanappa riittää vaikkapa siihen puuroon. Siinä ei ole yhtään ylimääräistä mutta silti pitäisi antaa mahdollisuus säästää edes se pieni summa, sillä sehän vasta passiiviseksi tai tahtomattaankin juoksuhiekkaan ajaa kun ei anneta mahdollisuuksia edes yrittää päästä sieltä elämän pohjalta ylös vaan ammutaan jalkaan jos yrittää kiivetä rotkosta takaisin elämään.
Tt-tukea ei myönnetedes edes silloin vaikka tili on nollilla, mutta laskennallisesti et ole oikeutettu tt-tukeen.
Jos kulut ovat sellaisia joita ei laskelmassa huomioida.
Miten sitten voitaisiin myöntää tt-tukea kun on tilillä säästöjä?
Toimeentulotuen tuleekin olla aivan vihoviimeinen pelastusrengas, jota ennen säästöt on käytetty. Aikuisen tulee ennen kaikkea elättää itsensä, eikä toimeentulotuki ole tarkoitettu vakituiseksi tuloksi.
Sen sijaan työttömyyskorvausta ja muuta turvaa työttömälle voisi parantaa ja helpottaa pätkätyöläisten elämää niin, että työn vastaanottaminen on aina kannattavaa. Talous ei romahda byrokratian hitauteen tms. Etenkin pienyrittäjälle paremmat turvat myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä varten sitä rahaa edes pitää säästää tilille niin isoja määriä? Itse ainakin säästän "pahan päivän varalle" ja kyllä mun mielestä jos ei rahat riitä ruokaan niin se on ihan hiton paha päivä. Silloin käyttäisin säästöjä, tietenkin!
Juuri niin. Minusta paha päivä on kun muut rahat loppu, muta onneksi on sääsytöjä pahanpäivän varalle. Niillä voi ostaa ruokaa ja maksaa laskuja.
Pitäisikö olla sitten niin, että ne säästetyt rahat ovat jotenkin korvamerkitty joihinkin isompiin hankintoihin, kenties hautajaisiin. Niihin ei voi koskea, niitä säilötään tilillä vaikka on nälkä ja sähköt uhkaa mennä poikki. Silloin sitten pitäisi muka hakea tt-tukea, mutta ei missään nimessä voi koskea niihin omiin säästöihin.Eihän siinä ole järkeä. Ei tt-tuki ole sitä varten, että silläkeinoin sitten ne omat säästöt pysyvät koskemattomina ja yhteiskunta maksaa.
Kun on paha päivä niin ne pahan päivän varat käytetään. Jos nekin loppuvat niin sitten hakemus Kelalle tt-tukea varten.
Itse en edes kehtaisi hakea tt-tukea jos tililläni olisi rahaa tarvittavaan elämiseen.
Noh esimerkki: yksinhuoltajan lainanlyhennystä varten tilillä pitäisi olla rahaa vaikkapa 1.päivä mutta tuet tulevat ajallisesti huonosti tuohon nähden joten hän jättää tililleen sen verran lyhennystä varten. Tämä kun katsotaan tuloksi vaikkei olisi kuin sitä ihan samaa toimeentulotukesta säästettyä rahaa kuin viime kuussa niin se sitten vähennetään ja sil ihmisellä on sen verran vähemmän rahaa käytössä seuraavalle kuulle, vaikka kyseessä on minimisumma jolla ihminen pystyy elämään. Ja se lasku täytyy silti maksaa.
Ei opintotuen saajaltakaan vähennetä seuraavan kuun opintotuesta sitä summaa mikä hänellä on jäljellä edellisestä summasta. Ja jos väitätte että summan täytyy olla liian iso jos siitä pystyy säästämään, niin se ei pidä paikkansa. Moni opiskelijakin näännyttää itseään ja säästää samalla.
töitä on tehtävä ja jos palkka ei riitä niin sitten sossu apuun, saa myös asumistukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö olla sitten niin, että ne säästetyt rahat ovat jotenkin korvamerkitty joihinkin isompiin hankintoihin, kenties hautajaisiin. Niihin ei voi koskea, niitä säilötään tilillä vaikka on nälkä ja sähköt uhkaa mennä poikki. Silloin sitten pitäisi muka hakea tt-tukea, mutta ei missään nimessä voi koskea niihin omiin säästöihin.Eihän siinä ole järkeä. Ei tt-tuki ole sitä varten, että silläkeinoin sitten ne omat säästöt pysyvät koskemattomina ja yhteiskunta maksaa.
Itse en edes kehtaisi hakea tt-tukea jos tililläni olisi rahaa tarvittavaan elämiseen.Noh esimerkki: yksinhuoltajan lainanlyhennystä varten tilillä pitäisi olla rahaa vaikkapa 1.päivä mutta tuet tulevat ajallisesti huonosti tuohon nähden joten hän jättää tililleen sen verran lyhennystä varten. Tämä kun katsotaan tuloksi vaikkei olisi kuin sitä ihan samaa toimeentulotukesta säästettyä rahaa kuin viime kuussa niin se sitten vähennetään ja sil ihmisellä on sen verran vähemmän rahaa käytössä seuraavalle kuulle, vaikka kyseessä on minimisumma jolla ihminen pystyy elämään. Ja se lasku täytyy silti maksaa.
Ei opintotuen saajaltakaan vähennetä seuraavan kuun opintotuesta sitä summaa mikä hänellä on jäljellä edellisestä summasta. Ja jos väitätte että summan täytyy olla liian iso jos siitä pystyy säästämään, niin se ei pidä paikkansa. Moni opiskelijakin näännyttää itseään ja säästää samalla.
Opintotuki on tarkoitettu pitempiaikaiseksi tuloksi, toimeentulotuki enemmänkin yksittäiseksi hätäavuksi. Ei sillä ole tarkoitus elää kuukausi- tai vuosikaupalla. Vaan se auttaa pahimmassa hetkessä pääsemään jaloilleen.
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuen tuleekin olla aivan vihoviimeinen pelastusrengas, jota ennen säästöt on käytetty. Aikuisen tulee ennen kaikkea elättää itsensä, eikä toimeentulotuki ole tarkoitettu vakituiseksi tuloksi.
Sen sijaan työttömyyskorvausta ja muuta turvaa työttömälle voisi parantaa ja helpottaa pätkätyöläisten elämää niin, että työn vastaanottaminen on aina kannattavaa. Talous ei romahda byrokratian hitauteen tms. Etenkin pienyrittäjälle paremmat turvat myös.
Ei ol tarkoitettu vakinaiseksi tuloksijoo mutta kun te ihmiset ette ymmärrä että elämä ei mene oppikirjojen mukaan. Ihminen voi joutua työttöksi tahtomattaan ja se työttömyys voi pitkittyä hänen tahtomattaan.
Se tuntuu muutenkin niin pahalta että osa työttömistä masentuu ja menettää elämänhalunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ol tarkoitettu vakinaiseksi tuloksijoo mutta kun te ihmiset ette ymmärrä että elämä ei mene oppikirjojen mukaan. Ihminen voi joutua työttöksi tahtomattaan ja se työttömyys voi pitkittyä hänen tahtomattaan.
Se tuntuu muutenkin niin pahalta että osa työttömistä masentuu ja menettää elämänhalunsa.
En sanokaan että systeemi olisi hyvä. Mielestäni koko toimeentulotuen voisi lakkauttaa, tai ainakin käyttötarkoitus muuttaa erilaiseksi. Työttömyysturva / perustulo tms. pitkäaikaistyöttömille käyttöön.
Kyllä, kaikki tilit syynätään läpi.
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista että somaleilla on kohtuullinen elintaso vaikka he eivät tee koskaan mitään?
Koska osaavat hoitaa asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sanokaan että systeemi olisi hyvä. Mielestäni koko toimeentulotuen voisi lakkauttaa, tai ainakin käyttötarkoitus muuttaa erilaiseksi. Työttömyysturva / perustulo tms. pitkäaikaistyöttömille käyttöön.
Työttömyysturva käyttöön pitkäaikaistyöttömille? No sehän on jo.
Säästä kotona. Nostan aina tilin tyhjäksi ja minulla on kotona kassakaappi jonka ostin kauan sitten. Teen joskus pikkuhommia kuten muuttoja ja piharemonttia sekä myyn kalaa koska kalastan. Saan rahaa käteen niin en vie niitä tilille. Olin joskus työkokeilussa ja sain sieltä 9 euroa päivässä. 3 kuukaudessa sain yli 500 euroa ja ajattelin säästää ne. No erehdyin säästämään niitä rahoja tilillä ja sen takia en saanut sitten toimeentulotukea sähkölaskuun. Päätin että en pidä rahaa tilillä jos olen työtön joten olen säästänyt rahaa kotona jo 7 vuoden ajan tuhansia.
Työtön 46 kirjoitti:
Säästä kotona. Nostan aina tilin tyhjäksi ja minulla on kotona kassakaappi jonka ostin kauan sitten. Teen joskus pikkuhommia kuten muuttoja ja piharemonttia sekä myyn kalaa koska kalastan. Saan rahaa käteen niin en vie niitä tilille. Olin joskus työkokeilussa ja sain sieltä 9 euroa päivässä. 3 kuukaudessa sain yli 500 euroa ja ajattelin säästää ne. No erehdyin säästämään niitä rahoja tilillä ja sen takia en saanut sitten toimeentulotukea sähkölaskuun. Päätin että en pidä rahaa tilillä jos olen työtön joten olen säästänyt rahaa kotona jo 7 vuoden ajan tuhansia.
Et siis ole ilmoittanut käteisvaroja Kelalle? Pitääpä tehdä rikosilmoitus petoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en edes kehtaisi hakea tt-tukea jos tililläni olisi rahaa tarvittavaan elämiseen.Noh esimerkki: yksinhuoltajan lainanlyhennystä varten tilillä pitäisi olla rahaa vaikkapa 1.päivä mutta tuet tulevat ajallisesti huonosti tuohon nähden joten hän jättää tililleen sen verran lyhennystä varten. Tämä kun katsotaan tuloksi vaikkei olisi kuin sitä ihan samaa toimeentulotukesta säästettyä rahaa kuin viime kuussa niin se sitten vähennetään ja sil ihmisellä on sen verran vähemmän rahaa käytössä seuraavalle kuulle, vaikka kyseessä on minimisumma jolla ihminen pystyy elämään. Ja se lasku täytyy silti maksaa.
Opintotuki on tarkoitettu pitempiaikaiseksi tuloksi, toimeentulotuki enemmänkin yksittäiseksi hätäavuksi. Ei sillä ole tarkoitus elää kuukausi- tai vuosikaupalla. Vaan se auttaa pahimmassa hetkessä pääsemään jaloilleen.
Joo yksittäiseksi hätäavuksi. Osa on kuitenkin toimeentulotuen varassa vuosikausia. Miten sen voisi lakkauttaa ja miten taloudellinen tilanne muuttuisi, ellei pääsisi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturva käyttöön pitkäaikaistyöttömille? No sehän on jo.
No kuka helvetti sitä toimeentulotukea sitten edes nostaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25-vuotias Elina paiskii 15-tuntisia päiviä tietyömaalla – keskipalkka alalla peräti 4500 €/kk
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008930473.html
On meillä onneksi vielä näitä ahkeria veronmaksajia ;DDDDDDD
Talvet hyvällä rahalla kotona, monen kuukauden loma, tosin ensi talvena pitää tehdä 4 työhakemusta kuukaudessa.
Koskee kaikkia työttömiä.
Ei koske. pelkästään uusia työttömiä, me yli kymmenen vuotta työttömät niin ei koske meitä.
Miten olet voinut olla 10 vuotta työttömänä? Ihan varmasti jotain työtä olisi löytynyt. Koulutustasi, jota tosin ei ole, vastaavaa työtä et enää saa, koska olet ollut ikuisuuden kotosalla löhöilemässä.
Suuret ikäluokat on yli 72-vuotiaita, eiköhän ne oo eläköityneet jo kymmenen vuotta sitten.